Hallo!

Dulcimer-Junior

Actieve deelnemer
14 sep 2016
32
0
Hallo allemaal,
Ik ben Dulcimer-Junior, de dochter van Dulcimer (van het eiken tuinhuis).
Ik ben geiinteresseerd in eigenlijk alles wat je zelf kan maken, ik doe onder andere wol spinnen, manden vlechten van pitriet, haken, breien, miniaturen maken van fimo en kunsthars, poppenkleding maken, wolvilten, moestuinieren (al is nu mijn tuin kaalgevreten door de kippen, achja, ik ga toch bijna verhuizen) en met een vader die een hele werkplaats vol heeft liggen met mooi hout en gereedschap is het natuurlijk vanzelfsprekend dat ik af en toe ook wat houtbewerking doe.
Al ga ik niet net als mijn vader hele gebouwen maken, ik hou het liever bij kleine diertjes en figuurtjes voor mijn zoontje (20 maanden) om mee te spelen en andere kleine projectjes.
Op onderstaande foto staan wat diertjes, de drie rechtse zijn nog niet af.
Het konijntje (tweede van rechts) is van balsahout, ik wou een keer proberen hoe het was om daar wat mee te maken, maar het is net kurk dus dat valt niet mee.
Op de achtergrond staat een krukje met pen in gat verbindingen dat ik samen met mijn vader heb gebouwd. Het is een meditatiebankje vandaar de afgeronde poten.
Ik ben benieuwd of er hier meer mensen op het forum zitten die kleine figuurtjes snijden van hout, het lijkt me leuk om ook projecten van anderen te zien.
Houten diertjes en krukje.jpg
 
D

Dulcimer

Guest
Welkom op dit mooie, leerrijke forum dulcimer-junior! c.q.Birgit.
Hier helpt iedereen elkaar en zul je nooit zien dat mensen hatelijk doen.
Leuk dat je het pad van je vader gaat bewandelen; de wereld van de houtbewerking is onbeperkt; als je even rondstruint op het forum zul je dat zien. Mensen maken prachtige dingen uit hout. Van complete huizen tot wandelstokken, schalen, kommen, bogen, noem het maar op en het wordt gemaakt en de forumleden laten zien hoe ze dat doen.
Paar tips nu je het pad van de houtbewerkers bewandelt;
koop alleen goed gereedschap ( in jouw geval Pfeil, Kirschen, Stubai, Dastra( c.q. Holzschraube), afhankelijk van het soort hout kan het gebeuren dat het gereedschap na zo'n 10 minuten niet lekker meer snijdt; wet het dan over een stuk leer met polijstpasta.
Leg de lat hoog; alleen zo kom je steeds op een hoger peil; al bereik je wat je wil bereiken maar voor 80% dan heb je voor een volgend project een hoop bijgeleerd. Ben met het bereiken van die 80% i.p.v. 100% tevreden en geniet van het bewerken van het hout.
Lees boeken, ga naar musea, tuin het internet af; zo kom je op ideeën. Ga bijvoorbeeld eens naar de kerk in Hoogstraten( België) en bekijk het houtsnijwerk dat daar is gemaakt rond 1890, of dichterbij naar de grote kerk in Breda; het houtsnijwerk aan de koorstoelen. Denk niet te gauw dat iets voor jou te moeilijk is; bereidt goed voor ( teken bijvoorbeeld eerst wat je wil maken van voor- en zijkant).
Houtsoorten; bij voorkeur linden, daarna kastanje, eiken, peren.
Houtsnijden heeft in deze tijd waarin alles snel moet gaan niet veel belangstelling meer, daarom is het goed dat jij als jonge generatie je daarvoor interesseert en het na verloop van tijd weer kunt doorgeven aan een volgende generatie.
Ik wens je daarbij veel succes en plezier in de wereld van het hout.
Voor kleine figuurtjes; kijk eens naar het onderwerp houtsnijden en intarsia.
De Haan en Pel dank voor jullie reactie.
Groet,
Dulcimer
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Welkom op het forum!

