PDA

Bekijk Volledige Versie : spanzaag vs. handzaag

Robert Hardwoodie
16-09-16, 16:32
Hoi Forum, elders hier valt al te lezen dat ik enige tijd geleden mijn ryoba heb gesloopt bij gebrek aan een betere optie om te "herzagen".
Binnenkort gaat er een pakketje met nieuwe houtspullen besteld worden, maar ik ben er nog niet helemaal uit.

Wat wil doen: stammetjes cq. dikke takken met een broekstuk (vork waar 2 takken afsplitsen), die zich niet of erg lastig laten splijten, tot dunne plankjes zagen, zodat ik deze kan gebruiken in kistjes oid.

Het moet met handgereedschap, omdat het deze keer broekstukken betreft is de capaciteit van een kleine lintzaag (14cm) al snel te klein, voor een grote is geen ruimte en voor een goede grote is ook geen budget. Sowieso als ik over een tijd mogelijk een woonkamerwoodworker wordt is een Felder 510 het toch niet helemaal.

Handgereedschap dus, de meeste zagen die ik heb zijn japans maar daar vind ik niet direct een oplossing voor mijn probleem. Bij dieter schmidt heb ik 2 westerse zagen gevonden die opzich moeten werken en die ik ook nog een beetje allround kan inzetten. Een E.C.E. spanzaag met ripblad of een traditionele handzaag met riptanden van William Greaves (Thomas Flinn).

ECE spanzaag: 70cm lang, effectief bruikbaar blad 67cm; vertanding: 5 mm (rip); 0.7mm dik blad, kerf van 1,2mm, hoogte/breedte van blad is 4cm.

William Greaves zaag: 66cm blad; vertanding 5,4mm; 0,9mm dik; kerf 1,4/1,5mm.

Voordeel van de spanzaag, is het dunne blad, en de hoogte van 4cm geeft de optie om boven de snede een wig te zetten zodat de zaagsnede open blijft als het hout kapsones heeft. Nadeel, het hout zit tussen 2 armen van de zaag opgesloten, en dat beperkt de slag die je kan maken, helemaal nu ik een aantal van die broekstukken wil zagen.

Handzaag, is niet opgesloten, het heeft maar 1 handvat, dus de slag die je kan maken is niet beperkt. De kerf is wel breder maar vergelijkbaar, het blad is echter flink hoger, dus je moet al flink diep zitten wil je een wig kunnen gebruiken. Het blad is 66cm, hetzelfde als de spanzaag, maar hoeveel kan je daarvan effectief gebruiken? De laatste cm's van een handzaag gebruik je namelijk amper.

Dusver het theoretisch gewauwel, zijn er mensen met ervaring met een of beide van deze zagen, die hun licht kunnen laten schijnen?

http://www.qy1.de/img/schlitzsaege301162.jpg

http://www.qy1.de/img/fuchs-303042.jpg

Pel
16-09-16, 16:53
Baptist verkocht voorheen ook spanzagen van mahoniehout, ik meen dat ik er toendertijd iets van €15- voor betaald heb. Maar ik zie ze niet meer op de site staan, het zaagblad kon je ook draaien zodat je gewoon langs door kunt blijven zagen. Dat kan met die Japanse spanzaag van de afbeelding hier boven ook.

Groet Pel.

Roeland
16-09-16, 17:01
Ik zou gewoon zelf die spanzaag maken, niet heel moeilijk maar wel heel leuk om te doen.
Kijk maar!

https://www.youtube.com/watch?v=Qt2ManFtFOc

Ik heb nog wel een stuk bandzaag liggen kan ik voor je meenemen naar de opendag hout

groetnis, Roeland

Ernest Dubois
16-09-16, 18:49
Er zijn mogelijkheden als je wil en Japanse zaag voor dat werk wat jij omschrijft, zelf bij DS in Berlijn dacht ik. Voor de grote spul vind ik de Japanse zelfs beter als je alleen zaagt.52612

Nou een spanzaag is ook erg fijn en de laatste tijd pak ik die van mij meer en meer maar dan meestal in de afkort afdeling. Zelf maken, dat is een eis hier nou.52613

De Westerse zagen, daar heb ik zo weinig ervaring mee dus een mening daarover geven laat ik voorbij gaan. Het verschil tussen de blad dikte van die en spanzagen maakt wel wat uit.

mathieu
16-09-16, 21:21
Ik heb de ECE spanzaag met een Japans zaagblad. Een heel fijne zaag. Agressief en toch nauwkeurig. Maar dit blad is enkel geschikt voor droog hout. Als de blokken die je wil verzagen nog vers zijn, zal je moeten uitkijken naar een ander blad. Eventueel zelf eentje vijlen en zetten.
Maar zoek ook eens op Caspar Labarre. Die gebruikt deze zagen regelmatig, ook voor het schulpen van planken.

