Info gezocht over deze oude boormachine

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedenavond,

Zoals sommige van jullie die wel eens langskomen om tafelbladen/slabs te laten vlakken en te schuren, weten inmiddels dat ik een zwak heb voor oude machines.
Voornamelijk zware ( soms te zwaar voor wat de toepassing is) vaak groene of bruin-gele machines ;-) maar bijna altijd ouder dan ik.
Daar gaat soms iets meer tijd in zitten dan zou moeten zijn maar het geeft veel plezier als je het daarna kan gaan gebruiken met zwaar hout en er vaak goed en mooi,precies werk mee kan afleveren. Mijn vriendin kan er nog wel eens moe van worden als ik vraag; blijf jij de hele dag hier voor als er klanten komen want ik moet nog even naar heerlen heereveen belgie ed. Eigenlijk nooit hier in de buurt maar altijd 120 km+. En uiteindelijk kom ik weer terug met waarvan zij denkt dat ik oud ijzer met roest gekocht heb en ik juist juist enthousiast ben.

Nu heb ik afgelopen week een stationaire boormachine gekocht die ook weer lomp en groen is. in eerste instantie leek het mij op de foto een langgatboor maar kwam er bij het ophalen achter dat er geen kop op zat;-) en dat er een vreemde pot voor de motor zit.
Na wat uitvogelen, demonteren, schoonmaken, ontroesten,schilderen, smeren ( heeft wel een 8 smeernippels voor vet), bekabeling vernieuwen, nalopen en meten en weer monteren kreeg ik in de gaten wat het is.
Het is een deuvel/drevel boormachine is met 4 koppen ( ronde pot voor de motor is een overbrenging naar in totaal 5 draaiende delen) die dus op 2 verschillende hart afstanden kan boren of natuurlijk 4 als je wilt, of 2x bijv 10 mm en 1 scharnierboor 30mm zodat je in 1 x klaar bent. Daarnaast is voor mij de eerste keer werken met een pneumatische klem.

De pneumatische klem gaat bij het naar voren duwen van het materiaal naar beneden en bij terughalen naar boven maar had totaal geen kracht. Inmiddels deze uit elkaar gehaald, schoongemaakt, gesmeerd rubberen ring voor de afsluiting schoongemaakt, in heet water gehad, halve slag van binnen naar buiten gedraaid en deze doet het nu hartstikke goed. heb er een koppeling op gezet met euro aansluiting zodat de normale compressorslang er op geklikt kan worden.

Nu heb ik inmiddels al veel informatie neergezet maar moet toch echt werken naar de volgende vraag; Wie weet welke machine bouwer dit is.
Lijkt mij net als de motor ook duits ( type plaatje van de motor heeft de naam; W. Perske-Mannheim elektrotechnische fabriek.)db1.jpgdb2.jpgdb3.jpgdb4.jpg

Ik ben benieuwd of iemand iets kan vertellen over het merk en schatting bouwjaar ( ik denk rond 1975-1980, het gietwerk van de voet is ook totaal niet glad, strak maar heeft verschillende heuvels alsof het in een siliconen mal is gegoten:rolleyes:). Hij gaat straks even aan de weegschaal, niet omdat het perse nodig is maar omdat ik er dan zelf een keer een type plaatje voor kan slaan op de plek waar ooit iets gezeten heeft.

Uiteraard zijn alle opmerkingen, commentaren en van mede liefhebbers van oude machines ook welkom.


mvg wilco

zaagfabriek
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Het merk weet ik niet maar het bouwjaar schat ik toch wat vroeger in, eerder jaren 50 of zelfs nog ouder.
Mooi ding trouwens, die overleeft jou wel.
Volgens mij als je een boor voor een langatboor inspant kan je denk ik wel gaten maken langs de x-y as toch?
Alleen pennen dat zal niet gaan als je geen hoogte verstelling hebt.
 

celestron

Actieve deelnemer
13 jan 2015
25
0
Die pneumatische piston is mss van het merk martonair ? Noemt tegenwoordig norgren.
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedemorgen willem,

Gebruiken als langgatboor wordt toch lastig. Er is een hoogte verstelling en de tafel is te verstellen naar het draaiende gereedschap toe en af. Uiteraard is het wel mogelijk om het te gebruiken met de verstekaanslag op te tafel. maar omdat je het werkstuk dan niet geklemd is en met je hand vast heb zou ik dit niet graag doen.

