Rob Parry Stoel (examen project HMC)

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Beste allen,

Hier volgt een foto verslag van het examen project waar ik vorig jaar juli m`n deeltijd opleiding aan het HMC heb afgerond.
Geniet ervan!

----------------------------------
Inleiding

De opdracht om een stoel te maken opende een wereld voor me. Al ruime tijd voordat ik aan de slag moest zocht ik rond op internet naar mooie stoelen. Een van de stoelen die ik tegenkwam is deze stoel. “De 1611” van Rob Parry. Dit bleek een Nederlander te zijn! Uiteindelijk kwam ik op zijn site terecht. (www.robparry.nl).
Rob Parry(inmiddels 90 jaar oud!) was zelf leerling geweest bij Gerrit Rietveld en was in de jaren 50/60 een toonaangevend ontwerper. De moderne variant van de brievenbus is door hem, in samenwerking met zijn compagnon, ontworpen.
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en contact gezocht om te vragen of ik de stoel mocht gebruiken als afstudeerproject. En jawel, dan mocht!
En nu komt het allermooiste, ik mocht langs komen bij zijn woning/aterlier om een kopie van de oorspronkelijke tekeningen op te halen. Wat een bijzonder moment was dat!
1.jpg
Bovenstaand het origineel.. stay tuned voor mijn versie! (ps. dit is m`n school verslag, jepz er zitten veel spelfouten in, en misschien ook wat zinnen die minder op jullie gericht zijn.. excuus daarvoor, zie even geen tijd om hem weer helemaal aan te passen)
 
Laatst bewerkt:

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Werktekening

De werktekening, was een kopie van de oorspronkelijke werktekening. De uitgegumde lijnen waren zelfs nog te zien! De tekening was echter zonder maten. En bijna alles in deze stoel is taps en afgerond. Erg lastig om maten uit te halen. Dus ging ik enthousiast aan de slag om de lijnen om ander papier over te nemen zodat ik het kopie nog netjes kon terugbrengen naar Rob Parry. Uiteindelijk heb ik de tekening laten inscannen bij een kopieshop. En de digitale versie heb ik vervolgens in sketch up overgenomen en verwekt tot een 3D versie, inclusief alle verbindingen. Vervolgens heb ik deze 3D in lay out omgezet tot werktekening. Dit was een goede manier om sketch up heel goed te leren kennen. Om echt alles goed te doen was een cursus Sketchup en Layout nodig. Maar het resultaat is er dan wel! Overigens heb ik niet een exacte kopie gemaakt. Het oorspronkelijke ontwerp had veren onder het kussen. Mijn versie heeft spijlen. Met de werktekening ben ik vervolgens weer terug gegaan naar Rob Parry om hem zijn kopie terug te geven met en hem te bedanken met een lekkere fles wijn. Fantastisch om het verraste gezicht van de man te zien. Hij glunderde helemaal. Ook was dit een moment om de stoel nog een goed na te meten. Wat blijkt, de originele werktekening was een eerdere versie en was op diverse plekken aangepast. Deze moest ik vervolgens weer verwerken in het 3D ontwerp.
rob parry.jpg
Bij Rob Parry m`n tekeningen laten zien!

digitekening 1.jpgdigitekening 2.jpgdigitekening 3.jpg
Tekeningen netjes uitgewerkt (uit respect voor Rob Parry de maten weggelaten)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
[h=2]Hout halen[/h]Het liefst gebruik ik inlands hout. En wat is mooier om deze Hollandse stoel met hout te maken van eigen bodem. Mijn oog viel op iepenhout. Dit hout had ik al eerder voor een ander meubel gebruikt en vind het hout erg mooi. Het hout voor de stoel heb ik, samen met mijn schoonvader, gehaald bij een kleine houthandel in Brabant. Deze houthandel verkoopt vrijwel alleen Iep. Dit iepenhout is het resultaat van het rooien van de bomen die ziek zijn en anders een bacterie kunnen overdragen naar andere iepenbomen. Dit maakt het hout naar mijn mening erg duurzaam.

