OSB plaat aan wand, welk bevestigingsmiddel

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik heb een nieuwe werkplaats (en een nieuw oud huis..)
Nu zijn de wanden van de werkplaats van beton.
Omdat ik graag het gereedschap aan de wanden wil ophangen had ik bedacht om 1 wand met OSB platen te bekleden, en dan daarop zo'n french cleat systeem.
Ook kan ik op die OSB plaat dan alle magazijn-/assortimentsdozen ophangen.

Die OSB platen ga ik koud tegen de muur maken, dat kan wel omdat het een binnenmuur is. Ben niet bang voor vocht.
Hoe kan ik nu het beste die OSB platen aan de muur maken.
Met slagpluggen?
Of gewoon met pluggen en schroeven?
Hoe lang moeten dan de slagpluggen of schroeven zijn. Is daar een verhouding voor. OSB is 18mm.

Als ik nu die french cleat ga maken, is dan 18 mm OSB genoeg om het vast te houden.
Ga dat maken van 18 mm multiplex, dus heb dan schroeven van 35mm. Is dat allemaal sterk genoeg?

Graag hoor ik jullie tips.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Zestig mm slagpluggen. Iets korter zou denk ik ook wel willen, maar dan moet je er wat meer van gebruiken. Met 60 kun je toe met drie op de korte kant, dat gaat dan echt nergens heen…

Je idee voor de french cleats klinkt goed. Ik zou de schroeven misschien iets korter doen (30), maar zeker een beetje schuin naar onder toe voorboren.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Achtergrond is niet dusdanig dat ik t kan lijmen. Ga t denk ik maar met slagpluggen maken.
Bedankt voor de hulp
 
Wel even een panlatje ofzo er achter neem ik aan? Dan kun je ook nog een beetje elektra aanbrengen bikvoorbeeld. De panlatten met slagplugjes, dan de plaat met een klein schroefje op de panlat.

Als t er ooit weer af moet, heb je daar ook plezier van. Plus dat je met het ophangen aan de wand niet perse 20mm schroefjes hoeft te gebruiken...
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik heb een nieuwe werkplaats (en een nieuw oud huis..)
Nu zijn de wanden van de werkplaats van beton.
Omdat ik graag het gereedschap aan de wanden wil ophangen had ik bedacht om 1 wand met OSB platen te bekleden, en dan daarop zo'n french cleat systeem.
Ook kan ik op die OSB plaat dan alle magazijn-/assortimentsdozen ophangen.

Die OSB platen ga ik koud tegen de muur maken, dat kan wel omdat het een binnenmuur is. Ben niet bang voor vocht.
Hoe kan ik nu het beste die OSB platen aan de muur maken.
Met slagpluggen?
Of gewoon met pluggen en schroeven?
Hoe lang moeten dan de slagpluggen of schroeven zijn. Is daar een verhouding voor. OSB is 18mm.

Als ik nu die french cleat ga maken, is dan 18 mm OSB genoeg om het vast te houden.
Ga dat maken van 18 mm multiplex, dus heb dan schroeven van 35mm. Is dat allemaal sterk genoeg?

Graag hoor ik jullie tips.
Je werkt in de bosbouw, je heb toegang tot zo veel hout als je wil, je zagen planken zelf met zaag en gelijder - dacht ik van eerder up-ladings - dit al en je gaat OSB op de muur van je nieuwe woning plakken? Ooit aan hout gedacht?
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ja,ook aan hout gedacht. Maar ik moet nu voor eerst wat aan de muur kunnen ophangen. Vind de werkplaats nog niet zo belangrijk om daar mooie eiken planken voor te gaan gebruiken. Had in de oude werkplaats ook veel aan de muur hangen, maar allemaal met spijkers.
Wil nu eerst het gereedschap geordend hebben, daarna in huis nog veel doen (3 slaapkamers vernieuwen, overloop, andere keuken) en buiten nog overkapping maken voor mijn Smoker en bbq (heb nog mooie 6duims balken liggen, met pen en gat wil ik alles gaan maken)
Dus, nog genoeg te doen. Als dat eenmaal beetje afgerond is kan ik eens gaan nadenken of ik die osb ga vervangen voor ander mooi hout.
Het is nu even het gemak dat telt..
Enne, het is maar 1 wand in de werkplaats, in mijn huis gaan we veel werken met eigengezaagd (eiken) hout.
Dus,
Maak je geen zorgen, ernest😉
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
En misschien toch een panlatje gebruiken...? Ik zal t eens overneren, voor elektra hoef ik t niet te doen, dat is er wel voldoende. Misschien nog extra tl-lampje erboven??
Ik zal er eens over na denken.
Bedankt voor je tip
 

koenele

Actieve deelnemer
4 feb 2014
120
9
Inderdaad! Slagpluggen. 6x60 of 8x60. Eenvoudig, snel en sterk.

Zestig mm slagpluggen. Iets korter zou denk ik ook wel willen, maar dan moet je er wat meer van gebruiken. Met 60 kun je toe met drie op de korte kant, dat gaat dan echt nergens heen…

Je idee voor de french cleats klinkt goed. Ik zou de schroeven misschien iets korter doen (30), maar zeker een beetje schuin naar onder toe voorboren.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
526
48
Groningen
Ik heb gewone pluggen met bouten en een ringetje gebruikt. Ontzettend stevig, ik heb veel te veel gebruikt.
IMG-20160819-WA0003.jpg
Het bevestigen ging op deze manier erg makkelijk, gaten boren ter grootte van de plug in de plaat, plaat op de goede plek zetten en met de steen of betonboor er door boren. Een groot ringetje, en vast.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
ligt ook helemaal aan de soort muur,baksteen of iets dergelijks kan je ook groffe kozijnschroeven gebruiken.Mijn ervaring is dat deze steviger zitten als slagpluggen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Het bevestigen met houtdraadbouten heeft het voordeel dat het later weer makkelijk te verwijderen is, zonder dat de plaat stuk gaat.
Als de platen op een gemetselde muur komen, heb je vaak wat ongelijkheden in het metselwerk. Met houtdraadbouten kan je dan makkelijker een beetje spelen met hoe ver je de bouten aantrekt. Met 6 8mm bouten zit zo'n plaat vast genoeg om er alles aan te kunnen hangen.
 

kristiaan

Actieve deelnemer
10 okt 2013
37
0
toen we onze beton voor de verdieping goten heb ik op bepaalde plekken multiplex plaat (als bekisting) aan een betonnen balk bevestigd met spanhulzen. Dat is héél mooi blijven zitten tijdens het gieten en was zelf lastig om verwijderen achteraf.

Maar misschien wil je die plaat er ooit afhalen en dan lijkt de oplossing met panlatjes me beter (en dan heb je ook minder pluggen/spanhulzen nodig)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.