Nick18
16-09-16, 21:40
Er zijn mogelijkheden als je wil en Japanse zaag voor dat werk wat jij omschrijft, zelf bij DS in Berlijn dacht ik. Voor de grote spul vind ik de Japanse zelfs beter als je alleen zaagt.52612
Ernest, welke zaag toon je hier? Ik heb interesse in een japans model zaag geschikt voor het schulpen van groen/vers hout. Mijn grote westerse schulpzagen zijn hiervoor minder geschikt omdat de tanden snel vollopen.

Voor het afkorten heb ik recent de Silky Katanaboy 500 gekocht, dat is een vervaarlijke zaag waarmee ik erg snel kan afkorten. Zie: http://www.silkysaws.com/Silky_Saws/Wood-Working-Saws/KATANABOY-with-500-extra-large-teeth#sthash.wFexAAtK.dpbs
Deze heb ik uit Japan laten komen vanwege het grote prijsverschil. Helaas lijkt deze zoals verwacht niet geschikt voor het schulpen, al heb ik dat nog niet zelf geprobeerd.

Nick18
16-09-16, 21:56
Ik zou gewoon zelf die spanzaag maken, niet heel moeilijk maar wel heel leuk om te doen.
Kijk maar!
Mooie spanzaag Roeland! Zaag je hier bewust op z'n japans (trekkend)?

Ernest Dubois
16-09-16, 23:05
Ernest, welke zaag toon je hier? Ik heb interesse in een japans model zaag geschikt voor het schulpen van groen/vers hout. Mijn grote westerse schulpzagen zijn hiervoor minder geschikt omdat de tanden snel vollopen.

Dit zaag is geschikt, een zogenoemd kobiki met schulp tanden ook verkrijgbaar met afkort tanden.

Nick18
16-09-16, 23:19
Bedankt. Weet je ook waar een Kobiki met schulpvertanding te koop is van goede kwaliteit? Zaagt een dergelijke zaag duidelijk sneller dan een goede kwaliteit westerse handzaag (Disston e.d.) met grote schulptanden?

Ernest Dubois
16-09-16, 23:39
Dieter Schmidt uit Berlijn en Dick uit Meten is makkelijkst en dichtstbij en van vertrouwde kwaliteit.
Ik weet niet hoe dat zaagt in vergelijking met een Disston maar die zagen wel mooi.

damien
17-09-16, 07:18
Ik denk dat de vertanding te fijn is om goed te herzagen. Daar heeft de spanzaag het voordeel omdat er een ander blad kan genomen worden. Ze hebben bijvoorbeeld die grovere 7mm boeren zaag. Een alternatief is de 4-5de tand uit te diepen tot een tand.

Roeland
17-09-16, 07:56
Mooie spanzaag Roeland! Zaag je hier bewust op z'n japans (trekkend)?

Dank je wel Nico, zeker dit om te laten zien dat je een spanzaag zowel trekkend als duwend kunt gebruiken!
Zo uit mijn hoofd heeft deze zaag 5 tanden per inch en een tiende zetting.

groetnis, Roeland

Nick18
17-09-16, 16:59
Ik denk dat de vertanding te fijn is om goed te herzagen. Daar heeft de spanzaag het voordeel omdat er een ander blad kan genomen worden. Ze hebben bijvoorbeeld die grovere 7mm boeren zaag. Een alternatief is de 4-5de tand uit te diepen tot een tand.
Is de vertanding van een Kobiki zo fijn dan? Je hebt inderdaad een grote vertanding nodig zeker voor vers hout, maar de Kobiki van Dictum heeft ook 6,3-7,5mm (ongeveer 3 tpi) zie:
https://www.dictum.com/en/tools/woodworking-metalworking/saws/japanese-saws/712293/kobiki-deluxe-450-ripcut