iep 4.jpgIMG_20151114_114029.jpg
Mooie stukken hout! en een karrtje vol hout, een deel hiervan heb ik gebruikt voor de stoel
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
[h=2]Kopieer mallen.[/h]Door alle taps lopende onderdelen heb ik gekozen voor elk onderdeel(op uitzonder van 2 onderdelen)een mal te maken. Omdat ik de tekening toch al digitaal was, heb ik ervoor gekozen om de onderdelen te CNC-frezen. Bij RDM Makerspace heb ik hiervoor een cursus gevolgd waarna ik de machine zelf mocht bedienen en m`n mallen dus kon uitfrezen.

IMG_20160301_123443.jpg IMG_20160301_114734_1.jpg

Hier de foto`s van proces van het frezen en het pad van de Frees op de computer!

- - - Updated - - -

Zo dat is het voor vandaag! Ik hoop spoedig meer te posten!
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
gaaf project, ik heb zelf ook op het HMC gezeten dus dat maakt het des te interessanter om te volgen.

het examenproject was voor mij ook het hoogtepunt van de opleiding!

groeten mark
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
11~01.jpg
Nog een foto van de vorige post! De mallen zo op de grond gelegd dat al op een stoel leek! Helaas kon ik nog niet proefzitten haha. Wel kom ik met de malleen een beetje vergelijken met de andere stoelen die ik in huis heb staan. Spannend was dat!
Het hout sorteren

De stoel is gemaakt van redelijk dikke stukken hout. Dit maakte het mogelijk om vrijwel alle onderdelen te spiegelen. Dit was een flink gepuzzel! Dit onderdeel vind ik erg leuk om te doen. Helaas ging het doorzagen van de armleuningen niet goed waardoor ik de tekening kwijt ben geraakt. Erg balen.. dat was natuurlijk de plek die echt goed in het zicht zou komen. Iep verscheelt erg in kleur. Doordat het hout zo is gesorteerd dat de zitting, het onderstel en de spijen en regels ieder een eigen kleur heeft en dus niet te bont of rommelig.

IMG_20160303_090715.jpg

Delen grof zagen, en kopiërfrezen

Nadat de delen grof met de lintzaag gezaagd zijn is al aardig te zien hoe mooi de onderdelen op elkaar aansluiten. Vervolgens heb ik de mallen op de onderdelen geschroefd. Dit op de plekken waar later toch verbindingsgaten zullen komen.(zie de mallen), achteraf had ik dit anders willen aanpakken. De schroefgaten zaten niet allen op een onzichtbare plek.Bij het frezen moet je goed in de gaten houden met de richting van de nerf. Ook kopse kanten zijn erg moeilijk om te frezen. De vlakke kanten heb ik daarom gezaagd en de ronde vormen geschuurd.
IMG_20160304_161148.jpg

Zijkanten van de zitting verbinden

Onderdelen schuin verbinden is ook een flinke klus. Maar met de goede voorbereiding en advies van andere meubelmakers heb ik ervoor gekozen in de grote hoek, waar de zitting de rugleuning ontmoet, een grote “domino” te maken. In de kleine delen voldeden domino`s van 10mm dik.
Voor de langgatboor moest ook een mal gemaakt worden om de schuine smalle delen goed vast te zetten op de tafel.
IMG_20160318_143931.jpg
Eigen grote domino`s maken, de randjes zijn afgerond
met vijlen, zo precies komt dat nou ook weer niet aan
de binnenkant van de verbinding.
IMG_20160318_154844.jpg
De delen passen goed!
IMG_20160318_155732.jpg
 
Laatst bewerkt:

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
En toen…. Het verbinden…
Gewoon klemmen erop zetten kan niet. Er waren verschillende mogelijkheden maar ik vond ze alle niet gebruiksvriendelijk genoeg, uit eindelijk heb ik advies gevraagd op dit forum. Daar werd een product voorgesteld waarop iemand anders weer opperde om dit product na te maken door deurhengen af-te-korten. Erg leuk om m`n eigen gereedschap te maken die ik opnieuw en opnieuw kan gebruiken!
IMG_20160320_162829.jpg IMG_20160320_163846.jpg

