PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoekaanslag Lineaal

Pagina's : [1] 2

Nico Kliko
18-09-16, 12:10
Beste allen,

Ik heb wellicht mogelijkheid om het mooie ontwerp van Reinhard in een oplage te laten maken.
Via Menno heb ik al wat ontwerpen gehad van Reinhard. Ik zal mijn kennis die een metaalbewerkingsbedrijf heeft vragen of hij genoeg heeft aan deze bestanden.
Als alles in 1 keer uit een plaat aluminium gehaald kan worden zal dat vast schelen in kosten.
Wie zou hierin interesse hebben?

Als er nog aanpassingen gedaan moeten worden dan kan dat natuurlijk. Ik vind het ontwerp er al top uit zien! Ik kan zelf niets aanpassen.. ik heb wel sketch-up maar de bestanden zijn niet vanuit sketch up... dus wie weet kan iemand dat deel dan op zich nemen?
Doe ik alle regeldingen/verzenden etc.

Reinhard, ik hoop dat je het oke vind dat ik dit topic gestart ben. In de post stond dat de bestanden voor het forum gebruikt konden worden?

52702

SereN
18-09-16, 12:27
Ik heb interesse, afhankelijk van de kosten. Ik kan ook aanpassingen aan de tekeningen maken indien nodig.

L.N.
18-09-16, 15:57
Voor mij geldt hetzelfde als SereN: interesse mits niet te duur. Kun je een indicatie van de prijs geven?

Nico Kliko
18-09-16, 16:01
Hoop morgen meer te weten..

Gobert
18-09-16, 17:05
Ik heb zeker ook belangstelling. Ik hoor gaarne de kostenindicatie.

SimondelaCourt
18-09-16, 17:42
Ook ik heb interesse, afhankelijk van de prijs, maar dat lijkt me voor iedereen uiteindelijk gelden ;)

cverkooyen
18-09-16, 18:10
Ik zou eventueel de snij bestanden kunnen aanpassen als dat wenselijk is

Nico Kliko
18-09-16, 18:12
Hoeveel kost de originele tool? Kan dat zo gauw niet vinden..

SereN
18-09-16, 18:26
Hoeveel kost de originele tool? Kan dat zo gauw niet vinden..

http://www.woodpeck.com/tracksquare.html --> $99,99 bij woodpeckers

Bij gereedschappro boden ze hem ook aan, maar link vanuit nieuwsbrief bestaat niet meer. Ik meen mij te herinneren dat de prijs toch richting de €150 ging...

Toxiq
18-09-16, 18:38
opzich wel interesse, afhankelijk van....

klauterkamer
18-09-16, 18:42
Me too

SereN
18-09-16, 19:01
http://www.woodpeck.com/tracksquare.html --> $99,99 bij woodpeckers

Bij gereedschappro boden ze hem ook aan, maar link vanuit nieuwsbrief bestaat niet meer. Ik meen mij te herinneren dat de prijs toch richting de €150 ging...

Correctie: €135 bij gereedschappro: http://www.facebook.com/GereedschapPro/posts/983775875052357

SereN
18-09-16, 19:23
Wat betreft aanpassingen: ik zie dat woodpeckers een design update hebben doorgevoerd waarmee de aanslag ook op 45° gezet kan worden (kan Reinhard zijn ontwerp ook), en ze voorzien een sleuf waar de achterkant van een (t-track) lijmklem in past. Die 2de optie is leuk gevonden, maar voor mij niet relevant. Ik wil deze aanslag gebruiken met een kort stuk geleiderail (60cm max denk ik), om vlug zaken af te korten. Als ik al met lijmklemmen begin te rommelen is de snelheid eruit, en kan ik evengoed op de klassieke manier werken.

Design Update!https://www.woodpeck.com/media/capt_tracksquare_1.jpg

Based on feedback from a number of woodworkers this past week, we decided to incorporate a few design changes. Namely, a slot has been added in order to accomodate Festool's clamp and additional holes will be added so the Track Square can be mounted at a 45 as well as a 90 degree orientation.
(Keep in mind that a reference square is still required to properly callibrate the Track Square to your track regardless of angle.)

jefmen
18-09-16, 20:20
Correctie: €135 bij gereedschappro: http://www.facebook.com/GereedschapPro/posts/983775875052357

Is een eenmalige actie geweest dus niet meer te koop daar.

SereN
18-09-16, 20:36
Is een eenmalige actie geweest dus niet meer te koop daar.

Inderdaad, zo gaat dat met de 'one time' tools... Ik neem aan dat het Nico zijn bedoeling was om een beetje een idee te krijgen van de originele prijs (in US en EU), om te bekijken wat een correcte prijs zou zijn bij het zelf (laten) produceren van Reinhard zijn versie.

mdamsma
18-09-16, 23:26
Nico
inmiddels als het goed is heb je nu ook de digitale (3) bestanden gekregen

En ik heb ook interesse

groet Menno

Nico Kliko
19-09-16, 07:51
Ja, super, dank je Menno! ik hoop vanochtend te kunnen overleggen met het metaal bedrijf.

Roeland
19-09-16, 07:57
Geweldig!!

Reserveer er ook een voor mij, super handig.

groetnis, Roeland

blazoen
19-09-16, 11:06
Als de prijs niet te gek is heb ik ook interesse. Hopelijk vandaag een concrete prijs.

Groeten.

Blazoen

Nico Kliko
19-09-16, 11:12
Het wordt 37,50 per stuk inlc btw en excl verzenden

Niekosss
19-09-16, 11:16
Ik heb ook wel interesse voor die prijs.

L.N.
19-09-16, 11:19
Nou, die prijs valt erg mee! Ik wil er 1!

Cunani
19-09-16, 11:45
Ik heb ook interesse, wil er ook graag 1.

techcom
19-09-16, 12:00
Ook ik heb interesse, graag 1x

Nico Kliko
19-09-16, 12:33
Ik maak in deze post een lijstje met de namen met interesse.
Indien dit bericht niet veranderd is de deadline vrijdag de 23e 15:00. Dan kan ik vrijdag aan t eind van de middag de bestelling plaatsen.

1 Techcom
2 Cunani
3 L.N.
4 Niekos
5 hccdejong
6 mdamsma
7 schipper
8 Simondelacourt
9 SereN
10 -Peters-
11 Klauterkamer
12 Ikkuh
13 roelof
14 Rob van Amelsfort
15 Gobert/Nick
16 roeliepoelie
17 W00t

Ik hoop deze week ook een indicatie te geven van levertijd.
De tool past niet door de brievenbus. Het zal in pakketjes verstuurd worden. dus 6,95 + een doosje.

OntHout
19-09-16, 12:33
Met een T-lineaal kun je ook perfect haaks zagen op de plaat met een geleider.

Roeland
19-09-16, 14:05
Hallo Nico, vergeet je mij niet ik wil er graag ook eentje! (zie mijn voorgaande post)

groetnis, Roeland

Ik maak in deze post een lijstje met de namen met interesse.
Indien dit bericht niet veranderd is de deadline vrijdag de 23e 15:00. Dan kan ik vrijdag aan t eind van de middag de bestelling plaatsen.

1 Techcom
2 Cunani
3 L.N.
4 Niekos
5 hccdejong

Ik hoop deze week ook een indicatie te geven van levertijd.
De tool past niet door de brievenbus. Het zal in pakketjes verstuurd worden. dus 6,95 + een doosje.

L.N.
19-09-16, 14:12
Ik ben zo vrij geweest om dit topic ook het posten in het gereedschapstopic op Tweakers.net (https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/48409503#48409503), dus het kan zijn dat er opeens meer geïnteresseerden komen....

Schipper
19-09-16, 15:13
Ik wil er ook wel een.

SimondelaCourt
19-09-16, 15:14
Zeker interesse voor die prijs, verzendkosten zijn ook geen punt.

SereN
19-09-16, 16:05
Ik wil er dan ook eentje.

Nog een vraagje: werkt Reinhard zijn design enkel met Festool geleiderails, of ook met andere merken (en welke dan wel/niet?)

mdamsma
19-09-16, 16:49
Nico,
zag mijzelf nog niet op het lijstje staan
Bij deze, ik wil er ook graag eentje.

groet Menno

-Peters-
19-09-16, 18:03
Ik zag dit topic op Tweakers, ik zou er ook heel graag 1tje bestellen.

Groetjes Barry

Nico Kliko
19-09-16, 18:23
Willen mensen nog aanpassingen zoals hieronder?? Zit nu alleen haakse en 45 graden gaten in. Volgens mij is hij wel universeel.. kan iemand dat bevestigen??

Wat betreft aanpassingen: ik zie dat woodpeckers een design update hebben doorgevoerd waarmee de aanslag ook op 45° gezet kan worden (kan Reinhard zijn ontwerp ook), en ze voorzien een sleuf waar de achterkant van een (t-track) lijmklem in past. Die 2de optie is leuk gevonden, maar voor mij niet relevant. Ik wil deze aanslag gebruiken met een kort stuk geleiderail (60cm max denk ik), om vlug zaken af te korten. Als ik al met lijmklemmen begin te rommelen is de snelheid eruit, en kan ik evengoed op de klassieke manier werken.

Design Update!https://www.woodpeck.com/media/capt_tracksquare_1.jpg

Based on feedback from a number of woodworkers this past week, we decided to incorporate a few design changes. Namely, a slot has been added in order to accomodate Festool's clamp and additional holes will be added so the Track Square can be mounted at a 45 as well as a 90 degree orientation.
(Keep in mind that a reference square is still required to properly callibrate the Track Square to your track regardless of angle.)

Nico Kliko
19-09-16, 18:25
Lijst is zover ik kan zien weer up to date!

Vrijdag eindigt dus de bestelling..dan is de bestelling er hopelijk 1e week van oktober.
Dan ben ik op vakantie.. dus 2e week ga ik het op de post doen!

Kan iedereen die een bestelling wil plaatsen mij een mailtje sturen op contact@nicobubberman.nl met het adres waar het heen moet gestuurd worden.
Ophalen in Rotterdam kan ook!
Dan stuur ik weer een mailtje terug met een factuurtje en m`n rekening nr!

klauterkamer
19-09-16, 18:30
Ik wil ook graag op de lijst. Super leuk dat jullie dit oppakken. Dirkjan

L.N.
19-09-16, 18:59
Voor mij zou de mogelijkheid om een Festoolklem te kunnen gebruiken wel een meerwaarde hebben, dan als het kan heb ik graag die optie.

Daarnaast is mij niet duidelijk hoe je deze aan de liniaal bevestigt. Woodpeckers gebruikte daar een soort rails voor, maar die lijkt dit ontwerp niet te hebben.

SereN
19-09-16, 19:03
Eventjes een link naar de originele post van RDE: http://www.woodworking.nl/showthread.php?11609-Nieuwe-tools-topic/page93

Lijkt me dus te werken met alle linialen waar onderaan een t-slot (van standaard/festool afmeting) in zit. Bij afwijkende maten kan het counter-plaatje naar behoeven aangepast worden, denk ik (?)

Nico, voor de duidelijkheid: jij levert het counter-plaatje voor in de t-track mee met de aanslag, en de 3 M8x16 bouten voorzien we zelf? Of moeten we het counter-plaatje zelf fabriceren?

Nico Kliko
19-09-16, 19:09
Jep ik lever hem met boutjes en counterplaatje. In de maten van de tekening.

Eventjes een link naar de originele post van RDE: http://www.woodworking.nl/showthread.php?11609-Nieuwe-tools-topic/page93

Lijkt me dus te werken met alle linialen waar onderaan een t-slot (van standaard/festool afmeting) in zit. Bij afwijkende maten kan het counter-plaatje naar behoeven aangepast worden, denk ik (?)

Nico, voor de duidelijkheid: jij levert het counter-plaatje voor in de t-track mee met de aanslag, en de 3 M8x16 bouten voorzien we zelf? Of moeten we het counter-plaatje zelf fabriceren?

Nico Kliko
19-09-16, 19:13
Is het trouwens nog nuttig om die bouten in vleugelmoeren te veranderen??

Ikkuh
19-09-16, 19:16
Ik zou er ook wel graag een hebben. Tijdje niet op het forum gekeken, val ik zo me mijn neus in de boter ;-)

Groeten,
Jelle

SereN
19-09-16, 19:21
Is het trouwens nog nuttig om die bouten in vleugelmoeren te veranderen??

