Compleet nieuwe ensuite

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
In mijn bericht "Ensuite lang geleden" vertelde ik er al over.
Ik ben eind 2014 begonnen met het maken van een compleet nieuwe ensuite wand. De ene kant met kasten en paneeldeuren. Aan de andere kant open boekenkasten. Ertussen twee hangende schuifdeuren. In augustus 2015 heb ik (met mijn vrouw) de kastenwand met de deuren geplaatst. De bedoeling zeker nog dit jaar de schuifdeuren te plaatsen. Daarna komt de wand met de openboekenkasten. Eind dit jaar / begin volgend jaar. Eigenlijk een klus die een beetje uit de hand is gelopen.
Beperkende factoren zijn:

Op locatie:
- smalle steile hoge trappen naar de 2e etage (appartement in een jaren 30 pand in Amsterdam);
- plafond is hangend dubbel gipsplaat, dus niets in bevestigen (en toch hangende schuifdeuren);
- nauwelijks parkeerplaats, zeker niet met aanhanger.

Thuis:
- beperkte ruimte in werkplaats;
- delen die gereed zijn gaan naar boven in de logeerkamer, de hal en in het uiterste geval naar de woonkamer.

Werkwijze is dan het geheel in "hapklare" onderdelen te maken en die op locatie in elkaar te lijmen (Ikea-pakket in het groot).

Fons vroeg naar mijn houtkeuze. Ik zocht in elk geval naar een naaldhoutsoort. Als je die in hoogglans schildert zie je de houtnerf en noesten er zo mooi door, levendige oppervlakken.
In Loenen verkoopt Alexander (kasteelhouthandel) prachtig zuid duits grenen; prachtig rechte platen van behoorlijke lengte en breedte. Helaas zijn bepaalde platen erg harsrijk. Soms moet je de harsgallen er uit snijden.

Eerste indruk van de klus:

https://www.youtube.com/watch?v=yM9PaQu9n0w

Het leuke van zo'n klus is dat je allerlei technieken/hulpmiddelen ontwikkeld, zoals:
- mallen om zelf keeplatten te maken (en niet slechts onder 45 graden);
- werken met losse pennen en gefreesde gaten om het geheel in elkaar te lijmen;
- hulpmiddel om veilig sierlijsten voor het vastzetten van de bossingpanelen te maken;
- handigheidjes om kastplanken en panelen te lijmen.

Ik sluit nu af met enkele plaatjes.
In elk geval zoek ik nog wat plaatjes van de profielen van architraven, neuten en sierlijsten.

Mocht er verder belangstelling zijn dan vertel ik weer verder (met de nodige foto's).

opbouw.jpg

ensuite in de verf kl.jpg
 
Laatst bewerkt:

kootje007

Actieve deelnemer
9 feb 2015
146
30
43
Zwolle
www.kootje.com
Supermooi! Begrijp ik het goed dat hier dan nog een stuk achterkomt zodat de schuifdeuren er tussen kunnen?

Ben benieuw hoe je de zijkanten gemaakt heb, wil iets soortgelijks maken voor een inbouwkast. Kun je daar iets over vertellen? Is het simpelweg een plaat met daarop latjes of zijn het balken met platen er tussen?
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Natuurlijk verder vertellen met veel afbeeldingen, daar zijn we gek op.;)
Bouwen en verbouwingen zijn altijd leerzaam om te volgen.
Veel succes,
mvg,:).
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
In mijn bericht "Ensuite lang geleden" vertelde ik er al over.

Mocht er verder belangstelling zijn dan vertel ik weer verder (met de nodige foto's).

Zeker interesse :) Is trouwens geen jaren 30 pand voor zover ik zie op de foto's, eerder omstreeks 1900.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Is trouwens geen jaren 30 pand voor zover ik zie op de foto's, eerder omstreeks 1900.

