Zebrano draaibank van Wivamac

torno

Nieuw lid
5 jun 2016
3
0
Hallo allen,

Vandaag om 12.30 h werd de nieuwe Wivamac Zebrano houtdraaibank aan het publiek voorgesteld op de open deurdag bij Willy van Houtte.
Enkele andere forumleden waren er ook bij. Het is een prototype en is nog in ontwikkeling, maar deze draaide dus al even. Er stond een 2 pk motor op. 1 pk en 3 pk zullen ook leverbaar zijn.
Ze hebben hun best gedaan om een mooie draaibank ,esthetisch, neer te zetten. En, ja, dat is gelukt. Mooie poten die mooi op het bed aansluiten. De afwerking van het metaal is ook niet te vergelijken met bijvoorbeeld een Stratos fu 230, maar die kost dan ook maar ongeveer de helft.

Ik weet niet waarom ze geen hendel hebben gemaakt om hun vaste kop te verplaatsen en te draaien. Mogelijk werd de hefboom te lang om er en vaste hendel voor te maken. Het gebeurd met een staaf die je ergens moet insteken en er dan mee spant. Beter dat met een sleutel, dat wel. En er zijn afdekkingen in plastic op de vaste kop, om de as af te dekken. Daar moet je niet toevallig gaan tegen stoten met iets. Dat wordt misschien nog wel veranderd, het concept is nog in ontwikkeling.
De centerhoogte is 280 mm. Een bedverlenging kan op verschillende plaatsen aangebracht worden zoals bij de Stratos.

Al bij al ziet het er verder wel puik uit, en heeft een geheel eigen look.

Binnenkort staat het waarschijnlijk op de Willy van Houtte website

Aanvullende bedenkingen en info zullen we hieronder graag lezen.
 

tuoh

Oud hout
Dit is het dus geworden:

zebrano.jpg

Zebrano stopcontact.jpg

Zebrano draaias.jpg

Vandaag eens goed bestudeerd, valt niet tegen zo op het eerste zicht, er zitten een paar slimme zaken op. Maar zelf hou ik toch een tweeslachtig gevoel over bij het bekijken van de machine. Het eerste ogenblik deed de machine me wat denken aan een gemoderniseerde "Graduate" draaibank, met die vloeiende lijnen overal:p

Onderstel, losse kop, bedverlenging en de leunspaanhouder zijn gewoon top, daar valt niks meer aan te verbeteren lijkt me. Zwaar, oerdegelijk van bouw, zeer mooi gietwerk en ook nog eens strak afgewerkt. De leunspaanhouder is een innovatief stukje staal, maar de leunspanen zelf zijn maar knudde voor zo een machine. Het ding heeft een schacht van amper 25mm diameter, voor een dergelijke machine toch wat min vind ik.

Elke (draaibank)fabrikant wil zich met zijn product wel onderscheiden van de "grijze massa" daarom zitten op de machine een paar leuke dingen die bij nader toezien misschien toch niet zo leuk zijn in het dag dagelijks gebruik vrees ik.

Leuk ding 1: bij de vaste kop kan je mits het lossen van 2x 3 bouten de hele draaias inclusief lagering en lagerhouders er langs voor zo uitnemen!!!! Heel makkelijk om om de paar jaar eens een multiriem te vervangen. Je hoeft op deze manier niet de hele machine te slopen:p MAAR, om dit te kunnen verwezenlijken is de vaste kop vooraan volledig opengewerkt, de draaias inclusief lagering zit niet in boringen maar in U vorige uitsparingen in het gietwerk! Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat hierdoor de constructie van de kop minder stijf word. Nu situeert deze machine zich juist in het zware segment, je zou als draaier hier toch zonder problemen een (zeer) zwaar blok hout moeten kunnen aanhangen en draaien zonder te vrezen voor breuk. Zoals de kop nu is heb ik er geen goed gevoel bij. De rest van de machine is gebouwd als een tank, die delen kunnen gerust de vergelijking doorstaan met een grote Wema bijvoorbeeld.
Het mechanisme om de vaste kop te draaien, te blokkeren of te verschuiven is wat afwijkend van wat we gewoon zijn maar het werkt hier wel omdat de behuizing van de vaste kop tot onderaan toe open gewerkt is. Elk nadeel heeft ook wel zijn voordeel:p

Leuk ding 2: de elektronica, die is redelijk uitgebreid met de absolute nadruk op veiligheid voor de bediener en in mindere mate op gebruiksvriendelijkheid. Voorbeeld, soms druk je al eens ongewild de noodstop in, bij de meeste machines trek je die dan terug uit en je kan de machine terug starten. Hier gebeurt dat dus niet, je trekt de noodstop uit en dan gaat de software eerst eens overlopen of alle andere parameters wel op groen staan (duurt wel even) dan pas kan je de machine weer opstarten. Kom je dat éénmaal tegen geen probleem, gebeurt dat een paar maal per dag dan gooi ik dat hele ding tegen de muur, of knip de draad door;)

Leuk ding3: de plastic kap, is blijkbaar een blijver, het cijfer erop duid de sterkte van motor aan, (1, 2, of 3pk) de led kleuren geven aan of de machine klaar is voor de strijd. rood licht = niet klaar (noodstop ingedrukt), blauw licht = startklaar, groen licht = de boel draait. De kunststof zou slagvast moet zijn en anti-statisch, of dat met de tijd ook zo gaat blijven? Het zorgt wel voor een futuristische sfeer:D

Leuk ding 4: de machine heeft standaard een stopcontact van 240V op de machine zitten om makkelijk een lamp of een (boor)machine aan te sluiten. Zondermeer een gat in de markt, heel makkelijk voor de gebruiker.

