Shellac kleuren, maar hoe?

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Zoals het onderwerp al doet vermoeden: hoe kan ik shellac donkerder krijgen?

Ik ben een schaaf netjes aan het maken, was wel nodig zeg maar. De vernis van de handvatten was één grote bron van ellende, dus deze heb ik helemaal verwijderd. Na het schuren is uiteraard de donkere kleur gedeeltelijk weg. Dit wil ik graag oplossen alhoewel het niet persé nodig is.

Nu wil ik dus de handvatten opnieuw in de shellac zetten en afwerken met Briwax. Ik heb Liberon dewaxed en gebleekte shellac, dus ik zou graag een portie hiervan donkerder willen maken.

Ik weet dat Paul Sellers 'leather dye' gebruikt, maar ik heb geen flauw idee wat dit is. Daar ben ik dus ook wel nieuwsgierig naar :)
Iemand tips voor mij?
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
Het afwerken met shellac of een ander middel (olie) zal sowieso het hout iets donkerder maken. Ik heb dit bijkleuren bij mijn schaven wel eens opgelost door het handvat eerst te beitsen met Rustin beits bijvoorbeeld:
https://www.baptist.nl/houtbewerkers/houtveredeling/beitsen/rustin-beits-donker-eiken-250-ml
https://www.baptist.nl/houtbewerkers/houtveredeling/beitsen/rustin-beits-rode-mahonie-250-ml (voor roodkleurige handvatten)

Dit zijn beitsen op terpentine basis. Veel andere beitsen zijn op waterbasis ik weet niet of dat goed gaat met shellak. Nog een andere tip: na het (redelijk dik) afwerken met schellak vind ik het een erg mooi resultaat geven om het daarna licht op te schuren met fijne staalwol en daarna met was af te werken. Dit geeft een fijne mooie glans zonder plastic-achtig te worden.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik herken het probleem. Door de resterende donkere delen op het handvat kun je er niet zomaar bleke schellak op zetten, omdat je dan een gevlekt resultaat krijgt. Ik heb het ook opgelost met een laagje gekleurde beits die ik nog staan had. Schellak erboven was bij mij niet nodig meer. Maar als iemand een verfstof kent die je in je schellak moet druppelen om tot een gewenst kleur te komen, zou ik het ook graag weten.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Of een niet gebleekte schellak gebruiken? Schellak is er in verschillende 'kleuren', al naar gelang de 'zuivering' van het basismateriaal. Je moet dan wel schellak-schilfers kopen en zelf met alcohol aanmaken. Voor zover ik begrijp is dat een fluitje van een cent.
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
Inderdaad, voor de handvatten of knoppen van schaven gebruik ik ook donkere schellak (lemon?). Toch is dat voor mij niet altijd voldoende om de kleur goed terug te krijgen. Ik maak de schellak ook zelf aan, d.m.v. een goedkope elektrische koffiemolen maak ik de schilfers klein en laat ze dan een flinke tijd staan in zuivere alcohol (+/- 98%), af en toe schudden.
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Thanks voor alle reacties zover!!

Dit zijn beitsen op terpentine basis.
Gaat terpentine en shellac wel samen?

Door de resterende donkere delen op het handvat kun je er niet zomaar bleke schellak op zetten, omdat je dan een gevlekt resultaat krijgt. Ik heb het ook opgelost met een laagje gekleurde beits die ik nog staan had.
Precies hier ben ik 'bang' voor.

Ik maak de schellak ook zelf aan, d.m.v. een goedkope elektrische koffiemolen maak ik de schilfers klein en laat ze dan een flinke tijd staan in zuivere alcohol (+/- 98%), af en toe schudden.
Goede tip, het verpulveren van de schilfers! Zelf maken is inderdaad ook een optie, maar ik vraag mij af of het dan bij de goede kleur komt. Bovengenoemde beitsen (is dye hetzelfde als beits?) lijken mij een goede oplossing (no pun intended) maar ik wil wel eerst weten of terpentine basis mengt met shellac (pun intended)

Ik maak mijn schellak ook zelf. Ik vond hier een kleurstof die je o.a. kan oplossen in schellak:
http://www.meubelrestauratieshop.nl/contents/nl/d3_beitsen.html (onderaan de pagina)
Heeft iemand daar ervaring mee?
Kijk, dit lijkt ergens op! Hier ben ik ook benieuwd naar! Iemand?
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Laatst bewerkt:

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
De lederbeits ziet er ook goed spul uit. Het is op alcoholbasis, dus je zou het ook met schellak kunnen mengen. Doet Paul Sellers het zo?
Mijn voorkeur gaat ook uit naar een donkere schellak ipv meerdere producten te combineren. Dan moet je geen extra droogtijden respecteren en loop je geen risico dat de producten niet compatibel zijn.
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
Gaat terpentine en shellac wel samen?

