PDA

Bekijk Volledige Versie : Rob Parry Stoel (examen project HMC)

Nico Kliko
10-09-16, 18:53
Beste allen,

Hier volgt een foto verslag van het examen project waar ik vorig jaar juli m`n deeltijd opleiding aan het HMC heb afgerond.
Geniet ervan!

----------------------------------
Inleiding

De opdracht om een stoel te maken opende een wereld voor me. Al ruime tijd voordat ik aan de slag moest zocht ik rond op internet naar mooie stoelen. Een van de stoelen die ik tegenkwam is deze stoel. “De 1611” van Rob Parry. Dit bleek een Nederlander te zijn! Uiteindelijk kwam ik op zijn site terecht. (www.robparry.nl (http://www.robparry.nl/)).
Rob Parry(inmiddels 90 jaar oud!) was zelf leerling geweest bij Gerrit Rietveld en was in de jaren 50/60 een toonaangevend ontwerper. De moderne variant van de brievenbus is door hem, in samenwerking met zijn compagnon, ontworpen.
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en contact gezocht om te vragen of ik de stoel mocht gebruiken als afstudeerproject. En jawel, dan mocht!
En nu komt het allermooiste, ik mocht langs komen bij zijn woning/aterlier om een kopie van de oorspronkelijke tekeningen op te halen. Wat een bijzonder moment was dat!
52343
Bovenstaand het origineel.. stay tuned voor mijn versie! (ps. dit is m`n school verslag, jepz er zitten veel spelfouten in, en misschien ook wat zinnen die minder op jullie gericht zijn.. excuus daarvoor, zie even geen tijd om hem weer helemaal aan te passen)

Nico Kliko
10-09-16, 19:12
Werktekening

De werktekening, was een kopie van de oorspronkelijke werktekening. De uitgegumde lijnen waren zelfs nog te zien! De tekening was echter zonder maten. En bijna alles in deze stoel is taps en afgerond. Erg lastig om maten uit te halen. Dus ging ik enthousiast aan de slag om de lijnen om ander papier over te nemen zodat ik het kopie nog netjes kon terugbrengen naar Rob Parry. Uiteindelijk heb ik de tekening laten inscannen bij een kopieshop. En de digitale versie heb ik vervolgens in sketch up overgenomen en verwekt tot een 3D versie, inclusief alle verbindingen. Vervolgens heb ik deze 3D in lay out omgezet tot werktekening. Dit was een goede manier om sketch up heel goed te leren kennen. Om echt alles goed te doen was een cursus Sketchup en Layout nodig. Maar het resultaat is er dan wel! Overigens heb ik niet een exacte kopie gemaakt. Het oorspronkelijke ontwerp had veren onder het kussen. Mijn versie heeft spijlen. Met de werktekening ben ik vervolgens weer terug gegaan naar Rob Parry om hem zijn kopie terug te geven met en hem te bedanken met een lekkere fles wijn. Fantastisch om het verraste gezicht van de man te zien. Hij glunderde helemaal. Ook was dit een moment om de stoel nog een goed na te meten. Wat blijkt, de originele werktekening was een eerdere versie en was op diverse plekken aangepast. Deze moest ik vervolgens weer verwerken in het 3D ontwerp.
52344
Bij Rob Parry m`n tekeningen laten zien!

523475235052349
Tekeningen netjes uitgewerkt (uit respect voor Rob Parry de maten weggelaten)

Athanor
10-09-16, 19:20
Leuk man! En wat een interessante site van een gerennomeerd ontwerper! Dank voor de link!

Fons

Nico Kliko
10-09-16, 19:22
Hout halenHet liefst gebruik ik inlands hout. En wat is mooier om deze Hollandse stoel met hout te maken van eigen bodem. Mijn oog viel op iepenhout. Dit hout had ik al eerder voor een ander meubel gebruikt en vind het hout erg mooi. Het hout voor de stoel heb ik, samen met mijn schoonvader, gehaald bij een kleine houthandel in Brabant. Deze houthandel verkoopt vrijwel alleen Iep. Dit iepenhout is het resultaat van het rooien van de bomen die ziek zijn en anders een bacterie kunnen overdragen naar andere iepenbomen. Dit maakt het hout naar mijn mening erg duurzaam.

