Cycloon nodig of niet nodig?

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Het voordeel van een cycloon is volgens mij alleen maar dat het meeste afval in een bak voor de stofzak van de stofzuiger terecht komt zodat je deze nagenoeg niet hoeft te verwisselen.
Zodat het gebruik van een cycloon met een vacuümstofzuiger een perfecte combinatie is.

Laten we voorop stellen dat het gebruik van een cycloon nooit verkeerd is maar ik lees vaak dat men bij het gebruik van een slang met diameter 100mm ook een cycloon te gebruiken.
Ik ga ervan uit dat er door een vacuüm stofzuiger nagenoeg nooit een slang van 100mm gebruikt wordt maar meestal door een volumeafzuiger.

Mijn volumezuiger werkt volgens het principe, grote motor op een ventilator daar naast een (fijnstof) filter boven en daaronder de afvalzak.
Volgens mij heeft dit bijna hetzelfde werking als een cycloon omdat het zaagsel en spaanders in een afvalzak eronder vallen en het fijnstof door het filter zo goed als het filter is wordt tegengehouden.


Bij gebruik van cycloon met een vacuüm stofzuiger gaat volgens mij het fijnstof ook door de stofzuiger naar buiten en bepaald daar ook het filter hoeveel er tegen wordt gehouden.

Ik denk dat een cycloon bij een volumezuiger niet nodig is en alleen maar zin heeft omdat het dan makkelijker is om het afval af te voeren omdat de zak onder de volumeafzuiger (er alleen) moeilijk op en af gaat.

Ik zou graag de mening van anderen hierover willen horen.

Mvg,
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Bijna goed.

Het grootste voordeel van een cycloon voor een hvlp zuiger is dat je altijd de zelfde zuigkracht heb als met een lege stofzak.
De cycloon houdt alles tegen en de lucht kan er onbelemmerd langs.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
de kleine cyclonen werken het zelfde met een hplv zuiger.
je hebt altijd de zuigkracht van een nieuwe stofzak
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
In mijn geval staat de afzuiger op zolder en is het een klein model zonder bak, met enkel een stofzak. Die blaast dus ook gevaarlijk klein stof uit.

De cycloonbak daarentegen staat beneden en is makkelijk bereikbaar.

Daardoor hoef ik nooit naar de afzuiger toe en kan het klein stof daar in alle rust neerdalen zonder in mijn longen terecht te komen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.