Jopie
17-09-16, 20:03
Dag,

Ik ben erg tevreden over mijn 'oude' Disston No. 7
6ppi, zelf rip gevijld (vermoedelijk ooit crosscut). Best wel fijn voor een schulpzaag.
Zaag ziet er op plaatje klein uit, maar is 66cm lang.
Onlangs nog circa 17 meter balk van 6cm mee doorgezaagd (in enkele sessies).
52676
Groet, Jopie

damien
17-09-16, 20:22
Is de vertanding van een Kobiki zo fijn dan?
Ik had het over ECE spanzaag vs William Greaves zaag, niet Disston vs Kobiki

Ik vraag me wel af hoe een vrij korte Kobiki zijn spaanders ruimt? Enkel verticaal werken ...

mathieu
17-09-16, 20:44
Ik had het over ECE spanzaag vs William Greaves zaag, niet Disston vs Kobiki

Ik vraag me wel af hoe een vrij korte Kobiki zijn spaanders ruimt? Enkel verticaal werken ...
Bij de workshop Japanse zagen enkele jaren geleden in het MOT Grimbergen stond een stamdeel voor de demonstratie schulpen inderdaad rechtop.
De gebruikte zaag was wel van een ander type dan die wat nu voorbij gekomen zijn. Zwaarder, dikker materiaal en weinig tanden.
@Robert
Is het groen of droog hout? Dat maakt ook nog behoorlijk verschil in de tandvorm, zetting en tandsteek.

Wim56
18-09-16, 19:13
Ik heb wel eens gewerkt met een ECE spanzaag, maar ik kon er niet aan wennen, maar dat is persoonlijk. Heeft Ulmia ze ook niet??
Ik blijf de westerse handzagen trouw, maar het exemplaar dat op de foto staat lijkt mij wat kort voor schulpwerk en erg fijn getand voor schulpwerk.

Robert Hardwoodie
19-09-16, 02:59
Mooi het forum, ik zie dat binnen een paar uur de mensen, waarvan ik dacht dat ze er verstand van zouden moeten hebben, al gereageerd hebben :P
Twee weken geleden was ik overtuigd van de spanzaag, vorige week toch weer de handzaag, maw tijd voor een topicje dus.

Kijk maar! [..] Ik heb nog wel een stuk bandzaag liggen kan ik voor je meenemen naar de opendag hout

groetnis, Roeland Dank voor je reactie Roeland, het lijkt me inderdaad leuk om zelf ene te maken. Maar hij moet daarna ook kunnen zagen;), je filmpje is al een goede steun in de rug! Ook hoe je de bevestigngspunten voor het zaagblad maakt uit de houtdraad bouten. Ik was opzoek naar zoiets in de winkel, ik heb wat gevonden maar jouw manier is beter, omdat het de spanning in een rechte lijn op het zaagblad brengt. Sterker nog, ik heb een doos houtdraad bouten op de werkbank staan, nooit gedacht dat de oplossing zo dichtbij was (kind van de consumptiemaatschappij).

Wat voor een bandlengte en welke TPI raad je me aan? De zaag uit het filmpje is wat kleiner dan ik nodig heb denk ik. Mijn blokken zijn nog in ruwe vorm.
Als je nog iets hebt liggen zou ik het graag van je willen overnemen. Ik had vooralsnog (nog) geen plannen voor Zutphen, maar misschien valt er een mouw aan te passen.

Er zijn mogelijkheden als je wil en Japanse zaag voor dat werk wat jij omschrijft, zelf bij DS in Berlijn dacht ik. Voor de grote spul vind ik de Japanse zelfs beter als je alleen zaagt Nou een spanzaag is ook erg fijn en de laatste tijd pak ik die van mij meer en meer maar dan meestal in de afkort afdeling. Zelf maken, dat is een eis hier nou.
[..] Het verschil tussen de blad dikte van die en spanzagen maakt wel wat uit. Hoi Ernest, dank voor je uitgebreide reactie. Over het algemeen ben ik ook erg fan van japanse zagen. In dit geval voel ik me genoodzaakt westers te gaan omdat alle zagen die ik bij DS in deze categorie zie enkel voor crosscut of diagonaal zijn behalve 1, maar dat is een type kataba, met een vrijkort blad (30cm oid), ook zijn ze meteen een stukje duurder (ruim in de honderd), ik heb geen ervaring met zaagbladen slijpen of zetten dus om dan meteen een japanse zaag te gaan omvijlen is ver uit mijn skill en comfortzone. Heb je misschien een link naar de zaag die jij bedoeld? De kerf 1.2 vs 1.5mm (spanzaag vs william greaves) is dus ook goed merkbaar zeg je. Dan blijft er niet veel over van William en zn rip zaag:p

Ik heb de ECE spanzaag met een Japans zaagblad. Een heel fijne zaag. Agressief en toch nauwkeurig. Maar dit blad is enkel geschikt voor droog hout. Als de blokken die je wil verzagen nog vers zijn, zal je moeten uitkijken naar een ander blad. Eventueel zelf eentje vijlen en zetten.
Maar zoek ook eens op Caspar Labarre. Die gebruikt deze zagen regelmatig, ook voor het schulpen van planken. Hoi Mathieu, als dat "gespanzaag" me bevalt zou ik ook het japanse blad van dieter schmidt willen proberen.
Mijn stukken zijn zeker nog niet droog, een paar zijn wel al bijna 2 jaar in de schuur, semi- groen dus.

Nick18
19-09-16, 07:19
Dieter Schmidt heeft inderdaad alleen de crosscut versie, Dictum heeft ook de schulpzaag, inderdaad niet goedkoop:
https://www.dictum.com/en/tools/woodworking-metalworking/saws/japanese-saws/712293/kobiki-deluxe-450-ripcut

Ernest Dubois
19-09-16, 08:06
Mooi het forum, ik zie dat binnen een paar uur de mensen, waarvan ik dacht dat ze er verstand van zouden moeten hebben, al gereageerd hebben :P
Twee weken geleden was ik overtuigd van de spanzaag, vorige week toch weer de handzaag, maw tijd voor een topicje dus.

Dank voor je reactie Roeland, het lijkt me inderdaad leuk om zelf ene te maken. Maar hij moet daarna ook kunnen zagen;), je filmpje is al een goede steun in de rug! Ook hoe je de bevestigngspunten voor het zaagblad maakt uit de houtdraad bouten. Ik was opzoek naar zoiets in de winkel, ik heb wat gevonden maar jouw manier is beter, omdat het de spanning in een rechte lijn op het zaagblad brengt. Sterker nog, ik heb een doos houtdraad bouten op de werkbank staan, nooit gedacht dat de oplossing zo dichtbij was (kind van de consumptiemaatschappij).

Wat voor een bandlengte en welke TPI raad je me aan? De zaag uit het filmpje is wat kleiner dan ik nodig heb denk ik. Mijn blokken zijn nog in ruwe vorm.
Als je nog iets hebt liggen zou ik het graag van je willen overnemen. Ik had vooralsnog (nog) geen plannen voor Zutphen, maar misschien valt er een mouw aan te passen.

Hoi Ernest, dank voor je uitgebreide reactie. Over het algemeen ben ik ook erg fan van japanse zagen. In dit geval voel ik me genoodzaakt westers te gaan omdat alle zagen die ik bij DS in deze categorie zie enkel voor crosscut of diagonaal zijn behalve 1, maar dat is een type kataba, met een vrijkort blad (30cm oid), ook zijn ze meteen een stukje duurder (ruim in de honderd), ik heb geen ervaring met zaagbladen slijpen of zetten dus om dan meteen een japanse zaag te gaan omvijlen is ver uit mijn skill en comfortzone. Heb je misschien een link naar de zaag die jij bedoeld? De kerf 1.2 vs 1.5mm (spanzaag vs william greaves) is dus ook goed merkbaar zeg je. Dan blijft er niet veel over van William en zn rip zaag:p

Hoi Mathieu, als dat "gespanzaag" me bevalt zou ik ook het japanse blad van dieter schmidt willen proberen.
Mijn stukken zijn zeker nog niet droog, een paar zijn wel al bijna 2 jaar in de schuur, semi- groen dus.
Ahh, het zelf slijpen, een van de redenen waarom ik voor de kobiki schulpvertanding heeft gekozen, geen beter blad om op te oefenen, de tanden zijn lekker grote en je slijpt op 90 grade.

ArtHarg
19-09-16, 13:33
Bij de workshop Japanse zagen enkele jaren geleden in het MOT Grimbergen stond een stamdeel voor de demonstratie schulpen inderdaad rechtop.
De gebruikte zaag was wel van een ander type dan die wat nu voorbij gekomen zijn. Zwaarder, dikker materiaal en weinig tanden.

