mijn nieuwe werkbank model David Charlesworth

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Een echte werkbank stond al heel lang op het verlanglijstje. Meer en meer kwam ik tot de overtuiging dat voor het goed werken met handgereedschap een stabiele werkbank met een dik en vlak werkblad echt noodzakelijk is. Tot nu toe deed ik het met een 5cm dik stuk mulitplex op een onderstel van cls en zwekwielen, later stabiel gemaakt met een paar balken tuinhout :oops: . De verhuizing en een nieuwe werkplaats zou een mooie gelegenheid zijn. Enkele weken voor vertrek bij Haijo in Akkrum van hard maple latten geschaafd van 11x3x210 cm en verlijmd tot een werkblad van 40 cm breed en een balk van 15 cm. Voor het onderstel eiken poten verlijmd van 11x11 en wat balken om het geheel te verbinden. Voor de langsverbinding heb ik bij het verlijmen een opening gelaten in de middelste van de 3 stukken eiken, voor de pen-gat verbinding met doorlopende pen.
Nadat we vorige week alles uitgepakt hebben en het huis er weer bewoonbaar uit ziet, met de werkbank begonnen. Pennen zagenen de bijbehorende gaten frezen, heb ik buiten gedaan. Het is wel warm (gevoelstemp 38 graden), maar dat went al. Alleen door het zweten roesten mijn schaven erg snel. Vanmorgen de beide pootstellen verbonden met de lange rail met doorlopende pen. Aan het eind 2 wigjes er in en al vast het blad er op getild. Het ziet er geweldig uit.
De werkbank is min of meer een kopie uit het boek van David Charlesworth. Mijn houtsoorten zijn iets anders en mijn onderstel is vast verlijmd, bij die van Charlesworth is het demontabel. Ik heb lang rondgekeken, welk model het moest worden, maar deze lijkt mij de meest praktische. Misschien dat ik er nog een keer een bankschroef op de kopse kant op maak, maar eerst maar eens zo aan de slag.
Links komt er nog een bankschroef op, dezelfde als op mijn oude werkbank, ooit gekocht bij Baptist.
Vanmiddag maar even naar de Home Pro (de lokale praxis/gamma) voor wat dikke schroeven om het blad te bevestigen.

jaap

buiten frezen

het onderstel verlijmd, het blad nog los voor de looks :D
[/attachment]
Thomas Lie Nielsen op bezoek, om de boel te controleren

Attached files
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Nou jaap de werkbank ziet er stevig uit, je bent dus niet van plan om het rustig aan tedoen en na het zweten kan je zo het zwembad induiken.((Ik neem aan dat die blauwe vlek links
water is).

groetjes albert
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
aardige man he!! die lie, dat die helemaal langs komt om naar je werkbank te kijken :D :D :D

je hebt een mooi schaaf trouwens op je werkbank staan. australisch fabrikaat?

rick
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Nee Placebo, die blauwe vlek is een stuk plastic dat normaal ter bescherming over de vloer ligt van de ballroom annex werkplaats. Trouwens Jaap, er ligt een houtkrul op de vloer onder de werkbank.
Ik ben ook wel benieuwd welke bijzondere houtsoorten je daar tot je beschikking hebt. (je schreef er al iets over) Kun je dat ook laten zien in een toekomstig werkstuk?
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Jaap,

Weet niet hoe lang je daar blijft maar eigenlijk verwachten we hier wel een beeldverslag van het bouwen van de boot waarmee je straks met je familie en inboedel terug komt varen.... met zo'n werkbank en een schat aan mooi hardhout daar moet dat geen probleem zijn toch ;-)

Veel plezier,
Scheppie
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Dus, als ik het goed begrijp, lagen jij, Thomas Lie-Nielsen en David Charlesworth in het zwembad aanwijzingen te geven aan 40 Thaise timmermannen hoe ze een werkbank moeten maken.

Is goed gelukt man!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ha ha, mannen, heb er de gek maar mee. We zitten hier prachtig en de werkbank is inmiddels klaar. Er moet alleen nog een beetje afwerking op, ik denk dat ik het eiken onderstel in de osmo zet, maar het bovenblad ben ik nog niet uit. Tips van harte welkom, en maak je niet ongerust, ik moet het er zelf opsmeren!!
Zo'n zware werkbank is wel super, kan het iedereen aanraden die wat meer met handgereedschap wil gaan werken; maak eerst een stevige en vlakke werkbank!!!
Ben nu bezig met het onderstel onder de gereedschapkast en dan het binnenwerk zodat het gereedschap er ook daadwerkelijk in kan.
Heb ook een een groot stuk bubinga meegenomen met tafelpoten etc voor een nieuwe tafel in de kamer. Het bedje van onze dochter hebben we in Friesland laten staan, ze was er bijna uitgegroeid. Ook een project wat op stapel staat. Volgende week ga ik met onze chauffeur naar een bedrijf toe wat o.a. heel veel gebruikt hout heeft.
Op de foto's de tafel en het bedje wat ik wil gaan maken. Beide niet zelf bedacht, maar zo mooi :D .
Het bedje is van grange uit frankrijk en de tafel stond in design book 8 van FWW. Op de site van grange stond ook een heel mooi kastje, maar nu ga ik wel helemaal off topic.

jaap



Attached files
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.