Tgoh, als dat kan is dat misschien wel handiger, dan heb je geen (extra) inbus sleuteltje nodig dat je kan vergeten/verliezen.
(Of zou de inbussleutel waarmee je op de TS55 het blad verwisseld dezelfde maat hebben dan zo'n M8 interne zeskant moer?)

--> edit: ik kijk net nog eens naar RDE zijn plaatjes, en hij gebruikt gewone zeskant moeren. Dan is een vleugelmoer inderdaad de makkelijkere optie. Die steken misschien wat meer naar onderen uit, maar dat is geen probleem vermoed ik (?)

rvtk
19-09-16, 19:54
Dat lijkt mij ook superhandig, ik blijf maar klooien met lijmklemmen om iets af te korten.

Ik heb zelf een Scheppach geleide rail, ik denk dat hier het counter-plaatje in past (afgaand op plaatjes van internet). De binnenmaat van mijn t-track is ongeveer 12 mm x 5.5 mm, kan iemand bevestigen dat dit hetzelfde is als voor een festool rail?

iedereen en niemand
19-09-16, 20:07
Heb ook zeker wel interesse. Zou ik er nog bij kunnen op de lijst?

roeliepoelie
19-09-16, 20:30
Ik heb ook interesse

jberends
19-09-16, 20:49
Mij graag ook op de lijst. Voor EUR 37.50 heb ik zeker interesse in zo'n hoekaanslag. Was hier naar al op zoek. Voor een mafell hebben ze ongeveer deze en die een paar keer gebruikt - ideaal! Heb ook een van mijn 1400mm linealen in 900 + 500 gezaagd en dat werkt ook superfijn voor korte stukjes.

Nico Kliko
19-09-16, 21:37
ik krijg al veel mailtjes in m`n inbox.. Eigenlijk is dat wel ok.. dan kan ik een lijst maken met de echte namen, gelijk t adres erbij!
Dus wil je er 1? Stuur me alvast een mail!

Remrof
19-09-16, 22:15
ik krijg al veel mailtjes in m`n inbox.. Eigenlijk is dat wel ok.. dan kan ik een lijst maken met de echte namen, gelijk t adres erbij!
Dus wil je er 1? Stuur me alvast een mail!

Ik heb ook interesse en heb je gemaild. Goeie actie!

Johanvdw
19-09-16, 22:17
Voor mij zou de mogelijkheid om een Festoolklem te kunnen gebruiken wel een meerwaarde hebben, dan als het kan heb ik graag die optie.

lijkt mij idd handig.......

jjjlll
19-09-16, 23:05
Prachtig initiatief
Ik heb me op je normale mail net aangemeld voor die hoekaanslag.

Joep

Nico Kliko
20-09-16, 10:02
Wie kan dat aanpassen? Dan kunnen we die nog doorvoeren.
Zullen we ook het woodworking logo er op laseren?
Het wordt trouwens een set met imbusbouten.. Vleugelbouten zou je zelf nog kunnen toevoegen indien gewenst!

lijkt mij idd handig.......

Daarnaast is mij niet duidelijk hoe je deze aan de liniaal bevestigt. Woodpeckers gebruikte daar een soort rails voor, maar die lijkt dit ontwerp niet te hebben.

Hirumili
20-09-16, 10:06
Hallo Nico, ik heb je een pbtje gestuurd.

grt. Michael

Johanvdw
20-09-16, 10:38
Ook ik sta op de lijst, mooi zo........

mcarma
20-09-16, 10:48
Ik ben ook geinteresseerd en heb mailtje gestuurd.
Groetjes
Timothy

Nico Kliko
20-09-16, 10:50
Nog een keertje voor de duidelijkheid: Hoe kom je op de lijst?

Stuur voor vrijdag 15:00 een mailtje met je naam en adres. Dan krijg je een mailtje terug.
Als je die ontvangen heb sta je op de lijst!
Begin volgende week krijgen jullie dan een factuur. (37,50 + verzendkosten(NL 6,95, BE 13)+ dooskosten)

Dan duurt het een week voordat het is gemaakt, maar dan ben ik op vakantie.
Ik ga de pakketjes hopelijk 10 of 11 oktober op de post doen

Roeland
20-09-16, 11:09
Alvast hartelijk dank Nico! Voor alle moeite en inzet.

groetnis, Roeland

Bijtel
20-09-16, 12:30
Is het mogelijk een stripje erbij te leveren voor een Mafell-rails? De T-slot is een stuk ondieper dan die van Festool.

Dan doe ik ook mee.

Erik701
20-09-16, 12:47
Ik heb ook net een mailtje gestuurd met mijn gegevens!

iedereen en niemand
20-09-16, 16:44
Ja lijkt me wel leuk om het woodworking logo er op te laten laseren. Weet alleen niet of dit nog voor extra kosten zorgt?
Ga je nu trouwens gelijk een mailtje sturen.

Paulo1997
20-09-16, 18:08
Voor die prijs kun je het haast niet laten, graag neem ik er ook ééntje van af, ik ga gelijk een mailtje versturen.
Tof initiatief!

mvg Paulo

Nico Kliko
20-09-16, 18:21
Vleugelbout optie kost 2,50 duurder! Indien gewenst... reageer dan op de mail die je al gestuurd heb: Vleugelbout graag :). Dan pas ik dat aan!
Logo zou 5 euro duurder worden.. Die dus laten schieten??

En er was nog steeds een vraag of het ontwerp aangepast kan worden zodat er klemmen gebruikt kunnen worden.. zoals t nieuwe ontwerp van Woodpecker. Wie wil/kan dit doen!? Cverkooyen.. ik heb je een priveberichtje gestuurd..

CaPo70
20-09-16, 18:22
Beste Nico, voor mij ook graag 1, fantastisch hulpmiddel !
Werk zelf in Rotterdam en kan hem dus oppikken ..

Alvast bedankt, Casper.

Nico Kliko
20-09-16, 18:52
Vast wel mogelijk, maar misschien was daar al rekening mee gehouden?? En het stripje dan niet sowieso worden aangepast voor alle.. of is een dikkere echt nodig bij festool?? Hoeveel MM is de mafell-rails diep?

Is het mogelijk een stripje erbij te leveren voor een Mafell-rails? De T-slot is een stuk ondieper dan die van Festool.

Dan doe ik ook mee.

SereN
20-09-16, 19:18
Wie kan dat aanpassen? Dan kunnen we die nog doorvoeren.
Zullen we ook het woodworking logo er op laseren?
Het wordt trouwens een set met imbusbouten.. Vleugelbouten zou je zelf nog kunnen toevoegen indien gewenst!

Ik kan dat eventueel wel aanpassen. Deze week nog wel erg druk op het werk, dus dat wordt dan iets voor het weekend.

Ben eens even gaan kijken/meten: Lijmklem steekt ongeveer 16mm uit en is op die locatie een 7,5mm breed. Om zeker te zien een slot van 10mm breed en 20mm lang voorzien, op lijn met de 3 boutgaten? Die is dan enkel bruikbaar bij werken op 90°, niet bij 45°. Afgaande op RDE zijn renders lijkt het me wel dat hiervoor weinig 'vlees' beschikbaar is, dan ga ik de aanslag wat dieper moeten maken (woodpeckers heeft iets gelijkaardigs gedaan in hun nieuw ontwerp).

5279852799528005280152802

Seaspy
20-09-16, 19:22
super idee,

net besteld via email..

Toxiq
20-09-16, 20:48
Mail om deel te nemen aan dit project is verzonden

ewoudk
20-09-16, 22:37
Ik heb ook gemaild! Super project dit!

ewoudk
21-09-16, 09:34
52817

zo even de T gleuf van de Mafell liniaal opgemeten! de gleuf is 1,7 mm diep en ligt 1,7mm diep. de breedte van de geleuf is 12mm en de toegang is 7,5mm breed.. heb t even getekend.

Erik701
21-09-16, 10:01
Graag die aanpassing zodat er nog een klem kan geplaatst worden, zou voor mij zeer handig zijn.

Nico Kliko
21-09-16, 11:41
Ik kan zelf t 3d bestandje niet open om te checken hoe dik het stukje metaal nu is..
Wat zal ik doen? alle metalen strippen 1,5/1,6 mm laten maken? Of een paar uitzonderingen maken?
Is 1,5 mm dik genoeg om schroefdraad in te tappen??

52817

zo even de T gleuf van de Mafell liniaal opgemeten! de gleuf is 1,7 mm diep en ligt 1,7mm diep. de breedte van de geleuf is 12mm en de toegang is 7,5mm breed.. heb t even getekend.

ewoudk
21-09-16, 11:47
heb geen ervaring met tappen, misschien weet iemand anders hier dat wel of 1,5 dik genoeg is om schroefdraad in te tappen?

Schipper
21-09-16, 13:23
Ik heb nog een idee. Ik weet niet hoe goed dit uitvoerbaar is. Vaak heb ik niet te maken met exact haakse hoeken. Is het mogelijk om er een soort van boog in te frezen zodat de hoek met behulp van een zweihaak exact te fixeren is?

Bijtel
21-09-16, 13:28
Is 1,5 mm dik genoeg om schroefdraad in te tappen??

In de T-vorm heb je 3mm om in te tappen. Dat moet zeker voldoende zijn.

Lukt het om deze strip bij te leveren? Zou erg fijn zijn.

Nico Kliko
21-09-16, 13:45
Sowieso zit er een strip bij. Maar voor de mafell zagen is 3mm te dik... universeel maken is het makkelijkste.. maar misschien niet helemaal handig als t de helft dunner wordt daarop!

In de T-vorm heb je 3mm om in te tappen. Dat moet zeker voldoende zijn.

Lukt het om deze strip bij te leveren? Zou erg fijn zijn.

Nova
21-09-16, 15:05
Ik ben ook geïntresseerd , ik heb je een mailtje gestuurd.

Groet, Eric

ewoudk
21-09-16, 18:07
Sowieso zit er een strip bij. Maar voor de mafell zagen is 3mm te dik... universeel maken is het makkelijkste.. maar misschien niet helemaal handig als t de helft dunner wordt daarop!

Ik denk dat ik Bijtel volg bij de doorgang van de sleuf kan het metaal 3 mm dik zijn met daar aan de t vorm van 1,5 links en rechts. Dan kan er dus als de strip een T vorm krijgt 3 mm in getapt worden..

SereN
21-09-16, 18:47
De strip dunner (en smaller??) maken gaat de nauwkeurigheid wel niet ten goede komen. Bij gebruik met een Festoolmgeleiderail is een strip van 1,7mm of 3mm een grote inlevering denk ik. Vermoedelijk is er wel een reden waarom de uitvoering van woodpeckers niet bruikbaar is met de Mafell geleiders ... (spijtig genoeg voor de Mafell eigenaars)

Ik heb nog een idee. Ik weet niet hoe goed dit uitvoerbaar is. Vaak heb ik niet te maken met exact haakse hoeken. Is het mogelijk om er een soort van boog in te frezen zodat de hoek met behulp van een zweihaak exact te fixeren is?
Daarmee help je de nauwkeurigheid (voor 90° en 45°) dan wel volledig om zeep. Kan je dan niet beter voor deze gaan: https://www.festool.be/NL/Products/Accessories/Pages/Detail.aspx?pid=491588 (die heeft ook wel een bedenkelijke reputatie...)

Toxiq
21-09-16, 19:35
De strip dunner (en smaller??) maken gaat de nauwkeurigheid wel niet ten goede komen. Bij gebruik met een Festoolmgeleiderail is een strip van 1,7mm of 3mm een grote inlevering denk ik. Vermoedelijk is er wel een reden waarom de uitvoering van woodpeckers niet bruikbaar is met de Mafell geleiders ... (spijtig genoeg voor de Mafell eigenaars)

Daarmee help je de nauwkeurigheid (voor 90° en 45°) dan wel volledig om zeep. Kan je dan niet beter voor deze gaan: https://www.festool.be/NL/Products/Accessories/Pages/Detail.aspx?pid=491588 (die heeft ook wel een bedenkelijke reputatie...)

Dat denk ik ook
Ik denk ook dat het overgrote deel festool gebruikt, zou jammer zijn als die gebruikers moeten inleveren op nauwkeurigheid of te dun materiaal
1,5mm om te tappen is zeker niet genoeg, dat gaat binnen de kortste keren uitgebroken draad opleveren

Johanvdw
21-09-16, 19:46

Denk ik ook. Gebruik die enkel om een hoek over te brengen. Heb die al dikwijls vervloekt dat die bv. geen vergrendeling op 90° heeft.

