Verschil tussen Festool OFK-700 en MFK-700

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.245
292
Heelsum
Hoi,

Weet iemand wat het verschil is tussen een OFK-700 en een MFK-700. Ik heb de catalogus bestudeerd maar zie niet zo 1-2-3 wat de verschillen nou zijn.

De OFK kost 558, de MFK 546. Die laatste dan in set met zijgeleider etcetera. Heb je die zijgeleider bij de OFK niet nodig? Hij lijkt me daar niet als accessoire beschikbaar.

Heeft iemand ervaring met deze machine's, zijn dit welkome aanvulling op het machinepar van de handige meubelklusser?

Scheppie
 

demuis

Actieve deelnemer
29 dec 2009
61
1
het verschil is volgens mij de toepassing. De OFK is m.i. vooral bedoeld voor de kantafwerking, zo zit er een freestafel bij met een verzet van 1,5 graden waardoor je kantband of massief hout tot op de plaat kunt frezen zonder de rand van de plaat te beschadigen. De motor zit dan in "1 lijn met de freestafel". Verder krijg je er nog een freestafel bij om de motor haaks op de rand te gebruiken. Deze is bedoeld om bijv overstekend fineer wat je op de vlakke kant van een plaat hebt gemaakt vlak op de rand en haaks te maken (zie fimpje op site festool) Ook met een afrondfrees kun je prima werken met de OFK.
De MFK is iets meer een all rounder omdat hij ook groeven kan frezen, verder zit er ook de 1,5 graden freestafel bij.
Volgens mij kun je op beide frezen dezelfde freestafel gebruiken, dus een OFK kun je de MFK freestafel met geleider kopen. De motoren, aansluitingen e.d. zijn hetzelfde.
Ik heb met de OFK gewerkt en het is een dure maar prima kantenfrees. Vooral ook door het gewicht en de handelbaarheid/stabiliteit. Dus hangt af van je toepassing welke je het beste kunt pakken. Wil je ook in een achterwand van een kast eenvoudig sponningen kunnen frezen voor een achterplaat o.i.d. kies dan voor de MFK.
zoek maar een keer op youtube op ofk 700 of mfk 700, met name over de MFK is er veel uitleg/getest.
 
  • Leuk
Waarderingen: kettingspanner

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.