Stoken met zaagsel DEOM turbo kachel

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik had er al over gesproken in mijn nieuwe werkplaats topic toen ik de keuze maakt voor deze kachel, maar we zijn nu een jaar later dus het verdiend wel een eigen topic waar ik mijn ervaring ermee kan delen.

Na lang wikken en wegen, en offertes voor welk systeem van verwarming ik ging kiezen voor mijn nieuwe werkplaats ben ik uiteindelijk gegaan voor een deom turbo PM4 kachel waar je blijkbaar alles in kon branden, inclusief afval van de afzuiger.

Ik twijfelde met warmtepompen maar de offerte van + €12.000 maakte mijn keuze erg makkelijk.
De kachel heb ik op de kop kunnen tikken bij een webshop in NL die stopte met het merk omdat ze te duur werden, voor ongeveer €400 stond hij hier, nu betaal je daar toch wel meer dan €800 voor, wat eerlijk gezegd erg veel is.

De afvoerbuizen heb ik zelf aangelegd nadat ik hiervoor een offerte kreeg van meer dan €5000, de onderdelen dus zelf gekocht voor minder dan €1000 en in één dag was het geplaatst... er zijn er dus die zich niet snel schamen...

P1010483.jpg

Nu zijn we dus één jaar later en ik moet zeggen dat ik tevreden ben van de kachel, in hartje winter vul ik ze zo'n 6 keren per dag om dag en nacht warm te hebben. Het atelier kreeg ik altijd makkelijk warm, ook al is dit model ontworpen voor 120m3 en ik meer dan 450m3 heb.
Ik doe het zaagsel van de afzuiger in big bags dat ik goed aanstamp, het werkt beter met zaagsel dat zijn "springracht" verloren heeft door lang onder druk in een zak te zitten. Vers zaagsel bevat meer lucht en zal minder lang branden.
Met twee emmers brand ze zo'n 2-3 uren op "volle kracht", dat is met de luchtklep bijna 90% dicht, zet je ze te groot open dan brand het zo hevig dat de kachel rood gloeiend raakt.
En met één big bag zaagsel/schaafsel kan ik zo'n 10 dagen branden. De eerste winter had ik nog reserves van de vorige jaren, toen gaf ik het weg of gooide ik het in de stallen. Ik weet dus nog niet of mijn productie van één jaar voldoende is (sinds het einde van vorige winter heb ik weer 8 big bags gevuld), maar ik heb nog het afval massief hout dat ik tot nu toe weg geef want zaagsel branden gaat makkelijker. Het neemt minder tijd in en is zeer voorspelbaar, eens aangestoken hoef je er niet meer op te letten tot het na een uur of 2-3 opgebrand is. Bij massief afval moet je minstens om het half uur bijvullen.

Onderaan is een video die ik gemaakt heb waar je het gebruik ziet:



en voor degenen die het interesseert een video van de plaatsing van de buizen:

 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hé Timothy, terug van weg geweest, ziet er prima uit!
Ik ben verleden week nog bij je in de buurt geweest maar zat wat krab in tijd anders was ik even langs gekomen!
Mvg,
Rudy
 
P

Pel

Guest
Wat een prachtig werkruimte heb je, zo'n kachel heb ik nog nooit gezien het verbruik is minimaal en warmer als een graad of 15 moet ik het in de werkplaats ook niet hebben.

Groet Pel.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
welk model is het nr 1, 2 , 3?
Ziet er goed uit moet binnenkort ook mijn houtkachel vervangen. Is deze kachel van plaatstaal of gietijzer?
Ik moet zo'n 300m3 verwarmen. Zou dus ook iets zijn voor mij.
Dank voor het posten.

groetnis, Roeland
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
@ Roeland, het is een nr4. Alles is gietijzer behalve de ronde wand lijkt me. Maar aan de binnenkant zit er een tweede laag vervangbare wanden die van gietijzer lijken.
De buis die de luchttoevoer naar het midden brengt is na één jaar wat aangetast onderaan, vermoedelijk omdat ik enkel met zaagsel stook en dat meer brandt als kolen dan als massief hout. Die buis is vervangbaar maar kan zeker nog even mee. Maar in de commentaar sectie heeft iemand verklaard dat hij dit model gebruikt sinds 1987 en nog niets heeft hoeven vervangen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hello Benchwork,

Blij dat je terug bent.