Schipper
21-09-16, 20:12
Zou er geen ruimte zijn voor beide? Als ik zo het oppervlak zou er datgeen plaats zijn voor exacte gaten voor 90 en 45 graden en een gat en boog voorde rest? Het is maar een vraag. Ik zou hem zo nog veelzijdiger vinden. Met zweihaak en losse liniaal is altijd gerommel

SereN
21-09-16, 20:19
Zou er geen ruimte zijn voor beide? Als ik zo het oppervlak zou er datgeen plaats zijn voor exacte gaten voor 90 en 45 graden en een gat en boog voorde rest? Het is maar een vraag. Ik zou hem zo nog veelzijdiger vinden. Met zweihaak en losse liniaal is altijd gerommel
Hmm, daar had ik niet aan gedacht... Is misschien wel mogelijk. Ofwel gebruik je het onderste gat + een boog tussen de 2 andere gaten, en dan moet er in de strip een extra draadgat voorzien worden (voor de boog). Ofwel maak je idd een boog + een extra gat, op gelijke afstand van elkaar zoals de andere gaten (2 vd 3), en moet je niks aan de strip doen. We moeten eens kijken hoeveel plaats er beschikbaar is...

Nico Kliko
22-09-16, 09:54
Jij wilde de tekening aanpassen toch?? Dan maak ik jou chef ontwerp... Is t nog mogelijk deze aanpassingen te maken voor morgen eind van de middag?

Hmm, daar had ik niet aan gedacht... Is misschien wel mogelijk. Ofwel gebruik je het onderste gat + een boog tussen de 2 andere gaten, en dan moet er in de strip een extra draadgat voorzien worden (voor de boog). Ofwel maak je idd een boog + een extra gat, op gelijke afstand van elkaar zoals de andere gaten (2 vd 3), en moet je niks aan de strip doen. We moeten eens kijken hoeveel plaats er beschikbaar is...

SereN
22-09-16, 11:16
Jij wilde de tekening aanpassen toch?? Dan maak ik jou chef ontwerp... Is t nog mogelijk deze aanpassingen te maken voor morgen eind van de middag?

Dat zal niet lukken, kan er ten vroegste vrijdagavond aan beginnen.

Nico Kliko
22-09-16, 11:35
Dat zal niet lukken, kan er ten vroegste vrijdagavond aan beginnen.

Is van t weekend wel haalbaar? Dan zorg ik dat het metaalbedrijf de order heeft op maandag..

SereN
22-09-16, 11:52
Is van t weekend wel haalbaar? Dan zorg ik dat het metaalbedrijf de order heeft op maandag..

Dat kan, ik probeer tegen vrijdagavond (laat) de aanpassingen (slot lijmklem + boog voor meerdere hoeken) gedaan te hebben, en dan post ik hier een paar plaatjes waar iedereen zijn zegje over kan doen.
Als het meteen goed is, des te beter. Indien niet doe ik weer wat aanpassingen zaterdag/zondag.

ewoudk
22-09-16, 12:19
Dat kan, ik probeer tegen vrijdagavond (laat) de aanpassingen (slot lijmklem + boog voor meerdere hoeken) gedaan te hebben, en dan post ik hier een paar plaatjes waar iedereen zijn zegje over kan doen.
Als het meteen goed is, des te beter. Indien niet doe ik weer wat aanpassingen zaterdag/zondag.

Ik zeg lekker bezig!

En dat Mafell stripje ga ik zelf wel wat voor verzinnen :-) komt goed. Is n mooie smoes om eens een tap setje aan te schaffen. Iemand nog tips wat goeie zijn?

neel
22-09-16, 13:15
Ik heb een tap-set van Völkel. O.a. te koop bij Prof-Tools (https://www.prof-tools.nl/detail.asp?Lang=1&Prod=110104).
Set bevat boren en tappers voor M3+4+5+6+8+10.
Ook handig is de ¼" aansluiting voor in de bithouder.
https://www.prof-tools.nl/image/product/volkel/67020.jpg

Zjerardo
22-09-16, 13:45
Is dit compatibel met de lineaal van Makita? zo ja, dan heb ik ook wel interesse!

iedereen en niemand
22-09-16, 16:47
Ja dit is compatibel met makita. De makita rail is volgensmij 1 op 1 kopie van Festool.

matrex-online
22-09-16, 19:51
count me in 2 stuks. 1 voor mijzelf en 1 voor papa zijn verjaardag :-)

MerkiMac
22-09-16, 19:59
Ik wil er ook graag één. Als hij in meerdere hoeken verstelbaar wordt, nog liever, maar netjes op 90 en 45 zou ook al mooi zijn.

matrex-online
22-09-16, 20:00
misschien kunnen we nog combineren met verzenden? ik neem er 2 af voor alkmaar

Emilio
22-09-16, 20:55
Ik wil er graag 2. Konden in Rotterdam opgepikt worden toch?

Nico Kliko
22-09-16, 21:43
Jep kan ik Rotterdam opgehaald worden.

Voor iedereen die niet naar bladzijdes terug kijkt..

Deadline is uitgesteld naar zondag.. Maandag ochtend wil ik echt de order eruit gooien.. Maar we moeten toch nog wachten op SereN`s design update en jullie feedback.

Bestellen doe je zo:
-Mail je postadres naar contact@nicobubberman.nl Als je vleugelbouten wil(2,5€ extra, vermeld dat dat hier ook.. Ook als je het wil ophalen.
-Dan krijg je een mailtje terug met dat je op de lijst staat.
-Als ik de order heb gedaan weet ik het precieze bedrag..tot nu toe 37,50(ik weet niet of er nog iets bij zal komen door de aanpassingen.. Zal vast niet veel zijn). Ook weet ik dan precies hoeveel ik er moet verzenden en kan dus ook weten hoe duur de dozen worden. Verzend kosten is 6,75 naar NL en 13 naar BE.
-Dan krijg je een factuurtje in de mail.
-Dan wordt t gemaakt en ik zal t rond de 10e of 11e van oktober verzenden.
-Dan is iedereen blij met een mooie tool aan de deur!

Ik wil er graag 2. Konden in Rotterdam opgepikt worden toch?

Emilio
22-09-16, 22:59
Ik ben niet in NL, kan het ook ff via deze weg of via PB?

Zjerardo
23-09-16, 08:46
Dan mag je voor mij een exemplaar bestellen met vleugelbouten aub.

ik zal de email ook direct verzenden.

lhoornweg
23-09-16, 10:39
Ik ben ook van de partij, kheb me aangemeld via mail.

wat betreft het grafferen van Woodworking.nl logo, klinkt goed!

misschien is het leuk om deze ook te verkopen op de openhoutdag via iemand?

Bert2
23-09-16, 11:02
Prachtig hoe dit project zich ontwikkelt, ik stuur zo ff een mailtje

matrex-online
23-09-16, 14:39
Ben erg benieuwd! Hoe zit het met de nieuwe tekening?

Nico Kliko
23-09-16, 15:22
Wordt als t goed is vanavond aan gemaakt.. en dit weekend kunnen we er dan nog tegen aan bemoeien!

Ben erg benieuwd! Hoe zit het met de nieuwe tekening?

Nico Kliko
23-09-16, 15:35
Als iemand de investering aandurft mag deze persoon meer bestellen.
Maar pas op.. t halve forum heeft hem al besteld!..

Ik ga er zo`n 68 versturen!!!! Had ik niet helemaal bedacht van te voren!
Wie weet komen er nog wel meer tools op deze manier!

Ik ben ook van de partij, kheb me aangemeld via mail.

wat betreft het grafferen van Woodworking.nl logo, klinkt goed!

misschien is het leuk om deze ook te verkopen op de openhoutdag via iemand?

RDE
23-09-16, 15:42
Hey Nico , mijn excuses voor het laattijdige reageren , ik heb de laatste weken nauwelijks op woodworking kunnen zien... zeer druk met werk de laatste 2 maanden , bijna alle uithoekjes van onze wereldbol gezien inmiddels...

Helemaal geen probleem natuurlijk om dit projectje op poten te zetten , alle lof voor je ! Ik zie dat je inmiddels voorzien bent van de nodige cad files die je me in je pb'tje had gevraagd.
Misschien nog een kleine tip , als je ze economisch en in aantallen wil maken : ga geen komplete stukken gaan frezen uit een masieve alu plaat ( ik bedoel dan volledig rondom contourfrezen ) maar laat gewoon een standaard alu plaat waterjetsnijden ( gaat perfect in alu ) en nest de stukken zo goed mogelijk om het maximale aantal uit een plaat te halen. De aanslagkant voor het stuk waterjet je met een klein beetje overmaat en het enige wat je dan moet doen bij het nafrezen op een freesbank is de aanslagzijde proper recht afcontouren en in één opspanning de gaatjes inboren voor de T nutjes. Op die manier bespaar je een hoop freeswerk ( wat de duurste kost is ) , om het wat makkelijk in de hand te kunnen houden kun je met een raduisfreesje op een bovenfrees perfect een radius frezen aan de onder en bovenzijde van de gewaterjette randen.

Veel sucses ermee !

Nico Kliko
23-09-16, 16:11
Jij ook super bedankt, zonder jouw ontwerp waren we nergens!
T wordt helemaal gefabriceerd door een een professioneel metaal bedrijf! Dus zij zullen weten waar ze op moeten letten!
Ze worden inderdaad gesneden..

Wat bedoel je met t nokjes?? In de ontwerp was gewoon een strookje metaal toch?

Hey Nico , mijn excuses voor het laattijdige reageren , ik heb de laatste weken nauwelijks op woodworking kunnen zien... zeer druk met werk de laatste 2 maanden , bijna alle uithoekjes van onze wereldbol gezien inmiddels...

Helemaal geen probleem natuurlijk om dit projectje op poten te zetten , alle lof voor je ! Ik zie dat je inmiddels voorzien bent van de nodige cad files die je me in je pb'tje had gevraagd.
Misschien nog een kleine tip , als je ze economisch en in aantallen wil maken : ga geen komplete stukken gaan frezen uit een masieve alu plaat ( ik bedoel dan volledig rondom contourfrezen ) maar laat gewoon een standaard alu plaat waterjetsnijden ( gaat perfect in alu ) en nest de stukken zo goed mogelijk om het maximale aantal uit een plaat te halen. De aanslagkant voor het stuk waterjet je met een klein beetje overmaat en het enige wat je dan moet doen bij het nafrezen op een freesbank is de aanslagzijde proper recht afcontouren en in één opspanning de gaatjes inboren voor de T nutjes. Op die manier bespaar je een hoop freeswerk ( wat de duurste kost is ) , om het wat makkelijk in de hand te kunnen houden kun je met een raduisfreesje op een bovenfrees perfect een radius frezen aan de onder en bovenzijde van de gewaterjette randen.

Veel sucses ermee !

Walters
23-09-16, 16:24
Beste Nico, je een PM gestuurd.

groeten,

Walter

houtenklaas
23-09-16, 18:24
T-nutjes/t-nokjes:

Volgens mij gaat RDE niet uit van een contra strip in de T-slot, maar van twee T-moeren die met hun kop in de T-slot vallen.
52908

Je kan ook voor T-bouten gaan, dat voorkomt dat je met te lange bouten deuken in je T-slot draait als ze te ver worden ingedraaid, immers de bouten zitten met hun kop in de T-slot. Heeft ook nog een ander voordeel: als je de (nog optionele?) boog snijdt om de aanslag in een vrij te bepalen hoek in te stellen heb je geen extra gat in de alu strip nodig, immers je hebt helemaal geen alu strip meer nodig. Dat helpt ook voor de Mafell rails, er hoeft geen draad meer getapt te worden, de kop van de T-nut vervangt de alu strip. Ook geen vleugelbouten nodig, er kan gewoon een vleugelmoer worden gebruikt.
52909

SereN
23-09-16, 19:07
Voila, kinderen gegeten, gewassen en in bed. Werk-laptop opgestart, we zullen er eens aan beginnen...

