Aanschaf en werken met de Robland NX 310 pro.

tuoh

Oud hout
Oef, dit nieuwe topic is een hele mond vol, maar de vlag dekt wel de lading.
Dit weekend hebben we namelijk besloten om voor onze stichting een nieuwe machine aan te kopen.
Voor de komende werken hebben we behoefte aan een degelijke combiné, waarbij voornamelijk de langgatboor, verticale frees, en de paneelzaag met korte tafel veel gaan gebruikt worden, zware motoren zijn dan ook een must. ( 5,5pk - 400V)

Nu is het crisis voor iedereen, dus ook onze stichting moet op de centjes letten, daarom heb ik een uitgebreide excursie gehouden langs alle mogelijke dealers van semi- professionele houtbewerkingsmachines. ( Robland, Knapp, Lurem, Scm, Hammer en Felder) Een tweedehands exemplaar viel af omdat de machine voor de verzekering perfect in orde moet zijn qua beveiliging.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat sowieso uit naar Felder, maar de prijs ging veel te ver over ons budget.
Om een lang verhaal kort te houden, uiteindelijk zijn we beland bij de Robland NX 310 Pro, geen onaardige machine en een heel vriendelijke prijs voor hetgeen je uiteindelijk krijgt.

Wat mij al direct opviel waren de maataanduidingen en de aanslagen op de geleidingen, zien er heel degelijk en duidelijk uit. De parallelgeleider voor de zaag voelt heel stabiel aan, dit in tegenstelling met de haakse geleider van de vlakschaaf. Dit punt was identiek bij de Lurem CB 310RL.
De ervaring gaat ons leren of die mooie maataanduiding ook nog juist is, of juist in te stellen is.
Verder word de machine uitgerust met een Tersa schaafas ( is een optie) en een bogenfrees.
De freesgeleider is maar simpel van constructie, hier zal wat tuningwerk aan moeten gebeuren.
Wel is er standaard een bladverlenging voor de frees bijgeleverd, met mogelijkheid om een aandrijver te plaatsen die tevens wegklapbaar uitgevoerd is. Al bij al geen onaardige machine, en voor het werk dat we er mee gaan doen voldoende uitgerust. met de mindere punten kunnen we leven, zeker wanneer je ook naar de uiteindelijke prijs kijkt.

Wanneer de machine geleverd en aangesloten is plaats ik wel enkele foto's, samen met onze opgedane ervaringen met deze machine.


Mvg,

André

Attached files
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik ben zeer benieuwd....
Deze machine staat nl. ook op mijn wensenlijstje. Ik heb hem laatst bij een machinehandel zien staan en hij viel ook mij positief op. Er is ook nog een optie van digitale uitlezing van de parrallel geleider v/d zaag mogelijk. Leek me ook wel handig.
Ik twijfel alleen nog wel of hij gaat passen in mijn werkplaats met een breedte van slechts 3 meter.
gandel
 
A

Athanor

Guest
Hallo Andre,

Veel succes met jullie aankoop! Ik ben al een jaar of zeven in het bezit van een Robland LX 310. Ik kan me je voorkeur voor een Felder voorstellen, maar ook met de Robland kan ik goede resultaten bereiken. Het vraagt wel eens wat extra tijd om de instellingen zuiver en haaks te krijgen, maar dan werkt het goed. Ik heb ook wat modificaties op de machine aangebracht, vooral op advies van deelnemers van het forum op Yahoo.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen met dit nieuwe model van Robland.

Fons
 

tuoh

Oud hout
A.N zei:
Hallo Andre,

Vraagje puur uit nieuwsgierigheid,waarom hebben jullie gekozen voor de korte zaagtafel?

We hebben in onze bouwloods al een grote paneelzaag staan, daarom hebben we geopteerd om voor de machine met korte tafel te gaan.
Heb de korte roltafel enkel nodig om pennen te zagen, verder kan de tafel dienen als extra blad voor de frees.