Dat ligt aan de buurt van Amsterdam, oud zuid en rond de Overtoom is inderdaad allemaal begin 1900 en daar heb je veel ensuite woningen per etage.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Reactie op wat vragen.
- Inderdaad geen jaren 30 pand. Moet er voor gebouwd zijn (rijkere stijl van decoreren).
Ik houd de uitvoering van de architraven, neuten en sierlijsten op iets er tussen in. Het moet wel zelf te maken zijn met mijn
mijn machines, bovenfrees, grotere bovenfrees onder freestafeltje;

- Het ruwe hout kantrecht ik met een invalzaag met geleiding, dan in stroken zagen, schaven op vlak-/vandiktebank, en vervolgens
op dikte maken.

platen grenenhout.jpg
grenenhout.jpg
plankje.jpg

Daarna onder andere panelen lijmen

paneel lijmen.jpg

De zijkanten zijn opgebouwd uit stijl en regelwerk van 42 mm dik. Inderdaad wat zwaar, maar de schuifdeuren
komen er aan te hangen (37 kg per stuk - valt dus mee);
Het geheel is met losse pennen in elkaar gelijmd. De gaten zijn 40 mm diep en eerst voorgeboord, dan uitgestoken en passend
afgewerkt met een freesmal en bovenfrees met extra lange 10 mm frees.

paneeldeur detail.jpg

paneeldeur01.jpg

- De panelen. De panelen bestaan uit stroken hout, tot 20 mm dik geschaafd. Helaas kan ik thuis geen bossingpanelen schaven (geen
stationaire freesmachine). Gelukkig mocht ik dat doen bij mijn neef meubelmaker. Dat frezen is topsport, kost veel kracht.
bossing2a.jpg

En .... het resultaat:

deurpaneel geschuurd.jpg

Ter volledigheid nog de sierlijst (90 meter voor het geplaatste deel).

profiel.jpg

Tot een volgende keer. Ik ga intussen weer verder (morgen de deurtjes lijmen voor de onderkasten van de boekenkasten).
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Leuk, meer foto's is meer vreugde :) Bijna iedereen hier kan meer dan ik op dit moment, maar het is zo leerzaam om te zien hoe het gemaakt wordt.
Ik woon zelf in een jaren '30 huis met een herbouwde ensuite, dat heeft de vorige eigenaar met veel kennis en kunde gedaan. Niet ambachtelijk, wel erg stevig en goed :)
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Een klein vervolg. De schuifdeuren zijn inmiddels gehangen (Henderson Husky 100 systeem - 25% korting via Praxis).
Dat wordt mijn volgende infoblokje.
Eerst even iets over de deurtjes (49 x 40 cm) van de onderkasten.
onderkast.jpg

deurtje1.jpg
Gekozen voor 10 mm deuvels, ingeboord met deuvelfrees in bovenfrees.

deurtje2.jpg
Lijmen van regels en stijlen.

deurtje3.jpg
Omdat het profiel van de bossingfrees te kort is plaats ik het paneel tussen multiplex latten. Boven en onder precies ertussen (20 mm) en links en rechts (18 mm) wat ruimte voor het werken.

deurtje4.jpg
Als laatste het paneel opsluiten tussen sierlatten.

deurtje5.jpg
Eenmaal in de hoogglanslak. Dan zie je de houtnerf en de schaduwwerking op de profilering het beste.
 
P

Pel

Guest
Ziet er zeer mooi uit Tjeerd, alsof het uit een stuk eruit is gefreesd.

Groet Pel.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Is een geslaagd resultaat! Grenen is mooi hout vind ik, als het dan net door de vandiktebank is geweest bij mij, krijg je het mooie contrast tussen kern en spinthout met een mooie glans van het vet dat in het hout zit. Ik heb overigens nog nooit last van hars gehad bij Grenen (Zweeds), wel veel last van bij vuren.

Moet zelf ook paneeldeurtjes gaan maken, maar tot op heden geen tijd voor gehad.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Dank voor de complimenten!.

