Welke Tacker is voor mij het beste

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Hallo,

Ik ben opzoek naar een geschikte tacker.
Mijn 1e doel is om er geimpregneerd rabat (18 mm) mee vast te zetten.
Omdat het in weer en wind komt te staan is het ook de bedoeling dat er RVS voor te verkrijgen is.

Helemaal mooi zou het zijn als ik er ook nog underlayment of multiplex 18 mm meekon vastzetten.

(En eventueel steigerhout of sls 38mm maar dat is geen must.)

Welke tacker is hiervoor geschikt?
En welk vastzetmateriaal? Ik ben de weg een beetje kwijt door alle benamingen: T-nagels,brads,nails,rolnagels,DA nagels,geringde nagels etc.... etc...
En welke dikte en afmetingen moet ik hebben?

Ik heb oa op de site van ecotools en marktplaats zitten kijken maar ik kom er niet uit.

Vr. gr. Johannes
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Zelf gebruik ik voor gevelplanken, underlayment, panlatten ed, deze tacker: https://www.tackerplein.nl/coilnailers-15/max-cn565s-coilnailer.html, maar dergelijke tackers zijn er ook van andere merken.
Passen rvs nagels op rol in, diepte instelbaar, belangrijk, want bij geveldelen wil je de kop van de spijker niet in het hout slaan.

Voor aftimmerwerk, glaslatten spijkeren ed is een dergelijke tacker niet geschikt, voor het bevestigen van 38 mm steigerhout ben je een zwaardere uitvoering nodig.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.081
2.601
Ik gebruik voor bijna alle timmerwerk de da nailer van ecotools. De machine is goedkoop, licht in gewicht en er kunnen nagels in van 32mm tot 64mm in. Als je met een coilnailer uit moet rachelen, dan zie je er na een week uit als hulk hogan. Daar kan geen sportschool tegen op. Een coilnailer is mooi voor het maken van pallets. Dan hangt de machine aan een balancer, zodat je hem niet zelf hoeft te tillen.
 

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Thnx voor de reacties. Waarmee kan ik geimpregneerd rabat het beste vastzetten? ik zie in de winkel en online 15/16/18/23 gauge nagels met kop met een tkop en zonder kop. Deze kwam ik tegen bij de Bauhaus maar lijkt me wat aan de zware kant er voor. https://www.bauhaus.info/druckluftzubehoer/craftomat-druckluftnagler-/p/20247142 Ik heb verder geen idee wat ik moet verwachten van de stevigheid van de 16 en 18 gauge nagels.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Nee, weegt wel 3,2 kg en nagels vanaf 50 mm tot 90 mm. Kijk even naar de mailen die Chevy66 aanraad, vind het zelf ook een prettig apparaat en is geschik voor 32 tot 64 mm. Vooral de 32 mm gebruik ik toch nog opvallend vaak.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.081
2.601
DA nagels zien er uit als spijkers. Alleen de kop is niet helemaal rond. Er is een half maantje uit. Die bauhaus tacker is voor zwaar constructiewerk. Als je daar een beetje mee wil doorwerken heb je een compressor van minimaal 3 pk nodig met een 50 liter tank. De compressor heb ik nog, maar de tacker heeft een nieuw baasje gekregen. Was ook niet fatsoenlijk mee boven je hooft te werken.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
waarom de schuine versie?als je gewoon rechte neemt betaal je voor de brads 16 euro voor 2500 ipv 36 euro voor 4000 .zijn mss andere voordelen maar voor rabat te bevestigen ga ik zelf voor de rechte versie,bevalt me goed.
 

MarijnG

Actieve deelnemer
4 apr 2020
51
8
Hallo,

Ik vraag me af welke tacker/nailer ik nodig heb.
Hij zal af en toe dienen voor constructiewerk (CLS'en) maar in de eerste plaats nu voor het bevestigen van 21mm panlatten op CLS en daarna 16mm vuren planken op deze panlatten.

Is deze Makita hier voor geschikt? Reeds een compressor ter beschikking.

Dank!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.081
2.601
Zoals ik al eens bij dit onderwerp heb aangegeven is zo'n machine niet fijn om boven je hoofd te werken en gebruikt hij erg veel lucht als je een beetje door wil werken. Als je een 1,5 hp compressor met een 24 liter tank hebt, zou het niet mijn eerste keuze zijn.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
Hallo,

Ik vraag me af welke tacker/nailer ik nodig heb.
Hij zal af en toe dienen voor constructiewerk (CLS'en) maar in de eerste plaats nu voor het bevestigen van 21mm panlatten op CLS en daarna 16mm vuren planken op deze panlatten.

Is deze Makita hier voor geschikt? Reeds een compressor ter beschikking.

Dank!
Misschien wat overkill? Deze doet nagels van 50 tot 90 mm. Als je dan 16 mm planken op 21 mm panlatten knalt, dan steken de kortste nagels (50 mm) zeker 13 mm uit. Lijkt me vragen om pleisters…

Ik heb een Makita AF505 brad nailer en die is voor 15 tot 50 mm — met zoiets kom je volgens mij een heel eind & deze is niet al te duur.
 

MarijnG

Actieve deelnemer
4 apr 2020
51
8
Misschien wat overkill? Deze doet nagels van 50 tot 90 mm. Als je dan 16 mm planken op 21 mm panlatten knalt, dan steken de kortste nagels (50 mm) zeker 13 mm uit. Lijkt me vragen om pleisters…

Ik heb een Makita AF505 brad nailer en die is voor 15 tot 50 mm — met zoiets kom je volgens mij een heel eind & deze is niet al te duur.
Klopt!

2 machines op het oog

1) Makita DBN600

2) Milwaukee FN16GA


Ik heb vooral makita 24V echter zie ik toch voorbijkomen dat de Milwaukee's betrouwbaarder zijn en toch élke nagel echt mooi schieten. Iemand ervaring hier mee? Toevallig beide machines? DANK!
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Wat is er mis met de da-nailer van Ecotools die eerder is genoemd en waarom nu opeens weer op accu?
Beetje erg van links naar rechts op deze manier.....
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
119
32
Delft
Met een 15ga 'afwerktacker' ga je het niet redden om de delen in weer en wind te laten zitten denk ik. Tenzij ze enigszins in de luwte staan. De afwerknagels hebben namelijk amper een kop. Dus voordat je je spijker uit het hout trekt, trek je je rabatdeel van de spijker af. Aan de andere kant, als het niet al te hard waait en je er een heleboel spijkers in klapt zou ik het wel aandurven met een afwerktacker hoor.

In de us of a hebben ze voor deze klus de 'siding nailer', en die zit tussen de afwerktacker en 'framing nailer' in. Ik heb een framing nailer eens in een opwelling van marktplaats getrokken (grote boemknaller!), ook met een klein compressortje kom je een heel eind, maar die slaat iedere 3-4 spijkers aan. Dus het gaat niet zo snel als met een grote compressor.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.