Essen verzagen

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Binnenkort worden zo'n 20 essen gerooid bij familie.
We hebben er eerder flink wat tot brandhout gereduceerd en toen zaten er stammen tussen tot (inschatting uit mijn geheugen) 50-60cm diameter.
Die waren toen ik kwam al in mootjes gezaagd.

Nu weet ik het een stuk eerder en vraag ik me af wanneer het zinvol is om stammen te verzagen.
Ik heb hier weinig ervaring mee behalve een kersenstam die Wilco van Zaagfabriek een keer voor mij verzaagd heeft.

Kan iemand mij hier meer over vertellen?
- Hoe groot moet de boom zijn om er redelijk effectief planken of platen uit te halen? 40-50cm?
- Kent iemand een mobiele zagerij die in de buurt van Stellendam zit of daar voor een fatsoenlijke prijs heen rijdt?
- Hoeveel stammen moet ik hebben voordat het aanzienlijk gunstiger is dan zelf hout kopen? Es doet zo'n 150 €/m3 op stam en gedroogd en bekantrecht 2500-3000 €/m3 ?

Gr. Hans
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik heb wat kleiner stammen gezaagd maar vanaf 40 cm doorsnede is redelijk om te zagen. Onder de 40 cm kan je splijten in lengten tot rond de 2 meter voor allerlei gebruik mogelijkheden, palen, stelen, hekken bedenk maar wat. Es is natuurlijk het mooist brandhout maar als het kan voor iets anders eerst gebruikt worden is het jammer het meteen in blokken te zagen. Ik zou het ook zo dik mogelijk laten zagen.

Voor de rest hangt het ook af aan de ligging van de staande bomen, en veel meer. Tot voor kort geleden was het beste in de wintertijd te zagen maar nu het aard snell aan het opwarmen is onder invloed van de mens weet ik niet meer wat het best tijd is om te kapen, misschien zo snell als het kan.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem