Tijd om ermee te stoppen

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ola folks,

Sinds anderhalf jaar was ik bevangen met het houtdraai virus maar al vanaf het begin had ik last van mijn luchtwegen na het draaien van sommige soorten hout (vooral de donkere exotische soorten) en bij het gebruik van CA glue. De laatste tijd is dit erger geworden (een houten pen welke ik afwerk met 4-6 lagen CA geeft 2 dagen een loopneus (alleen mijn linkerneusgat vreemd genoeg) en dat terwijl ik een stuk minder draai omdat ik de ruimte er niet echt voor heb. Wanneer ik nu iets draai is dat in acryl omdat ik daar minder last van heb.

Afgelopen paar weken ben ik druk bezig geweest om een nieuw appartement te vinden voor mezelf en ik heb er eentje gevonden, dus ik ga van huur naar koop eind van het jaar. Echter, wederom met weinig klusruimte dus voor mij is 1 + 1 = 2. Ik ga stoppen met draaien en houtbewerkingen, te weinig ruimte en te veel problemen. Het is jammer maar daar is alles mee gezegd, ik heb de afgelopen anderhalf jaar dingen gemaakt waarvan ik nooit had gedacht het te kunnen en erg veel schik ermee gehad ;).

Voor diegenen die zich afvragen wat ik ga doen met mijn spullen, ik heb werkelijk nog geen idee. Ik ga eerst maar eens rondkijken in mijn vriendenkring of ik iemand er blij mee kan maken en mocht dat niet lukken dan zet ik het hier op marktplaats vermoed ik. Zit best wat leuk spul bij, het draaibankje is vrij nieuw en hetzelfde geldt voor de figuurzaagmachine, beitels, schuurbandje etc.
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedenavond wimmel, jeetje wat een stap! Bestaat er geen mogelijk voor je om je spullen ergens anders te installeren je hebt maar een paar m2 nodig en evt een goede stofafzuiging. Ik moet je zeggen dat ik vele pennen voorbij heb zien komen die me wel bij zijn gebleven en uiteraard je vacuumpan met pomp. Succes in ieder geval en het zou leuk zijn om nog wat meer draaiwerken te kunne. Uploaden op het forum zodat dat blijft! Mvg wilco
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Wim o Wim, wat maak je me nou? Dat kan echt niet hoor na al die enthousiaste posts en werkstukken. Dat kleine draaibankje past nog wel op een toilet hoor.
CA-lijm verwerken moet je wel zeer goed geventileerd doen. Blauwzuurgas inademen heeft al genoeg slachtoffers gevergd (Zyklon B!).
Kom op, even met z'n allen creatief denken en bedenken en ook even naar de Open Dag Hout komen voor een her-infectie met het houtvirus en goede adviezen.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Gefeliciteerd met je nieuwe woning, maar ik vind het erg jammer dat je je mooie hobby gaat opgeven. Jammer voor jou en jammer voor de leden van dit forum. Ik neem aan dat je er goed over hebt nagedacht, maar toch:
Kun je niet zorgen voor betere ventilatie en stof beperking? Kun je de bewuste exotische houtsoorten niet vervangen door iets wat die negatieve eigenschappen niet heeft? Er groeien hier toch zóveel verschillende soorten hout; daar moet toch wat bruikbaars bij zitten.
En wat betreft CA, ik heb geen idee of het per sé nodig om dat gevaarlijk goedje te gebruiken. Zijn daarvoor dan geen veiliger alternatieven?
Ik hoop dat je stap nog niet zo definitief is als uit je bericht blijkt. Ik wens je in elk geval alle goeds en hoop dat je een mooie alternatieve tijdbesteding vindt.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Veronderstel dat jij niet de enige bent met een dergelijk probleem dus ga is informeren bij de houtdraaiers(forum) er is vast wel een oplossing .
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Jammer om te lezen. Ik ga niet zeggen ga door, zoek een ander plekje, kijk naar een andere ruimte of betere afzuiging. Je hebt blijkbaar een overwogen beslissing genomen!
wel jammer dat we geen projectjes meer van je gaan zien.
succes in ieder geval met de nieuwe stek :) veel (woon)plezier!
 
P

Pel

Guest
Tjonge tjonge Wim, dat had helemaal niet verwacht van jou, altijd zo enthousiast , je zult het wel overwogen hebben, jou gezondheid is immers zonder meer belangrijk. Ik zou nog niet te snel het gereedschap weg doen, kijk het nog tijdje aan, misschien kom je tot andere gedachten en vind je een mogelijkheid om toch op een of andere manier een hobby uit te oefenen? Wat je ook uiteindelijk beslist ik wens je alle goeds toe.