En niettegenstaande de grote oppervlakte van de loods komen we toch krap in de ruimte te zitten, er liggen nu namelijk twee hengsten binnen, dus hoe compacter de machine hoe beter. (in dit specifiek geval)
We hebben er gelijk wielen bij besteld, kunnen we de machine gebruiken in elk gaatje dat nog rest.


Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Eindelijk, na dik twee maanden wachten heb ik vrijdag tussen twee sneeuwbuien in de nieuwe machine opgehaald, er was een halve aanhangwagen dozen met onderdelen bij, tijdens het uitpakken leek het wel kerstmis :D :D :D
Heb er voor geopteerd om de machine zelf op te bouwen en aan te sluiten,( leverde ons een mooie korting op)
Dus vandaag was het uitpakken geblazen, en daarna stilaan begonnen met de opbouw, nog niks afgesteld, enkel alles al voorlopig op zijn plaats geschroefd.
Volgende week sluit ik de machine aan en kan het echte werk beginnen, alles afstellen en testen.

Een eerste probleem dat ik tegenkwam was de passing van de gaten waar de bouten doorkomen, doordat alle metalen onderdelen afgewerkt zijn met poederlak was ik verplicht om bijna alle gaten te ruimen om de bouten erdoor te krijgen.
Ook sommige gaten waar assen of geleiders doorschuiven moest ik even ruimen om een mooi glijdende passing te krijgen.
De ophanging van de rail waar de parallelgeleider van de cirkelzaag op klemt is maar een rare constructie, die moet namelijk steeds weggenomen worden om de schaafbladen te kunnen openklappen. De toekomst gaat ons leren of de constructie voldoet. De geleider staat in elk geval al mooi in lijn met de zaag, en eens vastgeklemd voelt het toch stabiel aan.
De haakse geleider van de vlakschaaf is ééns gemonteerd een stevig geheel, terwijl het onder hoek stellen hiervan beter verloopt dan op een Felder :eek:
Daar we gekozen hebben voor een NX 310 Pro, is de machine uitgerust met drie motoren van 5pk, ruim voldoende vermogen dus.
Het hele boeltje gemonteerd weegt 590kg, niet niks, maar het moet de werking ten goede komen.
We hebben er ook transportwielen bijbesteld, het is een heel gewicht om in beweging te krijgen, maar eens in beweging is het verplaatsen een fluitje van een cent.
Toch ook hier een opmerking, om de dissel te kunnen plaatsen moet de rail van de parallelgeleider weggenomen worden :shock:
Zo zijn er nog wel enkele details die niet kloppen, zoals de spanner om de tafel van de vandikteschaaf vast te zetten, de slag van de spanner word beperkt door de gleuf in de afdekplaat, de as waar de spanner opzit is namelijk 3cm te kort. Moest deze as langer zijn dan kon de spanner voor de afdekplaat draaien en was er geen probleem.
Nu is hier wel een mouw aan te passen met een verlengstuk, maar dit moeten ze normaal toch zien bij de productie.
Over het algemeen gezien heb ik toch een gunstige indruk gekregen van de totale machine, niks is echt gesofistikeerd, maar alles doet wat het moet doen. Afwachten of dit nog opgaat eens de machine draait.

Nu alles is samengebouwd is het ook ineens een hele machine die daar staat, het is geen speelgoed dat is zeker.( zie de foto's)

Mvg,

André :D

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
wow, dat ziet er goed uit. wat voor een stichting gaat werken met zo'n machine?
wel mooie grote ruimte waar de machine staat overigens
 

tuoh

Oud hout
@ Jaap, we zijn tevreden met onze aankoop, het eerste werk dat zich aandient voor de machine is het intimmeren van een nieuw vooronder in een houten hengst. Daarna volgt het maken van een nieuwe luikenkap en een compleet stuurhuis in Sipo Mahonie, beide zijn bedoelt voor de restauratie van een sleepspits. Werk genoeg dus.