Voor de vragen hier boven: RDE gebruikt, in het 3D model dat we hebben althans, wel een gewoon counter-plaatje/strip van 11mm breed, 5mm hoog en 118mm lang. Met hierin drie gaten op 52,5mm van elkaar met M8 draad in getapt.
52911

SereN
23-09-16, 19:23
Eventjes om een base-line vast te leggen: Het origineel ontwerp van RDE:

5291752918

Aanslag is gemaakt uit 10mm dik aluminium, hoofdafmetingen kan je op de tekening zien. Steeds 3 gaten van 8mm diameter voor zowel 90° als 45° (middelste gat gebruikt voor beide hoeken). Lengte is 420mm = gaat niet rechtoe-rechtaan in de systainer passen (ongeveer 400x300mm).

Ik ga de aanslag nu eventjes helemaal opnieuw tekenen (ik gebruik een ander 3D pakket dan RDE), dat werkt makkelijker.

Nico Kliko
23-09-16, 19:33
Het metaalbedrijf stelde 5mm dik voor. Dat was volgens mij ook wat RDE had gebruikt.
Dit is goedkoper kon gesneden worden.
5 mm lijkt me ook dik genoeg toch?

Eventjes om een base-line vast te leggen: Het origineel ontwerp van RDE:

5291752918

Aanslag is gemaakt uit 10mm dik aluminium, hoofdafmetingen kan je op de tekening zien. Steeds 3 gaten van 8mm diameter voor zowel 90° als 45° (middelste gat gebruikt voor beide hoeken). Lengte is 420mm = gaat niet rechtoe-rechtaan in de systainer passen (ongeveer 400x300mm).

Ik ga de aanslag nu eventjes helemaal opnieuw tekenen (ik gebruik een ander 3D pakket dan RDE), dat werkt makkelijker.

SereN
23-09-16, 20:08
Eerste ontwerp:

5292052921

Ik heb er, net zoals woodpeckers in hun update, een bult in gemaakt aan de onderkant. Dit om meer plaats te creeëren voor het lijmklem slot. Dit slot heb ik nu 16x8mm gemaakt, volgens mij groot genoeg voor de standaard Festool t-track lijmklem (de enigste die ik heb). Misschien hebben die snelspan lijmklemmen, of bessey/mafell/... lijmklemmen iets meer plaats nodig?
Boog is nu zo gemaakt dat die eigenlijk het middelste gat vervangt. Dus bij 90/45° gebruik je drie bouten, waarvan de middelste dus bovenaan in de boog zit. Bij andere hoeken gebruik je maar twee bouten ipv 3, namelijk de onderste + de boog. Opmerking: zoals het nu is zal je bij hoeken <45° wel je geleiderail over het handvat beginnen schuiven, bij een 0° hoek kan je het niet meer grijpen (maar dat gaat toch niet vaak voorvallen?).
Voor de rest zijn de hoofdafmetingen hetzelfde gebleven als in RDE zijn ontwerp.

--> Reacties... ?

Nico: In de 3D file is de aanslag 10mm en het counter-plaatje 5mm dik. In principe zou ik de aanslag het liefst zo dik mogelijk hebben, zodat je die goed kan aandrukken tegen het te snijden materiaal. (maar misschien is 5mm daarvoor wel voldoende)

Mrten
23-09-16, 20:23
Als je nou niet het onderste gat van de 90 graden gebruikt als middelpunt voor de boog maar het onderste gat van de 45 graden? dan kan je die boog a) 120 graden maken in plaats van 90, en kan je b) de lineaal ook de andere kant op schuin zetten.

Dan heb je in theorie ook die bult onderaan niet nodig en is er minder materiaal nodig (goedkoper?) omdat je twee aanslagen dan uit minder materiaal kan maken.

WR1944
23-09-16, 21:01
Ik wil niet op het laatste moment roet in het eten gooien maar de boog is in principe niet nodig als je die kunststof T-moeren of T-boutjes gebruikt. Je maakt het ontwerp een stuk simpeler door een sleuf te maken, parallel aan de lange zijde op de plaats van het middelste gat. De lengte van de gleuf bepaalt de hoek die je kunt maken. Die hoek kan naar beide kanten van het loodrecht ingesteld worden. Door twee gaten extra aan te brengen tegenover de al geplande gaten voor 45 graden kun je die 45 graden naar twee kanten instellen.
Let er wel op dat je genoeg ruimte vrij houdt bij de gleuf voor de lijmklem met betrekking tot hetgeen in de groef van de lineaal gebruikt gaat worden.

SereN
23-09-16, 21:06
Dat kan. Die bult blijf je wel nodig hebben (wanneer je dezelfde afstanden tussen de gaten wil aanhouden dan RDE zijn ontwerp, 52,5mm), want die is er door het slot voor de lijmklem.

Hieronder een nieuw ontwerp met dus een boog van 170° (kan ook 180° worden, door 'de bult' wat langer te maken), die draait rond het onderste gat van de 45° aanslag. Ik heb er dan meteen 2 gaten bijgetekend om de 45° ook naar de andere kant te kunnen zetten.

52939

SereN
23-09-16, 21:13
Ik wil niet op het laatste moment roet in het eten gooien maar de boog is in principe niet nodig als je die kunststof T-moeren of T-boutjes gebruikt. Je maakt het ontwerp een stuk simpeler door een sleuf te maken, parallel aan de lange zijde op de plaats van het middelste gat. De lengte van de gleuf bepaalt de hoek die je kunt maken. Die hoek kan naar beide kanten van het loodrecht ingesteld worden. Door twee gaten extra aan te brengen tegenover de al geplande gaten voor 45 graden kun je die 45 graden naar twee kanten instellen.
Let er wel op dat je genoeg ruimte vrij houdt bij de gleuf voor de lijmklem met betrekking tot hetgeen in de groef van de lineaal gebruikt gaat worden.

Dat kan ook natuurlijk, maar ik weet niet of Nico die T-moeren te pakken kan krijgen.

Puur voor mezelf zou ik het ontwerp ook zo simpel en robuust mogelijk willen maken, zelfs die 45° hoeft voor mij niet. Maar als we door wat gaten/sleuven/bogen bij te voorzien er meer functionaliteit in krijgen, zonder afbreuk te doen op de nauwkeurigheid, dan heb ik daar niet op tegen natuurlijk.

fantic
23-09-16, 21:34
bedoel je deze moeren? (http://www.stappenmotor.nl/Stappenmotor/aluminium%20profiel%20cnc/moeren%20en%20schroeven%20voor%20aluminium%20cnc%2 0profielen/moeren%20en%20schroeven%20voor%20aluminium%20cnc%2 0profielen.htm)

WR1944
23-09-16, 22:00
bedoel je deze moeren? (http://www.stappenmotor.nl/Stappenmotor/aluminium%20profiel%20cnc/moeren%20en%20schroeven%20voor%20aluminium%20cnc%2 0profielen/moeren%20en%20schroeven%20voor%20aluminium%20cnc%2 0profielen.htm)

Ik bedoelde moeren in de vorm zoals in bijdrage 105 wordt aangegeven. Maar omdat het beschadigen van de lineaal door iets te lange boutjes niet denkbeeldig is zouden T-boutjes de voorkeur verdienen. Ook de beschikbare lengte aan schroefdraad in een T-moer is wat aan de magere kant. Bij T-boutjes kan er ook met vleugelmoeren gewerkt worden.

fantic
23-09-16, 22:47
Dat type staat onderaan de pagina in een ietsje andere uitvoering....

RDE
24-09-16, 05:54
Jij ook super bedankt, zonder jouw ontwerp waren we nergens!
T wordt helemaal gefabriceerd door een een professioneel metaal bedrijf! Dus zij zullen weten waar ze op moeten letten!
Ze worden inderdaad gesneden..

Wat bedoel je met t nokjes?? In de ontwerp was gewoon een strookje metaal toch?

Klopt, in mijn ontwerp was een metalen strip voorzien maar dat zou net zo goed met T moeren kunnen , zou wel eens moeten kijken of ze standaard bestaan in afmetingen die bruikbaar zijn in Festool linealen , nu 3 zo'n moertjes zullen niet goedkoper worden dan een stripje vrees ik...
Daarnaast ben ik in de overtuiging dat een doorlopende strip zoiezo beter zal vast gaan zitten en ook minder/geen schade zal berokkenen aan de lineaal , let op met het gebruiken van die schuifmoertjes , als je ze gebruikt moet je er hebben met een zo groot mogelijk draagvlak tov de lineaal anders zul je bij het aanspannen van de boutjes de lineaal gaan beschadigen.

RDE
24-09-16, 05:56
Voila, kinderen gegeten, gewassen en in bed. Werk-laptop opgestart, we zullen er eens aan beginnen...

Voor de vragen hier boven: RDE gebruikt, in het 3D model dat we hebben althans, wel een gewoon counter-plaatje/strip van 11mm breed, 5mm hoog en 118mm lang. Met hierin drie gaten op 52,5mm van elkaar met M8 draad in getapt.
52911

Zo had ik het idd getekend, die 11mm lijkt wel een rare maat maar ik heb dit plaatje gewoon op een lasersnijmachine gemaakt , afmetingen doen er dan toch niet toe vandaar.

iedereen en niemand
24-09-16, 06:54
Het metaalbedrijf stelde 5mm dik voor. Dat was volgens mij ook wat RDE had gebruikt.
Dit is goedkoper kon gesneden worden.
5 mm lijkt me ook dik genoeg toch?

persoonlijk vindt ik 5 mm wel erg dun voor een aanslag. 10 mm heeft dus wel Mijn voorkeur, of mischien 8 mm Maar niet dunner.

kemo
24-09-16, 07:26
Nog beter zou een scharnierende aanslag zijn zoals op de MFT-tafel van Festool?
http://www.tracksaw.com/images/tracksaw-mft-cutting.jpg

RDE
24-09-16, 07:47
persoonlijk vindt ik 5 mm wel erg dun voor een aanslag. 10 mm heeft dus wel Mijn voorkeur, of mischien 8 mm Maar niet dunner.

Mijn ontwerp was 10mm idd , 8 is nog te overwegen maar eerlijk gezegd zou ik niet weten waarom je het dunner dan 10 zou moeten maken , voor de prijs ga je dit nauwelijks moeten doen.

Boktor026
24-09-16, 08:44
Komt er een flens aan die in de rail past?

Remrof
24-09-16, 09:47
Nog beter zou een scharnierende aanslag zijn zoals op de MFT-tafel van Festool?
http://www.tracksaw.com/images/tracksaw-mft-cutting.jpg

Wordt het ontwerp dan niet onnodig gecompliceerd? Het idee lijkt me toch een betaalbare aanslag zonder veel extra functies.

Ik vraag me ook af of je dan veel goedkoper uit bent dan de Festool FS KS.

MerkiMac
24-09-16, 10:35
Als het dan toch de strip met getapt draad wordt, kan iedereen naar behoefte toch daar een stukje draadeind in vastmaken en dan vleugelmoeren oid gebruiken?

Schipper
24-09-16, 10:43
Wat mij betreft steekt er zo min mogelijk onder de aanslag uit. Hoe vlakker het is hoe makkelijk het voor mij werkt

SereN
24-09-16, 11:47
Ik vrees dat we onszelf een beetje aan het overgalloperen zijn...

De bedoeling van de woodpeckers aanslag, en die van RDE, is om snel en herhaaldelijk te kunnen afkorten met een (korte) geleiderail. Denk meer in de richting van de HK(C)55 zagen met hun aangepaste rails: https://youtu.be/i4xwxJEeGhA

Wanneer ik een lange balk/plaat in meerdere stukken van 40cm wil zagen, wil ik gewoon met men plooimeter om de 40cm een streepje zetten, en dan met de aanslag de ene snede na de andere maken. Dankzij het handvat kan ik de aanslag goed tegen men werkstuk (haaks) aanduwen, en op zen plaats houden.
Ik wil dus niet twee merkstreepjes per stuk van 40cm trekken, men geleiderail juist positioneren tov. deze merktekens, de geleiderail vastzetten met klemmen, en dan pas zagen.

Dat is voor mij de toepassing waarvoor ik deze aanslag wil gebruiken. Misschien hebben anderen een ander gebruik voor ogen, maar dan kan je beter naar een ander product op zoek gaan denk ik.

Feit blijft ook dat Nico het ontwerp maandag wil binnendoen, dus om er een volledige Transformer van te maken is er nu gewoon geen tijd.

Zoals het er nu uitziet kan je:
- met 3 puntsbevestiging afkorten op 90°, met een slot voor een lijmklem
- met 3 puntsbevestiging afkorten op -45°
- met 3 puntsbevestiging afkorten op +45°
- met 2 puntsbevestiging vrij afkorten over 180° (zal ontwerp nog aanpassen hiervoor, nu 170°)

Ik denk dat we hiermee wel al heel wat extra aanbieden tov. het Woodpeckers alternatief, zonder heel veel in te boeten in nauwkeurigheid.

