Japans kristal (houten constructie puzzel)

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Anderhalve week geleden ben ik begonnen met het in wat avonduurtjes maken van een zgn. Japans Kristal, uit het boek 'Spelen met puzzels' van Peter van Delft en Jack Botermans.
Ik heb het kristal gemaakt uit enkele stukken hout die ik nog had staan. Eerlijk gezegd heb ik geen idee welke soorten het zijn; gewonnen uit afgeschreven hardhouten kozijnen (meranti?) en een salontafel van wat zachter, lichter hout (kersen?).

Japans Kristal.jpg

50 stukjes van 2x2 balkjes, die op een ingenieuze wijze in elkaar passen en 1 'sleutelstuk', dat kan draaien en de puzzel 'opsluit':

sleutelstuk.jpg

De balkjes heb ik gemaakt met m'n zaagtafel en vandikte bank. De rest ging met het handje en vereiste enige oefening voor deze jongen. De eerste paar stukjes hebben me niet gek veel minder tijd gekost dan de hele rest en uiteindelijk heb ik ze ook nog weggegooid omdat ze niet goed pasten (te los). :p

Eerst heb ik alle balkjes op de juiste lengte afgezaagd. Vervolgens de inkepingen afgetekend en uitgezaagd en gehakt. Misschien dat ik in het vervolg het op de juiste lengte zagen wel als laatste zou doen en in eerste instantie een centimetertje teveel zou afzagen (je hebt dan wel een halve meter extra hout nodig).
De dikte van de balkjes luistert heel nauw en het werkte bij mij alleen door het gebruik van een balkje om de afstanden op de balkjes af te tekenen. (gelijkend op de wijze waarop je zwaluwstaarten kunt aftekenen) De bodem van de inkepingen heb ik met een mes in het hout aangegeven, m.b.v. een op een balkje geplakte stalen liniaal, hier op de voorgrond.

Japans Kristal 1.jpg
Daar kan je dan het af te tekenen stukje tegenaan leggen et voilá: altijd raak.

De verstekzaag was ingesteld de helft van de dikte van een balkje. Daarmee zijn alle inkepingen ingezaagd. Daarna is het een kwestie van enige arbeid met beitels. Passen, bijsnijden, passen, bijsnijden, repeat. Een vlijmscherpe beitel is een absoluut vereiste, zeker in het donkere hardhout, dat nogal makkelijk uitbrak. Maar als je in de flow raakt is het met een beetje Ludovico Einaudi op de achtergrond lekker rustgevend werk.

Ik ben redelijk tevreden, al zijn na wat schuurwerk sommige delen die van het zachtere hout zijn gemaakt heel iets te smal geworden, waardoor er her en der wat kiertjes te zien zijn. Aan de andere kant is het bij een heel nauw sluitende puzzel erg lastig de puzzel goed in elkaar te krijgen. Als ik 'm vergelijk met de foto uit het boek, is 'ie in ieder geval best goed gelukt. Nu nog even kijken of ik 'm ga lakken of oliën

Voor degenen die 'm zelf willen maken, dit zijn de onderdelen (en aantallen) van de puzzel:

Japans kristal onderdelen.jpg
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Heel mooi, een goede oefening om nauwkeurig hout te bewerken.
Moet ik ook eens proberen.Ronny

Het zeker een goede oefening. De puzzel verleent wel enige coulance; er waren een paar stukjes van de 'e' variant waarbij er een klein randje afbrak (beitel niet scherp genoeg meer). Hier zie bij een opgebouwd kristal echter niets van terug. :eek:
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Ingenieus die Japanse dingen toch.
Ik vind 'm behoorlijk netjes geworden hoor, m'n complimenten
Dankjewel! Volgens mij is het ook wel een kunst om te balanceren tussen kritisch naar jezelf zijn en genieten van iets dat je hebt gemaakt zonder miereneukerij.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Fraai werkstuk en keurig gemaakt! Volgens mij moet ik dat boek ook maar eens kopen...
Blijkbaar heb jij daar ook last van; "kritisch naar jezelf zijn".
In ieder geval, bijzonder geslaagd!

Groet,
Jan

Edit; zojuist boek besteld bij die grote firma met dat dikke mannetje. ;-)
 
Laatst bewerkt:

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Fraai werkstuk en keurig gemaakt! Volgens mij moet ik dat boek ook maar eens kopen...
Blijkbaar heb jij daar ook last van; "kritisch naar jezelf zijn".
In ieder geval, bijzonder geslaagd!

Groet,
Jan

Edit; zojuist boek besteld bij die grote firma met dat dikke mannetje. ;-)

Dankjewel. Mooi boek, dat ook gewoon erg leuk is om door te bladeren. Ga je geen spijt van krijgen.

Goed gedaan hoor! Het lichte hout lijkt op het hout van m'n Jenga (els).

Volgens mij is het hout van een Jenga set wel een stuk harder. Zou wel mooi hout zijn om zo'n kristal uit te maken.


Dankjewel!
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Logisch is het m.i. ook niet maar mijn Hasbro Jenga set is echt van elzenhout, hardheid vergelijkbaar met kersen. Misschien hebben ze voor een zachte houtsoort gekozen zodat een instortende toren niet je (houten) tafel of vloer beschadigt.

http://boardgames.se/Jenga/en

Zou het nog wel passen als je het lakt?

Oh excuus, ik bedoel dat het hout van een Jengaset harder is dan het hout uit mijn kristal en dat het daarom mogelijk geen elzenhout is. :) Wat betreft het lakken; ja, daar was ik ook benieuwd na, maar aangezien het nu her en der wat al te losjes zit hoop ik dat dat opgelost wordt. Het blijft een leerproces!
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Fraai hoor, het in elkaar zetten van zo'n puzzel is al een zenuwen werk maar deze puzzel zelf maken is volgens mij nog een grotere uitdaging.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.