5235252351
Mooie stukken hout! en een karrtje vol hout, een deel hiervan heb ik gebruikt voor de stoel

Nico Kliko
10-09-16, 19:25
Kopieer mallen.Door alle taps lopende onderdelen heb ik gekozen voor elk onderdeel(op uitzonder van 2 onderdelen)een mal te maken. Omdat ik de tekening toch al digitaal was, heb ik ervoor gekozen om de onderdelen te CNC-frezen. Bij RDM Makerspace heb ik hiervoor een cursus gevolgd waarna ik de machine zelf mocht bedienen en m`n mallen dus kon uitfrezen.

52353 52354

Hier de foto`s van proces van het frezen en het pad van de Frees op de computer!

- - - Updated - - -

Zo dat is het voor vandaag! Ik hoop spoedig meer te posten!

markvanzee
10-09-16, 20:51
gaaf project, ik heb zelf ook op het HMC gezeten dus dat maakt het des te interessanter om te volgen.

het examenproject was voor mij ook het hoogtepunt van de opleiding!

groeten mark

Clements
10-09-16, 21:35
Mooie stoel, lijkt me ook erg leuk om te maken :rolleyes: ik ga je vorderingen volgen.

Wim Kluck
10-09-16, 21:39
Mooi project. Veel succes ermee.

jaap
11-09-16, 07:15
Wat een leuk verhaal, met Rob Parry, je contact met hem en nu de stoel!

jaap

MasaveHout
11-09-16, 08:11
Tof!!

Nico Kliko
11-09-16, 08:17
52357
Nog een foto van de vorige post! De mallen zo op de grond gelegd dat al op een stoel leek! Helaas kon ik nog niet proefzitten haha. Wel kom ik met de malleen een beetje vergelijken met de andere stoelen die ik in huis heb staan. Spannend was dat!
Het hout sorteren

De stoel is gemaakt van redelijk dikke stukken hout. Dit maakte het mogelijk om vrijwel alle onderdelen te spiegelen. Dit was een flink gepuzzel! Dit onderdeel vind ik erg leuk om te doen. Helaas ging het doorzagen van de armleuningen niet goed waardoor ik de tekening kwijt ben geraakt. Erg balen.. dat was natuurlijk de plek die echt goed in het zicht zou komen. Iep verscheelt erg in kleur. Doordat het hout zo is gesorteerd dat de zitting, het onderstel en de spijen en regels ieder een eigen kleur heeft en dus niet te bont of rommelig.

52358

Delen grof zagen, en kopiërfrezen

Nadat de delen grof met de lintzaag gezaagd zijn is al aardig te zien hoe mooi de onderdelen op elkaar aansluiten. Vervolgens heb ik de mallen op de onderdelen geschroefd. Dit op de plekken waar later toch verbindingsgaten zullen komen.(zie de mallen), achteraf had ik dit anders willen aanpakken. De schroefgaten zaten niet allen op een onzichtbare plek.Bij het frezen moet je goed in de gaten houden met de richting van de nerf. Ook kopse kanten zijn erg moeilijk om te frezen. De vlakke kanten heb ik daarom gezaagd en de ronde vormen geschuurd.
52359

Zijkanten van de zitting verbinden

Onderdelen schuin verbinden is ook een flinke klus. Maar met de goede voorbereiding en advies van andere meubelmakers heb ik ervoor gekozen in de grote hoek, waar de zitting de rugleuning ontmoet, een grote “domino” te maken. In de kleine delen voldeden domino`s van 10mm dik.
Voor de langgatboor moest ook een mal gemaakt worden om de schuine smalle delen goed vast te zetten op de tafel.
52360
Eigen grote domino`s maken, de randjes zijn afgerond
met vijlen, zo precies komt dat nou ook weer niet aan
de binnenkant van de verbinding.
52361
De delen passen goed!
52362

Nico Kliko
11-09-16, 08:23
En toen…. Het verbinden…
Gewoon klemmen erop zetten kan niet. Er waren verschillende mogelijkheden maar ik vond ze alle niet gebruiksvriendelijk genoeg, uit eindelijk heb ik advies gevraagd op dit forum. Daar werd een product voorgesteld waarop iemand anders weer opperde om dit product na te maken door deurhengen af-te-korten. Erg leuk om m`n eigen gereedschap te maken die ik opnieuw en opnieuw kan gebruiken!
52363 52365

