Frees hout verbrand

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Hallo allemaal,

ik heb een triton frees en daarmee kan ik de snelheid regelen.

als ik ga frezen en ik gebruik berken triplex zie ik het hout zwart worden, dus niet goed.
ik voer het hout langzaam door en heb verschillende snelheden gebruikt maar probleem blijft.

wie kan mij helpen wat ik fout doe of hoe ik met een frees en berken triplex moet omgaan.

gr marc
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Is je frees nog scherp genoeg? Heb je al eens geprobeerd met minder materiaal af te nemen?
 
P

Pel

Guest
Als het hout verbrand betekend dat meestal dat je toerental te hoog is, uiteraard een scherpe frees gebruiken, en niet teveel in een keer eruit willen frezen.

Groet Pel.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb vorige week 3 cirkels van ongeveer 30cm gefreesd met mijn triton. 12mm dik populieren plex op het hoogste toerental en met een 12mm rechte frees van een goed merk. Geen enkele brandvlek.
Gedaan in een gang en vol in het hout. De tra001 heeft veel vermogen maar dat wil niet zeggen dat alles kan.
Ik denk aan een botte frees. Spelen met de doorvoersnelheid toerental en afname zijn de andere oorzaken.
Succes
 

Silvano

Actieve deelnemer
5 jul 2013
112
1
Prov. Antwerpen
Berken multiplex in natuurlijk wel erg hard, kan je niet vergelijken met populieren multiplex. Maar een scherp frees kan hierbij wel wonderen doen.
Voor recht freeswerk gebruik ik altijd een frees met verwisselbare messen. Hoef ik nooit naar de winkel voor een scherp freesje. Kost iets meer maar
dan heb je ook wat.



S.
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Frezen zijn nieuw, van hbm zo'n set. Wil in het begin niet veel uitgeven en daarmee omleren gaan.

frezen die ik gebruik zijn rechte frezen en frezen om zwaluwstaart verbindingen te maken.

met mdf gaat het goed. Zou het toch aan het berken liggen en moet waarschijnlijk populieren triplx gebruiken.

als ik een zwaluw staart verbinding maak moet ik steeds een beetje frezen of alles in 1keer?
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Ik heb vorige week 3 cirkels van ongeveer 30cm gefreesd met mijn triton. 12mm dik populieren plex op het hoogste toerental en met een 12mm rechte frees van een goed merk. Geen enkele brandvlek.
Gedaan in een gang en vol in het hout. De tra001 heeft veel vermogen maar dat wil niet zeggen dat alles kan.
Ik denk aan een botte frees. Spelen met de doorvoersnelheid toerental en afname zijn de andere oorzaken.
Succes

Ik wist niet dat je frezen had met verwisselbare messen. Ik zal er eens na kijken
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Frezen zijn nieuw, van hbm zo'n set. Wil in het begin niet veel uitgeven en daarmee omleren gaan.

frezen die ik gebruik zijn rechte frezen en frezen om zwaluwstaart verbindingen te maken.

met mdf gaat het goed. Zou het toch aan het berken liggen en moet waarschijnlijk populieren triplx gebruiken.

als ik een zwaluw staart verbinding maak moet ik steeds een beetje frezen of alles in 1keer?

Frezen zijn wel nieuw, maar mijn ervaring is dat die frezen van HBM niet echt scherp zijn.
Een diamantvijltje doet dan wonderen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.