Nieuwe kolomboormachin

Geppetto

Actieve deelnemer
18 mrt 2014
31
0

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
ikzelf heb slechte ervaringen met Einhell en zou er persoonlijk ook niet meer zo snel iets van aanschaffen. Mijn buurman zegt dan ook: werken mit einhell ist ein hell :) maar wellicht dat andere mensen er wel heel erg over te spreken zijn. Ik ben zelf van plan om deze te kopen:
https://www.hbm-machines.com/produc...lomboormachines/hbm-16-hobby-kolomboormachine
Het is niet je van het, maar voor het geld een prima kolomboor lijkt me. Ik lees hier even mee voor verdere tips :)
 
P

Pel

Guest
Als je de plaats hebt zou ik voor een tweedehands gaan, ik heb toen een gietijzeren kolomboor machine gekocht onverslijtbaar, en de prijs is ook nog eens minder.

Groet Pel.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Ik heb een simpele en lichte kleine Eeinhell, bevalt me erg goed (hobby gebruik). Voor mij was het ook enigszins belangrijk dat ie niet veel lawaai maakt. Doordat de Bosch met tandwielen werkt is het een enorm lawaaiig ding (zie video's youtube waarin mensen 'm demonstreren).

De grotere broer van de Einhell liep minder mooi, in de winkel beide laten draaien. Ik wilde eerst de wat zwaardere maar die had bij volledige uitslag een kleine slinger, terwijl de kleinere daar geen last van had. Ik heb ook bij een winkel naar een Italiaanse kolomboor gekeken van 600(!!) euro, boortje erin en een zichtbare slinger beweging van wel een mm, zonder de boor naar beneden te hebben gedaan!

Tja, wat Pel zegt kan goed uitpakken. Er zijn ook mensen op dit forum die hun oude gietijzeren kolomboor (Flott wellicht?) weg hebben gedaan omdat er speling in was gekomen. Risico van tweedehands.. Ik vind het nu wel prettig dat ik een kleine lichte heb die ik aan de kant kan schuiven als ik ruimte nodig heb in m'n kleine schuurtje.
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Dat heb ik ook een beetje, zelfde geld voor kinzo(oi) ooit een paar tikken gegeven op een stalen achteras, en toen brak de steel en vloog de kop door de garage. reden genoeg om er vanaf te blijven. Contimac heb ik ook naar gekeken, maar ben nog een beetje aan het kijken of er genoeg kwaliteit verschil tussen de HBM machine en de contimac machine zit om het prijsverschil te gerechtvaardigen. Wellicht wel overigens, maar ik moet er nog een beetje beter in duiken :) Ben benieuwd waar jouw keuze op gaat vallen Nic!
 

MinivanDoom

Actieve deelnemer
8 mrt 2016
37
0

Beter als een Einhell? Ik denk dat als ik een boortje rechtop zet, en mijn kop tegen de bovenkant beuk, ik rechter en sneller boor, en een mooier gat achterlaat als dat ding. Ik baseer dit op basis van mijn Einhell zaagtafel. Jackie Chan hakt met een karatechop mijn balken strakker.

Oh de Bosch? Nee sorry, ik ben hier alleen om mijn frustratie te uiten en te proberen grappig te zijn.

Serieus: Ik check altijd marktplaats en wacht op iemand die zijn wat oudere maar monster-stevige apparaat weg doet. Alhoewel als je oude machine nu niet meer werkt heb je daar misschien de tijd niet voor.
 

vncnt

Nieuw lid
29 aug 2016
16
0
BE-Leuven
Dit draadje ga ik volgen.

