Tamme Kastanje

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.697
2.569
Gaanderen
Net twee stukje kastanje hout opgehaald. Stam ongeveer 60cm diameter en 60 cm hoog.(Waren al gehalveerd) Had ook niet groter moeten zijn want dan kan ik het alleen niet meer tillen.
Nu heb ik nog nooit met kastanje gewerkt. En heb wat vragen. Hout is vanmorgen omgezaagd en ik heb de koppen vanmiddag in de verdunde houtlijm gezet.
Is dit voldoende om scheuren tegen te gaan?
Ik heb met mijn beitel een stuk schors eraf gehaald moet alle schors eraf?
Een deel van mijn beitel werd meteen zwart. Heeft kastanje looizuur en kan ik dit hout ook met ijzerazijn kleuren?
Hout eerst buiten laten liggen of meteen naar binnen?

Alvast bedankt
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
1) het helpt het scheuren uit te stellen. Tegengaan kun je het eigenlijk niet.
2) Ik heb geen ervaring. Voordeel van schors er af is dat beestjes het hout minder aantrekkelijk vinden. Nadeel is dat het harder uitdroogt.
3) ja, dat is een belangrijk verschil tussen tamme en paardekastanje. Tamme heeft looizuur net als eiken. Daarom wordt het ook voor hekken e.d. gebruikt, het looizuur maakt het erg duurzaam.

Ik weet niet op welke termijn je van plan bent er iets mee te gaan doen? Als je iets van 60 cm lang wil maken, dan moet je dat gewoon doen. Als je het een herfst/winter laat liggen, zal je best aan beide zijden 5 cm verliezen waar toch barstjes in zitten, bijvoorbeeld.
 

Stelt

Actieve deelnemer
23 sep 2012
138
1
Schellinkhout
www.facebook.com
Wim

kastanje heeft snel las van blauw schimmel, daarom droog uit de zon en regen wegleggen.
absolut niet verpakken in plastic of papier, de koppen in de houtlijm of paraffine is voldoende.
Als hout looizuur heeft kan je het kleuren met ijzerazijn hoe meer looizuur hoe zwarter het werkstuk word. kastanje heeft een neutrale lichte kleur en neemt goed de kleur op.

gr mark
 

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl