een paar vragen over een eiken schutting

Boo

Actieve deelnemer
Hallo,

ik ga een schutting maken en heb een paar vragen.

Het hout wat ik ga gebruiken, is frans eiken wat al jaren opgelat heeft liggen drogen, minstens 10 jaar in ieder geval.
Het zijn stammen van ongeveer 40 cm doorsnede ingezaagd op 30 mm.

Kan ik yellow passivated schroeven gebruiken of is dat niet verstandig ivm roesten en vlekken?

Ik wil de schaaldelen potdekselen. Is het bij dergelijk lang gedroogd hout nog steeds raadzaam om de kern naar buiten te plaatsen om te voorkomen dat de planken naar buiten schotelen? Andersom komt me namelijk beter uit.

De achterkant is niet zichtbaar. Ik heb nog een vat overbodige meubelolie staan en dacht eraan dat op de achterkant de smeren ter bescherming. Is dat een goed idee of zonde van de moeite/vragen om problemen? De voorkant wil ik met osmo hardwax behandelen.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groeten Bo
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik zou altijd rvs schroeven nemen, het looizuur wat 'gewoon' ijzer aantast zit namelijk nog in het eikenhout en bij de eerste regen is het anders raak.
Hoe lang het hout ook gedroogd is, bij wisseling van luchtvochtigheid (regen), gaat het toch werken.

Wat betreft de meubelolie weet ik het niet - hoewel, als ik het geld zou investeren in een massief eiken schutting, zou ik ook in 'echte' buitenolie
investeren. Is hardwax olie voor buiten bedoeld/geschikt, eigenlijk?
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Inderdaad altijd RVS schroeven gebruiken. Ik raad je aan deeldraad schroeven te gebruiken en de planken voor te boren.

De planken zullen altijd blijven werken, ook als je ze nog 10 jaar droogt.
Ze regenen nat en drogen weer op en daarbij kwispelen ze vrolijk.

Waarom wil je er iets opsmeren? Het wordt hoe je het went of keert toch (mooi) grijs.
De tekening van het Eiken zal snel nauwelijks zichtbaar meer zijn.
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
En de planken maar met 1 schroef vastzetten zodat deze nog kan blijven werken. Dus bovenaan niet vast zetten en onderaan niet door beide planken schroeven maar ruim een cm boven de onderste plank, dan trek je die plank wel vast maar kan hij nog wel blijven werken. Zet je eiken boven en onderaan is de kans van openscheuren heel groot. 40 cm Breed eiken is misschien ook wel te breed om te potdekselen denk dat het veel problemen gaat geven. Spinthout eraf zagen dan hou je mooie planken over om te potdekselen alleen heb je dan wat meer hout nodig.
 
P

Pel

Guest
Ik zou er planken van ± 12 cm breed van zagen (hoogste rendement) zodat je het hart en het spint eraf zaagt, dan heb je de minste kans op schotelen of scheuren, maar hout werkt nu eenmaal.

Groet Pel.
 

Boo

Actieve deelnemer
Hallo

bedankt voor de reacties!

Het spint zaag ik er inderdaad vanaf. Eén kant zaag ik recht (de bovenkant die onder de andere plank komt)
Uiteindelijk blijven er planken van zo'n 20-25 cm over. Daar gaat dan nog een cm of 4 vanaf voor de overlapping.
Inderdaad veel hout nodig en veel zaagverlies maar ja, het moet wel zo lang mogelijk goed blijven.

Ik was van plan de planken bovenin te schroeven, onder de andere plank zodat de schroef niet in het zicht zit en minder last heeft van regen.
Heel anders dus als 'Onthout' voorstelt. Meer mensen die het niet eens zijn met mijn idee?

groeten Bo
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Rvs schroeven hebben sowieso geen last van de regen. Als je ze alleen bovenin vastschroeft ben ik bang dat al je planken naar buiten gaan krom staan naar verloop van tijd, ook al maak je ze met de hartkant naar buiten vast :)
 

Boo

Actieve deelnemer
Ok, bedankt voor de tip!