Heh, inderdaad. Wat een beest was dat zeg, die zaag. Hij zaagde trouwens wel lekker als je de slag eenmaal te pakken had. Maar in mijn herinnering stond de stam schuin omhoog. Volgens mij is het dat ding hier midden op de uitsnede, achter de pilaar. Helaas zie je de zaag zelf er niet bij.
52748

Nick18
19-09-16, 14:13
Welke zaag werd er dan gebruikt? Leek het soms op een Maebiki Oga of whaleback/walvisrug zaag?

http://amemiya-daiku.jp/images/tools/ripsaw/ripsaw-4.jpg

Robert Hardwoodie
19-09-16, 14:52
Haha mooi die japanse gereedschappen, soms lijken ze gewoon direct uit een stripverhaal of tekenfilm te komen ;)
Neemt niet weg dat ik m zo zou willen.

ArtHarg
19-09-16, 15:55
Welke zaag werd er dan gebruikt? Leek het soms op een Maebiki Oga of whaleback/walvisrug zaag?

http://amemiya-daiku.jp/images/tools/ripsaw/ripsaw-4.jpg

Yep, dat was 'm.

mathieu
19-09-16, 18:05
Heh, inderdaad. Wat een beest was dat zeg, die zaag. Hij zaagde trouwens wel lekker als je de slag eenmaal te pakken had. Maar in mijn herinnering stond de stam schuin omhoog. Volgens mij is het dat ding hier midden op de uitsnede, achter de pilaar. Helaas zie je de zaag zelf er niet bij.
52748

Misschien heeft Sam nog een foto. Die heeft toen in het zweet gewerkt met die zaag.
Maar ik denk dat het wel een beetje veel zaag is voor de toepassing van Robbert.
Ik ga straks proberen hoe het Japanse blad het doet bij het schulpen van matig droog hout.
De 'zaagdokter' heeft me toen ook een traditioneel Westers blad herslepen tot een schulpblad voor op de spanzaag.

mathieu
19-09-16, 21:44
Vanavond een snelle test gedaan. Vrijwilliger van dienst was een stukje meidoorn dat afgelopen winter omgezaagd is. Het vochtgehalte was iets meer dan 20%, wat in de buurt zal liggen van de stukken van Robbert.
Eerste zaagblad was een zelf geslepen blad van een lintzaag met steek van 7 mm. Dit blad heb ik een tijdje geleden snel gevijld en gezet en is bijlange niet op punt. Was wel winnaar wat betreft snelheid, maar heeft de neiging om te verlopen. Een beetje aandacht zal wellicht soelaas brengen.
Tweede blad was dat door de zaagdokter onder handen was genomen. Viel behoorlijk tegen in snelheid.
Laatste blad was het Japanse universele blad van Diether Schmidt. Dat doet helemaal wat er van wordt verwacht. Behoorlijk agressief en goed te controleren. De zaagbladen zijn behoorlijk aan de prijs in vergelijking met de Westerse types, maar doen hun werk meer dan behoorlijk.
Anderzijds zijn de Westerse zaagbladen naslijpbaar en dus eenvoudig op te waarderen.

Robert Hardwoodie
20-09-16, 01:49
Vanavond een snelle test gedaan. Vrijwilliger van dienst was een stukje meidoorn dat afgelopen winter omgezaagd is. Het vochtgehalte was iets meer dan 20%, wat in de buurt zal liggen van de stukken van Robbert.
Eerste zaagblad was een zelf geslepen blad van een lintzaag met steek van 7 mm. Dit blad heb ik een tijdje geleden snel gevijld en gezet en is bijlange niet op punt. Was wel winnaar wat betreft snelheid, maar heeft de neiging om te verlopen. Een beetje aandacht zal wellicht soelaas brengen.
Tweede blad was dat door de zaagdokter onder handen was genomen. Viel behoorlijk tegen in snelheid.
Laatste blad was het Japanse universele blad van Diether Schmidt. Dat doet helemaal wat er van wordt verwacht. Behoorlijk agressief en goed te controleren. De zaagbladen zijn behoorlijk aan de prijs in vergelijking met de Westerse types, maar doen hun werk meer dan behoorlijk.
Anderzijds zijn de Westerse zaagbladen naslijpbaar en dus eenvoudig op te waarderen.Ha Matthieu, supercool dat je voor me de werkplaats bent in gekropen:p. Toch een weer een nieuw inzicht, ik ben verbaast maar ook weer niet over dat japanse blad. De ryoba die ik gebroken heb had een vertanding van 1,9mm en die deed het (voor die brak) best okť in een stuk Esdoorn. Welk blad heb je in de spanzaag 60/70 cm? En is zo'n 70cm een beetje te hanteren? Hoe dik was het stuk meidoorn? Komen de 7mm en de japanse wel een beetje in de buurt als je zeg 10 plakjes maakt, of is het wel een andere orde?

