Gestoomd hout droogt sneller?

Vincent olsen

Nieuw lid
22 sep 2016
4
0
Een goede morgen,

Ik zal mij eerst even voorstellen: ik ben vincent olsen 31 jaar wonende in westervelde (drenthe).
Van beroep ben ik een zorgboer op een kleinschalige zorgboerderij waar wat vee loopt (lakenvelders) varkens paarden en kippen.
Voor een cliënt van ons laten wij 2x in het jaar een vracht hout komen zodat hij dit kan kloven en wij het kunnen verkopen als haardhout.
Door de jaren heen heb ik mijzelf het 1 en ander aangeleerd betreft hout bewerken.
Aangezien bewerkt hout aardig prijzig is heb ik recentelijk zelf een planken zaag gemaakt.
Zoals ik vele al hoor is het wachten tot het hout droog is een lastige kwestie.
Nu heb ik ooit ergens gelezen dat gestoomd hout sneller zou drogen en de kans op splijten en schimmelen aanzienlijk verkleind word.
Kan iemand dit bevestigen voor mij?
Ik kan hier namelijk bijzonder weinig over vinden, en als het om de zoek term stomen gaat kom ik meestal uit op het buigen van hout, niet waar ik naar opzoek ben en vandaar hier de vraag.

Groet en alvast dank! V.olsen
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Als je een keer beginnen met het in de lucht drogen van jouw hout is het niet meer so lastig in het algemeen, alleen in het begin toen dat eerst hout niet klaar is moet je een alternatief zien te vinden. Een keer op gang heb je altijd vers hout, hout wat nog niet droog is, hout wat bijna droog is en hout klaar om te gebruiken.

Over gestoomde hout gaat het over twee verschillende dingen, namelijk stomen als onderdeel van de droog process met het hout stabiliseren als neveneffect, en stomen om het hout te vervormen door het tijdelijk te versoepelen. Dat eerste gebuurt niet op zich zelf maar is onderdeel van een process waar het onder hoog druk is toegepast en op gecontroleerde tijdstippen, met andere worden niet iets wat je meestal thuis doet maar in een special gecontroleerde en industrial manier gebeurd. Ik weet niet wat de bedoeling is met dat hout maar na stomen heb je een ander product dan als dat hout is in de lucht gedroogd want door het warmte veranderd de structuur van het hout.
 
Laatst bewerkt:

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Volgens mij wordt alleen beuken gestoomd, om de kans op schimmelvorming te verkleinen. Beuken is daar wel gevoelig voor. De kleur veranderd ook door stomen. Zo wordt beuken roder. Stofdorpels onder deuren is een bekend voorbeeld van gestoomd beukenhout.
Stomen heeft volgens mij niets met een kunstmatig droogproces te maken. Maar misschien is dat anno 2016 anders?
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Gestoomd peer is een bekende voorbeeld, gebruikt voor teken en meet instrumenten. Gestoomd noten om het verschil tussen spint en kern hout te verminderen. Kunstmatig drogen zonder stoom lukt niet.
 
Laatst bewerkt:

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Gestoomd peer is een bekende voorbeeld, gebruikt voor teken en meet instrumenten. Gestoomd noten om het verschil tussen spint en kern hout te verminderen. Kunstmatig drogen zonder stoom lukt niet.

Kunstmatig drogen (Kil'n dried) is toch simpelweg de omgevingstemperatuur drastisch verhogen waardoor het vocht in het houd verdampt(stoomt)?

Ik neem aan dat dit een ander stoomproces is dan de omgeving vullen met stoom op hoge druk waardoor juist de stoom het hout in gaat en schimmels, bacteriën etc. dood.

waarbij het risico bij Kil'n dried juist is dat het hout krimpt, trekt en spanning oplevert tegenstelling tot het stabiliseren dmv stoom?

?????ik bedenk ook maar wat?????
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Kunstmatig drogen (Kil'n dried) is toch simpelweg de omgevingstemperatuur drastisch verhogen waardoor het vocht in het houd verdampt(stoomt)?

Ik neem aan dat dit een ander stoomproces is dan de omgeving vullen met stoom op hoge druk waardoor juist de stoom het hout in gaat en schimmels, bacteriën etc. dood.

waarbij het risico bij Kil'n dried juist is dat het hout krimpt, trekt en spanning oplevert tegenstelling tot het stabiliseren dmv stoom?

?????ik bedenk ook maar wat?????
Het zijn allebei kunstmatig droging processen maar laat het eerst (KD) vallen want het wijkt van de oorspronkelijk vraag over stomen en drogen. In het kort gestoomd hout droogt sneller.
 

Vincent olsen

Nieuw lid
22 sep 2016
4
0
Okay dus industrieel stomen gebeurd dus wel, maar onder hoge druk.
Ik heb voor nu nog even niet helemaal duidelijk of het wel of niet lukt.
Misschien gewoon een stukje proberen en kijken wat er gebeurd?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Precies - gewoon proberen. Er zijn redenen om aan te nemen dat hout bij verhitting en vochtinwerking 'iets' doet waardoor sommige hout gemakkelijker droogt.

Ik kook sommig kritisch hout na het voordraaien. Kritisch hout = fruitboomsoorten. Voordraaien op 10% van de diameter als wanddikte, 2-3 uur koken, uit de pan
halen en rondom insmeren met witte houtlijm. Die droogt dan gelijk snel, want het hout is nog heet.

Vormen die normaal bij fruitbomenhout uiterst kritisch zouden zijn, zoals diepe schalen met vrijwel rechte wanden, drogen dan zonder problemen (barsten).


Maar die moeite neem ik alleen bij fruitbomenhout. Kleurverschil is me bij kersen niet opgevallen. Zoeken op google 'boiling wood' geeft enige informatie.
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Een ander verhaal over beukenhout stomen gaat als volgt. Leg het hout opgelat in een stoomkuil en stoom het een paar dagen. Dat gebeurde tamelijk lang omdat het even duurt voordat zo'n gat goed heet was. Stoom eraf, af laten koelen en hout eruit om te drogen.
De belangrijkste reden om te stomen was omdat beukenhout nogal eens erg veel interne spanning bevat, die door de verhitting verdwijnt. Daarna splijt en vervormt het hout veel minder tijdens het drogen. Bijkomend voordeel was natuurlijk het kleur effect. Of het hout daarna sneller droogt weet ik niet, je zou denken dat het hout door zo'n lang stoomproces juist natter werd en dus langer zou moeten drogen.
 

Vincent olsen

Nieuw lid
22 sep 2016
4
0
We gaan het zien, al weet ik niet hoelang het droog proces gaat duren ik zal proberen jullie te laten weten hoe het gaat, maar als het alsnog 2 jaar duurt eer het droog is ben ik dit forum bericht waarschijnlijk al weer vergeten ha ha.
Zoals het nu lijkt ga ik het vandaag stomen, ik heb gister de olie vaten in elkaar gelast.
Ik ga eerst 1 stuk hout stomen en als proef 1 stuk niet, vervolgens ga ik beide stukken dagelijks wegen en dan zou het al snel duidelijk worden lijkt mij.
Bedankt voor de berichten!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.