Een nieuwe deur voor de werkplaats.

tuoh

Oud hout
De voorbije week opnieuw gestart aan een klus waar ik in feite in augustus 2015 al aan begonnen was:p Was toen niet verder geraakt dan het uitsmetten van het hout, andere dringende klussen gingen toen voor. Maar nu kon ik de klus niet meer negeren, één van de dubbele deuren bengelt nog enkel aan één scharnier, daar kan ik de winter niet mee in.

Nu is de oude deur (poort) er eentje met geschiedenis. Het is namelijk het eerste werkstuk dat ik ooit vervaardigd heb thuis op mijn eerste, toen nagelnieuwe machine, ( een goudkleurige Robland K210) De fiere eigenaar was toen juist 17 jaar geworden, waar is de tijd naartoe:D
Als bouwmateriaal heb ik toen grenen recuperatiehout gebruikt, afkomstig van een gesloopte roostering. De poort heeft het eerste deel van zijn leven gesleten als vervanger van een dubbele schuurdeur, na x aantal jaren dienst is ze op de huidige plaats beland, en toen bekleed met Trespa panelen. Nu is na al die jaren het einde in zicht gekomen:D

Omdat in de loop der jaren mijn kopdraaibank verhuist is naar een standplaats vlak voor het dubbele deel van de poort word de vervanger gebouwd als een naar buiten draaiende deur met een vast deel ernaast. Dat tweede opendraaiend deel heb ik niet meer nodig omdat er nog twee andere brede poorten in de werkplaats zitten, aan ingangen geen gebrek dus. Nog een wijziging is dat zowel de nieuwe deur als het vast deel een groot glaspaneel krijgen, enkel onderaan komt er een vast paneel te zitten.
Als houtsoort heb ik geopteerd voor Honduras Pine, ook wel gekend onder de naam Pitch-Pine, hier had ik nog wat balken van liggen;)

Heb bij de start van de klus te laat gedacht aan foto's nemen, het schaven, het afschrijven, het boren van de gaten en het slaan van de pennen ontbreekt dus in dit fotoverslag:eek:

De penverdeling die ik hier gebruik is het resultaat van het zoeken naar een grootst gemene deler, hoe minder er moet versteld worden hoe sneller de klus vordert, maar het eindresultaat moet wel voldoen natuurlijk.
De kader bevat twee verschillende afmetingen van sponningen, die dan ook nog eens wisselend moeten aangebracht worden, de deursponning aan de buitenzijde, de glassponningen zitten aan de binnenzijde. Dit alles heeft zijn invloed op de toe te passen verminderingen aan de gaten en de toegevingen aan de penborsten. Een goede paring is onontbeerlijk hier, anders eindig je met een onoplosbare Chinese puzzel;)

En dan nu de foto's:p

Gaten geboord, rekening houdend met de diverse verminderingen aan de gaten.
IMG_0210.jpg

Pennen aangebracht, bij alle regels is er een toegeving gedaan aan de penborsten.
toegeving is gelijk aan de diepte van de sponning, hier 15mm.
Omdat de gaten geboord zijn met de kettingfreesmachine krijg je onderaan in het gat ronde hoeken, daarom de afronding van de pennen.
IMG_0211.jpg

Een passende verbinding.
IMG_0212.jpg

Deurblad gelijmd, diagonalen meten met een lat om de haaksheid te controleren.
IMG_0215.jpg

Die kan verder drogen.
IMG_0219.jpg

Het kader is wat gecompliceerder, alle gaten staan even ver van de rand maar de breedte en de plaats van de sponningen wisselt. Dat heeft zo zijn gevolgen voor de penborsten.

Gat bovenregel kader, kant deursponning.
IMG_0222.jpg

Gat bovenregel kant vast deel met glassponning.
IMG_0221.jpg

Bij de middenstijl komen beide sponningen samen, elk aan een kant.
IMG_0220.jpg

De middenstijl met de wisselende sponningen en de gehavende pen Dit laatste is de reden dat er bij de gaten gewerkt word met een vermindering, anders heb je hier telkenmale een ongewenste opening in de constructie!
IMG_0223.jpg

Omdat bij de middenstijl langs beide kanten een sponning zit moeten de penborsten ook aan beide zijden een toegeving krijgen gelijk aan de sponningdiepte, anders word de stijl te kort bij het inwerken.
Hier is namelijk nog wat werk aan;)
IMG_0225.jpg

Voor alles is echter een oplossing.
IMG_0227.jpg

Aan de zijkanten komt het er zo uit te zien, hier kant deursponning.
IMG_0228.jpg

En de kant van het vast deel met glassponning.
IMG_0242.jpg

Alles samen is dit het (voorlopig) resultaat.
IMG_0232.jpg

Meer in detail. Hier is alles ook al netjes geschaald, schuurpapier komt er niet bij kijken.
IMG_0229.jpg

Zo gaat het totaalplaatje er komen uit te zien.
IMG_0233.jpg

Omdat de "dorpel" wat veel naar binnen zit moet bij het vast deel een waterneus voorzien worden, zo komt dit deel op lijn te zitten met het deurblad. Dit laatste heeft wel voldoende overhang op de dorpel.
IMG_0239.jpg

Bij onze noorderburen waarschijnlijk niet onbekend, een druiplat boven een naar buiten draaiende deur:p
IMG_0238.jpg

Volgende week plaatsen van hang- en sluitwerk, inpassen van de glaslatten, zagen van de vaste panelen onderaan, en tenslotte een kleurtje op het geheel.
 