Goede tip, het verpulveren van de schilfers! Zelf maken is inderdaad ook een optie, maar ik vraag mij af of het dan bij de goede kleur komt. Bovengenoemde beitsen (is dye hetzelfde als beits?) lijken mij een goede oplossing (no pun intended) maar ik wil wel eerst weten of terpentine basis mengt met shellac (pun intended)
Ik weet niet of ik het zou mengen, sowieso lijkt het me mooier om het hout te kleuren ipv de shellac (geeft een 'dieper' effect). Over elkaar heen aanbrengen is zeker geen probleem zie ook: http://www.rustins.eu/web/images/infosheets_wooddye.pdf
Rustins noemt ook als voordeel van hun beits t.o.v. water- of alcohol beitsen dat de vezels niet/minder omhoog gaan staan, ik heb het nooit vergeleken.

Bij het gebruik van beits, donkere shellac, staalwol en was krijg je i.g.v. een prachtig en verassend duurzaam resultaat. De handvatten en knoppen van mijn meest gebruikte schaven zijn misschien wel het mooist geworden juist door gebruik. Sinds ik de schaafhandvatten met schellak afwerk lijken ook veel minder 'zweterig' aan te voelen t.o.v. de geverniste handvatten.
 
Laatst bewerkt:

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
Mijn voorkeur gaat ook uit naar een donkere schellak ipv meerdere producten te combineren. Dan moet je geen extra droogtijden respecteren en loop je geen risico dat de producten niet compatibel zijn.
Droogtijden is zeker een nadeel, maar voor mij eigelijk geen probleem.
Schellak is volgens mij behoorlijk makkelijk 'spul' en kan bijna overal overheen geplaatst worden. Volgens mij ook ergens te lezen in een blog van Paul Sellers.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
droogtijden zijn te verwaarlozen bij lederbeits, je spreekt over minuten... Even laten intrekken, met een droge doek goed opboenen en dan kan je shellac aanbrengen. Soms mengt de shellac zich wat met de beits maar dat heeft geen effect (zowel visueel als qua duurzaamheid)

Bij pijpmaken is het vaak voorkomend dat de beits in brand gestoken wordt om snel op te drogen, omdat je nadien toch nog gaat polijsten. Dan is de droogtijd enkele seconden.

Overigens: shellac kan je over ongeveer alles aanbrengen, dat klopt. Maar het correct aanbrengen van shellac op grotere oppervlakken is wel een kunst apart.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Gaat terpentine en shellac wel samen?

Dat zou moeten kunnen. Een product op terpentinebasis trekt in het hout. De terpentine zal vervolgens verdampen (dat gaat helaas wel wat langzamer dan bijvoorbeeld wasbenzine of alcohol, dus jet moet wel even geduld hebben). Als het product zelf (dus de 'solids') niet extreem incompatibel is met schellak, of er heel veel van wordt aangebracht (zodat het meer OP dan IN het hout ligt) dan zou het dus geen probleem op moeten leveren.

Schellak mengen met een product op terpentinebasis zal inderdaad niet gaan... tenzij je een forse hoeveelheid emulgator of oploshulp toevoegt - maar dan begeef je je voluit op het terrein van de afwerkproductenalchemist...
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
Een methode is de volgende: verdunde schellak aanbrengen, vervolgens met pigmenten (te koop in de betere
teken en verfwinkel en voor veel doeleinden te gebruiken ) en wederom verdunde schellak het geheel op kleur brengen.
Dunne laagjes met weinig pigment werkt het best. Op deze manier kan je zelfs de vlammen van hout nabootsen.
voor mahonie gebruik je bv bruin, rood en zwart. Daarna afpolitoeren
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Hartelijk dank voor alle reacties! Ik denk dat ik voor de lederbeits ga, laat me dat ook maar eens proberen. Thanks!
Mooi filmpje trouwens Massis, doe je dit al lang?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.