Prijs, hij is wel duurder natuurlijk, maar wel nog in een redelijk klasse voor eens iets mafs uit te proberen, als het dan ook nog werkt:o

mathieu
20-09-16, 21:49
Daarstraks nog eens geprobeerd op het stuk meidoorn van een goede tien cm doormeter. Nu een Ryoba van Dictum met lengte van 30 cm vergeleken met de spanzaag met Japans blad van 60cm. De Ryoba deed het beter dan de spanzaag. Is wat sneller, maar gaf vooral een beter gevoel. De spanzaag geeft eerder een gevoel van schuren terwijl ik de Ryoba echt voelde snijden. Eigenlijk zou je zelf even moeten kunnen proberen, want een gevoel is moeilijk onder woorden te brengen. Je bent welkom in mijn werkplaats, maar ik geloof dat het een beetje uit de richting is, niet?

Roeland
22-09-16, 15:21
Dank voor je reactie Roeland, het lijkt me inderdaad leuk om zelf ene te maken. Maar hij moet daarna ook kunnen zagen;), je filmpje is al een goede steun in de rug! Ook hoe je de bevestigngspunten voor het zaagblad maakt uit de houtdraad bouten. Ik was opzoek naar zoiets in de winkel, ik heb wat gevonden maar jouw manier is beter, omdat het de spanning in een rechte lijn op het zaagblad brengt. Sterker nog, ik heb een doos houtdraad bouten op de werkbank staan, nooit gedacht dat de oplossing zo dichtbij was (kind van de consumptiemaatschappij).

Ik zie je vraag nu pas!

Ik heb nog wel een stuk bandzaag liggen met 3 tpi bladbreedte 27mm en tandsteek 5 mm in stukken van een meter. Dus je kan een redelijk grote spanzaag maken. Een zaag van z'on 60 a 70cm moet volstaan.
Wel even de ronding wegvijlen maar dat gebeurd automatisch als je de tanden vijlt.
Eventueel kan ik hem opsturen dan rol ik hem zo strak als mogelijk op, dan is de diameter van het pakje ongeveer 30 cm bij 3cm hoog. (past helaas niet door de brievenbus).

52845

groetnis, Roeland

Robert Hardwoodie
02-10-16, 14:43
Ik zie je vraag nu pas!

Ik heb nog wel een stuk bandzaag liggen met 3 tpi bladbreedte 27mm en tandsteek 5 mm in stukken van een meter. Dus je kan een redelijk grote spanzaag maken. Een zaag van z'on 60 a 70cm moet volstaan.
Wel even de ronding wegvijlen maar dat gebeurd automatisch als je de tanden vijlt.
Eventueel kan ik hem opsturen dan rol ik hem zo strak als mogelijk op, dan is de diameter van het pakje ongeveer 30 cm bij 3cm hoog. (past helaas niet door de brievenbus).

groetnis, Roeland

Ha Roeland, thanks maakt niet uit het stond ook goed verstopt in een lap tekst. Ik ben nu ook niet de snelste met reageren:p.
Ik ben me nog aan het verdiepen in de materie van het rippen. Wat is een tandsteek Roeland, de diepte? Welke vijl heb ik nodig, ik heb een aantal roestige driehoek vijlen? Ik zal ze eens opduikelen. Het zetten van de tanden moet ik daar ook nog naar kijken, een beetje erop meppen zoals in je filmpje? Of is dat gewoon goed?

Ben wat interessante bronnen tegen gekomen, ongeveer werd mijn vraag ook al gesteld op een duits forum en ik kwam nog een blog tegen die ook interessant is.
Ik kwam niet zo veel tegen hier opt forum, dat terwijl elke WW op een gegeven moment ergens toch tegen het probleem van het herzagen aanloopt, bij ontbreken van een megalintzaag.

http://www.woodworking.de/cgi-bin/forum/webbbs_config.pl/md/read/id/62927/sbj/fuchsschwnaz-oder-gestellsaege/ Beetje een oldskool forum

https://www.bob-easton.com/blog/category/kerfing-plane/ Blog welke in meerdere artikels ook ingaat op het rippen van grote stukken.