@ Nick, buiten mijn werk als restaurateur in het Antwerps scheepvaartmuseum ben ik ook vrijwilliger bij de vzw Tolerant als scheepstimmerman. Dit is een "Stichting" die als primair doel heeft het behouden en restaureren van houten Hengsten. De hengst was een Vlaams visserschip, gebouwd als platbodem, waarvan het vaargebied te situeren valt in de Schelde delta, terwijl er vroeger ook regelmatig tochten tot op de Waddenzee mee werden gemaakt. De laatste jaren zijn we ook andere oude types beginnen restaureren, zoals een 12 voetjol, een oude veerboot, en volgend jaar ook een sleepspits. De opgebouwde kennis van de "Stichting" raakt meer en meer bekend, het aanbod van werk gaat dan ook in stijgende lijn.
De vzw Tolerant heeft van de gemeente Kruibeke een mooie loods ter beschikking gekregen die op een oude werfsite gelegen is om al deze werken in uit te voeren, zo beschikken we ook over een dwarshelling van 48m om schepen op het droge te brengen.
Het is deze loods die nu de thuisbasis geworden is voor de Robland.

Mvg,

André
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
@tuoh, zelf heb ik een oude Robland K26, voor mijn (prille)hobby is dit ruim voldoende. De precisie is wel niet het van het. Wat bij je keuze tussen Felder en Robland doorslaggevend was, is best begrijpbaar of je moest miljonair bent.
Maar waarom geen Hammer, ik denk erover om, indien ik overga tot nieuwe aankoop, Hammer zaag-topie + apart schaaf-vandikte (met langgat) bovenaan mijn lijst te plaatsen. Volgens mij heeft Hammer de precisie van Felder en de prijs van Robland.
Graag had ik daarom je argumenten voor Robland versus Hammer geweten, waarschijnlijk heb jij er meer vergelijkende argumenten over gezocht dan ik.
Toch gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinst.
Grt Dif
 

tuoh

Oud hout
Hallo Dif,

onze voornaamste reden om de Hammer links te laten liggen was de uiteindelijke prijs, bijna 3000€ duurder dan een vergelijkbare Robland. Beide machines hebben zowat dezelfde mogelijkheden, op enkele details na. Zo is de Hammer zonder twijfel beter afgewerkt, Bij Robland is er nog wat werk aan.
De standaard freesgeleider bij Hammer is vergelijkbaar met de Robland, maar bij Hammer kan je wel de betere geleider van Felder bij bestellen, die is wel superieur, jammer genoeg de prijs ook.
De Robland pro heeft motoren van 5 pk de Hammer heeft exemplaren van 4pk, daarentegen heeft de Hammer heeft wel een schuinverstelbare freesas, en de Robland niet. Beide machines hebben wel een schuinstelbare zaagunit, en vergelijkbare zaag en schaaf prestaties.
Ik ben nu niet ineens een Robland fan geworden, maar het prijsverschil was te groot, en het verschil tussen beide machines te klein om deze meerkost te verantwoorden.
Je kan deze nieuwe reeks van Robland ook niet meer vergelijken met de oudere types, er is door de fabrikant eens stevig over het muurtje gekeken bij de concurrentie, en niet zonder gevolg.
Als je aan de machine staat herken je direct waar de inspiratie vandaan komt :D :D

Bij het werken met deze modellen moet je sowieso steeds iets omzichtiger werken dan met de prof. exemplaren, de machines zijn niet zo robuust gebouwd en vragen dan ook een zachte hand om het werk gedaan te krijgen, maar het lukt wel, al kost het meer tijd.

Ik kan mooi vergelijken omdat ik thuis een Felder BF6-410 heb staan, en dat is een beest van een machine.


Mvg,

André
 
A

Athanor

Guest
tuoh zei:
De haakse geleider van de vlakschaaf is ééns gemonteerd een stevig geheel, terwijl het onder hoek stellen hiervan beter verloopt dan op een Felder :eek:

Ik heb op het Robland forum begrepen dat de schaafgeleider dezelfde is als die van de Knapp machines. Robland is sinds een aantal jaren n.l. eigenaar van Knapp.

