Identificatie houten kist

amoonshapedpool

Nieuw lid
19 sep 2016
2
0
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en relatief nieuw in houtbewerking. Ik heb laatst een kist gekocht in de kringloop, hij sprak me enorm aan, door de patina op het sluitwerk, de zwaluwstaartverbindingen etc. Ik schat de leeftijd op minstens 100+ jaar oud. De kist was echter door de jaren heen, veelal slordig, gestained en gelakt. Dus ik heb besloten deze lagen te strippen, hem licht te schuren en hem af te 'veredelen' met Osmo hardwax olie (ik wilde hem eerst waxxen, maar omdat we hem als salontafeltje gebruiken biedt Osmo een betere bescherming). Niet dat ik er veel verstand van heb, maar dat is dus wat ik uiteindelijk gedaan heb.

Zie het resultaat hieronder.

Maar ik heb nog een tweetal vragen:

1. Wat voor hout is dit?! Ik kom niet verder dan dat het tropisch en hardhout is? Tevens denk ik dat de deksel van ander hout is gemaakt dan de rest van de kist. Wat denken jullie?
2. Iemand een idee van wat voor kist dit is, waarvoor zoiets gebruikt werd en hoe oud zoiets is? (een meubelmaker vroeg ik onlangs hetzelfde, hij zei dat dit uit de tijd van nederlands-indië kan komen, en er met dit soort kisten gereist / verhuist werd)

Alvast bedankt!

Ramon

Foto 19-09-16 17 58 32.jpg Foto 19-09-16 17 53 48.jpg Foto 19-09-16 17 56 56.jpgFoto 19-09-16 17 55 05.jpgSchermafbeelding 2016-09-19 om 19.23.12.jpg
 
Mooie oude eiken deken kist,

Ik denk niet dat hij gebruikt is voor verhuizen in die tijd. Naar mijn mening zouden dan de poten breken tijdens het transport.
Maar misschien zijn ze er wel later onder gezet.
Zo te zien heeft er ook een ander slot op/in gezeten .


Gr Edwin.
 

amoonshapedpool

Nieuw lid
19 sep 2016
2
0
dank voor de antwoorden! Het deksel van eiken dacht ik zelf ook.. wellicht een latere toevoeging. het hang en sluitwerk lijken vrij origineel.
maar het hout van de kist zelf is toch geen eiken?!
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Tja,
Kan van alles zijn, mogelijk als het een heel oude kist is kan het een houtsoort zijn die niet eens meer gangbaar is nu.
En van een foto is het onmogelijk om met 100% zekerheid een houtsoort te herkennen.
Het deksel lijkt inderdaad op eiken, maar 100% zeker, nee.
 
P

Pel

Guest
Ik zit te denken aan iep, vroeger werd veel iep gebruikt voor kasten en kisten.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.