Taxus vaas

Stelt

Actieve deelnemer
23 sep 2012
138
1
Schellinkhout
www.facebook.com
Taxus vaas hoogte 48cm

Deze taxus stronk gekregen van de vrouw van een overleden houtdraaier, de stronk was al droog dus zwaar om te draaien.
Ik hou van geschouderde vazen, maar deze heb ik zo slank mogelijk gemaakt, wand dikte is tussen de 7/9 mm hij is hoogglans gelakt.

IMG_20160823_172912052.jpg IMG_20160823_172928113.jpgIMG_20160823_173530253.jpg

gr Mark Steltenpool
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik heb 'm al 'live' gezien. Geweldig mooi en hoort thuis op de ODH bij de forumwerkstukken!
Meenemen dus Mark.
 

Dirk86

Nieuw lid
26 dec 2015
1
0
Ik ben een beginnend houtdraaier en moet nog veel leren.
Heb een grote partij taxus stammen gekregen van iemand maar moet ze nog laten drogen. Zouden ze kunnen scheuren bij het drogen?
met wat voor olie of lak kan ik mijn werkstukken net zoo mooi als uw vaas laten blinken.?
en wat voor beitel heb ik nodig om potten en vazen uit te hollen??
Gr dirk
 

Stelt

Actieve deelnemer
23 sep 2012
138
1
Schellinkhout
www.facebook.com
Beste Dirk,

Taxus is een makkelijke droger en geeft bijna geen droogscheuren. Je hout uit het zonlicht en regen wegleggen,
stammen zo lang mogelijk laten en de kopse kanten e.t.w. in smeren met verdunde houtlijm. zo snel mogelijk de stammen draaien. nat hout draait lekkerder.
De vaas is hoogglans gespoten, deze glans bereik je niet met olie enkelt met lak. Maar een goede olie kan je bestellen bij de houtdraaierij.
Uithollen is een vak apart, en elke houtdraaier die holle vormen maakt heeft daarvoor zijn eigen gereedschap verzameld in de loop der jaren.
Ik hol uit met de big brother van hamlet. en tegenwoordig met het camerasysteem van Simon Hoop.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.