En zo werken de klem-hulpen! het midden van de verbinding. De verbindingen gingen erg mooi dicht!
52366

Nico Kliko
11-09-16, 08:33
SpijlenDe zitting bestaat uit een soort lattenbodem van brede spijlen waar een kussen op komt te liggen. Deze spijlen heb ik zo gemaakt dat ze werken als een soort grote domino`s. Ze zijn 10mm dik en de gaten waarin de spijlen moeten komen kunnen gemaakt worden door een dominofrees. De spijlen voor de zitting en de hoofdsteun zijn recht. Deze waren gemakkelijk te maken met een halfrondfreeskop op de stationair frees. De spijlen op de rugleuning zijn gebogen voor een nog comfortabeler zitpassing. Als techniek voor het buigen heb ik gekozen om te lamineren met een mal en contramal.
De mal en de contramal zijn niet exact het zelfde. De multiplex mal is mede CNC-gefreesd samen met de andere onderdeel mallen. Door deze radius te kopiëren met een 10 mm freesje kreeg ik de moedermal voor de mal en contra-mal. Deze heb ik doorgezaagd en vervolgens meerdere delen op elkaar gelijmd zodat de te lamineren delen er precies tussen passen. Deze hebben dan nog enkele millimeters om vlak geschaafd te worden. Om het verschuiven van het hout te voorkomen heb ik zijwanden gemaakt. De mallen zijn te zien in de achtergrond van de foto`s hieronder.
52367 5236852369
Zoals hier te zien is lamineren een manier van buien met veel hout verlies. Een volgende keer zou ik waarschijnlijk kiezen voor stomen. Ik vond het zonde van het mooie hout! Maargoed, daar komt dan ook weer een hele andere mal bij kijken.

het buigen ging letterlijk niet vlekkeloos, bij het drooglijmen brak het hout op de kleine bocht.
Op advies van een andere meubelmaker heb ik het hout tijdelijk ondergedompeld in water.
52370
Maar het hout is hierdoor zo nat geworden dat het de lijm niet goed gehecht heeft. Het brak niet… maar was wel beschimmeld, poging 2 was dus ook gefaald.
52371 5237352372
Driemaal is scheepsrecht zeggen ze wel eens, zo was het ook met het buigen van de rug spijlen. Als 3e test had ik namelijk de delen met lijm geperst. Dat maakte de delen net flexibel genoeg! Hoezee!
52374

De gebogen spijlen zijn keurig uit de mal gekomen. Met een R5 afrondfrees frees ik aan alle vier de hoeken een ronding aan de spijlen. Nu is uiteinde zoals een grote domino.
52375

Ronny63
11-09-16, 09:09
Mooi project, ik ga volgen.
Ronny

sirjacobsd
11-09-16, 11:15
Heel goed bezig.
Ik heb een jaartje geleden ongeveer een luchtballon gemaakt waarvan mijn ophangstaander een soort van vraagteken was qua vorm.
Hier twee linken waarvan je op post 136, 137 en 143 mijn verlijming kan zien door smalle latjes te gebruiken.
http://www.woodworking.nl/showthread.php?14786-Een-luchtballon/page14&highlight=sirjacobs
http://www.woodworking.nl/showthread.php?14786-Een-luchtballon/page15&highlight=sirjacobs
Succes verder met uw project, ik blijf het volgen.

bhengeveld
11-09-16, 16:21
Oei, dat is een mooie stoel! Ik ga dit draadje zeker volgen!

willem1958
11-09-16, 17:00
Zo Nico, da's een mooi project.
Leuk ook dat je de ontwerper hebt ontmoet en dat je een kijkje bij hem mocht nemen.
Is toch ook een eer voor hem dat je een ontwerp van hem wilt gebruiken.
Ben benieuwd wat hij ervan vond toen de stoel klaar was?
Ik ben nieuwsgierig naar het vervolg.

kootje007
11-09-16, 17:58
Leuk project zeg! En wat gaaf dat je bij de ontwerper langs mocht!

Clements
11-09-16, 19:47
Hoe dik zijn de plankjes voor je lamineer hout? Blijft de vorm van de mal goed staan, of veert het hout nog terug?

Nico Kliko
11-09-16, 20:18
Hoe dik zijn de plankjes voor je lamineer hout? Blijft de vorm van de mal goed staan, of veert het hout nog terug?

Gelamineerd sprong het niet of amper terug.. Het zijn delen van 3,333 mm dik.. nouja in praktijk waren ze 3,4 mm dik. Achteraf toch 0,3 mm moeten weg schaven, schuren.. was niet zo slim haha. Maar 10 mm moesten ze worden om een bredere 10mm domino te worden :)

Thx voor de leuke reacties! Ik ga m`n best doen om het verslag in een redelijk tempo te posten!

Nico Kliko
14-09-16, 07:20
Netjes de gaten afschrijven voor de domino frees. De dominogaten zitten netjes op de plek van waar de mal vast zat aan de delen.
52510

Het is natuurlijk belangrijk dat de gaten in beide
zijkanten op dezelfde plek zitten. Dus na het
Aftekenen op de eerste, kan ik de plekken over-
nemen op de andere zijkanten.
52511

Niet alle gaten gemaakt worden met de Dominofrees. De aanslag van de dominofrees is namelijk te breed voor in de hoeken. Voor deze gaten heb ik een mal gemaakt voor een bovenfrees met kopieerring.
52512
Goed klemmen en frezen maar! Alle gaten zitten er nu netjes in.
52513
Zoooo, dat begint al ergens op te lijken!
(later toch nog besloten om de gebogen en de rechte spijlen te wisselen)
52514

Nico Kliko
14-09-16, 07:23
Om hem echt lekker te laten zitten moet er een fijn kussen in. Bij een stoffeer bedrijf heb ik goede kwaliteit schuim en stof gekocht.
Omdat de rugleuning een knik maakt, moet het kussen dit ook doen.
52515
Dit heb ik gedaan door een wig uit de zitting te snijden doormiddel van een scherm broodmes. Vervolgens met contact lijm de zijdes van de wig weer aan elkaar gelijmd.
52516
En Tadaaa daar is de knik! In 1 keer goed!
52517
Mijn vrouw kan goed naaien en heeft het schuim prachtig gestoffeerd. Wat knopen zijn geplaats om de stof ook de hoek in te trekken. Waardoor een strak geheel ontstond!
52518 52519

kootje007
14-09-16, 07:24
Dat begint al op een stoel te lijken! Leuk project!

Nico Kliko
14-09-16, 07:27
Alles moet natuurlijk stevig met elkaar worden verbonden. Ik heb gekozen om de poten met de armlegers doormiddel van domino`s te verbinden. Door 2 in elk verbinding te zetten ontstaat er een stevige verbinding.
Bij het frezen kwam veel kijken. Welke diepte, waar slobgat en waar niet. Voor de armleggers een verhoog stukje niet vergeten(wat wel werd vergeten helaas)

Achteraf zou ik de domino`s in de andere richting gefreesd hebben omdat er nu slobgaten zitten in de richting waar de verbinding het meeste druk krijgt te verduren.
52520

De poten zijn verbonden met regels. Deze regels zijn doormiddel van de stationaire frees onder de juister hoek afgeschuind. Nu sluiten deze mooi aan met de onder/achterkant van de zijkant delen.
52521

Deze regels zijn met pen gat verbindingen verbonden. De gaten zijn gemaakt met de langgatboor en de pennen met de pennenbank. Handmatig heb ik de pennen in de juiste breedte gezaagd en rond geveild.
52522

Nico Kliko
14-09-16, 07:29
De mallen had ik vastgeschroefd op de onderdelen waar ik wist dat er verbindingen kwamen en je het schroefgat dus niet meer zou zien.
Naast dat dit niet overal goed is gegaan, heb ik ook nog besloten de armleggers om te draaien. De verkeerde schroefgaten heb ik daarom opgevuld met sier deuvels/proppen. Dit detail heb ik doorgetrokken in alle verbindingen van het onderstel.
52523

Alle onderdelen zijn netjes opgewerkt en de aanwezige deukjes eruit gehaald met een natte doek en een strijkijzer.
En dan afronden.. helaas zijn hier geen foto`s van. (hier kwam de stress echt te komen!)