Zelf ben ik net als Matthieu het doet aan het overwegen gewoon een flinke ryoba aan te schaffen, ipv 2 europese handzagen rip/cross. Dan heb ik voor in mn schuur 1 zaag voor al het grove werk, deze zaag vult dan mn fijne ryoba aan op het moment dat het wat grover kan. En dan nog iets in de vorm van een spanzaag wanneer het rippen/herzagen in semi-droog hout buiten bereik van de ryoba komt.

Pine
02-10-16, 15:38
Zou een dunne draadzaag een voordelige optie zijn ?
Nadelen zijn wel :
Meer materiaalverlies en het sturen van een draadzaag is lastiger

Robert Hardwoodie
04-10-16, 15:09
Hoi Pine, ik denk dat het best een optie kan zijn. Nu vlak een blok zodat er een miniem 90gr hoekje is, dan gaat het semi-veilig over de zaagtafel en wat overblijft met de hand. Dat geeft veel verlies, te veel eigenlijk, en gaat langzaam, vandaar dat ik met de hand wil zagen. Ik heb een 6 tal blokken waar ik 1cm plakjes/plankjes van wil hebben, ook heb ik een droge balk van 35*35cm eik, die ik tzt doormidden wil zagen voor een kleine werkbank met dik blad, dus het moet wel een beetje efficient gaan, wil het leuk blijven, het wordt sowieso een project van lange adem:D.

Robert Hardwoodie
04-10-16, 15:26
Daarstraks nog eens geprobeerd op het stuk meidoorn van een goede tien cm doormeter. Nu een Ryoba van Dictum met lengte van 30 cm vergeleken met de spanzaag met Japans blad van 60cm. De Ryoba deed het beter dan de spanzaag. Is wat sneller, maar gaf vooral een beter gevoel. De spanzaag geeft eerder een gevoel van schuren terwijl ik de Ryoba echt voelde snijden. Eigenlijk zou je zelf even moeten kunnen proberen, want een gevoel is moeilijk onder woorden te brengen. Je bent welkom in mijn werkplaats, maar ik geloof dat het een beetje uit de richting is, niet? Ha Matthieu, thanks voor het aanbod, Riemst is idd niet naast de deur, ook weer niet super ver. Als ik voor werk/studie in Maastricht moet zijn zal ik je nog eens polsen, want ik ben erg benieuwd hoe zon oldskool ding met japans blad zaagt.

Vooralsnog denk ik dat ik ook een grote ryoba ga halen, dat is bekend terrein, en dan heb ik sowieso een goede allround zaag voor het wat ruwere werk in de schuur waar ik mn grote stukken opdeel voordat ze het huis ingaan. Herzagen zal met deze ook prima gaan tot zekere hoogte, helemaal als je van 2 kanten zaagt.

Robert Hardwoodie
04-10-16, 18:56
Hoi Forum,

laat ik deze vraag ook maar posten, misschien kost voor een nieuw topic, maar hier past het ook bij.

Ik heb twee sympathieke grote ryoba's gevonden beide met wisselblad.

- impuls geharde tanden, 300mm, 2mm crosscut, 5mm rip
- volledig gehard zaagblad, 300mm, 2,5crosscut, 4,5mm rip

Welke zou de beste keuze zijn?
Mijn voorkeur, voorzover ik die heb, ligt bij het geharde blad, het lijkt me gewoon een betere zaag. Wel is de vertanding voor het rippen, een halve mm fijner.
Is dat een significant verschil, voor wat ik wil?

afbeeldingen tonen kleinere versies
https://www.qy1.de/img/bakuma23a.jpg
https://www.qy1.de/img/kijima2a.jpg

mathieu
04-10-16, 19:38
Ha Matthieu, thanks voor het aanbod, Riemst is idd niet naast de deur, ook weer niet super ver. Als ik voor werk/studie in Maastricht moet zijn zal ik je nog eens polsen, want ik ben erg benieuwd hoe zon oldskool ding met japans blad zaagt.

Vooralsnog denk ik dat ik ook een grote ryoba ga halen, dan heb ik een goede allround zaag voor het wat ruwere werk in de schuur waar ik mn grote stukken opdeel voordat ze het huis ingaan. Herzagen zal met deze ook prima gaan tot zekere hoogte, helemaal als je van 2 kanten zaagt.
Je bent welkom!

mathieu
04-10-16, 19:49
Hoi Forum,

laat ik deze vraag ook maar posten, misschien kost voor een nieuw topic, maar hier past het ook bij.

Ik heb twee sympathieke grote ryoba's gevonden beide met wisselblad.

