Laatste nieuwe pijp

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Even geleden dat ik er hier nog eentje plaatste, maar deze wilde ik jullie niet onthouden :)

Zoals gewoonlijk gemaakt van Spaanse bruyere met een handgemaakt mondstuk van duitse acryl.

two.jpg


one_half.jpg
three_half.jpg


four_half.jpg
five_half.jpg


fourteen_half.jpg
thirteen_half.jpg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mmm, ik vind m wat plat... De kom (bowl) lijkt me ook klein, d'r kan denk ik niet zo heel veel tabak in. Maar dat is ongetwijfeld een bewuste keus geweest. Persoonlijk zou ik m met een kortere steel mooier vinden denk ik.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Mmm, ik vind m wat plat... De kom (bowl) lijkt me ook klein, d'r kan denk ik niet zo heel veel tabak in. Maar dat is ongetwijfeld een bewuste keus geweest. Persoonlijk zou ik m met een kortere steel mooier vinden denk ik.

De klant in kwestie wilde in "prince" model pijp. Die vorm wordt omschreven als "a squat rounded bowl with a long, usually very slightly bent stem". Dus daar ben ik ook voor gegaan :) Een hogere ketel kon ook niet want zo hoog was't blokje bruyere niet.

De bowl lijkt relatief klein, maar dat komt vooral doordat de tige en mondstuk vrij groot zijn. Dat was nodig omdat de klant absoluut een 9mm filter erin kwijtwilde. Daardoor heb je sowieso een 11mm flok nodig en dus een tige van minstens 15mm voor de stevigheid.
In werkelijkheid is de bowl 19mm diameter en +- 25mm diep, een prima gemiddeld formaat voor een prince. Met een flake tabak die wat rustiger brandt ben je dan snel een uur zoet.


Knap hoor. Hoe geef je die acryl vorm? Verkopen pijpen tegenwoordig nog? Ik heb op je aanraden van die Fiebing's leather dye besteld. Ben benieuwd.

De flok draai ik op de metaaldraaibank en ook het boren doe ik daarop. De rest is voornamelijk schuurwerk met bandschuurmachine en schuurwiel.
Zie ook mijn "docu"-filmpje vanaf 4:18 : https://youtu.be/TDk7R_ApZHE?t=4m18s

De markt voor artisanaal gemaakte pijpen doet het vrij goed, maar er is veel concurrentie, zeker in de prijsregionen waar ik mij momenteel bevind. Maar ik mag niet klagen, ik heb nog steeds meer bestellingen staan dan ik kan afhandelen, met een wachttijd van meerdere maanden als gevolg.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Bedankt voor de info. Schuren en vijlen dus. Ik had er geen idee van dat pijpen roken weer in was. In mijn directe omgeving heb ik het nog niet gezien althans.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Bedankt voor de info. Schuren en vijlen dus. Ik had er geen idee van dat pijpen roken weer in was. In mijn directe omgeving heb ik het nog niet gezien althans.

"weer in" is dan ook wel een redelijke overstatement hoor :) Er zijn best nog wel pijprokers (ik ben beheerder op pijprokersforum en daar tellen we zo'n 1000 leden uit de benelux) maar om nu te zeggen dat het "in" is... Maar zij die pijproken hebben over het algemeen al snel een pijp of 5 tot 50 in huis en de markt is erg internationaal.

Zover ik weet ben ik momenteel de enige belgische pijpmaker die ook nog in België woont. En ik ben een hobbyist. Full time ken ik maar 2 belgische pijpmakers: Dirk Claessen (woont in Spanje) en Elie (woont in Frankrijk).
 
P

Pel

Guest
@massis. Om eerlijk te zijn, ik heb mooiere pijpen van jou makelij gezien, wel mooi afgewerkt trouwens, maar de klant vraagt, en jij maakt natuurlijk.

Groet Pel.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
@massis. Om eerlijk te zijn, ik heb mooiere pijpen van jou makelij gezien, wel mooi afgewerkt trouwens, maar de klant vraagt, en jij maakt natuurlijk.

Groet Pel.

Over smaken en kleuren valt niet te twisten hé :)

Persoonlijk vind ik dit veruit de beste die ik al gemaakt heb, maar ik besef ook dat deze vorm & vooral de kleur van het mondstuk niet voor iedereen zijn weggelegd.

Ik maak ook alleen wat de klant vraagt als ik me daarin kan vinden, als hobbyist kan ik me die luxe permitteren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.