Wat betreft de te gebruiken bouten/moeren: hier ben je zelf vrij in, Nico levert standaard zeskantbouten mee, je kan ook kiezen voor vleugelmoeren. Bij je lokale ijzerwarenwinkel kan je voor een paar €c de moeren van je dromen aanschaffen.

Ik zal straks nog eens een nieuwe versie doorsturen (met boog van 180°).

Erik701
24-09-16, 11:59
Ik volg SereN. KISS: Keep it smart & simple. Ik had indien mogelijk wel graag iets of wat dikte van materiaal gehad voor de aanslag, zodat je bij planken met bvb afgeronde / gebroken kantjes ook nog makkelijk de aanslag kan gebruiken. Maar als 5mm de enige optie is, ook prima.

Nico Kliko
24-09-16, 12:05
Mee eens met SereN,
Een nieuw ontwerp en dikker aluminium kan ik nog wel regelen. Op zoek gaan naar welke t bouten of moeren in elke rail passen etc. wordt misschien weer meer werk. Dus inderdaad, dit is de basis versie.. en je kunt hem zelf verder aanpassen met andere bouten of moeren.

Ik verwacht wel dat hij iets duurder wordt, ik ga er vanuit dat niemand daar bezwaar op heeft? Zal niet veel zijn.
Wordt een beetje omslachtig als ik voor 70 man (jaja, ondertussen al weer zoveel) weer op antwoord moet gaan wachten.
Dus ik hoop dat jullie me vertrouwen dat ik de prijsverhoging eerlijk toepas?

Johanvdw
24-09-16, 15:21
Ik vrees dat we onszelf een beetje aan het overgalloperen zijn...

De bedoeling van de woodpeckers aanslag, en die van RDE, is om snel en herhaaldelijk te kunnen afkorten met een (korte) geleiderail. Denk meer in de richting van de HK(C)55 zagen met hun aangepaste rails: https://youtu.be/i4xwxJEeGhA

Wanneer ik een lange balk/plaat in meerdere stukken van 40cm wil zagen, wil ik gewoon met men plooimeter om de 40cm een streepje zetten, en dan met de aanslag de ene snede na de andere maken. Dankzij het handvat kan ik de aanslag goed tegen men werkstuk (haaks) aanduwen, en op zen plaats houden.
Ik wil dus niet twee merkstreepjes per stuk van 40cm trekken, men geleiderail juist positioneren tov. deze merktekens, de geleiderail vastzetten met klemmen, en dan pas zagen.

Dat is voor mij de toepassing waarvoor ik deze aanslag wil gebruiken. Misschien hebben anderen een ander gebruik voor ogen, maar dan kan je beter naar een ander product op zoek gaan denk ik.

Feit blijft ook dat Nico het ontwerp maandag wil binnendoen, dus om er een volledige Transformer van te maken is er nu gewoon geen tijd.

Zoals het er nu uitziet kan je:
- met 3 puntsbevestiging afkorten op 90°, met een slot voor een lijmklem
- met 3 puntsbevestiging afkorten op -45°
- met 3 puntsbevestiging afkorten op +45°
- met 2 puntsbevestiging vrij afkorten over 180° (zal ontwerp nog aanpassen hiervoor, nu 170°)

Ik denk dat we hiermee wel al heel wat extra aanbieden tov. het Woodpeckers alternatief, zonder heel veel in te boeten in nauwkeurigheid.

Wat betreft de te gebruiken bouten/moeren: hier ben je zelf vrij in, Nico levert standaard zeskantbouten mee, je kan ook kiezen voor vleugelmoeren. Bij je lokale ijzerwarenwinkel kan je voor een paar €c de moeren van je dromen aanschaffen.

Ik zal straks nog eens een nieuwe versie doorsturen (met boog van 180°).

Ik kan mij hier volledig in vinden....... Niet te ver gaan zoeken aub. Nauwkeurigheid primeert.

iedereen en niemand
24-09-16, 16:31
Sluit me hier volledig bij aan, enige waar ik wel waarde aan hecht is de dikte. Verder vindt ik dat we met het huidige ontwerp al een hele mooie tool hebben. En moeten we inderdaad oppassen niet over de top te gaan.

ewoudk
24-09-16, 18:29
Ik zeg idd keep it simple, iets bijbetalen voor dikker alu vind ik geen enkel probleem!

tuoh
24-09-16, 19:07
Is overigens ook doodsimpel zelf te maken uit een stukje (berken) multiplex van 12mm dan kost het niks:p

Remrof
24-09-16, 19:16
Is overigens ook doodsimpel zelf te maken uit een stukje (berken) multiplex van 12mm dan kost het niks:p

Je kan het zelfs van een stuk karton maken, maar een aluminium variant heeft toch m'n voorkeur.

SereN
24-09-16, 20:04
Heb de boog even doorgetrokken tot volledig 180°:
52974
Hiervoor heb ik 'de bult' onderaan dan helemaal doorgetrokken tot de linker onderhoek. Ik wil hier nogmaals bij opmerken dat bij de grotere hoeken het handvat voor een (zeer) groot gedeelte onder de geleiderail gaat vallan, en dus quasi onbruikbaar wordt.

Ik heb nog een ander alternatiefje getekend:
52975
Hierbij heb je een centrale boog (in combinatie met onderste gat 90° aanslag) van 120°. De 'bult' blijft hiermee ook kleiner (als dat iets uitmaakt).

Zijn er nog opmerkingen over het slot voor de lijmklem? Ik heb deze nog aangepast, ik had dit slot eerst foutief laten eindigen op een afgerond gat van 8mm, maar de lijmklem heeft een platte achterkant. Nu heb ik een rechthoekig slot voorzien van 8mm breed en 16mm diep. Voor de FSZ lijmklemmen lijkt dit voldoende, geen idee of de FS-HZ snelspanklemmen, en anderen... er ook in passen.
52976

Schipper
24-09-16, 21:09
Mijn voorkeur gaat uit naar de grote boog

houtenklaas
24-09-16, 21:38
+1

matrex-online
24-09-16, 21:53
Mijn voorkeur gaat uit naar de grote boog

Me too

Mrten
24-09-16, 21:54
Aww, sip gezichtje op de aanslag zo :)
Moet zeggen dat ik al heel blij zou worden van de aanslag zonder boog, zal toch vooral 90 graden zagen. Mocht de boog er toch op komen, dan zou de 120 graden variant mijn voorkeur hebben maar dan met de dikke kont van de andere tekening. Heb namelijk net naar het woodpeckers behind the design filmpje (http://www.woodpeck.com/tracksquare.html) gekeken, daar hadden ze prototypes gemaakt met een sleuf om gewicht te besparen, maar dat is uit het ontwerp gehaald vanwege de stijfheid. En die gebruiken 3/8" materiaal, 9.5 mm! Als wij dan 8 of zelfs 5 doen dan zou ik eigenlijk die boog helemaal er uit laten...

Emilio
24-09-16, 21:56
Zolang het alu 10mm of dikker is en er 90 en +/-45 graden mee gezaagd kan worden is het mij best. De rest is al snel weer veel te ingewikkeld en ga ik zo goed als nooit gebruiken.

Toxiq
24-09-16, 22:10
5mm alu is zeker te dun, er valt natuurlijk wel eens een keer iets op de grond en dan is het krom, 8mm komt al in de buurt maar foolproof zou ik zoch zéker voor 10mm gaan, dit is een mooi hulpstuk waar je lang plezier van wil hebben

fantic
24-09-16, 22:11
Ook hier zeker voorstander van de 10mm dikte en voor mij is die 120 gr boog voldoende, hoe vaak moet je een hoek vanuit de kant zagen die kleiner is dan 30 gr? meestal heb je dan al een langere rail nodig en moet je over de lengte meerdere afteken punten maken om te zorgen dat je goed uitkomt.

mdamsma
24-09-16, 23:19
Voorstander van 10mm en als er variabele hoek dan max boog 120
stijfheid is het belangrijkste !

WR1944
24-09-16, 23:30
Wat mij nog steeds verbaasd is het grote gat bij het "handvat." Als werktuigbouwkundig ingenieur ben ik erg geïnteresseerd in het ontwerpproces. Hoe verder je hand van de aanlegkant af zit hoe groter het moment dat je op het geheel kunt uitoefenen. Puur uit interesse ga ik een net stukje 12 mm multiplex scoren en m'n eigen idee er op los laten. Volgens mijn idee zou een rechthoekige strook met een veel kleinere opening zelfs beter moeten werken.

Remrof
25-09-16, 07:17
Wat mij nog steeds verbaasd is het grote gat bij het "handvat." Als werktuigbouwkundig ingenieur ben ik erg geïnteresseerd in het ontwerpproces. Hoe verder je hand van de aanlegkant af zit hoe groter het moment dat je op het geheel kunt uitoefenen. Puur uit interesse ga ik een net stukje 12 mm multiplex scoren en m'n eigen idee er op los laten. Volgens mijn idee zou een rechthoekige strook met een veel kleinere opening zelfs beter moeten werken.

Omdat het gebaseerd is op onderstaande:
http://www.woodpeck.com/tracksquare.html

Nico Kliko
25-09-16, 07:27
Vandaag sluit de inschrijving! Dus wil je er nog 1? nu is je kans. Dit is ook een beetje een Woodworking.nl onetime tool haha.
Dus stuur een mailtje met je adres naar contact@nicobubberman.nl, dan kom je op de lijst erbij!

Ik wil best nog meer tools laten maken.. maar nu er al zoveel mensen meedoen zullen er vast niet genoeg aanslagen worden besteld voor een scherp bedrag.
Wel lijkt het me leuk om in de toekomst meer tools te laten maken en te verzenden naar jullie.
1 keer per kwartaal?? Dan hebben we kwartaal tools :)

Nu nog even beslissen welke boog we willen!?..
Als er echt een verschil zit tussen 120 en 180 graden qua stijfheid stel ik voor als kartrekker de 120 graden versie te doen. Dan is dat een compromis voor beide kanten. De meest stijve versie waar toch een gradenboog op zit?
Ik ga sowieso voor de 10mm versie!

Johanvdw
25-09-16, 07:40
Als er echt een verschil zit tussen 120 en 180 graden qua stijfheid stel ik voor als kartrekker de 120 graden versie te doen. Dan is dat een compromis voor beide kanten. De meest stijve versie waar toch een gradenboog op zit?

+1

MerkiMac
25-09-16, 07:46
120 lijkt me inderdaad voldoende, stijfheid en een solide geheel zijn belangrijker in dit geval

L.N.
25-09-16, 07:52
120 graden en 10mmm heeft ook mijn voorkeur.

Toxiq
25-09-16, 08:30
Amen.... :-D

mdamsma
25-09-16, 10:46
Nico,
goed plan 1x per kwartaal woodworking tool.

ik ga vast zoeken :-)

Menno

matrex-online
25-09-16, 11:53
Nico,
goed plan 1x per kwartaal woodworking tool.

ik ga vast zoeken :-)

Menno

Cool!

RobvA
25-09-16, 12:02
Hoi Nico,

Na alle updates weer doorgelezen te hebben sluit ik me graag aan bij jouw besluit. De 10mm versie met 120 graden lijkt me meer dan voldoende om het functioneel te kunnen gebruiken.

En meer van deze projecten kan ik alleen maar toejuichen!!:D

iedereen en niemand
25-09-16, 12:15
Vandaag sluit de inschrijving! Dus wil je er nog 1? nu is je kans. Dit is ook een beetje een Woodworking.nl onetime tool haha.
Dus stuur een mailtje met je adres naar contact@nicobubberman.nl, dan kom je op de lijst erbij!

Ik wil best nog meer tools laten maken.. maar nu er al zoveel mensen meedoen zullen er vast niet genoeg aanslagen worden besteld voor een scherp bedrag.
Wel lijkt het me leuk om in de toekomst meer tools te laten maken en te verzenden naar jullie.
1 keer per kwartaal?? Dan hebben we kwartaal tools :)

helemaal top!

