Essen verzagen

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Binnenkort worden zo'n 20 essen gerooid bij familie.
We hebben er eerder flink wat tot brandhout gereduceerd en toen zaten er stammen tussen tot (inschatting uit mijn geheugen) 50-60cm diameter.
Die waren toen ik kwam al in mootjes gezaagd.

Nu weet ik het een stuk eerder en vraag ik me af wanneer het zinvol is om stammen te verzagen.
Ik heb hier weinig ervaring mee behalve een kersenstam die Wilco van Zaagfabriek een keer voor mij verzaagd heeft.

Kan iemand mij hier meer over vertellen?
- Hoe groot moet de boom zijn om er redelijk effectief planken of platen uit te halen? 40-50cm?
- Kent iemand een mobiele zagerij die in de buurt van Stellendam zit of daar voor een fatsoenlijke prijs heen rijdt?
- Hoeveel stammen moet ik hebben voordat het aanzienlijk gunstiger is dan zelf hout kopen? Es doet zo'n 150 €/m3 op stam en gedroogd en bekantrecht 2500-3000 €/m3 ?

Gr. Hans
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik heb wat kleiner stammen gezaagd maar vanaf 40 cm doorsnede is redelijk om te zagen. Onder de 40 cm kan je splijten in lengten tot rond de 2 meter voor allerlei gebruik mogelijkheden, palen, stelen, hekken bedenk maar wat. Es is natuurlijk het mooist brandhout maar als het kan voor iets anders eerst gebruikt worden is het jammer het meteen in blokken te zagen. Ik zou het ook zo dik mogelijk laten zagen.

Voor de rest hangt het ook af aan de ligging van de staande bomen, en veel meer. Tot voor kort geleden was het beste in de wintertijd te zagen maar nu het aard snell aan het opwarmen is onder invloed van de mens weet ik niet meer wat het best tijd is om te kapen, misschien zo snell als het kan.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik heb wat kleiner stammen gezaagd maar vanaf 40 cm doorsnede is redelijk om te zagen. Onder de 40 cm kan je splijten in lengten tot rond de 2 meter voor allerlei gebruik mogelijkheden, palen, stelen, hekken bedenk maar wat. Es is natuurlijk het mooist brandhout maar als het kan voor iets anders eerst gebruikt worden is het jammer het meteen in blokken te zagen. Ik zou het ook zo dik mogelijk laten zagen.

Voor de rest hangt het ook af aan de ligging van de staande bomen, en veel meer. Tot voor kort geleden was het beste in de wintertijd te zagen maar nu het aard snell aan het opwarmen is onder invloed van de mens weet ik niet meer wat het best tijd is om te kapen, misschien zo snell als het kan.

Wat bedoel je met 'zo dik mogelijk'? dikke platen zagen? Dat heeft als nadeel dat het drogen veel langer duurt. Ik dacht aan ongeveer 50mm dikte? Dan kun je na schaven er nog een tafelblad van 35-40mm uithalen.

Tja, ik weet niet of ik zoveel invloed kan hebben op het moment van kappen en met afgelopen winter was er eigenlijk geen goed moment om te kappen denk ik.
Hier in Arnhem had de Japanse Esdoorn al gebloeid in januari en toen kwam er nog vorst overheen en bloeide hij een 2e keer (heel matig). Enfin, die sapstroom is nooit echt gestopt.

Ik wil de kopse kanten insmeren met houtlijm of latexverf en de platen aan de wind laten drogen onder een afdakje.
Ik heb helaas geen kans het hout eerst te wateren.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ja dat bedoel ik, dikke platen. 50 tot 80 mm find ik altijd goed, maar 80 mm jeez wat zijn dat zwaar platen om te showen. Het drogen duurt inderdaad langer maar dat is ook goed voor het hout, het kan wat stabieler drogen. Met die dikten zit je rond de 7 jaar droogtijd, 5 buiten, 2 binnen.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ja dat bedoel ik, dikke platen. 50 tot 80 mm find ik altijd goed, maar 80 mm jeez wat zijn dat zwaar platen om te showen. Het drogen duurt inderdaad langer maar dat is ook goed voor het hout, het kan wat stabieler drogen. Met die dikten zit je rond de 7 jaar droogtijd, 5 buiten, 2 binnen.