Ik heb een contimac ch-6 staan met een kapotte motor ... ben dus ook aan't rondkijken.

contimac ch-10 passeerde al in mijn gedachten.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
816
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ik heb vorig jaar januari mijn pro boorkolom juist de deur uit gedaan omdat deze teveel plek in nam en omdat de v-snaren me te veel sleten en door slipten.
Aan de hand van enkele positieve recensies heb ik de Bosch PBD40 aangeschaft.
Wat een genot, had ik eerder moeten doen, het lawaai valt overigen erg mee.
Voordeel 2 mechanische snelheden en traploos regelbare toerental met electronische motor manegment dus in elk toerental een continue snelheid.(nooit geen slippende boor meer) Direct aangedreven boorkop.
Ook de kruislaser is precies en ingebouwde verlichting die je aan of uit kunt zetten.
Bij geleverd een hele handige werkstuk klem, ook de diepte instelling is digitaal als manueel snel en zeker in te stellen.
Enig minpuntje is dat er een heel klein beetje speling inde boorkop zit, maar zolang je er geen fijn metaal mee boort, valt dit ruim binnen de toleranties en zul je er in de praktijk niets van merken.
Kortom een super machine ben zeer tevreden, neemt weinig ruimte in met een mooi groot hoog laag bereik, welke super precies en snel is in te stellen.
Voor mij geen andere meer!

Tip: heb de mijne online besteld bij Formido met 25 % keuze korting op electrisch gereedschap (regelmatig terug kerende actie) Totaal prijs inclusief gratis bezorgen € 230,--

groetnis, Roeland
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
volgens mij vroeg de topic starter over feedback op de Bosch omdat zijn leven met z'n huidige kolomboor indd 'ein hell ist'. (ref: Paul :) )
 

Richardoe

Actieve deelnemer
29 mrt 2014
103
0
Omg. Groningen
hout-kado.nl
Ik heb deze bosch ook, ik sluit mij wel aan bij Roeland. Ik ben alleen over die klem die erbij zit niet tevreden. Als je die te sterk spant dan druk je de complete kop iets naar achteren. Dus die gebruik ik niet meer.

Zou ik hem weer kopen? Ja als ik nog geen vaste opstelling heb (goed verplaatsbaar in tegenstelling tot een gietijzeren.) als ik een vaste plek had zou ik denk ik voor een zwaardere 2e hands gaan.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
816
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Laat staan een grote proppenboor....

Het is een compacte machine met genoeg kracht, met een gatenzaag van 120mm op het laagste toerental boor je probleemloos door 28mm dik eikenhout.
Wat mij dus niet lukte met mijn oude boor kolom, het laagste toerental was nog te snel met verbranding en vastlopen als gevolg.

In fases met behulp van blokken heb ik wel 22cm diep geboord.

groetnis, Roeland
 
Boorslag is 90mm,

Ah, heet dat boorslag? 90 mm is wel aardig, daar kunnen ook nog eens wat grotere werken op dus. Ik zie dat overigens niet vaak genoemd in de omschrijving van de machines, helaas.


Het is een compacte machine met genoeg kracht, met een gatenzaag van 120mm op het laagste toerental boor je probleemloos door 28mm dik eikenhout.
Wat mij dus niet lukte met mijn oude boor kolom, het laagste toerental was nog te snel met verbranding en vastlopen als gevolg.

In fases met behulp van blokken heb ik wel 22cm diep geboord.

groetnis, Roeland

In fasen boren kom je natuurlijk altijd wel op diepte, maar als je dan meerdere gaten in het zelfde werkstuk moet maken, ben je nog erg lang en omslachtig bezig. Ik pak dan toch snel de handboormachine, hoewel minder secuur en soms gevaarlijker. Juist voor sommige werkstukken is het wel fijn als de boor in één keer wat dieper komt vind ik. Ik heb een boor van Ferm gehad, die nog net de 50 mm haalde. Dan heb je dus net de ruimte om je werkstuk onder de boor te schuiven... :mad:
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Volgens mij heeft zowat het halve forum die Bosch :). Ik heb 'm ook, en ben ook zeer tevreden. Mijn exemplaar heeft overigens geen slag (boor wel eens met 1mm in aluminium - als ik slag zou hebben zou mijn veiligheidsbril het al wel gemerkt hebben :) ).

Het "beperkte" bereik van 90mm heeft me nog nooit gestoord. Then again, ik denk niet dat ik al ooit hout van >90mm dikte heb vastgehad, laat staan bewerkt; je moet altijd kiezen in functie van wat je gaat doen (of denkt te gaan doen).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.