Vers hout gebruiken voor buiten?

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik zit even met het volgende probleem:
Ik heb een camper-afzetunit op mijn pickup staan. Als je die van de auto afzet dan hoor je 'm op een stapel pallets te laten zakken omdat ie op de poten wat instabiel is.
Nou rij ik normaal altijd rond met dat ding (voor mij is dat normaal ja!) maar nu gaat ie de hele winter er vanaf.
Nu wil ik daar een bok voor maken, maar heb geen hout liggen:(
Kan twee dingen doen: hout kopen of een boom omtrekken en daar een bosje hout uit zagen met de logosol.
In het laatste geval is er dus geen tijd om het hout te drogen.

Als ik het van dat natte hout maak ( vuren uiteraard) dan zal dat nog gaan drogen als de bok klaar is.
Wie kan inschatten of dat problemen gaat geven? (weet niet of het uitmaakt, maar flink vriezen gaat het van de winter)

Wat stellen we ons voor bij zo'n bok: gewoon 4 poten met boven en (bijna) onder een balk rondom. Gewoon de constructie van een werkbank-onderstel maar een maatje groter.
( eventueel een paar schoren)
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Dat het hout zal gaan krimpen is duidelijk. Ook tijdens vorst zal er vocht uit de stammen verdampen (Mijn stapels berkenhoutblokken voor de kachel nemen tijdens de eerste maanden van het drogen meerdere centimeters in hoogte af) Of krimp problemen zal geven is minder duidelijk. Dat hangt ook af van gewicht en stijfheid van de camper-afzetunit.
Kun je niet de zaak op een houten onderstel zetten, de hoogte tot de grond meten en af en toe meten hoe een en ander er bij staat? Ik kan me voorstellen dat je zo nodig een van de hoeken van de camper iets opkrikt en er een stuk hout onder werkt zodat de opzetunit weer stabiel staat. Dit zou dan alleen de eerste winter hoeven. De volgende winter is het hout wel uitgewerkt, lijkt me.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.