Schildersezel uit Ovangkol

Zwieke

Nieuw lid
17 feb 2014
5
0
Hoi allemaal! Ik wil jullie eens meenemen op één van mijn avonturen als beginnende houtbewerker!
Het plan: een tafelmodel schilders ezel. (M'n vriendin vroeg of ik ook eens iets voor haar kon maken)

Eerst e.e.a. uitgetekend. In de bijlagen vinden jullie de werktekening. Schrik niet van de rare maten her en der; ik heb de tekening aangepast op de precieze dikte (19.1mm) van de plank, aangezien ik zelf geen gereedschap heb om deze op een andere dikte te krijgen.
Ter referentie, ik heb er ook een plaatje van gerenderd (in Solidworks)
Zo moet ie (ongeveer precies) worden:
render.jpg


Eerst bij de Arnhemse Fijnhout handel een mooie plank Ovangkol gescoord:
20160917-IMG_1889.jpg

En begonnen deze ruw op maat te zagen.. Hieronder de ruwe 'mockups' van de verschillende delen:
Bodemdeel:
20160921-IMG_1910.jpg

Bovendeel:
20160921-IMG_1913.jpg

en de schilderij-houder (of hoe zo'n ding dan heet... ik spreek geen ezel's ;)):
20160921-IMG_1912.jpg

Je ziet dat het lange deel hier aan elkaar geplakt is met tape... Daar is de eerste fout al ingeslopen :( per ongeluk mn tekening verkeerd gelezen, 1cm te krap gezaagd. Mijn wens is om ooit nog te leren om 2 keer te meten en 1 keer te zagen, maar deze ezel (ik, niet het werkstuk) stoot zich regelmatig aan de zelfde steen. Helaas ook geen (mooi) plankje meer uit mn reststukken te halen van dit formaat. Maar daar vinden we wel weer een oplossing voor, aangezien ik toch van plan was om wat esdoorn accenten aan te brengen in het ontwerp, zit ik te denken om een smalle strip esdoorn in de lengte erin te lijmen.

Mn laatste stapje tot nu toe was om de opstaande scharnier delen van het bodemdeel te herzagen uit de dikkere plank. Met de hand, want ik heb geen lintzaag... Met een 'benchbull', want ik heb geen fatsoenlijke werkbank.
20160921-IMG_1904.jpg

Nog best spannend, aangezien ik dat nog nooit eerder heb gedaan.. Ze zijn er aardig goed uitgekomen, maar moeten nog wel op dikte gebracht worden. Aangezien ik ook al geen vandiktebank oid heb, zal ik daar ook nog creatief moeten worden. Ik zat te denken om een jig te maken voor m'n bandschuurmachine om dit voor elkaar te krijgen... Of hebben jullie nog andere tips?

(dat was het voor nu... eerst terug naar de tekentafel voor een jig... to be continued)
 

Bijlagen

  • ezel.PDF
    41,4 KB · Weergaven: 12

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Dag Zwieke, mooi projectje. Om stukjes op dikte te brengen kun je een handschaaf gebruiken. Als er veel af moet (enkele mm) gebruik je een roffel. Die heeft een schaafbeitel met een ronding:
https://www.youtube.com/watch?v=XN5QSTaVzRQ
Als er niet veel af moet kun je een zoetschaaf (bv. Stanley nr.4) gebruiken. Met die 2 schaven kun je hout op gelijk welke dikte krijgen (indien nodig eerst herzagen met de hand, zoals je hier voor de scharnierdelen gedaan hebt).
 
P

Pel

Guest
Hoe heb je het voor elkaar gekregen dat de draad allemaal naar dezelfde richting loopt, bij de langs staanders en de dwars regels loopt de draad in dezelfde richting?

Groet Pel.
 

Zwieke

Nieuw lid
17 feb 2014
5
0
Bedankt voor de tip BossyRangs.. de wereld van de schaven is nog heel erg nieuw voor me. Ik heb één enkele schaaf (idd n Stanley nr. 4), maar ik moet geloof ik ook eerst eens leren om dat ding goed te slijpen, af te stellen en te gebruiken.... misschien is dit wel mn excuus om dat eens te leren ;). Van de 'roffel' had ik nog niet eerder gehoord. misschien eens kijken of ik een schaafbeitel bij kan krijgen voor mn stanley, zodat ik die rond kan maken.... of nog een schaaf bijkopen kan natuurlijk ook.


@Pel, bedoel je met 'de draad' de nerfrichting? Ik heb dat voor elkaar gekregen door de regels haaks op de nerfrichting uit de plank te halen, en de staanders met de nerfrichting mee. Dit leek me wel mooi! ter verduidelijking, mn ruwe zaagplan:
ezel-zaagplan1.jpg

de regels zijn dus de plankjes aan de onderkant...
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Helaas moet ik je dan zeggen dat die niet erg sterk zijn, om het goed te zeggen zeer zwak, maar het heeft gelukkig niet veel te houden. Vanuit vakkundig oogpunt bekeken doe je dat nooit.

Groet Pel.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Oei, ja, Pel heeft gelijk. Hout splijt namelijk gemakkelijk in de richting van de nerf. Maar als je nergens hard tegenaan stoot komt het wel goed. Mooi hout, maar persoonlijk ging ik het eerst eens uit naaldhout gemaakt hebben als prototype.
 

Zwieke

Nieuw lid
17 feb 2014
5
0
Thanks voor de tips! Ookal Ik had bedacht dat het, omdat het nauwelijks meer dan zijn eigen gewicht hoeft te dragen, het niet zo'n probleem zou vormen in dit geval. Ik ben dus voor de 'mooie' keuze gegaan, maar misschien had ik er toch wat kritischer op moeten zijn. Ik hoop dat dit geen problemen oplevert... Ik leer weer een hoop bij van jullie hier :)

En wat betreft prototype, BossyRangs, tsja, ik hoop altijd maar dat hoe duurder de fout is, ik er meer van leer :p. Qua constructie is het natuurlijk allemaal niet heel erg complex, en heb ik het denk ik redelijk uit kunnen denken tijdens het ontwerpen in Solidworks. Er zitten vooral een aantal bewerkingen aan te komen die ik wel spannend vind (zoals bijvoorbeeld die lange dunne sleuf in de lengte van het bovendeel), maar die kan ik natuurlijk per bewerking uitproberen in bijvoorbeeld een stuk vuren; daar hoef ik niet heel de ezel voor te prototypen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.