Stiftslijper

rinus

Post veel
13 nov 2011
752
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Iemand ervaring met stiftslijpers?

Op MP staan er veel op lucht. Is dat wat, of moet ik toch kijken naar el. Fein Bosch of zo. Moet wel beduidend meer kunnen dan een Dremel.
 

paulus

Actieve deelnemer
29 dec 2011
82
4
Wijchen
Hallo Rinus.
Ik heb ooit eens met een Dremel gewerkt en wist direct dat ik die zelf nooit zou aanschaffen. Wel een handig stuk gereedschap, maar kwalitatief..... Ben wel tevreden over de uitvoering van Proxxon. Ligt fijner in de hand, minder trillingen en een stabiel aanvoelende toerentalregeling. voor mijn gevoel is de Dremel meer speelgoed.
Voor wat zwaarder werk zou ik gaan voor een pneumatische uitvoering waarbij ik heel tevreden ben over het merk Rodcraft. Ik heb er zelf een en op mijn werk liggen er twee. Vooral die op het werk krijgen er nogal eens van langs en weten niet van ophouden en de prijs is ook nog eens vriendelijk te noemen.
Wat je ook aanschaft, let er op dat je de toeren kunt regelen en dat je ook een hoog toerental (boven de 20000 tpm) kunt halen. Dat hoef je niet altijd te gebruiken, maar bij sommige stiftfreesjes/te bewerken materialen kan dat wel heel prettig zijn

Groet Paul
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.023
366
Alphen aan den Rijn
Volgens mij bedoel je een stiftfrees of rechte slijper . Deze gebruik ik op mijn werk om cilinders open te frezen en sluitplaatjes ed uit te slijpen .
Wij doen het met een Milwaukee op 18 volt en deze heeft power zat .
Maakt met frezen aardig wat herrie , maar heb geen ervaring met de `luchtversie` .

Groeten Willem
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.096
2.606
Lucht versie heb je een grote compressor voor nodig. Voordeel goedkoop in aanschaf, nadeel maakt een teringherrie en je krijgt er kouwe klouwe van. Geef mij maar een elektrieke. Snoerloos is makkelijk, maar na drie jaar moet je nieuwe accu kopen. Gebruik je hem vooralprive zou ikvoor een stekker gaan.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.568
Gaanderen
Hallo Rinus.
Ik heb ooit eens met een Dremel gewerkt en wist direct dat ik die zelf nooit zou aanschaffen. Wel een handig stuk gereedschap, maar kwalitatief.....

Groet Paul
Wij hebben in het verleden honderden Dremel s verkocht en er nauwelijks reparaties gehad. Nu kan het zijn dat de modellen van de laatste jaren minder zijn maar de mijne voldoet prima.
Ja er zijn betere merken maar op mijn Dremel heb ik niets aan te merken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.096
2.606
Een stiftslijper op lucht gebruikt 200 liter lucht per min . Als je continu wil kunnen werken,heb je een compressor nodig met een aanzuigvolume van ongeveer het dubbele.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.181
353
Etten-Leur
Ik gebruik een rechte slijper van Makita voor het grotere raspwerk (in hout) of een flex as met freesmotor van Kress voor kleinere diameters. De as van Metabo kan voldoende toeren hebben. ik heb geen ervaring met lucht aangedreven gereedschap.

Grtz Hans
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
212
9
65
Drachten - Buitenpost.
Mijn keus is toen gevallen op een Metabo ge 700 en heb en later nog 2 spanstiften bij gekocht (à €35,-) voor de maten 6 en 8 mm.
En nu kan ik de meest houtfrezen en slijpsteentjes en in spannen.
En ben daar tot nu toe erg tevreden mee, gebruik hem voor hout raspen en metaal bewerking, deze machines kun je niet vergelijken met een Dremel omdat deze veel meer vermogen heeft en dus meer afname heeft.

Ik heb er ooit 1 op lucht aangeschaft uit kostenoverweging maar die gebruik ik nooit meer want zoals eerder hier al genoemd: te veel lawaai en gebruikt veel lucht dus moet de compressor constant draaien en ja je krijgt er inderdaad koude handen van.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.