Leuk ding 5: de machine gaat uitgerust worden met een verplaatsbaar bedieningspaneeltje met "puls toetsen" te zien op de foto aan de rechter kant, links zit nu het traditionele bakje voorlopig aangesloten omdat de nieuwe nog niet productierijp waren.
De nieuwe bediening ziet er leuk uit en de meeste toetsen gaan zonder meer probleemloos werken, enkel het regelen van het toerental gaat wat lastiger worden vrees ik. Toerental regelen met twee toetsen is altijd (veel)trager dan met een gewone potmeter. Om deze reden heb ik een tijdje geleden één van mijn frequentieomvormers omgebouwd, je word zot van op die knopjes te drukken anders.


Nog een puntje, blijkbaar gaat naar gelang de gekozen motoruitvoering (1,2, of 3pk) de lagering van de draaias hier aan aangepast zijn, zwaardere motor is zwaardere lagering, hoe zwaar?

Mijn conclusie, mooie draaibank, maar voor die prijs ga ik toch shoppen bij Killinger of zo, de KM3000 of de KM4000 geven me toch meer vertrouwen voor de heel zware klussen.
 
Laatst bewerkt:

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
690
28
Vlaams Brabant (be)
Ik heb de Zebrano ook gezien vandaag en kwam tot dezelfde conclusie als tuoh (bedankt voor de oplijsten van de features, één andere leuke feature vond ik dat je een uitbreidingsbed op de kop of staartkant op dezelfde hoogte van het bed kan monteren of een tien/twintigtal cm lager, goed voor het draaien van grotere schalen).
Eén van de volgende jaren wil ik een zwaardere draaibank kopen. De Killinger KM3000 staat technisch bovenaan mijn lijst, maar is wel duur. De Zebrano heeft een aantal mooie 'features', maar lijkt mij minder robust dan de KM3000 en zit wel rond dezelfde prijs.
Ronny
 

Jan Hovens

Nieuw lid
21 sep 2014
18
0
Hallo Draaiers,

Een interessante bank met erg mooi design. De constructie van de vaste kop , zoals op de foto zien, is roept wel wat vragen op.
Op de foto ziet het eruit alsof vooraan op de as het wieltje van een microschakelaar (geel) continu contact maakt met de draaias en zelfs per omwenteling door een schroefje geraakt wordt. Dat is gegarandeerd vragen om problemen. Die schakelaar leeft niet lang.
Er zitten 5 stappen riemschijven op net als op de ' oude' WIVAMAC's. Betekent dit dat de snelheidsregeling hetzelfde is als voorheen? Dit vond ik altijd een probleem. De regelmogelijkheid per stap is te beperkt. Je moet nog te vaak de riem omgooien naar mijn zin.
Verder lijkt het me niet verstandig met tiptoetsen voor de bediening te gaan werken. TEKNATOOL had dit ook op de NOVA DVR. Die zijn eindelijk ,na vele jaren, bij hun nieuwe machine om geschakeld naar een potmeter.
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Ik ben ook wezen kijken. De bank ziet er in 'real life' nog indrukwekkender uit dan op de foto's; zeker het verschil met de 'oude' Wivamacs die in dezelfde ruimte stonden was schrijnend, die zijn per direct (nog) meer gedateerd qua uiterlijk:p.

Wat mij als eerste opviel was dat de buitenkant van de poten dichtgemaakt was. Moet voor een heel stijve constructie zorgen. De afwerking was, zoals al eerder gemeld, inderdaad van een ZEER hoog niveau, in ieder geval op het demo-exemplaar. Nog even afwachten hoe de productieversies eruit zien, deze heeft misschien wel een ander productieproces doorlopen. De plexiglazen kap is zeer sexy, zeker met de lampjes erin - maar ik denk dat een hoop mensen zich daar aan gaan ergeren en de lampjes uit gaan schakelen. Ik verwacht dat de stijfheid van de kop wel mee zal vallen, de 'andere' kant zit natuurlijk nog steeds dicht dus echt vibreren gaat het denk ik niet.

Verder zoals gezegd viel mij met name de leunspaanhouder op. De stift (?) van de leunspaanhouder kan zowel aan voor- als achterzijde bevestigd worden; en omdat er een concentrisch klemmechanisme in de leunspaanhouder zit kan je daar ook nog extra verstellen. En dan natuurlijk dat stopcontact - echt zo'n moment dat je meteen denkt 'waarom heeft ELKE bank dat niet gewoon'.

Overigens wel grappig dat we nog steeds over een vaste kop spreken, terwijl al die moderne banken een verplaatsbare/verdraaibare kop hebben...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.