SereN
25-09-16, 13:23
Klein akkefietje met het ontwerp:

Bij in één richting naar 60° zwaaien komt de aanslag zelf over het snijvlak van de geleiderail:
5300353004

Bij het instellen op 45° naar dezelfde kant hebben we iets gelijkaardigs. Ik zag al dat RDE die rechterbovenhoek harder had afgerond, nu weet ik waarom...
5300553006

Bij naar 60° en 45° zwaaien in de andere richting is er geen probleem:
53007530085300953010

Ik ga de rechterbovenhoek dus ook sterker afronden, zodat de 45° instelling voor beide kanten kan. Ik ga wat spelen met de boog, maar misschien begrens ik die aan één kant dus ook op 45°, en de andere kant wel tot 60°, voor in totaal dus 105°...

tuoh
25-09-16, 13:43

Ben het volkomen eens met WR1944, ergonomisch lijkt het (originele) ontwerp nergens op, het dwingt je als gebruiker in een onlogische houding. Via de "greep" zou je als gebruiker ook het werkstuk moeten kunnen voelen, zo kan je tezelfdertijd controleren of er iets verschuift tijdens het zagen.

Ik zou in het midden van de opening nog een brug laten staan van een 30à 35mm breed, evenwijdig met de langste zijde. Tijdens het werken haak je hier je duim achter, je vier vingers kunnen dan plat op zowel de voorrand van de aanslag als het werkstuk komen te liggen, dat geeft een veel stabielere grip op het ding denk ik.

henkverhaar
25-09-16, 13:55
Ik ga sowieso voor de 10mm versie![/U]

Ik zou voor de 120 graden boog gaan (als je überhaupt een boog erin wilt). En voor 10 mm...

SereN
25-09-16, 14:26
Nieuwste versie:

53013

Rechterbovenhoek afgeschuind om genoeg plaats te hebben bij de verschillende hoeken. Boog weer verplaatst voor gebruik ism. het onderste gat van één van de 45° instellingen. Boog dus in totaal 105°, 45° naar één kant, 60° naar de andere kant. Door er nog langer mee te spelen kan dit eventueel nog verder geoptimaliseerd worden, maar ik heb niet veel tijd meer vandaag...

Waar ik ook nog naar heb gekeken: Is er wel genoeg plaats tussen de aanslag en de splinterstrip wanneer je zaagt onder 45° (47°)... Bij de festool TS55 invalzaag kantelt je zaagblad mooi over de onderkant van je splinterstrip (= je kan die blijven gebruiken als aanduiding van je snede). Dus bij een 10mm dikke aanslag moeten we horizontaal zeker 10mm tussen splinterstrip en aanslag hebben wanneer we onder 45° willen zagen (iets meer bij 47°).
Het 3D model van de FS rail die ik heb gaat uit van een splinternieuwe, dus eentje waarbij de splinterstrip nog niet is ingezaagd. Ik heb even mijn rails nagemeten, en die zijn allemaal een 3mm korter dan het 3D model.
Hieronder opgemeten voor 90° en 45° hoeveel spatie we hebben, daar moet je dus 3mm aftrekken, komen we steeds op een dikke 11mm uit. Het counter-plaatje/strip is ook iets smaller dan de T-slot, dus dat mee in rekening brengend hebben we steeds minstens 10mm overschot, en kan je in theorie dus niet in de aanslag zagen.
5301453015

Zo, dat zou het dan ongeveer moeten worden denk ik... Nico: in welk formaat had het metaalbedrijf die files graag?

MerkiMac
25-09-16, 14:43
Dit ziet er mooi uit zo, maar ik vraag me wel ook af of het "handgat" zo groot moet zijn. Dat zal de stijfheid ook niet ten goede komen lijkt me en volgens mij is zo'n groot gat niet echt nodig toch?

SereN
25-09-16, 14:57
Het gat van het handvat is nu 115mm hoog en 138mm op zen breedst. Ikzelf heb eerder kleine handen, dus voor mij mag het ook wel kleiner. Maar voor de collega's met handen in de variëteit "kolenschoppen", is dit misschien geen optie?

Hier een foto van RDE:
53016

Het handvat lijkt inderdaad groot, maar dit laat ook meer handposities toe. Zoals RDE het op de foto vastheeft is ook mijn erste intuitieve idee: onderaan vastnemen met de duim op het schuine stuk. Dat lijkt me solide.
Maar ik kan me ook inbeelden die rechter korte kant verticaal vast te nemen, of de aanslag bovenaan met men duim tegen het werkstuk aan te drukken en men andere vingers op het werkstuk zelf te leggen. Ik denk dat je hiermee veel opties hebt, en de praktijk zal uitwijzen welke het handigst werken.

Edit: ik zie nu pas tuoh zijn edit: een brug in het midden maken, en het handvat in tweeën splitsen is ook een optie = nog meer mogelijkheden?

Emilio
25-09-16, 16:38
Een brug lijkt me niet handig, dan kun je de grip aan de zijde van het hout niet gebruiken omdat je je hand niet lekker vrij kunt positioneren

iedereen en niemand
25-09-16, 19:29
Brug is niet handig inderdaad. Denk dat we het gewoon zo moeten houden. Ze zullen er bij woodpeckers best over nagedacht hebben .-)
en dan zo snel mogelijk de order de deur uit zodat we in het echt kunnen gaan testen. :-))

RDE
25-09-16, 21:34
Ik kan alleen maar uit eigen ervaring zeggen dat het onwerp zoals ik hem heb gemaakt voor mezelf zeer prettig in de hand ligt , persoonlijk zou ik het dus ook simpelweg zo terug maken...Maar hey , ik ben wel geen werktuigbouwkundig ingenieur ook natuurlijk...
Wat ik wel zie aan het ontwerp die hier in de maak is dat ook de randen aan de aanslagzijde ( die dus tegen het te zagen stuk aanligt ) ook voorzien is van een afronding , persoonlijk heb ik dit bij de mijne niet gedaan om een zo groot mogelijk draagvlak te hebben. Ook als je heel dunne zaken moet zagen lukt dit probleemloos, dat zou met een afronding ( als die redelijk groot is ) al eens een probleem kunnen worden.

iedereen en niemand
26-09-16, 06:17
Dat is een hele goeie inderdaad. Beter is denk ik om het metaalbedrijf de aanslag kant gewoon haaks te laten houden en daarna zelf met een schuurpapiertje het scherpe er af te halen. En mocht je toch ronde kanten willen kan je altijd nog even de bovenfrees er langs halen.

- - - Updated - - -

Dat is een hele goeie inderdaad. Beter is denk ik om het metaalbedrijf de aanslag kant gewoon haaks te laten houden en daarna zelf met een schuurpapiertje het scherpe er af te halen. En mocht je toch ronde kanten willen kan je altijd nog even de bovenfrees er langs halen.

- - - Updated - - -

Nico Kliko
26-09-16, 08:12
Dan verklaar ik hierbij de inschrijving als geeindigd!
77 exemplaren zullen gemaakt worden! Wauzerss!!

lhoornweg
26-09-16, 08:58
Prachtig!!!
graag zie ik nog wel een screenshot van het final ontwerp, puur ter verduidelijking welke het nou is geworden.

3dmazter
26-09-16, 09:20
waneer is de volgende ronde?

SereN
26-09-16, 09:32
Prachtig!!!
graag zie ik nog wel een screenshot van het final ontwerp, puur ter verduidelijking welke het nou is geworden.

53034

Zelfde als de laatste versie eigenlijk, maar dan met niet afgeronde bovenzijde waarmee je tegen het werkstuk drukt.

lhoornweg
26-09-16, 09:51
<Image>

Zelfde als de laatste versie eigenlijk, maar dan met niet afgeronde bovenzijde waarmee je tegen het werkstuk drukt.

Mooi, dankjewel!

ik denk idd dat dit de meest veelzijdige versie is met de minste nadelen. zeker in 10mm dikte verwacht ik dat zolang Festool en Maffel hun standaard behouden deze aanslagen ook wel meegaan.

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat, wie gaat hem nameten op nauwkeurigheid? (ik heb hier helaas de tools niet voor)

Mrten
26-09-16, 10:16
nameten? ik dacht dat je dat bij elk opnieuw instellen zelf moest doen? bij die van woodpeckers is dat in elk geval so...

Nico Kliko
26-09-16, 10:21
nameten? ik dacht dat je dat bij elk opnieuw instellen zelf moest doen? bij die van woodpeckers is dat in elk geval so...

Klopt ja, er zit als t goed is een beetje speling in :) dus haaks zetten.. Goed aandraaien.. Proefje.. en zagen maar :)

Nico Kliko
26-09-16, 10:23
Dit is de Herfst tool :) (begin van de herfst..
Dus ik zeg begin van de winter de volgende??
Al ideeen wat we dan gaan maken?

Of volgende ronde van deze tool??
Eigenlijk is deze nu wel klaar :) Ook een soort onetime tool.

waneer is de volgende ronde?

lhoornweg
26-09-16, 10:34
Klopt ja, er zit als t goed is een beetje speling in :) dus haaks zetten.. Goed aandraaien.. Proefje.. en zagen maar :)

ik verwachtte juist dat die voorgeboorde gaten er voor zorgde dat je niet meer na hoeft te meten., wat is daar dan nog het voordeel van tegenover de boog waar je sowieso moet nameten?

Mrten
26-09-16, 10:50
hetzelfde als een klik op 90 graden op bijvoorbeeld een afkortzaag, minder onzekerheid? meeste gebruik zal toch met 90 graden zijn.

je zou nog een geul van een of anderhalve millimeter kunnen frezen bovenop, waar het plaatje waarmee je de liniaal klemt in valt, maar speling blijf je houden vanwege toleranties op de liniaal en dan gaat de algemene toepasbaarheid van de tool wel achteruit.

neel
26-09-16, 10:58
Hebben jullie deze versies van TSO (https://tsoproducts.com/tools-equipment/) wel eens gezien?
De sluiting heft een deel van de eventuele speling in de groef op.
Helaas alleen te koop in USA.
Lid Miekol heeft er een aangeschaft.

https://cdn2.bigcommerce.com/server500/86e7d/products/47/images/423/DSCN0379__11937.1468159454.500.659.JPG?c=2https://cdn2.bigcommerce.com/server500/86e7d/products/48/images/439/GRS-16_PE_Parallel_Edge_Guide_Rail_Square_from_TSO_Pro ducts_Compatible_with_Festool_Makita_and_Tri__1353 3.1471124626.500.659.JPG?c=2

SereN
26-09-16, 11:39
Die had ik op de FOG gezien, maar toch ook ongelooflijk duur he...

Voor een volgende keer zou iets van parallel aanslagen mischien wel interessant kunnen zijn...

De festool FS-PA (https://www.festool.be/NL/Products/Accessories/Pages/Detail.aspx?pid=495717&name=Toebehoren-voor-de-geleiderail-FS-PA) is ook heel duur.

Er zijn alternatieven, steeds ism. Incra T-track profielen:
Van Seneca (http://www.senecawoodworking.com/products/parallel-guide-system-for-incra-t-track-plus)
Van op e-bay (http://www.ebay.com/itm/Parallel-Rip-Guides-for-Festool-Guide-Rails-Dogs-/121055775083?nma=true&si=%252BWZy0jYiVvm7rbXDnfnMuEwNfCg%253D&orig_cvip=true&rt=nc&_trksid=p2047675.l2557)
En van Precisiondogs (http://precisiondogs.us/products/precision-parallel-guides-v11)

(prijs is steeds excl. de Incra T-track rails!)

iedereen en niemand
26-09-16, 12:43
Dat zou inderdaad een mooie volgende tool zijn waar ik zeker interesse in heb. Dus ben benieuwd .-)

top trouwens dat de aanslagen besteld zijn, ben benieuwd waneer ik een plof op de mat hoor.

3dmazter
26-09-16, 13:58
Dit is de Herfst tool :) (begin van de herfst..
Dus ik zeg begin van de winter de volgende??
Al ideeen wat we dan gaan maken?

Of volgende ronde van deze tool??
Eigenlijk is deze nu wel klaar :) Ook een soort onetime tool.

mocht er iemand uitvallen en je hebt er een over.
Zet mij maar op de reserve lijst.

Johanvdw
26-09-16, 14:33
53034

Ziet er goed uit. Slim om de bovenzijde niet af te ronden. Ben benieuwd om die irl te zien...... en uit te proberen.

