wie wat bewaart die heeft wat - zondag vazendag

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Al 3 jaar had ik op mijn oprit een gigantisch stuk beuk liggen - 110 lang x 80 diameter, met een zijtak.
Elk seizoen zag ik andere paddestoelen, de schors lag er steeds losser op en toen ik ruimte nodig had voor wat nieuw hout, moest de stam er aan geloven.
Aan beide zijden een schijf van 10 cm dik er af, en het aantal barsten liep terug naar nul. Hier en daar leek het hout wat zachter dan ik gehoopt had, maar de tekening verder was wonderbaarlijk....

beuk1a.jpg
beuk1b.jpg
beuk1c.jpg
beuk1d.jpg
beuk1e.jpg
beuk1f.jpg

ongeveer 39 cm hoog, wanddikte 3-6 mm, geschuurd tot korrel 320, 1 laagje olie.

beuk2a.jpg
beuk2b.jpg
beuk2c.jpg
beuk2d.jpg
beuk2e.jpg
beuk2f.jpg

Deze is wat lager, zo'n 32 cm, en bij de rand boven iets dikker, maar verder eigenlijk hetzelfde.
 

Joost den D.

Nieuw lid
7 sep 2016
15
0
Wauw! Echt heel gaaf, lijkt mij erg lastig mooi te krijgen als het hout al zacht is van de rotting....
Vakwerk!

Ik ben erg benieuwd of er een manier is om houten vazen functioneel, dus waterdicht te maken ?

Groetjes Joost
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Er zijn wel manieren:

1) lakken van de binnenkant. Nadeel: als de vaas iets beweegt (bv. door de verandering van temperatuur/vochtigheid van zomer/winter), is het de vraag of de lak heel blijft.
2) idem, maar dan een rubberproduct om bv. daken mee te repareren. Nadeel: de kleur (zwart).
3) pek - in Duitsland gebruikelijk om biervaten mee af te dichten en ook voor houten bierpullen te gebruiken. De kleur is een beetje bruinig.
4) een heel stabiele houtsoort kiezen, of de vaas continu nat houden.

persoonlijk adviseer ik altijd een glazen binnenvaas, ik heb iemand ook wel eens een stuk regenpijp met dop cadeau gedaan bij een vaas. Als er bloemen in staan, zie je het niet, en als je de bloemen er uit haalt, kun je het weghalen.

Zo lang het maar een paar zachtere plekken zijn, is er met het beukenhout nog prima te werken. De lichte stukken zijn soms al erg zacht. Voorzichtig met een scherpe beitel draaien, dan extra dunne 2 secondenlijm er op, en dan schuren.

Die lijm verdwijnt er instantaan in, vaak wordt het hout heet (het drogen is een exotherme reactie). Ik denk dat er in de 2 vazen wel een half flesje lijm van 50 g is gegaan....
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Als je nu eens begint met een beukenstam apart te leggen, dan kun je 2 jaar sparen en 1 jaar cursus volgen en oefenen, dan komt het helemaal goed....

Hehe, daar ga ik serieus eens over nadenken :cool:

Nog een vraagje trouwens:

Heb je die binnenkant (op de foto's) zelf nog donkerder (c.q. pikzwart) gemaakt in software, of was het tijdens fotograferen écht zo donker daar binnen in die vazen?
Gekke vraag misschien, maar ik "zat" al een tijdje met die vraag :p (ben ook zeer benieuwd, want vind het echt EXTREEM zwart).

Maar nogmaals: echt super mooi!

Gr,

Atmoz
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb een foto-hoek met zwarte achtergronddoeken, met 3 studio-lampen met zo'n bovenmaatse spaarlamp achter een stuk witte lichtdoorlatende doek (1x linksvoor, 1x rechtsvoor, 1x boven), en 2 kleine led-lampjes om evt. schaduwen uit te lichten.
Ik maak de foto's met een Canon 50D met standaardlens (Canon 18-55 STM) op een statief met zelfontspanner, met als instelling volgens mij diafragma F22 en de rest automatisch. Voor de 1e foto komt daar dan uit ISO 125, brandpunt 18 mm, sluitertijd 2 s (vandaar het statief). Eigenlijk heb ik behalve wat bijsnijden of (soms) roteren niet veel nabewerking nodig. De RAW bestanden worden door Digikam automatisch goed geïmporteerd. De binnenkant heb ik niet apart donkerder gemaakt. Fotograferen moet voor mij zo min mogelijk werk zijn, elke foto 5 minuten nabewerken zou echt een probleem zijn.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Ik heb een foto-hoek met zwarte achtergronddoeken, met 3 studio-lampen met zo'n bovenmaatse spaarlamp achter een stuk witte lichtdoorlatende doek (1x linksvoor, 1x rechtsvoor, 1x boven), en 2 kleine led-lampjes om evt. schaduwen uit te lichten.
Ik maak de foto's met een Canon 50D met standaardlens (Canon 18-55 STM) op een statief met zelfontspanner, met als instelling volgens mij diafragma F22 en de rest automatisch. Voor de 1e foto komt daar dan uit ISO 125, brandpunt 18 mm, sluitertijd 2 s (vandaar het statief). Eigenlijk heb ik behalve wat bijsnijden of (soms) roteren niet veel nabewerking nodig. De RAW bestanden worden door Digikam automatisch goed geïmporteerd. De binnenkant heb ik niet apart donkerder gemaakt. Fotograferen moet voor mij zo min mogelijk werk zijn, elke foto 5 minuten nabewerken zou echt een probleem zijn.

Thanks! Erg mooi :cool:
Ik fotografeer ook redelijk vaak mijn "werk", en wil erna ook niet te veel bezig zijn met bewerken.
Maar soms komt het net iets mooier uit als je me de belichting speelt. Mooi om te zien dat jou zwart al zo zwart was!
Gave camera ook, ik moet het doen met een "standaard" 500D. Wordt misschien eens tijd voor een upgrade...

Keep it up!

Grtz,

Atmoz
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.