Eikenhouten Bed

DeBo

Actieve deelnemer
23 feb 2016
35
0
Achterhoek
Hallo woodworkers,

Ik dacht laat ik maar eens mijn huidige project met jullie delen, het maken van een eikenhouten bed! Tot nu toe slaap ik in een eenpersoonsbed maar ik wordt ook ouder (19 pas :p) en zou toch graag wel een iets groter bed willen. Er een eentje kopen heb ik geen moment aan gedacht, ik wilde er zelf een maken! Nadat ik me een beetje georiënteerd had, heb ik gekozen voor een bed van 140cm breed en 2m lang. Breder gaat niet aangezien mijn kamer daar niet groot genoeg voor is. De lattenbodem ga ik wel ergens bestellen aangezien mij dit verstandiger lijkt.

Het ontwerp zit ik nog steeds over te twijfelen, hieronder zie je drie ontwerpen die ik heb gemaakt en ik zou graag jullie mening horen over welke het mooist is.:eek:
Bed1.jpgBed 2.jpgBed 3.jpg

Ook al heb ik het ontwerp nog niet helemaal af, ik kon het niet laten om alvast te beginnen met het maken van een aantal planken. Ik heb het geluk dat mijn vader een bouwbedrijf aan huis heeft dus heb ik een mooi aantal eikenhouten planken mogen uitzoeken die lagen opgeslagen. Deze zijn allemaal nog ruw en niet geschaafd. De eerste 2 planken heb ik gisteren geschaafd met een Robland combinatiemachine (2 weken geleden afgeleverd, wat een geluk:cool:). Echter heb ik last 'snipe' of hoe dat ook precies wordt genoemd, zoals hieronder te zien op de foto. Hoe kan ik dit nog achteraf bijwerken?
20160927_173104.jpg
20160927_173051.jpg
Verder wilde ik de stukken bij het hoofd en de voet aan elkaar verbinden door een pen en gat, en de 2 planken in de lengte met een speciaal stuk ijzer dat hiervoor ontworpen is. Graag zou ik van jullie horen of jullie betere suggesties hebben, aangezien ik geen ervaring heb hiermee en überhaupt nog niet veel ervaring heb met het maken van meubels.

Alle tips zijn welkom!
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Daar is machinaal qua schaven weinig aan te doen; de richting van de de draad veranderd daar, maar wellicht dat de ervaren houtbewerkers nog een tip hebben.

Snipe is overigens een ander fenomeen. https://woodgears.ca/jointer/planer_snipe.html

Welk van de ontwerpen het mooist is, is natuurlijk aan degene die in het bed moet slapen. Maar persoonlijk vind ik de 3e het mooist
 
Laatst bewerkt:

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Machinaal is schuren de oplossing. Met de hand een schraapstaal, of een zoet afgestelde schaaf met een hoge snijhoek (55 - 60 graden)

Groetjes,

Tom
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
Persoonlijk vind ik het hoofdbord van je 3e ontwerp het mooist, in combinatie met voeteneind van 2e. Maar persoonlijk natuurlijk. Qua bed opmaken lijken me uitstekende poten niet handig.

Een schuin naar achter lopend hoofdbord zit lekkerder maar is lastiger te maken.

Over het schaven kan ik me vergissen, maar kan het kops hout zijn, dus een zijtak in je plank? Of gewoon een beetje warrige draad. Of neem je (te) veel af in een keer?
 

cverkooyen

Actieve deelnemer
25 okt 2015
129
0
Zit die opening in het 3e hoofdbord niet te laag dus verdwijnt deze niet grotendeels achter de kussens?
 

DeBo

Actieve deelnemer
23 feb 2016
35
0
Achterhoek
Bed 4.jpg
Ik heb me toch iets anders bedacht, zat ook al een tijdje met zoiets in mijn hoofd, de planken erachter wil ik dan aan de muur bevestigen en het bed er los van maken. Wat vinden jullie?

De rest dat getekend is, is de kamer ongeveer.
 

