shiplap - muur bekleden in badkamer

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Zowel mijn vrouw als ikzelf zijn helemaal verliefd op onderstaande stijl van badkamer.
Nu ben ik erachter gekomen dat ze deze stijl "shiplap" noemen.

We vragen ons echter af als het een goed idee zou zijn om dit met eiken parket te maken?
We zouden zowel de muur bij de lavabo (horizontaal) als de muur achter het bad + badomkasting (verticaal) graag op dergelijke manier uitvoeren.

In tegenstelling tot de foto zouden we in plaats van graniet, rubberwood gebruiken.
We hebben rubberwood namelijk ook al gebruikt als blad voor onze keuken.

Tips & tricks ivm de opbouw van dergelijke wand?
0e13da9ee3fc6f863b49a86238e3f322.jpg
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Volgens mij is shiplap gewoon de engelse benaming voor halfhouts rabat. Je kan zoeken op plaatsen rabatdelen. (Gewoon regelwerk voorzien haaks op de richting van je planken).
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Bedankt voor de Nederlandstalige benaming. Kende rabat wel, maar meestal de schuine versie voor schuttingen, etc.
Op zich ben ik aan het twijfelen om ook voor de wanden rubberwood te gebruiken. Het probleem is enkel dat ik rubberwood niet tegenkom als echte volledige planken. Ik vind enkel de gevingerlaste platen, wat dan weer niet het beoogde effect heeft voor de muren. Is het daadwerkelijk zo dat je van rubberwood geen echte planken kan kopen?
 

Johanvdw

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
28
0
Regio Gent O-Vl.
...........Het probleem is enkel dat ik rubberwood niet tegenkom als echte volledige planken. Ik vind enkel de gevingerlaste platen, wat dan weer niet het beoogde effect heeft voor de muren.........

Klopt. Ik heb van Rubberwood platen (110 x 450 cm) zelf wandplaten gemaakt. Heb ze in stroken van 35 cm breed gezaagd en rondom een 45° randje gefreesd. Met de Lamello onderling aan elkaar verbonden en met schroeven en pluggen rechtstreeks in de muur geboord plus elke plaat nog eens gelijmd. Hier en daar nog eens een dwarsgroefje gefreesd om het effect van samengestelde panelen te verkrijgen...... Al zeg ik het zelf, het is goed gelukt.
 
P

Pel

Guest
Eikenhout en water is helaas geen goede combinatie, of je moet het heel goed waterdicht maken met een goede lak.

Groet Pel.
 

Johanvdw

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
28
0
Regio Gent O-Vl.
Nog eentje.

Moet nog verder worden afgewerkt zoals je ziet. Schroefgaten allemaal verzonken en op een rijtje geboord. Daarna opgevuld met houten deuvels diameter 8mm.

2016-08-17 18.47.06.jpg
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Viel me direct op dat de kleur goed bij elkaar past. Neem aan dat je er blanke vernis overgedaan hebt?
Zeer mooi.
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Iemand enig idee welk type hout ik het beste zou gebruiken, als we in het achterhoofd houden dat we zowel de muur als het blad van hetzelfde materiaal zouden willen maken.
Ben zelf nu sterk aan het denken om de kosten wat te drukken om te werken met massief eiken parket, zoals er hier op de site een tv meubel gemaakt is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.