Welke slijpsteen voor op vakantie?

Marshall

Nieuw lid
12 sep 2016
22
0
Hi,

Welke slijpsteen zouden jullie adviseren om een Mora 120 te slijpen als je bijvoorbeeld een weekje aan het camperen bent?
Ik heb een grote japanse slijpsteen korrel 1000/6000 en die vind ik eigenlijk wat groot om mee te nemen.
Zijn er alternatieven die klein zijn en waarmee je zo'n soort mes even snel kunt aanzetten?

Groeten Marshall..
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik zweer tegenwoordig bij de DC4 van Fallkniven, een gekombineerde diamant (grof)/saffier (fijn) slijpsteentje. Hij zit standaard in mijn broekzak. Daar kan geen klassiek zakslijpsteentje tegenop. Thuis slijp ik of een Belgische blauwe wetsteen - zakmessen en keukenmessen - maar onderweg - en dat is niet alleen vakantie - gaat alles op de DC4.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Bij Teygeler heb je van die mini Japanse wetsteentjes, die kosten zo'n 5 of 6 euro dacht ik. Heb er twee om mijn profielschaven af te wetten maar ze zijn ook prima voor andere dingen te gebruiken natuurlijk.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
De mora 120 is van ijzer met een hoog koolstof gehalte, persoonlijk geef ik de voorkeur aan olie stenen voor dit staal. Idealiter eindigen met een goede zwarte Arkansas en afwetten op leer. Maar voor onderweg is dat natuurlijk niet ideaal.
Dmt heeft kleine inklapbare diamantstenen die hier ideaal voor zijn. De groene 1200 grit slijpers zijn perfect om de snede effe aan te scherpen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.