DeBo

Actieve deelnemer
23 feb 2016
35
0
Achterhoek
Inmiddels heb ik definitief een ontwerp gekozen, deze is nog weer anders dan de ontwerpen die hier stonden.
Nice-Style-Oak-Wood-Double-Bed.jpg
de foto hierboven is hoe ik het bed ook ga maken, alleen wordt die van mij smaller.
Alle planken heb ik intussen op de juiste dikte en breedte, en nu ga ik dus beginnen met het verbinden van het hoofd en voet stuk door middel van een pen gat verbinding. Maar ik vraag me af wat de beste manier is om deze te maken, zoals gezegd heb ik een robland hx310 tot mijn beschikking, maar helaas zit hier geen pennenkap bij dus weet ik niet of het mogelijk is om een pen te maken met deze machine. Of is het een optie om een pen te maken met de cirkelzaag?
De gaten maak ik met de langgatboorinrichting die erbij is geleverd, dus dat is geen probleem.
Mijn planken zijn 18 cm breed en 3,5 cm dik, hoe breed hoog en lang zouden jullie de pen gat verbinding adviseren?
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
Wat ik heb geleerd, pendikte 1/3 van de plank, of ietsje dikker als dat beter uitkomt qua lang gatboor. Hoogte van de pen: hoger is sterker, dus zo hoog mogelijk, een cm onder er af, boven ietsje minder bij het voeteneind omdat je anders te weinig hout overhoud aan de bovenkant van de poot. Zelfde voor de diepte, je wilt natuurlijk niet per ongeluk door je poot heen boren, dus hou een cm ofzo over.

Met een zaagtafel kun je pen gat verbinding maken door het blad op bijvoorbeeld 1/3 van de hoogte van je pen in te stellen, dan ga je de schouders zagen door de zaag als afkortzaag te gebruiken. Dat herhalen om de rest van het hout weg te halen, of met een lintzaag, handzaag of met een beitel de rest van het hout weghalen.

Mocht je de pen niet 1/3 dik maken maar iets afwijkend: De hoogte van het zaagblad moet maximaal zijn: Hoogte blad = (dikte hout - dikte pen)/2

Het beste kun je de pen met kruishout aftekenen, plank naast het blad leggen en dan de hoogte op het oog instellen, zodat je tot je lijntje komt.

Ik zou zeker de pen met de robland maken, veel nauwkeuriger en makkelijker en veiliger. Ik hoop dat m'n beschrijving enigszins duidelijk was. Er is ook veel op youtube te vinden: "mortise tenon table saw" geeft duizenden hits :)
 

DeBo

Actieve deelnemer
23 feb 2016
35
0
Achterhoek
Afgelopen week heb ik de alle gaten en al een aantal pennen gemaakt, en het resultaat is niet verkeerd!
20161009_184537.jpggedraaid.jpg
De verbinding die je hierboven ziet is heel goed gelukt, daar ben ik tevreden over! Helaas is één van de pennen te dun geworden waardoor deze losjes in het gat zit, dit wil ik graag oplossen. Ik zat eraan te denken om een dun stukje hout af te zagen en deze erop te lijmen.

Verder twijfel ik nog over welke lijm ik moet gebruiken om alles in elkaar te zetten, normale houtlijm of constructie bruislijm:confused:
 

Bijlagen

  • 20161009_154417.jpg
    20161009_154417.jpg
    59,9 KB · Weergaven: 285
Laatst bewerkt:

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
Ziet er mooi uti! Gewoon houtlijm inderdaad, dat is al sterker dan het hout zelf.

Ik denk dat inderdaad je pen opdikken met een stukje hout, en dan opnieuw zagen het beste werkt. Wel oppassen dat je pen niet verkeerd gaat staan ten opzichte van het gat.
 

DeBo

Actieve deelnemer
23 feb 2016
35
0
Achterhoek
Het bed is eindelijk klaar! Heb er al een paar dagen in geslapen en moet zeggen dat het prima zijn werk doet. Tot dusver nog geen loszittende verbindingen en kraak geluiden.:cool:

Hieronder een foto van het bed, het frame en de verbinding door middel van de bedhaken.

IMG-20161104-WA0019.jpg
20161104_215009.jpg
20161104_215019.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.