Fons
 

tuoh

Oud hout
Hallo Fons,

Robland en Knapp komen tegenwoordig inderdaad uit dezelfde stal, jammer dat je over Knapp zo weinig hoort.
Het was nochtans een A merk, en de tegenwoordige afwerking is nog steeds boven modaal.

Maar de producten van Robland kunnen er maar wel bij varen :D :D

Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Vandaag de Robland aangesloten en proef gedraaid. Maar dat was nog niet zo simpel.
De machine is uitgerust voor 3x400V, dus een geschikte soepele stroomkabel van 20m lengte gehaald, dan kunnen we met de machine alle kanten op. Eens aangesloten draaide de machine natuurlijk verkeerd, dus twee fase draden van plaats verwisseld en klaar, niet dus, twee motoren draaiden in de juiste richting, maar de derde motor draaide verkeerd. Verkeerd aangesloten op de fabriek blijkbaar.
Dan maar de schakelkast op de machine geopend en naar de juiste draad gezocht om ook hier de fasen te wisselen.
De geleiders en maatlatten afstellen verliep zeer snel na een half uurtje sleutelen stond alles perfect op maat, haaks, en evenwijdig. Nu maar hopen dat ze op hun plaats blijven staan tijdens het gebruik.

Hierna alles al eens getest, op de frees een slagfrees van 50mm hoogte geplaatst en een sponning gefreesd van 40mm hoogte en 20 mm diepte in één bewerking en met een vlotte doorvoer, vermogen zat, de motor geeft geen krimp.
Zagen idem, zowel schulpen als afkorten van een stuk eikenhout met een dikte van 80mm geeft geen enkel probleem. De zaagsnede is zeer zuiver, dus hier geen slingerende zaagas of kromme flens.
Langgatboren, ook hier alles kits, de machine doet wat ze moet doen, de boortafel is voldoende stabiel, geen speling op de tafelgeleiding, en de hoogte- en diepteinstelling werkt zoals het altijd zou moeten zijn.
Vlak en vandikte schaaf kon ik nog niet testen bij gebrek aan geschikte schaafmessen, die zijn nog in bestelling, dat word vermoedelijk volgende week de eerste klus.

Foto' s volgen later, was mijn fototoestel vergeten :x

Mvg,

André
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Wat is voor den dergelijke combi eigenlijk de benodigde ruimte voor plaatsing en rondom de machine?

Scheppie
 

tuoh

Oud hout
Scheppie,

de benodigde ruimte is gekoppeld aan het werk dat je er mee wil doen, de machine zelf heeft een voetprint van ong. 1,8m x 1,8m. Bewerk je lange lengtes dan is het evident dat je daar ook de benodigde ruimte voor reserveert. Dwz. voor het schaven van langere stukken, 3 à 4 m voor en achter de machine vrij houden, deze ruimte is dan ook beschikbaar om de langgatboor en de verticale frees te gebruiken, ook schulpen met de zaag gaat dan zonder problemen.
Ook voor de wagen van de zaagtafel geld deze regel, dus ook langs één brede zijde min. 3 à 4m vrijhouden, je spreekt in dit geval dan ook al gauw over een vloeroppervlak van 6m x 8 à 10m.
Hier is al een mouw aan te passen door de machine verrijdbaar te maken, de breedte van de ruimte kan dan al beperkt worden tot een 3m breed, ook de benodigde lengte kan minder worden wanneer je de machine in de deuropening van de werkplaats parkeert ( als de deur of poort breed genoeg is)
je werkt dan voor de helft buiten :D
In een gemiddelde garagebox kan je al aardig wat produceren als de machine mobiel is, groter is makkelijker werken, maar klein gaat ook.
Voor je beslist om een machine aan te kopen, maak eens een tekening op schaal, dat gaat al veel verduidelijken.