De Open Dag hout op 2 oktober a.s. is een uitstekende gelegenheid om kennis te maken met de veelzijdigheid van houtbewerken. We hopen je daar te zien!

Fons
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Welkom!

Leuk om er een nieuwe houtsnijder bij te hebben. Je werk doet mij wat hier aan denken:

http://www.ministeve.com/Steve_Tomasheks_Miniature_Menagerie/Home.html

Miniatuur houtsnijden is iig een prettige hobby. Je hebt er geen grote machines voor nodig en kunt het op ieder moment van de dag doen. Als ik je een tip mag geven: wat dulcimer-(senior) zegt over de lat hoog leggen... daar ben ik het zeker mee eens. De afgelopen jaren heb ik gemerkt dat het altijd gedetailleerder en natuurgetrouwer kan. Als je daarvan uitgaat, dan beperk je jezelf niet en blijf je jezelf verrassen.
 
Hoi Brigit,

Welkom,

Probeer vooral veel van alles. Je zult zien dat je in de jaren die volgen vanzelf het hout en de manier van bewerken die bij jouw past vindt.
Met het proberen bedoel ik dat je ook ongedwongen iets moet kunnen starten, hoe vaak ik al niet in een stuk hout ben beginnen te snijden zonder ook maar een idee te hebben wat het gaat worden.
Snijden , echt het alleen maar met een mes snijden...........
probeer eens bast van een boom. Dit is van acacia, ( is er 2 oktober ook bij )
CAM00187.jpg

Hier kun je prachtige vloeiende, diepe, dunnen, dikke, brede en smalle snede maken.
Ik zal 2 Oktober een stuk acacia bast meenemen. Je bent welkom :cool:

Gr Edwin
 
Laatst bewerkt:

Dulcimer-Junior

Actieve deelnemer
14 sep 2016
32
0
Iedereen bedankt voor de reacties en aardige berichtjes :)
Het valt me op dat dit een heel actief en druk bezocht forum is met veel foto's en uitleg waar ik voorlopig nog lang niet uitgekeken zal zijn.
Wat gereedschap betreft; ik heb niet veel, maar wat ik heb is wel goed (2 Pfeil mesjes en 1 Ashley Iles mesje en 5 gemiddelde kleine beitels).
Dat polijsten moet ik nog leren, maar dat vraag ik volgende week wel aan Dulcimer en die heeft misschien nog wat polijspasta en een stuk leer voor mij (toch papa?;)).
De stoelen in de Grote Kerk van Breda zijn inderdaad heel mooi, alleen jammer dat er zo veel beschadigd zijn door de beeldenstorm (hoofden/neuzen zijn er veelal afgehakt).
De lat hoog leggen word een uitdaging voor mij maar ik ga het zeker proberen, ik doe nogal gauw wat me makkelijk afgaat.
Ik wist niet dat je de bast ook kon bewerken, van de zomer wel geprobeerd met een stuk dennenbast op vakantie, maar dat ging niet zo goed.
Het zal per houtsoort ook wel verschillen.
Dat van ministeve ziet er mooi uit, al zou ik zelf nooit zo'n dikke verf over een houtwerkstuk heen doen, ik vind het altijd mooi als je de nerf van het hout nog kan zien.
Meer in de richting van de diertjes van Ostheimer:
http://www.houtendiershop.com/c-2761449/ostheimer-dieren/?gclid=CKfo4P3dk88CFUE_Gwod2IkCDQ
Voor 2 oktober moet ik even met mijn ouders overleggen, hun gaan wel maar ze hebben die dag ook nog een feest waar ze daarna naartoe gaan dus ik weet niet of het mogelijk is om mee te rijden.
Ik ga het werk van Meron dit weekend bekijken als dat op het forum staat maar nu ga ik eerst nog even verder met mijn balsahoutkonijn want mijn zoontje slaapt (nog) en die momenten van rust zijn zeldzaam ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.