Zaag/freestafel

Tessamo

Nieuw lid
5 sep 2016
18
0
Goedendag,

Allereerst maar eens even voorstellen, ik ben Tessamo, al enkele jaren een 'stiekem' gluurder op dit forum. Drie jaar terug heb ik mijn eerste huis gekocht & zo ben ik eigenlijk pas gestart met de handenarbeid. Door veel vallen & opstaan, en door mijn eigenwijsheid om toch zoveel mogelijk zelf te willen leren/doen ben ik er achter gekomen dat werken met oa hout toch wel een flinke ontspanning voor mij is.
Nu wil ik de komende tijd toch mijn afwerking eens wat verder gaan ontwikkelen bij alle nog te maken projectjes in/om het huis heen. Na lang gedacht te hebben over de aanschaf van een table saw lijkt het me inmiddels toch makkelijker (wegens ruimtegebrek) om zelf een 'tafel' te maken om planken/platen te zagen, en waar ik aan de onderzijde ook mijn bovenfrees kan monteren.

Uitgangspunten zijn dat het erg makkelijk verplaatsbaar moet zijn, zo zuiver mogelijk (voor de thuisklusser), demontabel & gemakkelijk in te stellen. De bovenfrees heb ik al in mijn bezit, een cirkelzaag ook, maar is een invalzaag hiervoor geen betere optie? Zou ik met een invalzaag een gemakkelijke oplossing kunnen creeeren om de diepte goed in te kunnen stellen?

Ik heb er al verscheidene filmpjes van op Youtube gezien, maar tips van dagelijkse gebruikers zijn natuurlijk meer dan welkom!
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik zou voor de TS55 gaan, zonder twijfel.
De zaagdiepte kan je heel nauwkeurig instellen.
Als freestafel zou ik een apart tafeltje bijmaken, of de frees intergreren in je werkbank (als je die hebt) :)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik zou ook Festo aanraden terwijl ik geen Festo heb maar een paar keer geleend en kan niet anders zeggen dan dat dit echt prima zaagt.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Welkom, omdat het over gereedschap gaat had je deze vraag misschien beter onder elektrisch gereedschap kunnen plaatsen.
Je kunt hier op het forum genoeg vinden over zaagtafels en wat minder over zelfgemaakte zaagtafels.

Precies werken is niet bij iedereen gelijk, het zal bij de een wat meer zijn dan bij een ander.
Het ligt er ook aan hoe precies je een zaagtafel kan afstellen en houd deze dat vast.

Bij een cirkelzaag is een juist gekozen hoeveelheid tanden en een scherp zaagblad het 1[SUP]e[/SUP] vereiste,
daarna de afstelling van de zaag t.o.v. het tafelblad (haaks).
De zaaggleuf moet haaks op de voorkant van de tafel staan en het zaagblad weer evenwijdig aan de zaaggleuf.
Dan (volgens mij) het moeilijkste de langs geleider afstellen, deze moet exact haaks t.o.v. de voorkant van de tafel zijn en evenwijdig met het zaagblad.
Daarbij moet de langs geleider zo stevig zijn dat deze goed blijft zitten en haaks blijft als deze vast gezet wordt.
Het beste is om ook een hulpgeleider te gebruiken zodat de geleider nooit voorbij het midden van het zaagblad komt.
Dat is een must als de geleider aan de voor en achterkant vastgezet wordt.
Je kunt begrijpen dat een zelfgemaakte metalen tafel minder werkt dan een houten tafel dus om precies te zagen moet zal je die vaker moeten af/bij stellen.


Zaagtafel-14 losse frameblad verkleinen resultaat.jpg

Ik had al een Metabo Flexo tafel met een inzet voor een freesmachine en een zaagmachine (aluminium) en de langs geleider van Metabo,
voor de zaaginzet heb ik een 2[SUP]e[/SUP] hands Bosch GKS 66CE 190mm gekocht.

Omdat de zaag met klemmetjes vastgezet wordt onder het inzetblad is het afstellen niet gemakkelijk.
Na een aantal weken is me pas gelukt om alles goed haaks te krijgen en omdat de langs geleider ook goed is afgesteld zaag ik voor mij precies genoeg. (zie afb.)

Ik zou de handcirkelzaag onder een tafel bouwen en ook een invalzaag met rail aanschaffen voor de grote stukken hout zaagt en dat erg precies en gemakkelijk.

Je zult nu waarschijnlijk wel weer een discussie krijgen welk merk invalzaag je moet aanschaffen maar dat laat ik aan jou en je budget over. :D

Mvg,:)
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Heb je mijn topic over een zelfbouw frees/zaagtafel met Festool TS55 gezien? Die is niet demontabel, maar dar zou je er gemakkelijk van kunnen maken.

Het voordeel van een Festool TS55 is dat Festool een module heeft om de zaag in een zaagtafel van Festool te plaatsen. Je kunt hier losse onderdelen van kopen en die gebruiken in jouw zaagtafel. Dat heb ik met mijn zaagtafel ook gedaan.
 

Tessamo

Nieuw lid
5 sep 2016
18
0
Haha, een duidelijke voorkeur voor Festool hier! Nu kan ik dat wel begrijpen, tijdens mijn verbouwing had ik enorm veel schuur- en reparatiewerk aan de kozijnen & heb mede daardoor wat schuurapparaten van Festool aangeschaft. Ik was er enorm blij mee, mijn portomonnee heel wat minder! Maar dat drukt de pret niet, met zuinig gebruik zal ik daar niet heel wat jaartjes van kunnen genieten hopelijk.

@ Den Deze....Een werkbank heb ik inderdaad niet, en helaas ook niet echt de ruimte voor in de schuur. Wel heb ik een flinke overkapping recentelijk gebouwd van Douglas waar ik voldoende plek heb ik lekker mijn gang te gaan. Doel is dus om een freestafel/blad te creeeren wat ik gemakkelijk weg kan zetten in de schuur, en ofwel onder de overkapping, of buiten in het zonnetje neer te zetten op ´schragen´.

@ Spaander...Goede reactie! Uiteraard zal de zuiverheid bepaalt worden door zowel het gereedschap alsook de tafel, goed punt! Aangezien ik vrij gemakkelijk aan staal kan komen is mijn eerste idee om onder het multiplex van staal een frame te maken waar de geleidingen aan vast gelast zitten, alsook de bevestigingspunten voor de bovenfrees & de zaag. Dan heb ik toch de houten top om op te werken, maar wel de stijfheid van staal. Misschien is het budgettechnisch inderdaad wel mooi om mijn weinig gebruikte cirkelzaag onder de tafel te bouwen, en voor de rest een invalzaag met geleider aan te schaffen, niet eens zo´n gek idee!

Overigens is dat wel een enorm mooie tafel zeg! Brengt me weer op allerlei ideeen, als ik deze week een uurtje de tijd heb zal ik op het werk eens het eea tekenen in Autocad, dan zal het wel wat duidelijker zijn wat ik bedoel.

@ L.N. Ik ga je topic eens even goed doorlezen, was hem nog niet tegen gekomen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.