Mft 3 top vervangen

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
Heeft iemand ervaring met zelf maken van een festool mft 3 top (werkblad)?

Mijn originele blad is 20mm dik mdf. Wat ik niet snap want dat is nergens verkrijgbaar, wel 18 en 22mm.

Ik zou het van 22 mm dik mdf kunnen maken maar dat is misschien net te dik ivm de mft aanslag ? 18 net te dun.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
22mm en een sponningkje van 2mm waar het blad op de tafelprofielen komt te liggen is ook een optie.
Het gatenpatroon maken met een tooltje zoals evs aangeeft.
 

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Als je dikker plaatmateriaal gebruikt en de klemmen van Festool (of Bessey) wilt gebruiken, moet je de gaten aan de onderkant wat opruimen, anders krijg je ze niet door het blad.

Verder: de UJK Axminster set is een mooie en erg precieze oplossing. Ik heb het een tijd geleden met de LR32 gedaan over een flink oppervlak en dat was niet precies genoeg (nog afgezien van het feit dat bij 120 gaten de concentratie wel eens verloren wil gaan).

Mag ik een andere oplossing suggereren: gebruik het oude MFT-blad als mal. Je maakt dan nog een blokje met een haaks gat 20mm met een kolomboor als 'stuurhulp' (om de eerste zes, zeven mm te boren) en kunt dan met een 20mm Fostner of 'gewone' houtboor heel precies boren.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Mag ik een andere oplossing suggereren: gebruik het oude MFT-blad als mal. Je maakt dan nog een blokje met een haaks gat 20mm met een kolomboor als 'stuurhulp' (om de eerste zes, zeven mm te boren) en kunt dan met een 20mm Fostner of 'gewone' houtboor heel precies boren.

Of je boort de gaten met een speed- of forstner boor van 14-16mm voor en werkt ze met een rechte frees met kogellager af op de exacte maat, met je oude blad als mal.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Of je boort de gaten met een speed- of forstner boor van 14-16mm voor en werkt ze met een rechte frees met kogellager af op de exacte maat, met je oude blad als mal.

Zo heb ik het ook gedaan, heb daarom een 17mm forstnerboortje gekocht om gaten te boren met mn met veel moeite met gaten ingefreesde multiplex blad als mal en die daarna met n kopieer freesje helemaal netjes te kopiëren in MDF zodat ik een 'opofferings' MDF blad heb aan de bovenzijde van mn werkbankje.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Veritas heeft een boorhulpje voor 20mm (en 19mm) gaten.

http://www.fine-tools.com/bankhaken-20mm.html

Scroll even naar beneden tot bij "Dog Hole Bushing for 20mm Holes". Dan kan je de gaten zelfs 'met de losse hand' boren.


Wanneer mijn MFT er Eindelijk Eens Van Komt ga ik toch investeren in het PeterParfitt systeem.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.