En zo werken de klem-hulpen! het midden van de verbinding. De verbindingen gingen erg mooi dicht!
IMG_20160325_093702.jpg
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
[h=2]Spijlen[/h]De zitting bestaat uit een soort lattenbodem van brede spijlen waar een kussen op komt te liggen. Deze spijlen heb ik zo gemaakt dat ze werken als een soort grote domino`s. Ze zijn 10mm dik en de gaten waarin de spijlen moeten komen kunnen gemaakt worden door een dominofrees. De spijlen voor de zitting en de hoofdsteun zijn recht. Deze waren gemakkelijk te maken met een halfrondfreeskop op de stationair frees. De spijlen op de rugleuning zijn gebogen voor een nog comfortabeler zitpassing. Als techniek voor het buigen heb ik gekozen om te lamineren met een mal en contramal.
De mal en de contramal zijn niet exact het zelfde. De multiplex mal is mede CNC-gefreesd samen met de andere onderdeel mallen. Door deze radius te kopiëren met een 10 mm freesje kreeg ik de moedermal voor de mal en contra-mal. Deze heb ik doorgezaagd en vervolgens meerdere delen op elkaar gelijmd zodat de te lamineren delen er precies tussen passen. Deze hebben dan nog enkele millimeters om vlak geschaafd te worden. Om het verschuiven van het hout te voorkomen heb ik zijwanden gemaakt. De mallen zijn te zien in de achtergrond van de foto`s hieronder.
IMG_20160304_144433.jpg IMG_20160415_093654.jpgIMG_20160415_115345.jpg
Zoals hier te zien is lamineren een manier van buien met veel hout verlies. Een volgende keer zou ik waarschijnlijk kiezen voor stomen. Ik vond het zonde van het mooie hout! Maargoed, daar komt dan ook weer een hele andere mal bij kijken.

het buigen ging letterlijk niet vlekkeloos, bij het drooglijmen brak het hout op de kleine bocht.
Op advies van een andere meubelmaker heb ik het hout tijdelijk ondergedompeld in water.
IMG_20160415_122840.jpg
Maar het hout is hierdoor zo nat geworden dat het de lijm niet goed gehecht heeft. Het brak niet… maar was wel beschimmeld, poging 2 was dus ook gefaald.
IMG_20160415_122859.jpg IMG_20160422_100734.jpgIMG_20160422_100742.jpg
Driemaal is scheepsrecht zeggen ze wel eens, zo was het ook met het buigen van de rug spijlen. Als 3[SUP]e[/SUP] test had ik namelijk de delen met lijm geperst. Dat maakte de delen net flexibel genoeg! Hoezee!
IMG_20160415_135743.jpg

De gebogen spijlen zijn keurig uit de mal gekomen. Met een R5 afrondfrees frees ik aan alle vier de hoeken een ronding aan de spijlen. Nu is uiteinde zoals een grote domino.
DSC_0209.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Zo Nico, da's een mooi project.
Leuk ook dat je de ontwerper hebt ontmoet en dat je een kijkje bij hem mocht nemen.
Is toch ook een eer voor hem dat je een ontwerp van hem wilt gebruiken.
Ben benieuwd wat hij ervan vond toen de stoel klaar was?
Ik ben nieuwsgierig naar het vervolg.
 
Laatst bewerkt:

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Hoe dik zijn de plankjes voor je lamineer hout? Blijft de vorm van de mal goed staan, of veert het hout nog terug?

Gelamineerd sprong het niet of amper terug.. Het zijn delen van 3,333 mm dik.. nouja in praktijk waren ze 3,4 mm dik. Achteraf toch 0,3 mm moeten weg schaven, schuren.. was niet zo slim haha. Maar 10 mm moesten ze worden om een bredere 10mm domino te worden :)

Thx voor de leuke reacties! Ik ga m`n best doen om het verslag in een redelijk tempo te posten!
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.