Boomstam schijven, hulp gevraagd

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Goedemiddag,

Ik heb hier een aantal schijfjes van een boomstammetje (dacht van een berk, 12-15cm diameter 3-4-5cm dik) en daar wil ik een cirkel uithalen met een diameter van zo'n 6cm. Dus netjes vanuit "het midden" een passer gezet en een cirkel getekend.
En vanaf daar begon de ellende hahaha.... Ik beschik niet over het beste gereedschap en dat merk je! Ik heb diverse pogingen gewaagd en echt alles vernaggeld!

1. Gaatje boren, decoupeerzaag erin en gaan!.... Nou niet dus.
2. Vanuit het center een gaatje boren en van daaruit met de decoupeerzaag naar de buitenste rand om zo "taartpunten" te kunnen zagen... Zodat ik makkelijker rond zou komen met de decoupeerzaag als genoemd in poging 1. Dat werkte iets beter maar verre van geweldig...
3. Grof zagen met de decoupeerzaag en afwerken met een beitel, ook dat geeft vreemde hoeken en een slordig uiterlijk.

Het liefst knal ik ze (of ja dat laat ik dan doen) onder freesmachine die dit exact kan en dit kan herhalen bij enkele andere.
Maar waar vind ik zoiets? En vooral, wat zou dat kosten??? Ze hebben hier wel stadswerkplaatsen en een fablab maar kan er geen prijzen over vinden.... Iemand enig idee wat zoiets zou mogen/moeten kosten? Dan kan ik met een prijsidee van de week eens langsgaan.

Alvast bedankt voor de reacties.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als je een schuurschijf hebt of een slijpbank/station kan je het nog wat bijwerken.
Of grof de cirkel zagen en dan netjes met een flinke vijl rondvijlen, dat moet wel lukken.
En anders de oplossing die hierboven door Ronald genoemd wordt, dat gaat lekker snel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.