Een betere zaagtafel dan mijn Scheppach TKH, maar welke?

de waard 71

Nieuw lid
17 aug 2016
14
0
Hi,

heb momenteel een Scheppach TKH met korte aanslagen, plaatstalen tafel zonder hoekverstelling en zonder afzuigaansluitingen op de zaag. Ik heb hem voor de hobby:), zaag wat balkjes voor de verbouwing en wil proberen een paar meubeltjes voor mezelf te maken, verder niks, maar wie zal het zeggen (als ze heel mooi worden...).

De requirements/eisen voor de betere zaagtafel:
1) langere/bredere aanslagen, zodat ik grotere platen kan zagen (laten we zeggen een gelijmde plaat van 60x200 cm wil ik wel rondom/strak en haaks kunnen zagen (blad voor badkamermeubel van eiken..), 2.44x1.2m MDF/multiplex platen, doe ik wel met m'n invalzaag)
2) hoekverstelling blad
3) beetje sterke motor is wel fijn als ik wat dikker eiken wil schulpen
4) als het betaalbaar is, een gietijzer blad :)
5) zo stabiel en nauwkeurig als mogelijk
6) ik wil er max. 500Euro aan uitgeven (zonder afzuiging)
(7) hij mag ook 380V zijn)

Mijn eigen research:
a) Tsem 315 Profi Line: hier wordt ik niet heel warm van, maar lijkt te voldoen aan alle eisen. behalve misschien aan 5)??? 4KW motor, kost 280Euro. PS. wat denken jullie van deze zaag vs. een Scheppach TK verlengde aanslagen? De Scheppach heeft een zwakkere motor (1.5KW) maar scoort misschien wel beter op eis 5? Zijn beide machines ueberhaupt bruikbaar om een meubeltje te zagen? (Ik begrijp dat een scherp en goed zaagblad van belang is.)
En dan nu de wat betere machines:
b) Elektra Bekum PK250. Staat momenteel op MP, maar voor 750Euro.... Helaas net iets te veel.
c) Metabo Magnum tk 1688, lijkt momenteel op MP voor net onder de 500Euro te kunnen.
d) ???

Ben benieuwd naar jullie tips/voorstellen! Misschien zit er nog iets tussen a) en b+c)?

groeten!
 

blackarmor

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
189
2
kapelle op den bos Belgie
ik heb zelf een robland k26 , en ik krijg makkelijkere en beter resultaten met mijn invalzaag als met de tafel voor grotere stukken . ( het gelijmde meranti keukenblad is maar 1,6m op 65 en dat was al een miserie om te manipuleren op de zaag imo )
ik weet niet van waar je bent maar deze is prijs per kg wel interesant ;)
http://www.2dehands.be/bouw/gereeds...g-kamro-ideaal-voor-langszagen-307602876.html

en kijk ook zeken een s naar de UK , gezien de lage stand van de pond .
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
misschien is dit ook een optie, wel een stuk lichter dan bovenstaande, maar zo blijf je wel in dezelfde familie:

Scheppach TS2500

succes ermee en veel plezier met je zoektocht!
 

de waard 71

Nieuw lid
17 aug 2016
14
0
@blackarmor:
1) heftig stuk staal (from the dark side...), maar da's nie eg wa ik zoek :)
2) uit interesse: waar gebruik je je zaagtafel dan wel nog voor?

- - - Updated - - -

@seeker: ebay-kleinanzeigen is idd interessant en de Scheppach TS2500 lijkt een hele mooie fit met mijn eisen! Ik ga het eens verder onderzoeken.
 

de waard 71

Nieuw lid
17 aug 2016
14
0
Zo, vanavond ga ik een kijkje nemen naar een TS2500, https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/scheppach-tischkreissaege-ts-2500/507621447-84-1130 Maar nu de hoofdvraag: wat ga ik allemaal controleren om te bepalen of de zaagtafel in orde is?

ik dacht zelf:
1) aanzetten, luisteren naar vreemde geluiden
2) uitzetten en kijken of de motorrem werkt
3) hoogte- en hoekverstelling testen
4) geleidingen testen op voelbare speling

ben ik iets vergeten? Wat denken jullie trouwens van de vraagprijs?
 

MinivanDoom

Actieve deelnemer
8 mrt 2016
37
0
Hier toch een zaagtafel topic en wil niet nog een topic neerplempen.

Ik heb op het moment een walgelijke Einhell zaagtafel. Als ik tegen de parallelaanslag blaas trekt hij 45 graden krom, het blad is na 3 weken al meer duinen als zoutvlakte en de afkort slede gaat op zijn beste dag 5 graden heen en weer.

Wel goed recyclebaar, aangezien het zo'n beetje 80% plastic is. Maar goed.

http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...23389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr&pos=31

Ik weet dus niet waar ik goed aan doe. Budget is laag, misschien 200 euro. Ik wil gewoon netjes recht kunnen zagen zonder iedere snede 10 min bezig te zijn met de hele tafel verbouwen om alles recht te krijgen. Mijn werkplekje is niet groot en plaatmateriaal of dergelijken zaag ik nooit dus tafels van 2 meter breed heb ik niet nodig. Waar moet ik op letten als ik zoek? Wat moet ik opofferen met 200 euro en wat niet?

Ik heb geen auto of rijbewijs dus iemand anders zou mij moeten helpen en kan moeilijk vragen of ze me naar Limburg (of Duitsland) rijden.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hier toch een zaagtafel topic en wil niet nog een topic neerplempen.

Ik heb op het moment een walgelijke Einhell zaagtafel. Als ik tegen de parallelaanslag blaas trekt hij 45 graden krom, het blad is na 3 weken al meer duinen als zoutvlakte en de afkort slede gaat op zijn beste dag 5 graden heen en weer.

Wel goed recyclebaar, aangezien het zo'n beetje 80% plastic is. Maar goed.

http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...23389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr&pos=31

Ik weet dus niet waar ik goed aan doe. Budget is laag, misschien 200 euro. Ik wil gewoon netjes recht kunnen zagen zonder iedere snede 10 min bezig te zijn met de hele tafel verbouwen om alles recht te krijgen. Mijn werkplekje is niet groot en plaatmateriaal of dergelijken zaag ik nooit dus tafels van 2 meter breed heb ik niet nodig. Waar moet ik op letten als ik zoek? Wat moet ik opofferen met 200 euro en wat niet?

Ik heb geen auto of rijbewijs dus iemand anders zou mij moeten helpen en kan moeilijk vragen of ze me naar Limburg (of Duitsland) rijden.

Dit is wel iemand ander z'n topic maar om toch een kort antwoord te geven; Die EB is wel een bouwzaag en zaagt wellicht iets beter dan de Einhell maar voor echt nauwkeurig is je budget wat laag.
Soms zie je op het marktplein wel zo'n kleine oude ulmia voor een klein prijsje en en dat is eigenlijk voor jouw budget het beste denk ik.
Of kijk voor een Inca, da's goed en toch niet heel duur; http://www.marktplaats.nl/z/doe-het-zelf-en-verbouw/inca.html?query=inca&categoryId=239
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.