eiken blauw/zwart verven

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Zoals wellicht bekend, mag je in eiken geen ijzeren spijkers gebruiken - de spijkers roesten weg en het eiken krijgt een zwarte vlek om de spijker heen.

Die eigenschap van het looizuur in het kernhout kun je ook gebruiken om eiken te kleuren.
Nodig heb je een oplossing met ijzer-ionen.
De gemakkelijste manier is het oplossen van schuursponsjes in schoonmaakazijn. Probeer wel schuursponsjes zonder zeep te vinden....
Alternatief is ijzerslijpsel (even flink beulen met de haakse slijper) in schoonmaakazijn. Het kan (voor een chemicus) ook anders:Ik heb
via internet een zakje ijzerpoeder en een jerrycan azijnzuur 20% gekocht. Beide zijn vrij te verkrijgen en niet echt giftig (hoewel je het azijnzuur niet
moet opdrinken en handschoenen en een veiligheidsbril eigenlijk wel aan te raden zijn!).

Terwijl het ijzer oplost in het azijnzuur, ontstaat er waterstof. Doe het dus niet in een dichte pot/bus, want dan ontstaat er druk. Hou er verder rekening
mee dat waterstof brandbaar is, dus niet gelijk een flinke pot in de gangkast onder de cv-ketel neerzetten....

Na het oplossen even filtreren (koffie-filter, oud t-shirt) om te voorkomen dat je onopgelost ijzer op je hout smeert.

De foto's hieronder hebben 'telefoon-kwaliteit' - u bent gewaarschuwd.

2016-09-24-17-27-27-649.jpg
Een eiken schaal, 55 cm diameter, het eiken lag zo'n 6 maanden voor mijn werkplaats in een stam van 60-70 cm diameter, en was dus nog vochtig.

2016-09-24-17-29-55-731.jpg
Na de eerste laag. Afhankelijk van de sterkte van de oplossing (concentratie ijzer-ionen) gaat het kleuren erg snel. Dit was een heel sterke oplossing,
voordat ik met kwasten klaar was was het net vochtig gemaakte deel al blauw-zwart.

2016-09-24-17-44-02-624.jpg
Omdat de 1e laag altijd net niet egaal is, of je een stukje vergeten bent, een 2e laag

2016-09-24-17-44-07-435.jpg
Dit was mijn proef-schaal, om te kijken of de oplossing goed was. Na het drogen even naschuren (voorzichtig, want dit is echt een laag OP het hout)
met een vliesje korrel 320 en dan een polijstvlies, en zie daar: een blauw/zwarte eiken schaal.

Uiteraard moet je hout vantevoren klaar geschuurd zijn, en zijn vette vingers e.d. ongewenst!
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Ziet er goed uit Juriaan. Zelf heb ik ook al een potje met smeersel gemaakt van azijn en staalwol en daar wat proefjes mee gedaan. Maar dat he zo zwart zou worden had ik niet gedacht! Ik weet wel dat hoe meer je het verdunt met water hoe minder het effect word.
Heb je een idee hoe je dit goed kan afwerken/dichtzetten? Gaat een eventuele blanke afwerklaag niet reageren met dit mengsel?
 
P

Pel

Guest
Mooie donker blauwe kleur Jurriaan, weer wat geleerd bedankt voor het delen.

Groet Pel
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ik heb dat ook ooit eens geprobeerd, maar er waren veel heel kleine witte puntjes, alsof het daar niet wou pakken. Iemand een idee door wat dat komt?

groeten,
ornament
 

gordo62

Nieuw lid
20 jul 2012
21
0
Ornament, het heeft te maken met de aanwezigheid van looizuur(tannic acid, acide tannique) in het hout. Als het hout heel droog is kan het zijn dat er geen zuur meer aanwezig is waardoor de ijzeracetaat(staalwol met (appel)azijn) niet heel donker en egaal wordt opgenomen.

groeten,
Sergio
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hoi Gordo62,

Het was inderdaad droog eikenhout. Tweemaal ingestreken, 95% heel zwart, rest witte puntjes. Indien het hout droog is , dan blijft er toch looizuur achter, dacht ik ?

groeten

ornament
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het enige nadeel is dat het echt een laag aan het oppervlakte is en het beste werkt op nat (of tenminste, niet-droog) eiken.
Als het dus barst tijdens het drogen, zal het in die barsten gewoon bruin zijn - en als het oppervlakte daar te droog is, is bijkleuren ook niet mogelijk, of zal niet precies de zelfde intensiteit opleveren.
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
De buiten laag van droog eiken kun je gewoon weer nat maken had ik zo bedacht, dan moet het volgens mij ook wel lukken. Heb wel eens half wat voorbij zien komen op internet dat ze droge eikentafels ook zo kleuren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.