Is dit een veilige bewerking?

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik ben een staanlamp aan het maken en in de horizontale arm wil ik een groef maken om de bedrading weg te werken. De horizontale arm is een gebogen stuk van 100 cm lang, 3 cm breed en 2,2 cm dik. De groef moet over 2/3 van de lengte komen in de dikte. Na het plaatsen van de draad wil ik de groef terug dicht lijmen.
Ik zie twee mogelijkheden: op de verticale freesmachine Hammer C31 met aanloopring of de bovenfreestafel met een groeffreesje met aanloopring.
De aanloopringen, kap en groeffrees 4mm voor de C31 heb ik, een groeffreesje voor de bovenfrees niet.
Het gebruik van de freeskap met aanloopringen heb ik al meerdere keren gedaan. Het ging dan wel om werkstukken op een mal.
Nu wil ik het werkstuk dadelijk tegen de ring (eigenlijk een vaste schijf op de kap) laten lopen.
Maar het werkstuk is behoorlijk smal en ik vraag me af of deze bewerking veilig uit te voeren is.

IMAG3151.jpg

IMAG3148.jpg

IMAG3146.jpg

Graag tips of meningen!

Mathieu
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Ik zou het zelf niet zonder wat hulpmiddelen doen, maar met een featherboard om de lat tegen de ring te duwen en een jig om omhoog komen van de lat te voorkomen moet het volgens mij prima kunnen op de freestafel.

Het enige wat ik mij afvraag is of de ring die je als aanslag wilt gebruiken niet je hout gaat verbranden of anderszins beschadigen. Of staat hij stil als de frees draait?

Groetjes,

Tom
 

tuoh

Oud hout
Je opstelling ziet er goed uit, enkel de eerste paar cm traag aanvoeren tot de lat steun heeft tegen de aanloopring. Ik zou de borstel op de kap verwijderen dan kan je de lat rechtstreeks op de aanloopring laten glijden alvorens de frees of zaag te raken, dat geeft totale controle op het werkstuk.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Heeft je freeskap geen verstelbare vinger die je kan regelen zodat je werkstuk daartegen glijdt totdat je de frees raakt?
Een ander mogelijkheid is een lat vastklemmen op de tafel zo dicht mogelijk bij de frees en het stuk daartegen duwen terwijl je invoert. Ik heb zulke groevenfrezen voor de bovenfrees, mag je altijd komen lenen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik ga het doen met de raad van André en Timothy. Er is inderdaad een vinger bij om op de kap te monteren zodoende dat er een tweede steunpunt is. Daar had ik even niet aan gedacht dat er bij hoort! Eerst tegen de vinger,dan tegen de ring aanlopen met het werkstuk en dan zachtjes in de frees invoeren. Het werkstuk is voldoende lang om mijn vingers uit de buurt van de frees te houden, daar is niet dadelijk risico. Een featherboard en een jigg zijn mij onbekend :D. Niet oud, maar misschien een beetje ouderwets!
Een groeffrees van dit type is behoorlijk rustig om mee te werken. Een profielfrees met een stevig profiel is andere koek om goed onder controle te houden. Dan moet je zorgen dat je het werkstuk stevig kan vasthouden en controleren.
Voor brandsporen is er geen gevaar. De 'aanloopring' is een vast stuk dat op de kap bevestigd is. Voordeel van dit type aanloopring is dat je dit vrij kan verstellen. Dit in tegenstelling tot 'echte' aanloopringen met lager. Deze gaan per stap van 5 mm. Het set ringen dat ik heb is trouwens te klein voor de groeffrees.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.