jouw aller eerste werkstukken

Ik dacht dat deze rubriek er al was maar ik kan hem nergens vinden ?.

Bij het uitzoeken van werkstukken die 2 oktober mee gaan naar Zutphen heb ik deze twee maar eens op de foto gezet.

IMG_4190.jpg

IMG_4195.jpg

In 1993 ( 23 jaar geleden alweer ) ben ik vrachtwagen chauffeur geweest, voor 2 maanden maar. Veel in Italië geweest maar ook veel in Frankrijk. Tijdens één van die tochten een lading eiken hout gehaald in de Vogezen onder Epinal.
Prachtig welriekend hout. Het stop hout waar alles op geladen werd waren ook eiken balken van 2500x150x150mm.Hiervan heb ik er destijds een aantal gehouden. Uit 1 van die balken heb ik toen in 1993 deze olifant en walvis gemaakt. De olifant was voor mijn inmiddels overleden Oma en is gelakt. Na haar overlijden heb ik deze weer terug mogen krijgen.


Gr Edwin
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Dit was mijn eerste werkstuk, een cadeau voor moederdag waar ze haar bonsai boompjes op kan zetten.

Veel uit geleerd, vooral hoe het niet moet..




 
D

Dulcimer

Guest
Als eerste werkstuk bijzonder geslaagd. Bonsais heb ik ook ooit gehad; ik ben er mee gestopt omdat na 4-5 jaar intensieve verzorging( je kent het wel; beesten, bedraden, wortelsnoei etc. etc. ) wij met vakantie gingen en de bonsais niet genoeg water kregen, gevolg; morsdood.
Groet,
Frans
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Spijtig dat dit topic nooit van de grond geraakt is.... Bij deze nog eens aanzwengelen!
 

WR1944

Oud hout
M'n eerste stappen op het gebied van houtbewerken zette ik toen ik rond de 7 of 8 was. Ik maakte een zeilboot van een oude klomp. Bij het klieven van een latje om de mast te maken ging het mis. Het scherpe broodmes schoot in de knokkel van m'n linker wijsvinger. Het lidteken van bijna 70 jaar geleden is het enige dat ik er aan heb over gehouden. Die verwonding heeft me er echter niet van weerhouden om houtbewerken als een hobby te bezien. Een paar werkstukken van de LTS hebben enkele verhuizingen niet overleefd en latere producten die het wel overleefd hebben zitten rotsvast in enkele huizen. Bij toeval vond ik op de website van een makelaar de achtertuin waar ik de schutting, schuurtje en bestrating rond 1990 heb gedaan. Het ziet er aardig verweerd uit maar staat nog als een huis.

Carillonlaan 81 25.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Al vanaf jongs af aan mocht ik mijn vader helpen met timmeren. En ik ben altijd met klussen in huis bezig geweest, waaronder ook houtbewerking.
Maar houtbewerking als hobby is pas rond 2008 begonnen. Toen nog heel stuntelig, met hout van de bouwmarkt. En slecht onderhouden gereedschap.
Mijn eerste hobbyproject was een koffer voor de knuffel van de klas van onze dochter. Deze knuffel was een pinguïn die Pablo heette. Die werd elk weekend met een kind mee naar huis gestuurd, en die moest dan in het dagboek van Pablo schrijven wat ze dat weekend gedaan hadden.
Aan het eind van het jaar ging onze dochter, samen met nog een paar kinderen, door naar de volgende bouw (het was een Jenaplan-school waar de kinderen drie jaar in een bouw zitten). De bouwverlaters geven dan een cadeau aan de achterblijvers.
Mijn vrouw bood aan om iets leuks te verzinnen, en ik ben aan de slag gegaan.
Pablo ging ieder weekend in een tasje mee. Hij had er ook wat kleertjes bij en zijn dagboekje.
Dat tasje was niet zo groot en handig, dus ik heb een iglo-koffer verzonnen.

Even uit mijn hoofd: De ronde kant is gemaakt van drie lagen 3 mm triplex aan elkaar gelijmd. Ik heb daar mallen voor gemaakt, om hem mooi rond te kunnen lijmen.
De deksels zijn van hardhout triplex.
De iglo-tent heb ik ook zelf met de naaimachine genaaid. De baleinen zijn dunne ronde stokjes. Die zijn later door vlieger stokjes vervangen.
Het was een leuk project om te doen. Maar met de kennis van nu, zou ik het iets sneller en iets beter doen.

IMG_1075.jpg

IMG_1074.jpg

IMG_1076.jpg

IMG_1077.jpg
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Tja, da's meer een geheugenoefening en er zijn geen foto's van. Ik ging in Arnhem naar een crea-hobbywinkel (1960?) tegenover Musis en daar maakt ik mijn klomp met een zeiltje, en zweefvliegtuigje van balsa hout waarbij ik de spanten in de vleugels niet goed vlak kreeg en er dus niets wegvloog. Of thuis een driehoekige plank voor mijn luidsprekers maar wel zelf gefineerd met noten.. aangesloten op een Hape versterker en Trio Pickup. waar blijft de tijd..
 
Laatst bewerkt:
Hoi Raymond,

Ik vindt hem prachtig bedacht. Ook mijn mijn kinderen was er zo´n doorgeef-logeer beer op school.
Dat koffertje was idd erg handig geweest.

@ Hans , ja tijd vliegt en in onze jeugd ( hoor mij :cool:) was fotograferen niet zou eenvoudig als tegenwoordig.
Als er bij mij thuis al foto's werden gemaakt moest dat eerst ontwikkeld worden en dan vanaf negatief gekozen welke afdruk waardig waren.........
Tegenwoordig komen we om in de digitale foto's maar de "oude " hebben hoewel ze schaars zijn dubbel zoveel waarde.

@ Nederhout, bedankt. Hij is en blijft inderdaad mooi, ik vermoed dat het door de eenvoud komt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.