PDA

Bekijk Volledige Versie : Dun plaatstaal (<1mm) op plaat plakken



cracktor
22-09-16, 19:29
Beste houtliefhebbers,

Voor een klant wil ik een kast maken die beplakt moet worden met dun plaatstaal (0,5 tot 1 mm dik)
Wil de houten panelen (populieren multiplex) op maat gezaagd aan laten leveren en deze dan met op maat geknipte platen beplakken.
De metalen platen zijn exact even groot of misschien 1 mm groter dan de houten panelen.
Hier zal dan een 'gebroken kantje'aan moeten komen.
Ik kreeg als tip dit met de hand te schuren (schuurklos om 45 graden kantje te maken, met schuurpapier voor metaal)
Dat lijkt me best veel werk.
Kan het ook met een bovenfrees die je normaal voor hout gebruikt?
En wat voor freesje zou ik moeten gebruiken?

RichardvE
22-09-16, 19:57
Hoe strak moet het zijn?
Even met de haakse slijper erlangs (in 1 haal met constante snelheid) doet wonderen.
Dat is wat men in de metaal verstaat onder 'kanten breken'.

Met 0,5 mm dikte blijft er weinig over voor een echt schuin kantje.

Marthijn
22-09-16, 20:06
Zou een vijl een optie zijn? Lange halen, gelijkmatige kracht, zo gepiept (no pun intended:))

boertje125
22-09-16, 20:26
moeten de staalplaten ook naadloos aansluiten tegen elkaar ?
(lijkt me knap lastig)

chevy66
23-09-16, 07:37
Bij metaal gebruik je een laskantenfrees om een 45gradenkant aan een plaat te maken. Vraag gewoon aan de mensen die de platen knippen of ze de platen allemaal de zelfde kant opknippen. Dan zit er een ronde kant aan de knipkant en een braam aan de onderkant. Bij zulke dunne plaat is het dan een paar halen met een vijl, om van de ronde kant een 45 graden kant te maken.

houtenklaas
23-09-16, 09:10
Ik denk dat je het plaatmateriaal wel aan twee kanten met hetzelfde staalplaat moet beplakken om kromtrekken te voorkomen.

cracktor
29-09-16, 10:35
@ Richard Ja dat is misschien een optie, lamellenschijf erover om eventuele scherpe kant te breken. Zou ook leuk zijn om een soort geleider aan de haakse slijper te maken zodat deze precies dezelfde hoek aanhoud..

@ Boertje Ik wil de platen op maat gesneden aan laten leveren, precies even groot als de deuren. Geen onderbroken platen dus.

@chevy66 Dat zocht ik inderdaad! Maar die machine is nu te duur voor hoe vaak ik m nodig heb; heb dit besteld stiftfrees metaal (https://www.conrad.nl/nl/ruko-116025-hm-stiftfrees-spits-boog-6-mm-kogeldiameter-6-mm-hardmetaal-schacht-6-mm-815232.html) om met de bovenfrees te proberen het af te kanten.
Zou mooi zijn als ik de platen metaal ca 2 mm groter kan bestellen, zodat ik ze wat makkelijker op de plaat geplakt krijg. En dan met bijvoorbeeld een bovenfrees gelijk kan maken met de plaat.

@ Houtenklaas, ja dat ga ik inderdaad doen. Dacht eerst dat ik dat zou op kunnen lossen door betonplex te gebruiken maar ook dat zou gaan kromtrekken!

chevy66
29-09-16, 12:31
Ik denk dat het gemakkelijker is om de staalplaat op maat te laten knippen. Het hout kan je dan wat groter nemen en na het plakken, gelijkfrezen met het metaal.Als je de geknipte plaat bekijkt, zal je zien dat aan de ene kant een wat ronde kant zit. Als je die met een grote metaalvijl plat vijlt, heb je al je schuine kant. Met een stiftfrees is het erg moeilijk om zonder een soort van geleider, een mooie schuine kant te maken. Houd er ook rekening mee dat het metaal door het frezen zo heet wordt, dat de meeste lijmen weer loslaten.