Den Deze
26-09-16, 18:48
Ik heb dit topic helaas te laat opgemerkt :(

Heb de versie van Woodpeckers dan maar eens doorgestuurd naar mijn schoonbroer.
Hij werkt dagdagelijks met metaal en hij ging er eentje proberen te maken, hij heeft nog veel restjes liggen :)
Als het moest lukken om er meerdere te maken dan laat ik hier nog wel iets weten.
Kan wel even duren want momenteel heeft hij zeer veel werk.

Blauw_23
27-09-16, 05:01
Mocht er nog iemand uitvallen, graag ook op de reserve lijst

Bijtel
27-09-16, 08:35
Over die boog. Ik neem aan dat de andere gaten zijn om precies 90 graden te maken. Daar is de boog niet voor toch?

SereN
27-09-16, 08:51
Over die boog. Ik neem aan dat de andere gaten zijn om precies 90 graden te maken. Daar is de boog niet voor toch?

De gaten zijn er om: 90°, +45° en -45° te maken. Waarbij de boog steeds als middelste gat fungeert. Voor deze 3 hoeken kan je dus 3 bouten gebruiken, je fixeert de aanslag dus op 3 punten op de rail.
De boog gebruik je, samen met 1 gat, om vrij hoeken in te stellen van -45° tot +60°. Fixatie van de aanslag op de rail dus op 'slechts' 2 punten.

grrt
27-09-16, 10:44
Om ook eens iets nuttigs voor de mede-woodworker te doen kan ik voor alle forumleden die te laat waren of de aanschafprijs toch nog te hoog vonden een 12mm berkenplex versie van de hoekaanslag maken. Ik doe dit dan zo ongeveer tegen de kostprijs van 12,50 euro incl. verzenden (envelop 2,- en verzenden via Kiala 4,-). Volgens mij gaan er eventueel zelfs wel twee in een envelop.

Hiervoor heb ik dan wel een kopie van de laatste tekening nodig. Of anders kan ik gewoon het eerste model maken wat ook op de onderstaande foto's te zien is.

Groeten Gerry

530865308753088

SereN
27-09-16, 11:42
Dat kan:

Woodworking - Aanslag geleiderail.pdf
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/66543881/Woodworking%20-%20Aanslag%20geleiderail.pdf)
Woodworking - Opspanplaatje.pdf (https://dl.dropboxusercontent.com/u/66543881/Woodworking%20-%20Opspan%20plaatje.pdf)

Dit is eigenlijk nog de vorige versie waarbij de bovenkant nog afgerond is, voor de rest identiek aan het uiteindelijke ontwerp.

Als ik wat tijd heb zal ik het uiteindelijke ontwerp eens opkuisen en online zetten (2D & 3D).

SereN
27-09-16, 12:25
Zie ik het nu correct dat jouw aanslag bij 90° en 45° net iets te lang is, en dus een stuk over je zaagsnede komt?
Gebruik je dan ook een opspanplaatje uit berken multiplex, met daarin draad getapt?

grrt
27-09-16, 12:39
Ja klopt dat ie iets te lang is. Misschien heb ik de afmetingen niet goed kunnen lezen van het eerste tekeningetje af. Is ook niet een echt een groot probleem bij een houten exemplaar dacht ik.
Voor de bevestiging heb ik 3 bouten gebruikt. De koppen een klein beetje smaller geschuurd.
Heb je misschien ook een dxf oid van je tekening?

rmenkveld
27-09-16, 13:04
53097

Zip bestand met beide (geconverteerde!!) tekeningen in *.dwg en *.dxf.
Niet de beste kwaliteit maar kan eventueel een en ander zelf uittekenen en aanleveren zo ongeveer elk willekeurig bestandsformaat dat je wilt :)

- - - Updated - - -

53097

Zip bestand met beide (geconverteerde!!) tekeningen in *.dwg en *.dxf.
Niet de beste kwaliteit maar kan eventueel een en ander zelf uittekenen en aanleveren in zo ongeveer elk willekeurig bestandsformaat dat je wilt :)

rmenkveld
27-09-16, 13:11
O, gezien de conversie vanuit PDF is de schaal in het formaat gelijk aan de afmetingen op het PDF bestand :) Even verschalen en de afmetingen goed checken!
Niet de zuiverste methode, maar wel een snelle methode om snel iets uit pdf in cad te krijgen...

rmenkveld
27-09-16, 13:29
53098
Sorry, kon het niet over mijn hart verkrijgen... Hierbij de bovenaanzichten in *.dwg en *.dxf.

grrt
27-09-16, 14:48
Goed man, dankje. Hij is er prima uitgekomen zo. Het opspanplaatje lijkt me wat aan de ruime kant. Als ik die festool lineaal koppeldingen op meet (met een rolmaat) lijken die wel 12mm.

5310353099531005310153102

rmenkveld
27-09-16, 14:58
Zozo, mooie cnc zie ik :)
Graag gedaan in ieder geval!

rmenkveld
27-09-16, 15:01
Ik wil wel op de lijst voor zo'n mooie houten aanslag :)
Eens even kijken hoe mijn makita liniaal zich verhoudt qua maatgeving van het opspanlatje!

Jimbo
27-09-16, 15:11
Zoek de smiley :D !

rmenkveld
27-09-16, 15:28
Zoek de smiley :D !

Haha, ik moest inderdaad even terug naar de pagina met foto: Goed gespot!

SereN
27-09-16, 16:38
Hij is er prima uitgekomen zo.

53103

Mooi! Is direct het ontwerp ook een beetje getest, ziet er goed uit.

Lukt het een (t-track) lijmklem in die groef te krijgen bij gebruik op 90°?

ewoudk
27-09-16, 18:40
Oeh! In Hout is ie ook gaaf.. maar kan niet w88 tot de alu versie binnenkomt.

pevaho
27-09-16, 19:13
Is deze gelaserd.?

Nico Kliko
27-09-16, 20:00
De nieuwe prijs is bekend! Kunnen jullie mailen welke optie jullie willen. (of er vanaf zien:(?)
Ik zal vanavond of morgen ochtend jullie allen nog een reminder over de mail sturen.
Zodra iedereen terug gemaild heeft maak ik de order. Dan duurt t 2,5 week voordat ik t kan versturen.

De prijzen zijn wat hoger doordat het dikkere materiaal en de verwerkingswijze(watersnijden) beide een stukkie duurder zijn.
En nu is er natuurlijk concurrentie met een een houten aanslag!
Ik ben benieuwd wat jullie gaan kiezen.

1.Onafgewerkt met normale bouten
€42,35

2.Afgewerkt met normale bouten
€46,56

3.ongewerkt met vleugelbouten
€45,37

4.Afgewerkt met vleugelbouten
€49,61

€8,15 verzendkosten NL(€6,95+doos)
€14,20 verzendkosten BE(€13+doos)

iedereen en niemand
27-09-16, 20:02
Wat is het verschil tussen afgewerkt en onafgewerkt?

Den Deze
27-09-16, 20:25
Voor Belgie kan je eventueel overwegen om te verzenden via Kiala?

Nico Kliko
27-09-16, 21:00
schuren en scherpje kantjes wegwerken.

Toxiq
27-09-16, 21:01
vroeg ik me ook af :-)

ewoudk
27-09-16, 21:22
Ik heb mij keuze gemaild Nico, dank voor alle tijd en moeite die je in dit project stopt. Dat geld natuurlijk ook voor de anderen die mee helpen / ontwerp beschikbaar stellen en het ontwerp hebben aangepast. Super zo.

Remrof
27-09-16, 21:26
Ik heb ook gemaild met m'n keuze. Top dat jullie dit hebben opgepakt en geregeld!

iedereen en niemand
28-09-16, 06:39
schuren en scherpje kantjes wegwerken.

o oké, maar doen ze bij het metaalbedrijf wel de ronde kantjes er aan frezen die getekend staan of frezen ze alleen haaks?

Nico Kliko
28-09-16, 06:51
o oké, maar doen ze bij het metaalbedrijf wel de ronde kantjes er aan frezen die getekend staan of frezen ze alleen haaks?

Het wordt dus uitgesneden met water.. en gaarna geschuurd zodat het niet te scherp ik(kantjes breken), dus geen ronde kantjes frezen.. Dus alles is wel haaks.. maar niet rond.

Nico Kliko
28-09-16, 07:31
Ik heb iedereen een mail gestuurd, (die nog niet had gereageerd) graag zo spoedig mogelijk een reply. Ik wil op iedereen wachten voordat ik ga bestellen. Dan loop ik niet het risico dat ik met onverkochte exemplaren thuis zit.
Je kan ook nog mee doen door je adres en je keuze te mailen naar contact@nicobubberman.nl. Dan kom je als nog op de lijst!

Den Deze
28-09-16, 07:56
Mij lijkt de versie met de vleugelbouten het handigst, niet?

grrt
28-09-16, 08:18
Mooi! Is direct het ontwerp ook een beetje getest, ziet er goed uit.

Lukt het een (t-track) lijmklem in die groef te krijgen bij gebruik op 90°?

Ik ben bang dat ik die klemmen niet heb. Niet getest dus.

grrt
28-09-16, 08:19
Is deze gelaserd.?

Ja klopt.

Bijtel
28-09-16, 08:40
De gaten zijn er om: 90°, +45° en -45° te maken. Waarbij de boog steeds als middelste gat fungeert. Voor deze 3 hoeken kan je dus 3 bouten gebruiken, je fixeert de aanslag dus op 3 punten op de rail.
De boog gebruik je, samen met 1 gat, om vrij hoeken in te stellen van -45° tot +60°. Fixatie van de aanslag op de rail dus op 'slechts' 2 punten.

Bedank voor de uitleg.

iedereen en niemand
28-09-16, 08:49
Het wordt dus uitgesneden met water.. en gaarna geschuurd zodat het niet te scherp ik(kantjes breken), dus geen ronde kantjes frezen.. Dus alles is wel haaks.. maar niet rond.

Oké duidelijk, heb je een mailtje gestuurd

Mrten
28-09-16, 09:02
Voor de mensen die wel een volledig afgeronde versie van aluminium willen: ik vond op twee plekken (hier (http://www.woodworking.nl/showthread.php?9409-Aluminium-frezen-met-bovenfrees) en hier (http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=22&t=1376)) iemand die met een handbediende bovenfrees en een freesje van de ecotools de mooiste dingen maakt. Is dus altijd nog een optie.

iedereen en niemand
28-09-16, 11:14
Voor de mensen die wel een volledig afgeronde versie van aluminium willen: ik vond op twee plekken (hier (http://www.woodworking.nl/showthread.php?9409-Aluminium-frezen-met-bovenfrees) en hier (http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=22&t=1376)) iemand die met een handbediende bovenfrees en een freesje van de ecotools de mooiste dingen maakt. Is dus altijd nog een optie.

Zo dat zijn ware kuntstwerken. Maar was al zoiets van plan inderdaad. Even een mooi freesje bij ecotools bestellen en afronden maar.

WR1944
29-09-16, 04:23
Zoals ik eerder al had aangegeven heb ik m'n eigen versie gemaakt in 12 mm multiplex. Bij Woodcraft heb ik een plaatje berken ply gekocht en ben ik aan de slag gegaan.

Uitgangspunt voor mij was quick and dirty wat ik vertaalde naar zo simpel mogelijk met toch alle functionaliteit van het origineel.

Ik begon met een stuk af te tekenen van 420 bij 120. Met m'n hand als voorbeeld bepaalde ik de gatmaat, 120 bij 50. Omdat je toch met een blokhaak of een gradenboog de juiste hoek moet instellen besloot ik alleen twee gaten te maken voor 90 graden. Dat zal het meest gebruikt worden. Voor de overige hoeken, van -60 graden tot +60 graden was een cirkelvormige sleuf voorzien. Van m'n boutencollectie bleken slotbouten van 5/16" te voldoen als de kop smaller gemaakt zou worden.
Het handgat en de boog heb ik met een figuurzaag (coping saw) gedaan.

53188
Dit is het resultaat.

53189
In de 90 graden stand. Ik had geen korte rail maar ik kreeg toch wel de indruk dat er goed mee te werken valt. Met de hoeklineaal breng je de rail in positie en de rubberen strips onder de lineaal fixeren alles. Zodra de zaag op de rails komt moet je met het handvat alles in balans houden en zorgen dat het gewicht van de zaag de lineaal niet opwipt.

53190
Zo ziet het er van onderen uit.

53191
60 graden naar links.

53192
60 graden naar rechts. Zo extreem zal het wel niet worden want het werkt erg ongelukkig. Ook het balanceren van de lineaal wordt lastig.