Bij mijn eerste werkgever was het atelier zo klein dat de vlak- en vandikteschaaf dwars in de ruimte stond, en juist in lijn gepositioneerd was met de voor- en achterdeur :eek:
Wanneer we lange stukken schaafden stonden we met de lange stukken midden op straat( toen was er gelukkig minder verkeer) eens over de schaaf stonden we met onze voeten tussen de groenten in de tuin.


Mvg,

André
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
dit komt me heel bekend voor. ik heb eens geholpen met het maken van een teak-afdeklat voor een railing van 20 meter. door het weghalen van een baksteen in de werkplaats en boren van een gat aan de andere kant kan het stuk hout gefreesd worden in 1 stuk(waren verlijmde delen). erg leuk project om eens mee te maken.

het indeling van een werkplaats gaat inderdaad het makkelijkst door het maken van een plattegrond van alle ingaande en uitgaande bewegingen.

hout komt binnen. wat doe je dan eerst? enz enz
 

tuoh

Oud hout
Het operationeel maken van de Robland heb ik deze week voltooid met het in bedrijf stellen van de schaafmachine, omdat de machine uitgerust is met een Tersa as was het plaatsen en stellen van de messen een fluitje van een cent. Er is maar één minpunt aan het messen plaatsen bij een combinatiemachine zoals de Robland, je moet de beschermkap van de langgatboor verwijderen om de messen in het blok te kunnen schuiven, gelukkig zit deze plaat maar met twee bouten vast.
Zowel vlak- als vandikte schaven verloopt naar wens, plenty vermogen, vlaktafels hebben voldoende lengte, en de schaafgeleider doet zijn werk ook naar behoren.
Bij het vandikte schaven geen spoor van een eindslag te bespeuren :D enkel de blokkering van de vandiktetafel had beter gemogen, je kan de hendel niet aanspannen wegens te weinig ruimte, maar hier ga ik een mouw aanpassen door een verlengstuk te laten draaien, dan komt er wel voldoende ruimte beschikbaar.

Nu had ik opmerkingen op forums gelezen over de schaaftafels, deze zouden onvoldoende glad zijn doordat ze machinaal worden gevlakt met een nogal grote spoed, als gevolg hiervan hebben de tafels een geribd oppervlak. Nu stoort mij dit persoonlijk totaal niet, de groeven werken op dezelfde manier als bij een handschaaf met geribde zool, je hebt minder last van wrijving dan bij een glad blad. De groeven hebben ook geen enkele invloed op het schaafbeeld, mooi meegenomen dus.

Ook bij het langgatboren komt er een euvel aan het licht, bij gebruik van korte boren in combinatie met een dik werkstuk moet de tafel flink wat zakken om het gat in het midden te krijgen, wel dan komt er een spanbout van de kleminrichting tegen de vlaktafel met als gevolg een gat dat maar 20mm diep kan geboord worden :shock:
Ook hier is wel een mouw aan te passen door een korte bout te gebruiken, of een tussenhoutje onder de klem te plaatsen, maar het is toch een minpuntje.

Hieronder nog enkele foto's van de pijnpunten.

Mvg,

André

Attached files
 

kgnx310

Nieuw lid
23 feb 2011
2
0
Turnhout Belgie
André,

ik heb nu mijn NX310 Pro al twee maanden. Ik heb geen probleem gehad met het blokkeerhendel van de vandiktetafel, was perfect van lengte. Wel heb ik de digitale klok opties genomen voor de vandikte en frees wat in de praktijk een snele instelling voortbrengt zeker voor de vandiktetafel.

Ook de rijinrichting is een verademing ten opzichte van deze op mijn vorige combine LX310. De NX310 is vele malen makkelijker te verplaatsen nu de wielen buiten de machine vallen en ik moet de parallelgeleider niet afnemen.

Heb je misschien ervaring met de Schleiffix schuurwals van Felder op de Robland?

Graag had ik ook de freesgeleider vervangen door meer robuste exemplaren zoals deze van Aigner Integral (2 x 500mm maar bij BIMAC is men dit aan het bekijken of dit op de NX 310 praktisch haalbaar is. Enige ervaring hiermee?

Groeten,

Koen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.