Kop van jut.

irtamos

Actieve deelnemer
20 okt 2012
56
0
Voor een schoolproject zou ik gaarne een "kop van jut" maken. Kan er iemand helpen met tips of eventuele bouwplannen?
Dank bij voorbaat.
Irtamos
 
P

Pel

Guest
Dat moet met wat denk werk toch te maken zijn, een sterke veer, een hefboom mechanisme, een rail en een gewichtje wat over de rail die naar de bel gaat, als je hard genoeg slaat.:D
Dat zul je tijdens het bouwen uit moeten proberen hoe de verhoudingen zijn, hoe sterk de veer moet zijn, en hoe je de wip (hefboom) moet maken.

Groet Pel.
 

irtamos

Actieve deelnemer
20 okt 2012
56
0
Inderdaad, er komt zo'n beetje van alles bij kijken. Maar hoe je de wip (hefboom) moet maken, en dan liefst regelbaar volgens de slagkracht is mij thans niet geheel duidelijk. Een bouwplan zou dus ten zeerste welkom zijn.
 
P

Pel

Guest
Ik denk als je een kop van jut maakt die niet regelbaar is, al moeilijk genoeg is lijkt mij?

Groet Pel.
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
'gewoon' op de kermis een beetje afkijken,
ff roeren met wat fantasie,
'n paar flinke veren op de kop tikken...
en met 'n dosis gezond verstand moet dit gaan lukken.

kant en klare tekening van zo'n ding?
poeh....:confused:
 

WR1944

Oud hout
Het is een simpel genoeg principe om zelf uit te vogelen. Een horizontaal stuk hout dat op een scharnierpunt is opgelegd, een kort paaltje waar je op slaat en een kort paaltje aan de andere kant waar het gewicht op rust dat langs een rail omhoog kan geslagen kan worden. Je zult moeten uitproberen welke afstanden er tussen beide paaltjes en het scharnierpunt moeten zitten voor een juiste werking.

Je moet maar eens opletten bij de kop van Jut op de kermis. De uitbater plaatst elke keer als er geslagen is de slagpaal in een bepaalde positie. Als je onderkant van dat paaltje iets meer naar het scharnierpunt kunt verschuiven maak je een kortere arm en ontwikkel je meer versnelling van het gewicht. Zorg wel dat de uitbater het je niet ziet doen want dan zijn de rapen gaar.
 

Richardoe

Actieve deelnemer
29 mrt 2014
103
0
Omg. Groningen
hout-kado.nl
Deze foto laat het principe zoals WR1944 beschrijft vrij goed zien. Blok hout voor en achter scharnierpunt kan je bijvoorbeeld verplaatsbaar maken.

http://www.buitenbeeldinbeeld.nl/Utopia/KopvanJut.htm

hier ook de plannen voor 4$
http://goodmagic.com/websales/brill_hi-striker/index.htm

hier onderdelen en daarbij ook een schets van hoe het in elkaar zit
http://www.histriker.com/order2.htm

en nog een laatste bouwverslag volgens een heel ander principe
http://www.jmillerid.com/wordpress/tag/hi-striker/
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Elk jaar vieren we Leidens ontzet op 3 oktober, en in het verleden heb ik vaak zat Kop van Jut geslagen met mijn vader. Trok altijd veel bekijks, want we sloegen ze allemaal raak.

Helaas is de klassieke Kop van Jut met de houten hamer en het gewicht al jaren geleden van de kermis verdwenen. Een elektronische variant met rubber hamer is er voor in de plaats gekomen. Zelfs kinderen slaan nu raak, tsja, dat is natuurlijk niet leuk meer, als de elektronica op de persoon wordt afgeregeld. Ik weet niet of er nog kleinere kermissen zijn waar de oude Kop van Jut nog staat.

Wel een leuk idee dat je er zelf 1 gaat maken.
 

irtamos

Actieve deelnemer
20 okt 2012
56
0
Het lijkt me leuk om gewoon zo'n ouderwetse Kop van Jut te maken (inclusief een houten sculptuur van zijn hoofd) en dan met een zware houten hamer proberen de bel te raken. Een moderne variant met elektronica lijkt me niks. Dit kan een prima vakoverschrijdende project zijn voor leerlingen - samenwerking tussen de hout- en metaalafdeling. Het principe lijkt simpel, maar soms zit de moeilijkheid in de eenvoud. Alle suggesties zijn dan ook van harte welkom./
 

Arjan'74

Actieve deelnemer
20 dec 2012
86
12
Je kan ook nog even op YouTube kijken voor wat inspiratie. In de US zijn er een aantal personen die een 'High Striker' maken. Blijkbaar heet de kop van jut daar zo.
 
P

Pel

Guest
Ik zou eerst eens beginnen met een tekening te maken, dan kom je vanzelf de heikele punten tegen, en zie je ook wat je nodig hebt aan materiaal.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.