- impuls geharde tanden, 300mm, 2mm crosscut, 5mm rip
- volledig gehard zaagblad, 300mm, 2,5crosscut, 4,5mm rip

Welke zou de beste keuze zijn?
Mijn voorkeur, voorzover ik die heb, ligt bij het geharde blad, het lijkt me gewoon een betere zaag. Wel is de vertanding voor het rippen, een halve mm fijner.
Is dat een significant verschil, voor wat ik wil?

afbeeldingen tonen kleinere versies
https://www.qy1.de/img/bakuma23a.jpg
https://www.qy1.de/img/kijima2a.jpg

Heb je een link?
Traditionele Japanse zagen zijn slijpbaar, dus niet zo hard als de commerciŽle produkten.
Mij lijkt een volledig doorgeharde zaag gevoeliger voor breuk, iets wat bij ongeoefende gebruikers wel eens voorkomt.
Zelf heb ik nog geen zaag gebroken, maar zeker in het begin is het regelmatig gebeurd dat de zaag plooide of dichtklapte.

Robert Hardwoodie
29-10-16, 19:46
Ha Matthieu, het is al weer even geleden. Maar hierbij nog de link

https://www.feinewerkzeuge.de/ryoba.html 300mm 5mm rip 2mm cross ongehard

versus

https://www.feinewerkzeuge.de/kijima-saws.html
ryoba 300mm, 4,5mm rip; 2,5mm cross; wel gehard.

zon verschil van een halve mm wat rippen betreft, is dat een groot/merkbaar verschil?

Ik zie mezelf niet meer als beginner heb inmiddels meerdere zagen in gebruik, de breuk van m'n nokogiri kobo was gewoon geen slimme actie.
Misschien is in dit geval wel de goedkope beter, omdat ik stammetjes wil zagen. Impulsgeharde tanden hebben een langere standtijd meen ik, en der zit toch nog altijd wat rommel aan zon stammetje. Oplossing is natuurlijk beide kopen:) de Kijima is geschikt voor verschillende wisselbladen dus eventueel kan je naderhand nog een andere vertanding en lengte kiezen.

Robert Hardwoodie
09-06-17, 01:26
Beste Forum, ff een vervolg op mijn rip-avonturen en zagen in het algemeen.

Uiteindelijk ben ik voor het "grote rippen" voor de 300mm Bakuma Ecoprofi gegaan, de goedkopere van de twee. Stammetjes zijn nogal eens wat vuil zand schors en dergelijke en impulsgeharde tanden leek me daarom een betere keuze ivm standtijd, zagen vijlen zit nog niet in mijn skillset.
Ik was tamelijk sceptisch op voorhand, omdat het de goedkoopste zaag is in deze klasse maar veel keus was er niet.

De zaag echter, zaagt fantastisch, niet gammel door het wisselmechanisme en de 5mm tanden aan de rip zijde gaan als een raket, over afkorten ook geen klagen overigens.
Door het wat gekke bladwisselsysteem is de zaag wel wat topzwaar/veel gewicht in de punt. Geen probleem, maar een ander gevoel dan de meer normale japanse zagen, die zo licht zijn dat je ze haast kan wegblazen.
Bij mij staat het blad niet helemaal recht in het handvat, als linkspoot misschien wel een voordeel. Over de standtijd tot nu toe nog geen klagen.

Enige waar ik me wel aan stoor is dat de gekochtte 300mm zaag, geen 300mm zijn maar door die bladwissel-clip is de ripkant eerder 250mm. En dat is jammer omdat die 5cm toch wel het verschil maken als het snel moet gaan.
De ongeveer maximale slag die je maakt met je arm is zon 30 a 40cm, handig dat je dan ook zoveel tanden hebt.
Deze zaag moest in dit geval passen in een specifiek rijtje van 180mm, 220mm en 240mm ryoba's met elk hun aparte vertanding. 250mm vult dan niet goed genoeg het gat na de 240mm zaag. Ook waren de blokken hout rond de 300mm breed dus dat zou precies goed zijn geweest, helaas.

Al met al is het een prima zaag voor algemeen of het wat grovere werk.

Overigens beginnen de tanden fijn en worden aan het eind pas echt grof, dat is normaal, maar werd niet vermeld meen ik. De goedkope bouwmarkt ryoba's hebben, meen ik, wel uniforme tanden, waardoor ik niet wist wat ik kon verwachten, duss.