Advies aub bij bouw inbouwkast

gengar

Nieuw lid
5 dec 2009
17
1
Hoi allemaal ik heb advies nodig bij het bouwen van een inbouwkast. Ik heb een tekening toegevoegd hoe ik denk de kast te gaan maken, en er zitten nogal wat schuine kanten aan. Is dit te doen om dit zo te zagen? Ik weet dan normaal gesproken het veel simpeler word gehouden, maar ik vraag me af of het op deze manier ook te doen is?Bekijk bijlage inbouwkast 18mm.pdf
 
P

Pel

Guest
Dit gaat natuurlijk ook zoals je het hebt getekend, jij maakt 4 aparte kasten, alleen heb je dan meer plaatmateriaal nodig als dat je een hele kast uit een stuk maakt.

Groet Pel.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Je zet een en ander toch wel op een sokkeltje? Verder helemaal ok, vind ik. Als je een oneven aantal corpussen had, zou je met tussendelen die enkel uit planken bestaan kunnen werken, maar in deze situatie lijkt me dat geen optie.
 

gghm

Actieve deelnemer
15 aug 2013
40
0
Ik heb zoiets in het verleden ook wel eens gemaakt. Schuine kanten is even goed uitmeten/instellen maar goed te doen.
Ben je er helemaal zeker van dat de indeling zo goed is? Ik heb indertijd gewerkt met in hoogte verstelbare planken en dat was maar goed ook want toen alles klaar was wilde m'n eega toch liever een paar lades hebben op een plaats waar eigenlijk legplanken voorzien waren (Ter hoogte van de schuine zijden kun je natuurlijk geen losse legplanken maken).

Veel succes!

Gijs.
 

gengar

Nieuw lid
5 dec 2009
17
1
Dank voor de reacties. Ik had niet vermeld dat er deurtjes voor de kast komen, wat het misschien onnodig maakt om alles zo perfect passend te maken aangezien je het naderhand misschien toch niet meer zou zien. Maar als je de deuren open maakt kan het geen kwaad om iets te zien wat echt passend gemaakt is denk ik.
 

gengar

Nieuw lid
5 dec 2009
17
1
Alles uitgetekend enz. en naar de zagerij gegaan, maar helaas kunnen de 30 graden hoeken niet gezaagd worden. Ik kan met mijn zaagtafel of Festool zaag ook niet deze hoek zagen. Ik moet het nu dus anders gaan maken, alles recht houden en dan met een lat werken aan de schuine kant. Maar hoe is dit exact de bedoeling dan? Voorzijde lat gelijk met voorzijde kast, alles tegen lat aanschroeven en dan deuren oversized maken zodat ze de lat bedekken?
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Volgens mij heb ik dit al eens eerder geplaatst maar je kan een hoek groter dan 45 gr maken door vanuit het andere vlak te zagen, je neemt een balkdat tegen de zijkant van de plaat klemt waarmee je steun creert voor de rail van de invalzaag (als je die hebt maar je had het toch over een Festool). Dan kun je de zaag op 30gr instellen om de 60 graden hoek te verkrijgen.

Om het allemaal wat duidelijker te maken heb ik het ff in een plaatje omgezet (sorry kon geen goed plaatje van een Festool front vinden):
kleine hoek.jpg
 

gengar

Nieuw lid
5 dec 2009
17
1
thx, ja dit is inderdaad mogelijk. Sterker nog in príncipe kan met de diameter van het blad van de formaatzaag wat in de zagerij gebruikt word kan de plaat ook op zn kan gezaagd worden en dan zou het natuurlijk ook in die hoeken kunnen. Maar goed dit was hij niet van plan. Ik kan het dus of zelf maken in die hoeken of het model aanpassen en het laten zagen. Omdat ik tijdgebrek heb (verhuizing met andere en grotere projecten dan deze) gaat mijn voorkeur uit naar laatste, maar ik ben er nog niet over uit. Bedankt voor de adviezen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.