Groet Pel.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Dat is jammer. Het klinkt alsof het vooral de omstandigheden zijn die je laten stoppen. Maar omstandigheden kunnen veranderen. Is het niet verstandig de spullen voorlopig ff te bewaren. En dan over een paar jaar de balans op te maken. Verkopen kan altijd nog...
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik ken je omstandigheden natuurlijk niet, maar heb je nog overwogen (nog) meer aan stofbeheersing te doen? Bijvoorbeeld fijnstoffiltering (uitvoerig aan de orde geweest op dit forum in een item van ""kiesvoorhout"")? Volgelaatsmasker? Dat laatstei lijkt ook mij niet zo prettig in gebruik maar ik ken iemand van nabij die het gebruikt en er niet ongelukkig over is.

Het zijn opmerkingen van iemand op afstand. Maar ik kom ermee omdat ik zelf ook meer en meer last krijg van fijn stof en oplossingen zoek.

mvg
klaas0639
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Wim gefeliciteerd met je nieuwe woning. Gezondheid is nr 1. Wel erg jammer dat je stopt.
Ja die dampen van ca zijn slecht.
Succes.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Jongens, jongens, CA lijm IS niet gevaarlijk. En met blauwzuur heeft het al helemaal niks te maken - zelfs als je het verhit (pyrolyseert) of verbrandt moet je grote chemische moeite doen om blauwzuur vrij te laten komen.

Het is wel irriterend, overigens niet sensibiliserend, en sommige mensen zijn daar gevoeliger voor dan anderen. Dat kan het werken met CA-lijm, zeker in toepassingen waarbij relatief veel CA-dampen bij vrijkomen, zoals het gebruik als afwerkmiddel op de draaibank (grote hoeveelheden - veel warmte door schuren), voor sommigen onaangenaam maken. Persoonlijk heb ik overigens het meeste last van het aan elkaar lijmen van mijn vingers...
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Hoi allen, veel reacties waarvan de laatste van Henk me keihard in lachen deed uitbarsten. Droogkloot :).

Het is een weloverwogen beslissing, zat er al een tijdje aan te komen en ik zal ongetwijfeld weer iets nieuws vinden. Wat ik vooral tof vond/vind aan het hout was de community op dit forum en dat zal ik dus zeker blijven lezen :).
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Berg de spulletjes eerst een jaartje op want ik denk dat je er spijt van gaat krijgen .
Natuurlijk gezondheid daar moet je niet mee klooien maar mogelijk door het gebruik van andere houtsoorten en misschien is er in de toekomst iets om die ca lijm te vervangen .
Wat is eigenlijk precies de rol van die ca lijm ( heb begrepen dat het een snel lijm is sec lijm ) van hout draaien weet ik helemaal niets.
(van het overige houtbewerking ook nog niet ben nog steeds aan het klooien )
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Simpel gezegd, ieders vingers geven een zuurtje af. En als je nou iets maakt wat iemand vaak (Pennen bijvoorbeeld) in zijn handen heeft, dan gaat dat zuur daar op inwerken. Dus afwerken met een shellac wax zou kunnen als de pen eens in de zoveel weken wordt gebruikt. Echter als het een pen is welke dagelijks gebruikt wordt, dan is de pen bij sommige personen binnen 2 weken dof en bij sommige na 2 maanden, afhankelijk van de zuurgraad van het lichaamsvocht wat op je vingers zit.

Als je een pen afwerkt met meerdere lagen CA glue (secondenlijm) dan heb je dit probleem niet. Secondenlijm wint van zweet. Maar een wax verliest van zweet op termijn.

Een ander voorbeeld, iets dichter bij huis voor jou. Sommige mensen zitten vaak met hun handen in het haar, op den duur hou je dan geen haar meer over :p.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
OK dus als ik het goed begijp -> douchen voor het gebruik .

Enne het haar was al grotendeels vertrokken toen ik een jaar of 20 was enne das is een heeeeeeeleeee lange tijd geleeeeeeeeeeeeden.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Jammer Wim, je enthousiasme was erg leuk om te lezen. Zo ook je humor ;) Tja gezondheid komt op de eerste plaats, daar ga en moet je niet tegenin. Zoals vele al zeggen, berg je spullen even op, misschien kom je tot inkeer.
Je kunt nog altijd met hout kunnen werken, al zij het op een andere manier. Snijwerk, kistjes, intarsia, noem het maar op. Snuffel maar eens wat rond, oh wacht....:p
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Jemig...weet niet goed wat ik moet zeggen. Ik vind het erg jammer wanneer je zou stoppen. Mijn advies zal ook zijn : gewoon alles even ergens opslaan voor een jaartje. Dan kan je altijd nog besluiten om eaa van de hand te doen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Mannen, niet zo dramatisch, gewoon lekke verkopen die handel, als Wim volgende jaar tot inkeer komt is dat alleen maar goed voor de economie ;););)
Als ut niet gaat, dan gaat het niet, simpel toch
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Jammer Wim. Gezondheid gaat voor. Dan maar overstappen op groen (vers) hout draaien. Bij voorbeeld heel dun gedraaid eiken en maar afwachten welk kunstvoorwerp er na droging is ontstaan. Zie Ernst Gamperl en Pascal Oudet. Geen fijnstof. Bij het afwerken raak je hooguit in de olie. Zien we je nog 2 oktober a.s. In Zutphen
Vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.