Het is even omschakelen van mijn oorspronkelijke idee, ik houd namelijk niet zo van schroeven in het zicht.
Als ik ze onderin vastschroef zoals jij zegt en boven wordt de plank vastgehouden door de volgende plank, is het dan nog wel nodig de hartkant naar buiten te leggen?

Quote HansB
Waarom wil je er iets opsmeren? Het wordt hoe je het went of keert toch (mooi) grijs.
De tekening van het Eiken zal snel nauwelijks zichtbaar meer zijn.

Waarom olieën? Ik vind het er mooi uitzien als het geolied is en ik hoop dat het dan wat langer zo mooi blijft als in het begin.
Ik ging er ook vanuit dat het hout langer goed blijft als het behandeld is. Is dat dan niet zo?

groeten Bo
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Hartkant naar buiten leggen kan nooit kwaad, vooral met eikenhout dat erg de neiging heeft te gaan werken als het steeds vochtig en weer droog wordt. Niet dat het hout altijd van het hart af krom gaat staan maar vaak wel en dan maak je de schutting alleen maar sterker met de hartkant naar buiten omdat hij zichzelf dan vast trekt.

Nadeel van olie is dan het niet beschermt tegen UV, dus als de schutting in de volle zon staat is de olie in een maandje of 2 al weer weg. Wil je dat voorkomen maar moet je er een kleurstof aan toevoegen, bijvoorbeeld zwart, je hebt hele goede oliën met een zwart pigment er in dat heel lang mooi blijft maar dan heb je weer een zwarte schutting, dat wil je waarschijnlijk ook niet :)
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Vind ik ook geen zicht als er kruiskop (of erger) schroeven in zicht komen. Maar spijkerkoppen vind ik wel mooi en een kans om wat toe te voegen als je een interssant patroon kan maken. Anders dan het uiterlijk houdt een spijker beter de planken en die kunnen ook beter de beweging van het gebouw opvangen. Ik heb mijn tijdelijk afdak voor een stapel planken in elkaar geschroefd en toen ik het uit elkaar haalden een jaar later warren de helft van de schroeven al gebroken.
Hier zie je de spijker patroon als je goed kijk onderaan en in het midden lijn onderkant ramen.
P1010638.jpg
 
Laatst bewerkt:

Boo

Actieve deelnemer
Hallo

ja, die schroeven ben ik nog niet helemaal over uit..
Spijkers ben ik ook niet zo weg van, ziet er wel iets mooier uit maar ik heb dan toch weer meer vertrouwen in een schroef kwa bevestiging.
Schroeven vanaf de achterkant zou nog kunnen, maar dat is ook verre van ideaal.

Ik heb even gekeken maar het is ook UV-beschermingsolie, wel van Osmo.
Ik dacht altijd dat het hardwax was, maar dus niet. Kwestie van even lezen wat er op de bus staat...:eek:
Ooit eens een partijtje van op de kop getikt en altijd in en om het huis gebruikt, bevalt goed.

groeten Bo
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Hallo

ja, die schroeven ben ik nog niet helemaal over uit..
Spijkers ben ik ook niet zo weg van, ziet er wel iets mooier uit maar ik heb dan toch weer meer vertrouwen in een schroef kwa bevestiging.
Schroeven vanaf de achterkant zou nog kunnen, maar dat is ook verre van ideaal.

Ik heb even gekeken maar het is ook UV-beschermingsolie, wel van Osmo.
Ik dacht altijd dat het hardwax was, maar dus niet. Kwestie van even lezen wat er op de bus staat...:eek:
Ooit eens een partijtje van op de kop getikt en altijd in en om het huis gebruikt, bevalt goed.

groeten Bo

Schroeven zijn alleen de laatste paar jaren massaal op die manier gebruikt vooral omdat de productie kosten gedrukt zijn. Als die op lange termijn een beter bevestiging worden valt te zien maar is niet vanzelfsprekende. Ik heb mijn twijfels. Een schroef snijd zijn weg door het hout wat betekent kapot vezel terwijl een spijker en vooral de oude kantig en zonder scherp punt spijkers de vezels opzij drukken en dus de structuur van het hout blijven minder beschadigd. Het enig manier om een beter schroef bevestiging te maken is een gaat in de planken voor te boren die de diameter van de schroef draad heeft en een kleiner gaat in de balk boren met het diameter van binnen de draad, voor een schutting niet zo praktische maar voor effectief monteren van bijvoorbeeld scharnieren essentieel.
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
Het enig manier om een beter schroef bevestiging te maken is een gaat in de planken voor te boren die de diameter van de schroef draad heeft en een kleiner gaat in de balk boren met het diameter van binnen de draad, voor een schutting niet zo praktische maar voor effectief monteren van bijvoorbeeld scharnieren essentieel.

