Scheppach aanvoer rollen afstellen

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Hallo mensen en HM1/2 gebruikers in het bijzonder.

Een aantal dagen geleden begon mijn HM1 een beetje moeilijk door te voeren.
1 of mss 2 planken later sloeg hij vast. Na wat inspectie bleek dat de tandwielen die de rollen aandrijft helemaal vernacheld waren.
De springveren die de tandwielen op hun assen hielden waren er vanaf gedrukt.
Het onderste tandwiel was naar buiten gedrukt.

Nu heb ik al vervangende tandwielen en een nieuw riempje (omdat hij toch al uit elkaar ligt)
Maar als ik de reden van vastlopen niet achterhaal kan hetzelfde natuurlijk makkelijk gebeuren met de nieuwe tandwielen.
Voordat mensen vertellen dat ik waarschijnlijk teveel in 1 keer heb willen afnemen.
Ik verdraai de hoogte altijd maar met 1/8 draai ongeveer.
Dat is dus rond de 0,3mm. Dat zal het dus hoogstwaarschijnlijk niet zijn geweest.

Bij het na kijken van de rollen bleek dat de rollen op dezelfde hoogte stonden als de beitels.
Dat lijkt me toch niet goed. De uitvoerrol zou iets lager moeten liggen om grip op de plank na het schaven te hebben.
En de invoerrol zou op dezelfde hoogte of misschien iets hoger moeten liggen.

Tijdens het prutsen drukte ik perongeluk de aanvoer rol aan. (tegen de ketting kant)
Hij drukte er aan de andere kant een bus of "lager" uit. Hierin zit een gat waar de stelschroef in zou moeten zitten.
Tenminste dat is mijn vermoeden.

Kan iemand mij vertellen hoe de verhoudingen van de in/uitvoer rol tov de beitel moeten staan?
En het belangrijkste, hoe stel ik de rollen op hoogte en moet de stelschroef inderdaad in dat gat vallen in de bus?

Ik hoop dat er iemand is die hier duidelijkheid in kan geven.
Ik heb wel een onderdelenlijst en exploded view gevonden van de HM1, maar niet hoe af te stellen etc.

En om wat duidelijkheid te geven welke bus ik bedoel. Hier wat foto's.



De tandwielen zoals ze vernacheld zijn.










De bus of "lager" die er zomaar uit gedrukt werd.






En tot slot de situatie waarin de rollen tov de beitel nu staan.
Met beitel bedoel ik echt de messen en niet de body zelf.

 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
De rollen staan bij mij precies in de zelfde positie als bij jou.
Die veren met stelschroeven zijn volgens mij alleen maar om de rol meer op spanning te kunnen zetten zodat hij beter op het hout klemt.

Hoe strakker je die zet hoe meer grip op het hout, hoe zwaarder de boel loopt.

Je zult ergens de middenweg moeten vinden.

Ik zou eerst zorgen dat de boel weer soepel loopt.

Zijn je tandwielen niet gewoon versleten door veelvuldig gebruik?

Als ik het niet goed heb hoor ik het graag..
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
De borgringetjes waren helemaal uit hun respectievelijke groef gedrukt. Dus er hebben aardig wat krachten op gestaan. Slijtage had hij bijna niet. Heb hem daarvoor ook al eens open gehad en er was niks aan te zien.

Ik denk dat de rollen gewoon te slap hebben gestaan. Als ik de rollen omhoog trek, dus tegen de veren in. Dan is de kant van de aandrijving redelijk strak. Maar de open kant trek ik zonder moeite omhoog. En dus de rol ook scheef. Morgen eerst maar eens de kracht van de rollen instellen zoals de aandrijfzijde is. Het kan natuurlijk zijn dat de open kant losser getrild is.

Heb nog wat andere topics gevonden met pdf's van de HM1/2 maar nergens staat wat de afstelling moet zijn. Eigenlijk staat er alleen in hoe je de tafels en messen afsteld.
 

CPP

Nieuw lid
9 mei 2015
5
0
Zaandam
Beste Viepert,
Ik heb een HM2 en heb ook verschillende druk op de aan- en afvoerwalsen. De kant waar de tandwielen zitten is veel makkelijker omhoog te trekken dan de kant waar de hoofdaandrijfriem loopt.
Hoe heb jij je walsdruk afgesteld?
Groet
Chris
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.