WR1944
29-09-16, 17:01
Bij het aanbrengen van de stalen platen is het belangrijker om te zorgen dat de platen muurvast op het hout komen. Het staal is zo dun dat je met weinig moeite met een schuurklos met schuurLINNEN een schuine kant aan kunt brengen. Verder is het belangrijk dat het onderliggende hout niet beschadigd kan worden want bij de minste zijdelingse kracht op het hout zal het staal uitbuigen waar hout zonder de stalen beplakking terug zou veren.
Probeer een zo dun mogelijke staalplaat te gebruiken dan heb je zo min mogelijk invloed van het staal op het hout. Om een idee te krijgen van die verminderde invloed kun je aan aluminiumfolie denken maar niet om toe te passen natuurlijk.

cracktor
29-09-16, 17:49
Ik denk dat het gemakkelijker is om de staalplaat op maat te laten knippen. Het hout kan je dan wat groter nemen en na het plakken, gelijkfrezen met het metaal.Als je de geknipte plaat bekijkt, zal je zien dat aan de ene kant een wat ronde kant zit. Als je die met een grote metaalvijl plat vijlt, heb je al je schuine kant. Met een stiftfrees is het erg moeilijk om zonder een soort van geleider, een mooie schuine kant te maken. Houd er ook rekening mee dat het metaal door het frezen zo heet wordt, dat de meeste lijmen weer loslaten.

Op zich een slim idee. Door hout frezen gaat veel makkelijker. Alleen moet de plaat dan wel lijnrecht tegenover elkaar krijgen (beide zijdes beplakken!)
Verder zou ik het met contactlijm (thermoplastisch) kunnen doen, maar dacht ook aan houtmax (soort combi tussen montagekit, houtlijm en bruislijm) of aan epoxy. Voordeel van de laatste 2 is dat je de plaat kan corrigeren, bij contactlijm is dat volgens mij onmogelijk..
Goed om te weten dat het metaal heet word, lijkt mij dat ik de bewerkingen aan het metaal na het plakken gewoon minimaal moet houden. scherpe kantje eraf breken en thats it.

Renault
09-10-16, 07:45
Idee om voorHPL met een metal look te gaan?

Toxiq
09-10-16, 09:36
Op zich een slim idee. Door hout frezen gaat veel makkelijker. Alleen moet de plaat dan wel lijnrecht tegenover elkaar krijgen (beide zijdes beplakken!)

of aan epoxy.

Als je beide platen aan 1 kant uitlijnt (dus alles gelijk legt) dan kan je de rest met de frees afwerken, lijkt me niet zo heel ingewikkeld

Let op met epoxy, dat hecht niet zomaar goed op metalen (speciale epoxy's wel, maar gewone niet, dan kan er beter eerst een goede primer gezet worden

ReinPeelen
18-10-16, 22:32
Beste houtliefhebbers,

Voor een klant wil ik een kast maken die beplakt moet worden met dun plaatstaal (0,5 tot 1 mm dik)
Wil de houten panelen (populieren multiplex) op maat gezaagd aan laten leveren en deze dan met op maat geknipte platen beplakken.
De metalen platen zijn exact even groot of misschien 1 mm groter dan de houten panelen.
Hier zal dan een 'gebroken kantje'aan moeten komen.
Ik kreeg als tip dit met de hand te schuren (schuurklos om 45 graden kantje te maken, met schuurpapier voor metaal)
Dat lijkt me best veel werk.
Kan het ook met een bovenfrees die je normaal voor hout gebruikt?
En wat voor freesje zou ik moeten gebruiken?

1mm te groot is verrekte veel, zorg dat het precies op maat is. Neem bij het meten de materiaal dikte mee. Lijmen met Bisonkit, aan twee kanten opbrengen en echt tien minuten laten drogen. Opbrengen en aankloppen met een rubberhamer en eventueel een lat gebruiken om op te slaan. Ik heb aluminium plaat gebruikt om een keuken te bekleden. Geschuurd met een grove korrel en de naden afgedekt met aluminium strip. Niks geschroefd of gespijkerd. Succes met alles.