Daar zou je dus zo'n taps toelopende boor voor kunnen gebruiken.

Maar ik ben met Ernest eens dat spijkeren de beste oplossing is. En wat betreft de afwerking: hier in Twente worden schaaldelen vaak zwart geverfd. Dat zal vroeger met onaangename middelen gebeurd zijn (koolteer! wat trouwens nog te koop is), maar denkelijk doet men dat nu met watergedragen beits.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Daar zou je dus zo'n taps toelopende boor voor kunnen gebruiken.

Maar ik ben met Ernest eens dat spijkeren de beste oplossing is. En wat betreft de afwerking: hier in Twente worden schaaldelen vaak zwart geverfd. Dat zal vroeger met onaangename middelen gebeurd zijn (koolteer! wat trouwens nog te koop is), maar denkelijk doet men dat nu met watergedragen beits.
Maar dan moet je een taps schroef hebben.(Komt eraan denk ik.)
De zwaart afwerking heb ik zelf op de schuur maar dat is Stockholmteer, houteer dus met een zwaart middel die ik zelf toevoegen plus wat hier in de buurt gekweekt en geperst lijnolie. Ik zet het op warm en de hele dorp ruikt zo lekker voor een week.
 
Laatst bewerkt:

Boo

Actieve deelnemer
Hallo

ik zal er eens serieus over na denken, dat spijkeren.
Welke spijkers zouden volgens jullie het meest geschikt zijn?

Koolteer, hmmm:) er zijn maar weinig dingen die ik zo lekker vind ruiken..
Geur van mijn jeugd, volgens mij hadden wij meestal Eukabit, van die blauwe grote vaten.
Jammer dat zoals met de meeste dingen de lekkerste het slechtste zijn.
Ik kan me nog herinneren dat ik als kleine jongen een grote druppel precies in mijn oog kreeg, ja mooie herinneringen:cool:

Wat zou er momenteel een beetje vergelijkbaar zijn met de teer van vroeger?
Niet dat ik mijn mooie eiken schutting straks direct zwart ga teren, maar wie weet.. na een paar jaar.

groeten Bo
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Hallo

ik zal er eens serieus over na denken, dat spijkeren.
Welke spijkers zouden volgens jullie het meest geschikt zijn?

Koolteer, hmmm:) er zijn maar weinig dingen die ik zo lekker vind ruiken..
Geur van mijn jeugd, volgens mij hadden wij meestal Eukabit, van die blauwe grote vaten.
Jammer dat zoals met de meeste dingen de lekkerste het slechtste zijn.
Ik kan me nog herinneren dat ik als kleine jongen een grote druppel precies in mijn oog kreeg, ja mooie herinneringen:cool:

Wat zou er momenteel een beetje vergelijkbaar zijn met de teer van vroeger?
Niet dat ik mijn mooie eiken schutting straks direct zwart ga teren, maar wie weet.. na een paar jaar.

groeten Bo

www.koolteerencarboleum.nl
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
gewone spijkers heeft geen zin, door het drogen en nat worden van het hout trekt de plank de spijkers er weer uit. En er zijn volgens mij speciale spijkers met een gedraaide schacht. Maar ik zou toch voor schroeven gaan en netjes voorboren, voordeel van schroeven is dat je de plank ook veel beter kan vasttrekken op de houten paal en zo de onderste plank weer vast kan klemmen.

UV beschermers in olie geloof ik niet in, heb hier uv beschermende olie in 2 maanden in de volle zon zien wegvagen, enige wat beschermt tegen de zon is pigment, oftewel verf, of bijvoorbeeld een zwart gedragen olie of beits zoals Bert al zei.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.