shaper

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Ik vind pas dat je gewonnen hebt als je er een heb aangeschaft ;)

Ziet er super uit maar ik weet niet hoe ik dit thuis kan vertellen dat ik deze echt nodig heb. Heb net aan mijn vrouwelijke collega geprobeerd uit te leggen wat voor super apparaat dit is om ff te oefenen hoe ik het thuis moet verkopen. Dat lukte me niet dus ik moet maar eerst een mooi verhaal verzinnen voor ik het thuis laat zien :)
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Leuk dat jullie 'm al deelden. Ik vind de technologie geweldig en die graag gaan gebruiken. Vraag me alleen af of een 1/4" (6,35mm) shank niet veel te licht is? Voor freeswerk in 18mm gebruik ik 1/2" shanks. Ook zie ik in de video dat de freestechniek van de woodrat niet wordt gebruikt (downcut ipv upcut). Kortom, de combi van cnc en een handheld router is geweldig, masr voldoet het?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Je moet er ook niet teveel van verwachten, het lijkt super op de videos maar ze lijken de kracht van de motor te verbergen. Die lijkt rond de 1000W te zijn als ik de grootte vergelijk met mijn Bosch van 1400W die ook zo'n buis motor heeft.
Zoiets kan afhankelijk van de houtsoort 2-5mm diepte frezen per gang als ik vergelijk met mijn X-carve cnc met kress motor van 800W.
Als je in 18mm panelen freest dan moet je mogelijk 4-5 gangen doen, afhankelijk van de grootte van je project zou je er dan uren tot zelfs dagen aan kunnen frezen.
Waardoor grote projecten niet zo interessant zijn terwijl dat juist het verkooppunt is van een handgedragen cnc, serie werk is ook uitgesloten want er is telkens veel voorbereiding nodig aan het werkstuk. Dus als ik zie waarvoor het echt zal dienen dan ben je vaak beter en goedkoper af met zoiets als de X-carve. De afmeting van het werkstuk is beperkt maar het werkt volledig zelfstandig en serie werk is makkelijk te doen.
 

SjoerdL

Actieve deelnemer
6 nov 2015
74
1
Roermond
Laatste nieuws is dat Festool samenwerkt met het bedrijf achter de Shaper, ze leveren onder andere de spindel.. Ik ben Timothy dankbaar voor bovenstaande kritische noot maar kijk toch ook wel erg uit naar het eindproduct! Hopelijk ontwikkelen ze er nog wieltjes onder, zodat de router zelfstandig over de plaat kan bewegen :rolleyes:
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Je moet er ook niet teveel van verwachten, het lijkt super op de videos maar ze lijken de kracht van de motor te verbergen. Die lijkt rond de 1000W te zijn als ik de grootte vergelijk met mijn Bosch van 1400W die ook zo'n buis motor heeft.
Zoiets kan afhankelijk van de houtsoort 2-5mm diepte frezen per gang als ik vergelijk met mijn X-carve cnc met kress motor van 800W.
Als je in 18mm panelen freest dan moet je mogelijk 4-5 gangen doen, afhankelijk van de grootte van je project zou je er dan uren tot zelfs dagen aan kunnen frezen.
Waardoor grote projecten niet zo interessant zijn terwijl dat juist het verkooppunt is van een handgedragen cnc, serie werk is ook uitgesloten want er is telkens veel voorbereiding nodig aan het werkstuk. Dus als ik zie waarvoor het echt zal dienen dan ben je vaak beter en goedkoper af met zoiets als de X-carve. De afmeting van het werkstuk is beperkt maar het werkt volledig zelfstandig en serie werk is makkelijk te doen.

Dat klopt wel maar het lijkt mij niet moeilijk om er omheen te werken.
Deze machine is puur voor plaatmateriaal geschikt. Je kunt dan eenvoudig en snel 4-5mm diep je contouren frezen, vervolgens met de decoupeerzaag er doorheen fietsen en met een zware bovenfrees met gelagerde kantenfrees de rest strak frezen.
Dat lijkt omslachtig maar gaat zeker bij heel grote werkstukken veel sneller dan op een low profile portaalfrees.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.