In deze bijdrage iets over het afhangen van de schuifdeuren.
Zoals al in mijn vorige bericht vermeld, gekozen voor een systeem van Henderson, de Husky H100E/20 - metalen rail.
De deuren wegen maar 40 kg / stuk. Toch het 100 kg-systeem gekozen vanwege de gelagerde wieltjes, soepeler en minder lawaai.

Eerst een dakje gemonteerd op de achterzijde van de kastenwand (aan de binnenzijde geschroefd). Het dakje bestaat uit 3 delen, een hoekprofiel van 20 mm grenen. De delen zijn met messing en groef aan elkaar bevestigd om een doorlopend plafond te hebben voor de rails.
3delen_railplafond.jpg

3delen_railplafond met rails.jpg

Aan de onderzijde van de deuren heb ik een groef gefreesd van 7mm breed en 14 mm diep voor een geleideblokje aan het begin van de (toekomstige) deurnis. Dus verder geen geleiding op de vloer in de doorgang tussen de kasten.

groef frezen schuifdeur.jpg
Dat frezen vraagt wel wat evenwichtskunst (deur 38 mm breed).

deur hangt.jpg
Een deur hangt. Prachtig af te stellen met de 2 bouten waaraan de deur hangt.

beide schuifdeuren.jpg
Beide deuren aan de achterzijde van de kastenwand

schuifdeuren gemonteerd kl.jpg
De voorzijde van de kastenwand.

profiel schuifdeur.jpg
Het profiel van de nog te monteren afdeklatten op een van de deuren.
 
Hoi Tjeerd,

Wat een prachtig project.
Mooi dat dit wordt gebouwd. Iets wat vroeger heel normaal was maar in de huidige ( sfeerloze betonblokken ) niet
meer wordt gedaan. Je moet er ook wel de kamer voor hebben maar ik vindt het prachtig en functioneel.
Je kunt heerlijk een deel van je kamer afschermen van de rest.

Gr Edwin
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Hallo allemaal,

Hier ben ik weer. Zo'n drie weken geleden naar Amsterdam (mijn klusplek) geweest met het bouwpakket van de boekenkasten. Samen met mijn vrouw (en zoon) een lang weekend (je maakt toch langere dagen dan thuis) de boekenkasten gelijmd,op hun plaatst gezet en met kozijnschroeven in de muur verankerd.

boekenkast lijmen.jpg

De kasten zijn gelijmd met losse pennen (gemakkelijk pas te frezen) en met PU lijm.
Binnen 30 minuten, gelijmd, in de lijmklemmen en overeind gezet. Maar een paar centimeter speling bij het plafond.

kast in klemmen.jpg

Volgende foto: kasten op de plaats geschoven en verankerd.

boekenkast geplaatst.jpg

Foto met schuifdeur uitgetrokken.

schuifdeur open.jpg

Foto met schuifdeur helemaal tussen de kasten. Dit om maximale doorgang te krijgen.
Volgende foto laat zelfgemaakte schuifdeurtrekker zien.

schuifdeurtrekker.jpg

Laatste foto kast met de kraaldeelachterwand geplaatst. Dat zijn kraaldelen die ik thuis voorzichtig uit het slaapkamerplafond heb gesloopt.
Dat plafond ga ik strak met gipsplaat afwerken.

met achterwand.jpg

Zo dat was het voor even. Volgend weekend nog eenmaal naar Amsterdam (met de afkortzaag) om het geheel af te werken met paslatten tussen muur en kasten, architraven en plinten. Komen ook vast nog wat foto's van. Dan is de klus geklaard.

De volgende klussen staan al in de wacht. Visgraatparket leggen met bies en band. De biezen ben ik aan het zagen/schaven. Die worden 10 x 4 mm en dan in wengé. Een hele uitdaging denk ik. Daarna als de donder aan de gang met het maken van een hobbelpaard (Ben ik al voorzichtig mee begonnen).

Groeten, Tjeerd
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.