Een vraag : als je de brandende kachel bijvult met zaagsel en houtstof, heb je dan geen steekvlam door het lucht - stof mengsel, op het ogenblik dat je het erin gooit?

Groeten,
Ornament
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Een vraag : als je de brandende kachel bijvult met zaagsel en houtstof, heb je dan geen steekvlam door het lucht - stof mengsel, op het ogenblik dat je het erin gooit?

Groeten,
Ornament

Je moet wachten tot hij volledig uit is voordat je hem opnieuw kan vullen met zaagsel, bijvullen heeft geen zin want dan kan je inderdaad steekvlammen krijgen en je dooft de vlammen waardoor je opeens gigantisch veel rookontwikkeling krijgt.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.253
301
Heelsum
Dit spul verbranden in een open haard (gesloten met glasplaat) is geen feest, brand niet echt. Ik dacht dat het een aardige optie was om de krullen weg te werken maar brand niet snel genoeg. Klopt wel met jou verhaal dat t 2 / 3 uur brand.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Dit spul verbranden in een open haard (gesloten met glasplaat) is geen feest, brand niet echt. Ik dacht dat het een aardige optie was om de krullen weg te werken maar brand niet snel genoeg. Klopt wel met jou verhaal dat t 2 / 3 uur brand.

Ik heb aan vele mogelijkheden gedacht om het anders te benutten, pellets, geperste briketten enz... Dan zit je weer fortuinen uit te geven, tijd in te steken en energie te verbruiken.
Soms is low-tech de goede weg. Ik zie het natuurlijk minder zitten om dit bijvoorbeeld in de woonkamer te doen maar tenminste kan het als je zo'n kachel hebt.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
BenchWorks, bedankt voor je informatie heb vandaag een deom nr 4 gekocht bij een particulier voor € 350, nog nooit gebruikt.
Staat nu inmiddels in de werkplaats heb de oude kachel al weggehaald. Moet morgen nog even een stukje buis en Tstuk halen zodat ik binnenkort weer kan gaan stoken.
Ben reuze benieuwd hoe deze kachel gaat bevallen, hij is in ieder geval een stuk kleiner (en strakker) De voorgaande kachel was een derdehansje die inmiddels stuk gestookt is en niet meer te redden was (kreeg vorig jaar met grote moeite en veel hout m'n werkplaats warm).
Als het stookseizoen is begonnen ga ik wat experimenteren met massief hout aangevuld met houtmot.
Heb er nu al zin in.

groetnis, Roeland
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
297
9
Heist o/d Berg
Hier staat er ook al een 5-tal jaren ééntje te branden, in de winter welteverstaan. Het is wel een kleiner model ( tweede kleinste ?), ik heb het enkele jaren geleden te koop gezet, om een groter model aan te schaffen. Maar met de temperaturen van de laatste winters is een kachelvergroting niet echt nodig.
Het ding brandt inderdaad alles. En goed. Zo geraken we van ons afvalhout verlost.
gr,
Danny
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Hoe je zelf een zeer schone en uiterst effectieve kachel bouwt kun je vinden op www.batchrocket.eu. Peter van den Berg is de expert op het gebied van (batch)rockets. Vele houtbewerkers, ecologen en denkers gingen reeds overstag.

Een aanrader.

Groet Willem
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
915
318
Bedankt voor het linkje, ziet er aantrekkelijk uit.
Zal ook vast een tikje zuiniger zijn dan de Bokito bij ons in de werkplaats...:rolleyes:
DSCF2767.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.