Boren met de freesmachine?

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
Beste houtbewerker

Om om precieze rechte gaten van d=20mm in MDF te boren wil ik mijn bovenfreesmachine gebruiken.

De boor moet ik nog kopen.

Nu merk ik dat het niet altijd duidelijk (voor mij) is of een (cylinder)boor ook geschikt is voor in de freesmachine, kwa toerental.

Soms staat er in de gegevens bij dat het voor de boormachine bedoeld is en soms staat erbij dat het voor freesmachine bedoeld is, maar meestal staat het er niet (duidelijk) bij vermeld

Weet iemand of je kan zien of een boor geschikt is voor in de freesmachine en zo ja hoe je dat dan kan zien?

Kan het gevaarlijk zijn om een boor bedoeld voor de boormachine in een freesmachine te gebruiken?
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.786
933
Leeuwarden
Ik meen me te herinneren dat hier al eens een gedetailleerd topic over is geweest. Misschien dat iemand nog weet welke dat was? Of anders even via Google op de ze site zoeken?

Fons
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Ik heb deze gebruikt.
Gewoon een frees.
Zoek ook maar eens op youtube naar MFT holes
Festool beslagboor HW schacht 8 mm HW S8 D20*
nr 491072*
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Heb je ook dit systeem van UJK gezien? Dat kost 3 keer zo veel als de losse Festool frees, maar dan heb je ook gelijk een set om de gaten goed uit te lijnen.

 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
Ik vroeg me al af wat met cylinderboor bedoeld werd & dat blijkt dus een Forstnerboor te zijn. Dat is inderdaad de aangewezen boor om icm een freesmachine te gebruiken voor het boren van MFT-gaten. De Fostnerboor van Festool is erg goed, die bij de UJK-set heb ik nog niet getest, maar ziet er goed uit.

Maar het gaat ook met andere boren, bij voorkeur icm een 'dog hole bushing' (zie hier, onderaan: http://www.fine-tools.com/bankhaken-20mm.html ).
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Ik meen me te herinneren dat hier al eens een gedetailleerd topic over is geweest. Misschien dat iemand nog weet welke dat was? Of anders even via Google op de ze site zoeken?

Fons
Toxiq op zijn zolder? Ik vind het ook niet meer terug, maar ik herinner me wel dat de persoon in kwestie de forstnerboor 'te snel' liet draaien in de frees, ttz het maximale toerental werd overschreden (max forstnerbit < min frees). Het ging goed, maar ik zou me er toch niet gerust bij voelen.

Toevoeging: dit is het draadje dat ik me herinnerde: http://www.woodworking.nl/showthread.php?9002-hulp-nodig-voor-te-bouwen-werkbank/page8
Jammer genoeg geen info in die specifieke draad over de gaten an sich.
 
Laatst bewerkt:

Atmoz

Actieve deelnemer
dat blijkt dus een Forstnerboor te zijn. Dat is inderdaad de aangewezen boor om icm een freesmachine te gebruiken

+

En zet geen fostnerboor in een bovenfrees, daar is het toerental veel te hoog voor.

=

:rolleyes:

Mijn gevoel zegt ook dat een forstnerboor niet zeer geschikt is voor in een bovenfrees, maar wat is daar precies de reden voor?
Als je de frees op het laagste toerental zet, zou het dan echt he-le-maal niet gaan?

Grtz,

Atmoz
 

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
Geholpen door de diverse reacties ben ik erachter, voor het frezen/boren van gaten met de freesmachine heb je een freesje met ondersnijder nodig.

De frees moet verticaal het hout in , niet horizontaal het hout door. Logisch natuurlijk

Intussen heb ik er een gekocht vergelijkbaar met de Festool beslagboor HW S8 D20 nr 491072.
Wel duur, ca 65€, het is dan wel HM kwaliteitsmateriaal en duurzaam.
Deze duurdere varianten zijn ook na te slijpen voor ca. 6 euro.
 