53193
Door het afgezaagde hoekje heb je vrij baan voor de zaag.

Voor mij is de operatie geslaagd en gaat dit plankje ergens stof liggen vergaren in een donker hoekje.

iedereen en niemand
30-09-16, 05:54
Hoe staat het met de bestelling?

SereN
30-09-16, 06:35
Zoals ik eerder al had aangegeven heb ik m'n eigen versie gemaakt in 12 mm multiplex. Bij Woodcraft heb ik een plaatje berken ply gekocht en ben ik aan de slag gegaan.

Uitgangspunt voor mij was quick and dirty wat ik vertaalde naar zo simpel mogelijk met toch alle functionaliteit van het origineel.

Ik begon met een stuk af te tekenen van 420 bij 120. Met m'n hand als voorbeeld bepaalde ik de gatmaat, 120 bij 50. Omdat je toch met een blokhaak of een gradenboog de juiste hoek moet instellen besloot ik alleen twee gaten te maken voor 90 graden. Dat zal het meest gebruikt worden. Voor de overige hoeken, van -60 graden tot +60 graden was een cirkelvormige sleuf voorzien. Van m'n boutencollectie bleken slotbouten van 5/16" te voldoen als de kop smaller gemaakt zou worden.
Het handgat en de boog heb ik met een figuurzaag (coping saw) gedaan.

Voor mij is de operatie geslaagd en gaat dit plankje ergens stof liggen vergaren in een donker hoekje.

Jij kan mooi zagen met je coping saw :) Boor je dan eerst een gaatje, en maak je dan het zaagblad los om het door het gat te steken?

Denk je dat het een nadeel is dat de aanslag (in 90° stand) niet op de splinterguard rust, maar enkel op de twee rubberen strips? Is dat een bron voor 'gewiebel' en onnauwkeurig zagen?

Dat die grotere hoeken niet praktisch gaan zijn, en moeilijk om nauwkeurig te zagen in zo'n onhandige positie, had ik ook al wel gedacht.

Remrof
30-09-16, 17:38
Hoe staat het met de bestelling?

Dat wilde ik ook weten. Iemand die meer weet?

WR1944
30-09-16, 18:23
@SereN, ik heb voor de gaten eerst de gaten aan de einden/in de hoeken geboord. Omdat het blad van de coping saw wat breder is dan de figuurzaagjes heb je ook meer rechtuit-stabiliteit. Als laatste heb ik het handgat even nabehandeld met de oscilerende spilschuurmachine.
Het is onbelangrijk waar het plankje op rust zolang de hoek maar klopt en behouden kan blijven. Ten eerste trekken de boutjes het plankje stevig tegen het aluminium van de lineaal. Ten tweede rust de lineaal op het te bewerken materiaal en heeft verder geen last van het plankje.
De tactiek van het gebruik van de hoekaanslag is om de lineaal iets schuin omhoog met de aanslag tegen het hout aan te leggen. Dan schuif je het geheel tot dat je de juiste plaats hebt bereikt en laat je de lineaal langzaam zakken terwijl je de aanslag tegen het hout aangedrukt houdt. Door de lineaal een ietsje te lichten aan het andere einde kun je nog wat corrigeren. Zoals bij alle gebruik van dit type lineaal zorgen de zachte rubberen strippen aan de onderkant voor een stabiele ligging. Daarvoor hoef je de aanslag niet strak tegen het hout aangedrukt te houden.
Ook de grotere hoeken kunnen moeiteloos gezaagd worden als de lineaal eenmaal met de aanslag in de juiste positie op het hout is geplaatst. Door het maken van mijn versie ben ik ook beter in staat om alle ins and outs te onderkennen. M'n aanvankelijke neutrale standpunt is omgeslagen in een erg positieve voor de basisgedachte. M'n mening over de Woodpecker versie blijft ongewijzigd: veel te duur voor het uiteindelijke gebruik. De op dit forum aangeboden exemplaar scoort iets hoger maar ik blijf het een beetje overkill vinden.

Nico Kliko
01-10-16, 21:44
De facturen zijn verzonden. (ik had van de week ook nog een meubeldeadline, vandaar dat t niet binnen een dag geregeld is allemaal)
Kijk goed of je adres en je bestelling goed is! En stuur maar terug als t niet klopt.. dan ga ik daar morgen weer even voor zitten.
Ik heb veel van t proces geleerd.. dit was alles behalve handig haha.
Volgende keer ga ik dit beter/professioneler doen!
Heb je nou wel besteld maar geen factuur gekregen? Stuur dan even een mailtje! Dan kijk ik waar het niet goed is gegaan.

matrex-online
02-10-16, 08:08
2stuks betaald :-)

ewoudk
02-10-16, 12:49
Ook ik heb de factuur in goed orde ontvangen en zojuis betaald!

Groetjes,

Ewoud

jjjlll
02-10-16, 13:08
Ook betaald, 1 stuks.
per ongeluk kreeg ik nog een tweede rekening voor 2 stuks, die zijn niet voor mij, heb dit gemeld in reply via normale mail.
Joep

Nico Kliko
02-10-16, 13:26
Jep, excuus mensen.. Foutje is zo gemaakt in vele facturen schrijven..
Heb een stuk of 15 facturen moeten aanpassen.
Als t goed is heb ik iedereen nu de goede gestuurd.

Een volgende keer zal ik het proberen een stuk meer geautomatiseerd te doen. Met een bestel formulier op m`n site ofzo..
Dit was niet echt leuk... maar goed :) al doende leert men!

Ook betaald, 1 stuks.
per ongeluk kreeg ik nog een tweede rekening voor 2 stuks, die zijn niet voor mij, heb dit gemeld in reply via normale mail.
Joep

Nova
02-10-16, 15:21
Nog geen factuur ontvangen !!!!

iedereen en niemand
03-10-16, 05:47
Ik heb de goede factuur ontvangen. Zal hem vandaag betalen. Bedankt voor alle moeite alvast.

Boktor026
03-10-16, 08:54
Ik heb 'm ook ontvangen, zal 'm vandaag of morgen betalen.

Den Deze
03-10-16, 15:40
Mijn factuur is ook betaald :)

Erik701
03-10-16, 18:47
Hier ook betaald!

mdamsma
03-10-16, 19:07
Betaald!

Nova
03-10-16, 19:49
Factuur ontvangen en betaald.

iedereen en niemand
03-10-16, 20:52
Ook betaald.

Niekosss
04-10-16, 05:48
Factuur gisteren betaald.

-Peters-
04-10-16, 07:14
Ik heb inmiddels ook de factuur ontvangen en betaald :)

techcom
04-10-16, 09:46
Gister ook de factuur overgemaakt :D

SebMeijer84
04-10-16, 21:59
Ook hier, 2 stuks betaald :-)

brt
04-10-16, 23:40
Heb volgens mij geen factuur ontvangen

jjjlll
10-10-16, 08:15
Nico,
Ik vind het een uitkomst dat we de mogelijkheid hebben / krijgen in kleine oplagen eigen ontwerpen te fabriceren tegen een redelijke prijs.

Als er een volgende keer komt, en dat hoop ik,
zou je de administratie of een deel er van, bij een ander lid kunnen leggen, of met iemand samen kunnen doen.
Dan kan jij je concentreren op mooie tools ontwerpen / laten fabriceren.

Joep

Jep, excuus mensen.. Foutje is zo gemaakt in vele facturen schrijven..
Heb een stuk of 15 facturen moeten aanpassen.
Als t goed is heb ik iedereen nu de goede gestuurd.

Een volgende keer zal ik het proberen een stuk meer geautomatiseerd te doen. Met een bestel formulier op m`n site ofzo..
Dit was niet echt leuk... maar goed :) al doende leert men!

matrex-online
10-10-16, 09:36
Nico,
Ik vind het een uitkomst dat we de mogelijkheid hebben / krijgen in kleine oplagen eigen ontwerpen te fabriceren tegen een redelijke prijs.

Als er een volgende keer komt, en dat hoop ik,
zou je de administratie of een deel er van, bij een ander lid kunnen leggen, of met iemand samen kunnen doen.
Dan kan jij je concentreren op mooie tools ontwerpen / laten fabriceren.

Joep

Goed idee!

Bijtel
10-10-16, 10:25
Misschien als one-time-tool via één of andere gereedschapswinkel?

Remrof
10-10-16, 12:32
Misschien als one-time-tool via één of andere gereedschapswinkel?

Die willen dan waarschijnlijk wel een deel van de opbrengst. Dat moet je vervolgens doorberekenen in de prijs.

Als dit vaker wordt gedaan, kan je beter kijken of iemand hier (voor een kleine bijdrage) wil helpen. Dat is altijd goedkoper dan een winkel er bij betrekken.

Toxiq
10-10-16, 20:08
of iemand die dat in zijn vrije uurtjes doet en dan een gratis exemplaar verdient, goedkoper dan een willekeurige gereedschap winkel en zo blijft het leuk voor iedereen

iedereen en niemand
10-10-16, 20:23
of iemand die dat in zijn vrije uurtjes doet en dan een gratis exemplaar verdient, goedkoper dan een willekeurige gereedschap winkel en zo blijft het leuk voor iedereen

Ja inderdaad, met een winkel erbij wordt het snel erg commercieel denk ik.

SjoerdvR
10-10-16, 20:52
Ik wil dat best op me nemen hoor. Met een excel scriptje zijn die facturen zo gemaakt :-)
Ruil voor een product vind ik een goede. Mits ik er iets aan heb want ik heb geen lineaal noch invalzaag :-) in dat geval doe ik het gewoon zo.

Nico Kliko
10-10-16, 21:39
Met hulp van een bestel formulier op m`n site kom ik een heel eind! Wie weet kan ik er gelijke en betaalfunctie met ideal of paypal aanhangen! Ik heb goede website programmeurs in m`n omgeving.. Ik verwachtte met deze actie vooral niet zoveel mensen te bereiken haha, anders had ik het sowieso wel op zo`n manier geprobeerd te regelen. Ik denk ook niet dat we het helemaal via een winkel moeten gaan spelen.. Gewoon bestellen, dat aantal laten maken.. Voor niemand een risico.

Ik moet nog van een stuk of 13 mensen het bedrag nog krijgen. Dus de betaling loopt al goed! De order is vorige week maandag geplaatst.. Als het snijwerk binnen is bij het bedrijf dat de opdracht doet kan ik vast een indicatie geven wanneer ik kan gaan versturen.

Groeten,

Nico

matrex-online
13-10-16, 21:57
Met hulp van een bestel formulier op m`n site kom ik een heel eind! Wie weet kan ik er gelijke en betaalfunctie met ideal of paypal aanhangen! Ik heb goede website programmeurs in m`n omgeving.. Ik verwachtte met deze actie vooral niet zoveel mensen te bereiken haha, anders had ik het sowieso wel op zo`n manier geprobeerd te regelen. Ik denk ook niet dat we het helemaal via een winkel moeten gaan spelen.. Gewoon bestellen, dat aantal laten maken.. Voor niemand een risico.

Ik moet nog van een stuk of 13 mensen het bedrag nog krijgen. Dus de betaling loopt al goed! De order is vorige week maandag geplaatst.. Als het snijwerk binnen is bij het bedrijf dat de opdracht doet kan ik vast een indicatie geven wanneer ik kan gaan versturen.

Groeten,

Nico

super ben erg benieuwd!

Nico Kliko
15-10-16, 12:30
Als t goed is krijg ik deze week de hele bestelling bezorgd!
Dan is het weer aan mij om te versturen. Naar verwachting doe ik dat eind volgende week, begin volgende week.
Ik verstuur alleen de pakketje van betaalde orders! Niet betaald is geen tool!
Wel verstuur ik dan een herinnering dat je nog moet betalen!

Groeten,

Nico

Gobert
15-10-16, 17:58
Hoe kunnen mensen nu nog niet betalen? Verwachten ze dan maar dat je alles voorfinanciert? Je bent toch geen bank. Eigenlijk een beetje schandalig.

MerkiMac
15-10-16, 19:35
Er waren toch ook nog enkele gegadigden die de inschrijflijst hadden gemist?

Ik zou zeggen, wie het eerst betaalt.....

matrex-online
15-10-16, 22:30
Er waren toch ook nog enkele gegadigden die de inschrijflijst hadden gemist?

Ik zou zeggen, wie het eerst betaalt.....

idd mensen van de reservelijst halen en blijmaken :-)