Really?!
Ik dacht altijd dat als rule off thumb 1"/jaar wordt gehanteerd voor winddroog hout? Dat zou dan toch betekenen dat een 50mm plaat 1 jaar buiten en 1 jaar binnen moet drogen?
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Really?!
Ik dacht altijd dat als rule off thumb 1"/jaar wordt gehanteerd voor winddroog hout? Dat zou dan toch betekenen dat een 50mm plaat 1 jaar buiten en 1 jaar binnen moet drogen?
Zulke regels vind ik zonder betekenis als je niet meer weten over hun oorsprong - sorry voor degenen die dat finwoodwork blad in geloven. Kijk, dat geloof ben ik tegenkomen van hier op dit forum tot de ander forum - die ik niet meer lees - van een heel ander werelddeel, over hout die duim dikte is tot balken van 200 mm, dus wat mogen wij van die een jaar regel maken is mijn vraag. Als je zeker wil weten dat je hout echt droog is, en zeker voor dikke hout, moet je het de tijd geven die nodig is.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als je zeker wil weten dat je hout echt droog is, en zeker voor dikke hout, moet je het de tijd geven die nodig is.

IK zou zeggen, als je zeker wilt weten dat je hout echt droog is moet je het meten. Een houtvochtmeter kost niet de wereld, en als je meer dan een paar plankjes vers hout verwerkt kun je dat makkelijk betalen van het uitgespaarde geld voor bekantrecht gedroogd hout...
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Zulke regels vind ik zonder betekenis als je niet meer weten over hun oorsprong - sorry voor degenen die dat finwoodwork blad in geloven. Kijk, dat geloof ben ik tegenkomen van hier op dit forum tot de ander forum - die ik niet meer lees - van een heel ander werelddeel, over hout die duim dikte is tot balken van 200 mm, dus wat mogen wij van die een jaar regel maken is mijn vraag. Als je zeker wil weten dat je hout echt droog is, en zeker voor dikke hout, moet je het de tijd geven die nodig is.
Tja, daar is het een vuistregel voor.
Het maakt ook niet veel uit want het moet toch naar binnen om meubelhout te worden.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Een mobiele houtzagerij in Groningen had voor mij een prijs opgegeven van 430 euro voor 20 eiken stammen van 3m, dikte tussen 30-50 cm. Aangezien je voor het hout zelf niets betaalt, kan het wellicht uit als het redelijk rechte stammen zijn.

Als je er een tafelblad, of planken tot een ander paneel wilt verzagen dan worden meestal stroken van zo'n 8-12 cm breed aangeraden afhankelijk van dosse of kwartierse planken, dus ze hoeven, lijkt mij, niet allemaal zo breed te zijn?

Als je een paar hebt omgezaagd kun je wellicht aftekenen hoeveel planken je er uit zou kunnen halen en dan een offerte vragen.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Binnenkort worden zo'n 20 essen gerooid bij familie.
We hebben er eerder flink wat tot brandhout gereduceerd en toen zaten er stammen tussen tot (inschatting uit mijn geheugen) 50-60cm diameter.
Die waren toen ik kwam al in mootjes gezaagd.

Nu weet ik het een stuk eerder en vraag ik me af wanneer het zinvol is om stammen te verzagen.
Ik heb hier weinig ervaring mee behalve een kersenstam die Wilco van Zaagfabriek een keer voor mij verzaagd heeft.

Kan iemand mij hier meer over vertellen?
- Hoe groot moet de boom zijn om er redelijk effectief planken of platen uit te halen? 40-50cm?
- Kent iemand een mobiele zagerij die in de buurt van Stellendam zit of daar voor een fatsoenlijke prijs heen rijdt?
- Hoeveel stammen moet ik hebben voordat het aanzienlijk gunstiger is dan zelf hout kopen? Es doet zo'n 150 €/m3 op stam en gedroogd en bekantrecht 2500-3000 €/m3 ?

Gr. Hans

Mooie rechte stammen van 60cm dichte zonder takken of knoken zijn goed zaaghout, en als je ze zelf naar de zagerij kan vervoeren gaan de kosten stukken omlaag.

Drogen onder een goed afdak waar de wind er doorheen kan, goed opgelat en de einden geseald, maakt voor goed werk hout.

Die tijd van 1 jaar per inch dikte is wel waar, MAAR dit is voor naaldhout, loofhout duurt twee keer zo lang, en als je dikker gaat dan 6-7cm duurt het nog langer, hout isoleert zichzelf en dik hout droogd amper zelfs na lange tijd is het nog steeds nat in het midden van het hout.

Rooien is best als de bladeren er af zijn, er is dan minder vocht in de stam.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.