PeterVD

Actieve deelnemer
24 nov 2015
46
0
Wateringen
Dit is een leuke om te volgen. Ga je nog voorzieningen aanbrengen om het zakken en eventueel scheefhangen tegen te gaan met dit gewicht?
 
P

Pel

Guest
@Tuoh, we gebruikten vroeger kruisstiften voor deuren, als een extra zekering op de pen en gat verbinding, worden die nog gebruikt?

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
De druiplat bovenaan de naar buitendraaiende deur verhinderd waterinfiltratie naar binnen toe. Bij regen en wind word het water anders in de spleet tussen deur en bovenregel geblazen, dan kan het zo naar binnen lopen. Een druiplat gaat dat tegen. Bij ramen en deuren die achter een dagkant staan is dit risico kleiner, maar deze deur komt in een houten wand te zitten en valt dus quasi gelijk met de buitenzijde.

Het afzakken van de deur gaat tegengehouden worden door het "sandwichpaneel onderaan, dit gaat bestaan uit twee "lagen" los van elkaar. Aan de buitenzijde komt er een plaat Trespa te zitten die ruim speling heeft in de opening, aan de binnenkant komt er een plaat 12mm multiplex die spannend ingepast word. De Plaat multiplex word dus de "schoor" die de deur de nodige stijfheid tegen afzakken gaat geven. Tijdens het plaatsen van glas word dit ook met nodige vulblokjes schoor gezet in de opening en gaat dan mee zijn steentje bijdragen aan het schoren.

De tijd van de kruisstiften oftewel de kruisnagels is al een tijdje voorbij Pel, bij mooi werk laat ik de constructie gewoon drogen met de sergeanten erop, hier heb ik er schroeven ingezet aan de binnenzijde, het hoeft geen "kerkwerk" zijn:D
 

tuoh

Oud hout
Nog een aandachtspuntje bij het afschrijven van die diverse onderdelen is het uitlijnen van de onder- en middenregels op elkaar, er moet hier rekening gehouden worden met zowel de speling tussen deur en bovenregel als met de speling tussen deur en dorpel. Gaat het hier mis dan verspringen de beide onder- en, of middenregels ten opzichte van elkaar en dat is kl**** Onderaan word de onderregel van de deur dan ook de maat van de speling smaller genomen ten opzichte van de onderregel van het vast gedeelte.

Hier klopt het plaatje gelukkig:D
IMG_0235.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Wat was eigenlijk het nut van kruisnagels. Ik weet dat ze onder meer in ramen gebruikt werden, maar daar worden ze nu niet meer gebruikt.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Wat was eigenlijk het nut van kruisnagels. Ik weet dat ze onder meer in ramen gebruikt werden, maar daar worden ze nu niet meer gebruikt.

Zoals ik het geleerd heb slaan ze die er in als het raam in de hydrolische pers zit, dan kan het er meteen uit zonder te hoeven wachten dat het droog is.
De laatste houten ramen en deuren die ik heb gezien waren verbonden met een soort zaagtand lijmverbinding. Daar kan dat niet meer, hoe ze het daar doen om ze niet uren in de pers te laten weet ik niet.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Gisteren deurblad opgekuist en hang- en sluitwerk geplaatst, daarna de deur afgehangen aan de buitenstijl. Kan dus vanaf nu al binnen en buiten:D

Netjes geschaafd deurblad.
IMG_0243.jpg

Cilinderslot met messing kast inwerken, eerst de gaten voor kruk en cilinder boren.
IMG_0244.jpg

Dat zit op z'en plaats.
IMG_0245.jpg

Omdat de deur redelijk zwaar word maar geopteerd voor een stel zware paumelles.
Uitfrezen met een frees van 12mm betekend éénmaal de freesgeleiding verstellen. Had geen zin om de frees te wisselen:D
IMG_0246.jpg
IMG_0248.jpg

Vier paumelles op hun plaats.
IMG_0249.jpg

Buitenstijl frezen met behulp van een strookje multiplex, werkt snel en is ook snel gemaakt.
IMG_0254.jpg
 

tuoh

Oud hout
Zo, de nieuwe deur is klaar voor de schilder:p Glaslatten nog op lengte gezaagd en ingepast, idem voor de multiplex panelen, die passen mooi strak in de openingen.

IMG_0256.jpg
IMG_0257.jpg

Buitenzijde deur,
IMG_0259.jpg

met een paar "rode" accentjes:p
IMG_0266.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.