Wandelstok

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Hallo,

Ik zit even met een vraagje. Mijn vader heeft een antiek handvat voor een wandelstok gekocht. Het heeft de vorm van een paardenhoofd en is gemaakt van been. Er zit alleen geen stok aan vast. Het leek me een leuk project om hier een stok aan te maken. Ik zat zelf te denken aan maple, of mischien palissander, maar weet niet of dit uberhoud gedraaid kan worden.
Ik ben opzoek naar wat adviezen en hulp. Is er iemand die een houtdraaibank heeft in de buurt van nijmegen, en daarbij kan helpen, en een idee kan geven wat het ongeveer kost? De wandelstok zal rond de 90 cm lang moeten worden, en dat is natuurlijk al een aardige lengte. Het is voor mij nog volledig onbekend terrein, dus alle tips, hulp en adviezen worden gewaardeerd!

vast bedankt,
gr
Paul
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wandelstokken kun je zowel op de draaibank, alsook uit de hand maken. Uit de hand wordt het meestal wat rustieker - daar gebruik ik hazelaartakken voor die ik met haalmes en spookschaaf glad maak; dan zitten alle bochten die er van nature inzaten nog wel in natuurlijk - vandaar dat rustieke; voor het gebruik maakt dat niks uit. Overigens kun je die bochten er met een verfstripper en een inzetstuk voor de bankschroef ook uithalen, zie bijvoorbeeld http://www.thestickman.co.uk/shanks.htm#stickpress.

Meestal heeft een handvat een cilindrisch gat waar de stok, middels een pen, in gaat. Als je de stok draait is het maken van zo'n pen een integraal onderdeel van het draaiwerk. Voor een 'rustieke' stok uit een tak maak ik die pen aan de bovenkant van de tak met een proppenboor in de kop van de draaibank.

Stokken draaien doe ik tot nu toe in twee delen met een schroefsluiting in het midden (het bed van mijn draaibank is niet lang genoeg om een 90 cm stok in een keer te draaien, dus maak ik van de nood een deugd - een opvouwbare wandelstok...). Alle hout is in principe te draaien, ook palissander. Bij palissander zal het wel een hele opgaaf zijn om een bruikbaar stuk van 90 cm te vinden ;-) Zelf vind ik wengé en bubinga mooie en geschikte houtsoorten om een stok van te draaien. Vooral bubinga afgewerkt met CA-BLO op de draaibank geeft een heel fraai resultaat.
 
Laatst bewerkt:

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Bij deze wat foto's

ik heb deze afmetingen van mijn vader doorgekregen:
Doorsnede buisvormig einde: 2 cm; doorsnede gat voor stok : 1,1 cmDiepste diepte gat (midden): 5cm; Practische diepte gat ( naar de kant toe): 4 cm

ik zal tzt even met de schuifmaat kijken om het wat accurater op te meten.

Ik denk dat voor zo'n kop een hazelaar tak iets te rustiek is (desalniettemin, bedankt voor het aanbod Jan! )
2 delig zou mooi kunnen zijn, maar ik denk dat ik het uit 1 geheel persoonlijk mooier vind. Al is het mischien wel mooi om meerdere stukken aan elkaar te lijmen, om kleur verloop te krijgen (stuk ebben bovenaan, dan een stuk maple eronder, bijvoorbeeld. Maar ik vermoed dat ook daarvoor een draaibank nodig is die het geheel in 1 keer kan pakken.

Gezien de kleur van de kop is maple denk ik ook mooi als ik het donker maak met een beits of eboniser, al heb ik daar geen ervaring mee nog.

Screen Shot 2016-09-13 at 12.46.40.jpgScreen Shot 2016-09-13 at 12.48.10.jpgScreen Shot 2016-09-13 at 12.51.14.jpg
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Heeft u trouwens wel een draaibank?

Nee zeker niet, nog enige ervaring met een draaibank. Vandaar mijn vraag of er iemand is in de buurt van nijmegen met een draaibank. Mijn ervaring met houtbewerken is bijzonder klein en mijn enige 2 projecten tot nog toe heb ik in het even voorstellen topic gepost. Ik ben enorm leergierig, en wil graag overal wat ervaring mee opdoen. Hout draaien heb ik nog nooit gezien, laat staan geprobeerd. Echter, Als ik dan ergens ervaring mee op moet doen met houtdraaier, lijkt me dit een mooi iets om mee te beginnen.
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Al heb ik een draaibank waarop je 1 m1 kunt draaien, zou ik een een ronde wandelstok gewoon met een handschaaf maken, eerst vierkant, 8 hoekig, 16 hoekig en dan rond maken met een schraapstaaltje.
Ik woon in de buurt van Nijmegen, dus als je wil mag je het komen proberen op mijn draaibank.
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Al heb ik een draaibank waarop je 1 m1 kunt draaien, zou ik een een ronde wandelstok gewoon met een handschaaf maken, eerst vierkant, 8 hoekig, 16 hoekig en dan rond maken met een schraapstaaltje.
Ik woon in de buurt van Nijmegen, dus als je wil mag je het komen proberen op mijn draaibank.

Dat is wel tof chris, ik heb de hals van mijn gitaar als rond gemaakt met een spookschaaf, en een draaibank is voor mij helemaal nieuw, dus het lijkt me een leuke ervaring om op te doen. Maak graag gebruik van je aanbod. Ik ben van plan volgende week woensdag naar de fijnhout handel in arnhem te gaan om een stuk hout te halen. Heb jij nog tips of adviezen voor hout dat makkelijk te draaien is? het is de bedoeling om er een wat donkerder hout van te maken, maar, dat zou ik ook kunnen beitsen of lakken natuurlijk.

En om een ronde stok met een diameter van 2cm over te houden, moet ik dan rekening houden met het stuk dat ik koop? b.v. gaat er sowieso een halve centimeter vanaf? of mag ik redelijk dicht tegen die 2 cm aan gaan zitten?

vast bedankt,

gr
Paul
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Ik heb ooit een aantal wandelstokken gemaakt op de draaibank.... als beginner geen gemakkelijke opdracht. echter niet onmogelijk. met één of twee brillen en een schraper kom je er uiteindelijk wel. Een andere optie is om de stok met een spindelguts of scholenguts te draaien en dan met een vinger of meerdere vingers te ondersteunen aan de achterzijde. (dit vind ik zelf altijd een beetje riskant, ik ben altijd bang dat mijn hand of mouw gegrepen wordt door het werkstuk). Hiervan zijn genoeg voorbeelden te vinden op youtube.
Het doel van zowel de vingers als de bril zijn om trillingen zo veel mogelijk te verminderen.
succes met het uitwerken.
Overigens bedenk ik me net dat ik met gemak een stok zou kunnen draaien op m'n hapfo kopieer draaibank. (zie youtube voor voorbeelden) Maar daarvoor zou je wel naar Landsmeer moeten afreizen. Als je daar interesse in hebt stuur me dan even een Pb.

Hartelijke groeten,
Rik
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Héél goed, je laat je niet afschrikken!
Maar kom eerst maar eens wat draaien voordat je hout gaat kopen, ik heb genoeg restanten liggen voor experimenten. Want zoals Rik hierboven ook zegt, het is bepaald niet makkelijk om een stok van 2cm doorsnede en 80cm lang te draaien.
Vandaar dat ik zei dat ik het met een handschaaf zou doen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Haalmes, spookschaaf, EN schaafpaard. Maar dan nog zou ik voor 'vers' hout kiezen. Overigens, een stok met een pen van 1.1 cm om de kop te monteren - dat zou ik niet echt vertrouwen. Ik maak de pennen aan mijn stokken, zeker als er een 'offset' handvat op komt, en niet gewoon een 'knop', minimaal 20 mm.
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Allereerst, bedankt voor het aanbod rik. Echter is dat voor mij op het moment even iets te ver. Maar als het mag houd ik je aanbod in gedachte.
Chris: ik kom graag een keer langs. Leuke ervaring om op te doen vooral! Zou je mij willen mailen met een telefoonnummer of anders per email iets af spreken? ik ben te bereiken via p.thijssen (apenstaartje) gmail (punt) com

bedankt vast!
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
even een kleine update: Met de hulp van chris is de stok 8-hoekig gezaagd. Daarna ben ik met de schaaf naar 16 hoekig gegaan en nu met het schraapstaal de hoekjes er verder af aan het halen. Als maar ronder en ronder :) image1.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.