houten spiraal

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
een vraag voor iedereen hier die van technische uitdagingen houdt-

ik moet iets maken waar een onderdeel een houten spiraal is in de vorm van een kegel.
mijn vraag is hoe je bij het lamineeren op een kegelvormige mal van mdf duk uitoefend
zodat de lagen overal mooi aansluiten.
ik hoor graag wat jullie ideen erover zijn!

groet
annette
 

WR1944

Oud hout
Dat zal lastig worden. Als de draad van het hout in een bepaalde richting moet lopen kan je alleen met smalle segmenten werken. Als de kegel niet afgeknot is zal bij het puntje de buigingsstraal onmogelijk klein worden.
Misschien helpt een schets of tekening om gerichter advies te geven. Om het laminaat op een kegel aan te drukken kan je met een contra-kegel werken die op het laminaat gedrukt wordt. Je moet zorgen dat het laminaat dan niet verschuiven kan.
Je zou ook de volledige kegel kunnen lamineren en later de spiraal er uit zagen of frezen.
Ik hoop dat je wat hebt aan deze losse flodders. De uiteindelijke uitwerking lijkt me erg interessant.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Kan je iets met vacuüm?
Of:
De kegel met de gelamineerde spiraal in een bakje zetten. Daarna het bakje vullen met gedroogd zand en dat aandrukken? De laagjes van de spiraal fixeren door aan weerzijde daarvan blokjes op de kegel lijmen. De blojes, aan de zijde waarmee zij in aanraking komen met lijm van de spiraallaagjes afplakken met tape om aanhechten van de lijm aan de blokjes te voorkomen.
Is dat iets voor je?
 

tuoh

Oud hout
Vervang de mdf op de kegelvormige mal door houten latten met een onderlinge spatie van ong. 20mm.
Door deze open structuur van de mal kan je werken met klassieke spantangen om je gelamineerde onderdelen van de spoed vast te klemmen tijdens het verlijmen.

Bovenstaande gaat enkel op bij grotere afmetingen, als dit niet werkt kan je ook overwegen om de gelamineerde latten te klemmen met houten bruggetjes die je vastschroeft op de mal met telkens twee schroeven onder en boven de spoed.

Mvg,

André
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Annette.
Als ik het goed begrijp moet er fineer in spiraalvorm rond een kegel.
Vergeleken met jouw studie-achtergrond ben ik natuurlijk maar een hout(draai)kluns: dus met enige schroom.
Men neme een mal waar overheen dun plastic, waar de kegel met fineerspiraal (inclusief lijm) inligt. Dit geheel weer afdekken met folie om verlijming met andere delen te voorkomen. Maak een langwerpig jutezakje en doe daar in een plastic zakje droog zand in. Drapeer/druk dit over het geheel met een plankjes erop. Klemmen op de plankjes en aandrukken.
Of nog simpeler: omwikkel de kegel met fineer met folie - wind er een binnenband van de fiets omheen en pomp deze op.
Tenminste als ik je goed begrepen heb..............
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Als je het wil fineren lijkt een binnenband er omheen wikkelen de meest logische keuze - gewoon beneden aan beginnen en maar doordraaien, dan druk je alle lucht eruit.

Ook aan stomen gedacht? Heb je wat meer controle.
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
hoi mannen-bedankt voor de tips-leuk dat er toch steeds weer iets tussen zit waar ik nog niet aan gedacht had.
dat met zand was een nieuwe.aan een fietsband had ik ook al gedacht-vind ik een interessante idee,maar ik denk niet dat het breed genoeg is(breedste deel v/d spiraal is 6cm.)

ik heb een kegelvormige mal van mdf gemaakt en gezien ik een goede
vaccumpers heb gaat daar dan ook mijn voorkeur na uit.lamineeren is in dit geval betrouwbaarder dan stomen - dan zit je helaas altijd met de onzekere faktor van het terugspringen en de kans dat je meerdere mallen moet maken voordat het klopt en je ben erg beperkt in je houtkeuze .het moet licht hout zijn en essen heeft in dit geval een te open nerf.de klant vraagt om berken of esdoorn en dat buigt niet goed genoeg.

ik ga een "custom made" kegelvormige zak voor mijn pers knutselen ,met die die ik heb krijg ik te veel plooien op de vorm. dan 3 lagen 1mm vliegtuigtriplex ,veel plakband en hopen dat het lukt.

nog bedankt!

annette
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.