Nico Kliko
14-09-16, 07:35
Dan het verlijmen, altijd spannend! De spijlen en regels waren gemakkelijk. Maar de poten waren nog een flinke uitdaging. Daarvoor heb ik de truc van de deurhengen weer gebruikt. Hierdoor kon ik ook onder een hoek de verbinding vast klemmen.
52524 52525
Voetjes van de vloer :) De stoel houdt mijn gewicht!
Wat een geruststellend moment was dat! Ik blijf het nog altijd spannend vinden hoe alles uit de klemmen komt.
52526
Na het lijmen, heb ik de lijmresten verwijderd en alles nogmaals netjes geschuurd. Daarna olie als afwerklaag. Altijd leuk om te zien hoe het houdt kleur met een afwerklaag!
52527

Nico Kliko
14-09-16, 07:41
Zoooo klaar om te beoordelen.
52530

De leraren gaven me een mooie 8!

En het allermooiste was dat Rob Parry speciaal voor mij naar de Examen Expo kwam. Heel tevreden en onder de indruk van het resultaat. Hij vond alleen de afronding van de kussens niet goed staan bij de stoel.. Daar had ik achteraf ook andere keuzes in willen maken. Maar dat zorgt er wel voor dat de complimenten nog mooier zijn! Als hij helemaal lovend was geweest kwam het minder oprecht over!
52528 52529

Er komen nog mooie "studio" foto`s! Die worden momenteel bewerkt door een vriend van mij. Daar zullen jullie dus nog even op moeten wachten!

HoutHans
14-09-16, 08:25
Hartstikke mooi, Nico,

Niet alleen het werkstuk, maar ook het proces is mooi en beeld gebracht en ik geniet ervan te lezen en zien hoe je wilt leren. Ik zit zelf in het hoger onderwijs en tref veel te vaak studenten die niet willen leren, maar het enthousiasme dat hier vanaf spat laat me zien dat je echt geniet van het leren en natuurlijk het maken van mooie meubels!

Groeten en geniet ervan,
Hans

leroy
14-09-16, 08:53
Mooi gedaan

lesley
14-09-16, 09:00
Ik had hem op de expo ook al gezien, het blijft een mooie stoel ondanks het kussen. Ik ben nu ook wel nieuwschierig hoe hij zit met die lattenbodem.

Pel
14-09-16, 12:11
Heel mooi gemaakt Nico, leuk om het maak proces te volgen, en ik denk dat je er enorm veel van hebt geleerd, dat is bagage die je meeneemt naar ieder volgend project naar volleerd vakman.

Groet Pel.

Clements
19-09-16, 19:03
mooi geworden idd, zo zie je maar dat een goed ontwerp van een ander maken erg goed uit kan pakken.
Kussen is idd een beetje aan de krappe kant.

Nico Kliko
22-09-16, 20:20
De studio foto`s!! (ok ik moet t nog bewerken dat de kleur overal een beetje t zelfde is!

52863 52864 52865 52866 52867 52870 52871

Pel
22-09-16, 21:59
Een heel mooie stoel Nico, vooral als je hem half op de zijkant en van voor ziet, het lijkt mij ook een makkelijke stoel om in te zitten?

Groet Pel

jaap
22-09-16, 22:54
Erg leuk project en de foto met jou en die ouwe baas er op, echt geweldig!!

jaap

Nerf
22-09-16, 23:11
Wat gaaf, vooral dat je -eerlijk gezegd- nog 'op tijd' bent om de originele ontwerper erbij te betrekken. Mooi project, fijn resultaat en ik vind het ook echt een mooi ontwerp, zou'm graag thuis hebben staan.

avos
23-09-16, 13:42
Vind het een hele mooie stoel, knap gemaakt. Het kussen is echt niet mijn smaak..maar dat doet niks af aan het houtwerk zelf. Mooi hoor!

houtenklaas
23-09-16, 18:28
Ik vind juist dat het kussen de stoel helemaal in de jaren 50/60 plaatst! Past erg goed.

willem1958
24-09-16, 08:21
Ja ik sluit me aan bij houtenklaas, juist dit soort stof is helemaal in die stijl en ook hoe het vastzit aan de achterkant met die flappen, zo waren die meubels in die tijd.
Als je liefhebber van hout bent is ook de achterkant mooi om te zien vind ik.
Leuk opgelost trouwens op de plekken van de verbindingen dat donkere hout, mooi subtiel.

H.Katan
24-09-16, 08:55
Heel goed gelukt stijlicoon, ik zou de stoel zo tussen mijn meubels willen hebben en de stof van de kussens is ook zo raak . Heel mooi .

Ronny63
24-09-16, 09:03
Heel mooi project.
Ronny