Laatst bewerkt:

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
Heb je ook dit systeem van UJK gezien? Dat kost 3 keer zo veel als de losse Festool frees, maar dan heb je ook gelijk een set om de gaten goed uit te lijnen.


die had ik inderdaad ook al gevonden maar vind dat systeem er nogal ingewikkeld uit zien. Ik zou het eerst willen uitproberen voordat ik zoiets koop..
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Toxiq gebruikte op zijn zolder een freeskop met ondersnijdend vlak, ging goed maar de boor liep wat weg
versie 2.0 (toxiq zijn manscave deed ik het met een forstnerboor die ind. te snel draaide
waarom iemand zich daar niet veilig bij voelt is me een raadsel, de boor zal heus niet breken, wel verbranden.... (uiteindelijk)
Als geleider heb ik gaatjesboord gebruikt en dat werkt voortreffelijk, op basis daarvan (geen last van zweven) zou een freesbit ook goed werken)
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Toxiq gebruikte op zijn zolder een freeskop met ondersnijdend vlak, ging goed maar de boor liep wat weg
versie 2.0 (toxiq zijn manscave deed ik het met een forstnerboor die ind. te snel draaide
waarom iemand zich daar niet veilig bij voelt is me een raadsel, de boor zal heus niet breken, wel verbranden.... (uiteindelijk)
Als geleider heb ik gaatjesboord gebruikt en dat werkt voortreffelijk, op basis daarvan (geen last van zweven) zou een freesbit ook goed werken)

Toch voor 50% goed onthouden dan. Daar tekende ik voor, in school :D
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Toxiq gebruikte op zijn zolder een freeskop met ondersnijdend vlak, ging goed maar de boor liep wat weg
versie 2.0 (toxiq zijn manscave deed ik het met een forstnerboor die ind. te snel draaide
waarom iemand zich daar niet veilig bij voelt is me een raadsel, de boor zal heus niet breken, wel verbranden.... (uiteindelijk)
Als geleider heb ik gaatjesboord gebruikt en dat werkt voortreffelijk, op basis daarvan (geen last van zweven) zou een freesbit ook goed werken)
Ik wil proberen het raadsel van Toxiq op te lossen bij het gebruik van booraccessoires in een bovenfreesmachine.

De schacht van een boorbit kan en hoeft volgens mij niet precies 8mm te zijn dat is ook niet nodig bij gebruik in een boormachine omdat deze anders vastgezet wordt en draaien met een maximaal toerental van ongeveer 2600 toeren.

Bij een freesmachine met een spantang van 8mm en een toerental van tussen de 12.000 en 30.000 toeren lijkt het mij veiliger om met een freesbit te werken met een juiste schacht maat.

Daarom zou ik mij niet veilig voelen bij gebruik van booraccessoires in een bovenfrees machine.

Mvg,:).
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.113
241
Goeree-Overflakkee
Geholpen door de diverse reacties ben ik erachter, voor het frezen/boren van gaten met de freesmachine heb je een freesje met ondersnijder nodig.

Een spiraalfrees is ook erg geschikt om gaten te boren. Uiteraard de versie met spaanafvoer naar boven.

Er zit in de ondersnijder van normale frezen ook verschil, de ene is beter dan de ander. Kan even geen voorbeelden vinden op internet...

Gebruik verder gereedschap waar het voor bedoeld is. Alleen al daarom niet een forstner in de bovenfrees.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik wil proberen het raadsel van Toxiq op te lossen bij het gebruik van booraccessoires in een bovenfreesmachine.

De schacht van een boorbit kan en hoeft volgens mij niet precies 8mm te zijn dat is ook niet nodig bij gebruik in een boormachine omdat deze anders vastgezet wordt en draaien met een maximaal toerental van ongeveer 2600 toeren.

Bij een freesmachine met een spantang van 8mm en een toerental van tussen de 12.000 en 30.000 toeren lijkt het mij veiliger om met een freesbit te werken met een juiste schacht maat.

Daarom zou ik mij niet veilig voelen bij gebruik van booraccessoires in een bovenfrees machine.

Mvg,:).

Half goed, ik had namelijk gewoon een forstnerboor met de exacte maat voor de spantang, die kunnen we dus afstrepen
dat toerental, och ja....dat wekt voornamelijk warmte op en dan ook nog eens in MDF (de lijm die er in zit doet voornamelijk een aanslag op je boortje) maar steeds even stoppen gaat het best lang goed, ik heb heel veel gaten geboord en dan ook nog eens door een dubbele laag

ik denk dat het max toerental vooral slaat op het verbranden van de forstnerboor omdat die anders geslepen is ?! en niet zozeer dat deze zou afbreken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.