werkbankje

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Gister ben ik bij Chris langs geweest en heb ik voor het eerst mogen proberen hout te draaien. Onder toezicht met vele nuttige aanwijzingen heb ik er enorm veel plezier in gehad en ben ik uitgenodigd nog een keer terug te komen om het nog een keer te proberen. Erg leuk gehad! Maar, nou was ik gister op de buurt bbq voor buren dag gezellig aan het kletsen met iemand, en vertelde ik over mijn nieuwe hobby in ontwikkeling met wat foto's van mijn 2 werkstukken en vroeg hij of ik even wilde komen kijken. Hij had nog wel iets liggen voor me. Ooit verkregen van een school waar hij werkte, bleek hij zelf minder handig te zijn dan hij hoopte, dus als ik het interessant vond, mocht ik het wel hebben.

Tot mijn plezier ontdekte ik daar een mooie oude houtwerk bank in zijn garage. Ik wil het ding nog wel een beetje opknappen. Mischien het bovenblad schaven? en dan wellicht in een sterkte harde lak zetten? al heb ik eerlijk gezegd nog niet zo heel veel zicht op hoe ik dit zou moeten doen. Het moet allemaal in ieder geval iets schoon gemaakt worden, want er zit een combinatie van kaarsvet, verf, lak etc op. Desalniettemin, toch leuk :)

Oh, know even een vraagje, Er zitten metalen pinnen bij die in de gaten passen. Waar zijn die eigenlijk voor? ik bedacht me dat ik met wat wiggen daar planken tussen zou kunnen klemmen. Maar heel eerlijk gezegd weet ik niet waar ze voor bedoeld zijn.

Unknown-3.jpg

groetjes
Paul
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Dag Paul.
Ik neem aan dat er ook gaten in de bankklemmen zitten, dan kun je werkstukken van verschillende lengtes klemmen
 
P

Pel

Guest
Ik zou er geen lak op zetten, alleen olie is voldoende.

Groet Pel.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Schaven kan, maar lakken zou ik niet doen. Daar wordt het oppervlak meestal te glad door, en dat is voor een werkbank niet handig.
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
ok, bedankt voor de reacties, dus even goed schaven en dan een olie erop. Helder! dankje. Is er een specifiek soort olie die ik daar het beste voor kan gebruiken? ik heb nog niet echt ervaring met olie nog.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Precies, niet lakken maar gewoon in de gekookte lijnolie. Zijn beschadigingen ook veel makkelijker weer bij te werken.
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
tof, ga ik eerst maar eens proberen te schaven. even met een beitel de wat hardere stukken eraf halen denk ik, zou zonde zijn om mijn schaaf om zeep te helpen natuurlijk. morgen even lijnzaadolie halen bij baptist. Het is ook nog eens vrij goedkoop. en heb er vrij veel info over kunnen vinden m.b.t. het aanbrengen, uitpoetsen, drogen etc. Ben benieuwd! zal wat foto's plaatsen van het eindresultaat. In de tussentijd zijn alle tips van harte welkom uiteraard! :)
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Zou voorzichtig zijn met schaven, zitten er geen spijkers of zoiets in het blad?
je kunt het ook met een (band)schuurmachine proberen
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
hmmm, goed punt. ik zal morgen bij daglicht even goed kijken. Heb geen bandschuur machine, maar wel een pneumatische excentor (150 mm) dus wellicht is dat een optie.. wel verrekte stoffig natuurlijk. morgen eerst maar goed kijken :)
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Nog een dingetje, wanneer je de lijnolie gebruikt heb moet je de doeken (of waar je het mee op gebracht hebt) absoluut niet zo in de kliko gooien. Eerst volledig laten uitdrogen, op een soort waslijn oid, volledig uitgestrekt. Of de doeken in water onderdompelen, schint ook goed te zijn. Dit ivm brandgevaar.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Oh, know even een vraagje, Er zitten metalen pinnen bij die in de gaten passen. Waar zijn die eigenlijk voor? ik bedacht me dat ik met wat wiggen daar planken tussen zou kunnen klemmen. Maar heel eerlijk gezegd weet ik niet waar ze voor bedoeld zijn.

Bench dogs. Er zitten waarschijnlijk ook gaten in de bankschroef. Je kunt grote werkstukken tussen dogs klemmen; je kunt ze ook gebruiken als 'eindstuit', bijvoorbeeld om hout te schaven.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Ik denk dat je met een schraapstaal al heel ver komt. Uiteindelijk hoef je enkel wat op het oppervlak ligt te verwijderen. Wat er ingetrokken is doet er niet toe, het is immers een werkbank.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Waarschijnlijk hetzelfde principe als een schraapstaal (?) maar ik denk dat je met een scherp geslepen verfkrabber een heel eind komt. Ik had tot voor kort nooit zo'n ding geslepen, maar het werkt erg goed om lijmrijsten van naden te schrapen, maar ook kleine oneffenheden haal je makkelijk weg.
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
is wel een idee, ik heb vandaag even goed gekeken en heb 1 spijkertje (of het restje van een spijker) gevonden. maar er zullen er wel meer in zitten. Ik heb met een vlakke beitel wat dingen makkelijk kunnen wegkrabben. Schraapstaal had ik geprobeerd, maar er zitten klodders verf op, en die zijn makkelijk in 1 klomp weg te halen met een beiteltje of inderdaad een geslepen verkrabber. Die ga ik nog wel even uitproberen! :)

Bedankt voor de tips m.b.t. het oliien. ik kan de doeken hier over een muurtje leggen om te drogen (over de schutting zal dan wel niet zo'n goed idee zijn ) eerst maar eens de boel schoonig krijgen, hoeft niet perfect, want zoals gezegd... het is een werkbank) als de grootste zooi er maar af is :)
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
ik ben een tikkeltje lomp geweest, maar je moet wat :) Ik heb hier een polijst machine staan, 1200 watt, gaat tot 3000 toeren, dus heb daar maar een 60 grit lak schuur papiertje op gezet en ben gaan schuren. een half uur later is bijna alle zooi er vanaf :) heb een paar nietjes en spijkers eruit getrokken. maar dat was de moeite niet. tuurlijk ziet het hout er gebruikt en verweerd uit, maar goed, dat bankje is natuurlijk ook al een goeie 30 - 40 jaar oud waarschijnlijk. Zometeen een doekje pakken en gaan smeren met gekookte lijnolie :)
Unknown-4.jpgUnknown-5.jpg

- - - Updated - - -

oh, en lang leve het gefilterde stofmasker :)

het enige dat jammer is, is dat de linker bankschroef niet helemaal doet wat die moet. Indraaien gaat prima, uitdraaien lukt niet. Als ik een stukje draai dan kan ik em open trekken, maar het gaat niet vanzelf
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Bankschroef: heeft die metalen geleidingen of houten.
Keer helemaal uit elkaar halen, schoonmaken en metaal licht invetten. Hout loopt en stuk soepeler na een behandeling met kaarsenvet, gewoon met een stuk kaars er overheen, gebruik ik ook voor gordijnrails waar ringen overheen lopen, werkt als een speer
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Heeft metalen geleidingen, ik zal em er straks even vanaf halen.. kijken of ik nog een kaars heb uberhaupt :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.