Zaterdag avond heb ik deze gebruikt voor het boren voor deuvels.
2x een houtboor, deuvelboor geklemd en aangepast. ( moet een plat vlak op de schacht op zitten voor de klemschroef) en er is een hart op hart afstand van 80mm en 45mm mogelijk.

Ik moet er bij zeggen dat 2 deuvels boren op een stationaire machine heel fijn is. vooral door de klem en de tafel die er net als bij een langgatboor naartoe gaat. inmiddels ook paneel gelijmd en met het lijmen is dit wel een stuk fijner ten opzichte van geen deuvels. vooral de hoogste die het zelfde blijft. Uiteraard doe ik altijd veel met mijn domino xl van festool maar die gebruik ik vanaf nu voornamelijk voor zware bladen en planken omdat die vaak te zwaar zijn om naar een stationaire machine te tillen. voor kleinere panelen, tafelbladen en kops verbindingen ga ik deze machine waarschijnlijk veel gebruiken. Weer terug naar de deuvels! ik heb ook een deuvelplaat van lie nielsen maar heb die eigenlijk nog nooit gebruikt. tot nu in ieder geval.

Kortom het is een mooie ouderwetse simpele machine, veel mechanische delen in de versnellingsbak maar ook veel smeernippels. En doordat de klem er op zit ( @celestron; je hebt gelijk, ik heb het onder een oude laag verf terug gevonden) krijgt de machine niets te voortduren. want de kracht komt alleen van voren en niet links en rechts boven of beneden.

Hierbij nog een foto van het logo, ben benieuwd of iemand dit kent. db5.jpg

mvg wilco
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedemiddag fantic,
Daar staat weer het logo en serienr, is ook weinig op te vinden, ook uit het nummer zelf is weinig te herleiden. aan de andere kant van de machine heeft wel een typeplaatje gezeten maar die is er helaas af.


Maar tijdens het zoeken ben ik al vele oude duitse logo's tegengekomen. Wat een mooie statige merklogo's hadden de oude fabrieken, veelal met de duitse adelaar of vliegtuigen/vleugels in het logo. ( heeft weinig met de machine te maken maar het valt me op;;)

mvg wilco
 
Laatst bewerkt:

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Ik ben inmiddels zelf wat aan het zoeken geweest en heb een soortgelijke machine gevonden. Deze heeft dezelfde functies en het logo is bijna hetzelfde, de letter P met de 2 puntjes ontbreken alleen nog en deze ziet er wat nieuwer uit, net als de motor die er nieuwer uit ziet en de extra vetnippels op de motor en versnellingsbak ontbreken. dat betekend denk ik dat er nu onderhoudsvrije lagers inzitten die al van de fabriek gevet zijn voor hun levensduur. Waarschijnlijk is het bedrijf overgenomen oid en is het Mayer gmbh geworden. het oude logo met de letter P kom ik nog niet tegen.
db6.jpgdb7.jpg

http://www.ebay.de/itm/MBB-Dubelboh...695657?hash=item33bed0ee69:g:IaUAAOSwezVWvcZr
voorlopig ga ik deze zelf gebruiken, ik heb ook een triton deuvelboormachine maar met deze degelijkheid en simpelheid blijft die nog maar iets langer in het magazijn liggen. Verkopen is altijd nog mogelijk.
Bedankt voor het meedenken en voor de liefhebber; Het is een Dübelbohrmaschine /4spillige drevelboormachine.


Aanvulling;

db8.jpg hierbij de machine fabriek! inmiddels heb ik alles nu compleet;-)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.